Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta

Aloittaja JJA, 22 lokakuu 14, 20:03:25

« edellinen - seuraava »

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 15 marraskuu 14, 14:07:20
Viisaampien kertomaa; OEM tyyppinen nelosrattaan pusla on kyljestä halkaistu teräsholkki jonka sisäpinnalla on ohut pinnoite pronssia tms keltaista. Se on helppo vaihtaa ilman koneistusapuja mut kun siitä kuluu se pinnoite pois niin sit on rauta rautaa vasten ja pääakselin pinta saa kyytiä. Sit kun vaihdetaan samanlainen holkki tilalle niin se on väljä heti kättelyssä.
Esim Jimsin holkki on yhtenäinen pronssiholkki mut se pitää vaan viimeistellä akselille sopivaksi. Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin akselia voi vähän jopa hioa suoraksi ja holkin saa silti oikeille välyksille.

Tähän asti kaikki helat mitä oon laittanut, on olleet työvaralla olevia. Niin halkaistut kuin halkaisemattomatkin. Vaihtaminen toki on helppoa, mutta ei se sellaisenaan vielä akselin päälle mene.

Kapteeni sika

Ok, mä en ole vaihtanut yhtäkään.  ;) Mut olis yks harjoitusvastustaja tiedossa. Menee vaan hankalaksi kun pitää teettää kaikki koneistukset.

Lisäys:

Kun kerran näistäkin on hepuilla omakohtaista kokemusta ja pitkältä ajalta niin eikö sitä tietoa voi jakaa, ts vastata  ketjun aloittajan kysymyksiin. Sit aukee suu kun joku amatööri antaa väärää infoo. ;D

JJA

Nyt on laatikko purettu ja pesty, mutta ei vielä mitattu kun ei ole mittareita tontilla. Nelosen ratas ja laakeripusla on uusittu tosiaan aiemmassa remontissa. Holkki ei ole läpi halki vaan siinä on öljyurat. Pääakseli on kuitenkin väljä siihen, samoin 4-rattaan rullalaakereissa on välystä hieman. Varmaan ulkokehä ja rullat on jätetty vaihtamatta. Samoin kolmosen ratas on väljä akseliin. Sivuaksli on syöpynyt hieman keskiosaltaan ja päissä on pronssiholkkien kohdalla selkeää kulumaa. Pääakselin kiksinpuoleinen laakeri oli myös väljä (valmistusmaa China). Lähden mittailemaan tuolla 0,1 mm pystyheiton rajalla, mitä pitää uusia. Sen kyllä tieisn että kaikki vaihdettavat pronssiholkit pitää protsata sopiviksi ja siinä vaiheessa mennään pajalle. Minkähän valmistajan osia laatikossa kannattaa suosia tätä nykyä?

Kapteeni sika

Andrews. Juur katselin ameriikan voorumilla viestiketjua missä oli kuvia revtekin rattaista, melko karkeeta työstäjälkeä.

Sivuakseli kuulemma syöpyy kun lootaan pääsee vettä, öljyjä olis siis hyvä vaihdella. Sivuakselin päittäinenkin pitää shimmata kohilleen, 0.2-0.3mm

Se nelosrattaan puslan välys akselille on manuskan mukaan 5-8 satkua.

Make

Lainaus käyttäjältä: Juvakka - 12 marraskuu 14, 15:17:29
Toisaalla mainittu seuraavaa:

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 toukokuu 09, 16:13:13
Hessu se taisi joskus todeta legendaarisen lauseen jonka mukaan 0,20 mm on sopiva päittäisvälys lähes jokaiselle Harrikassa olevalle akselille. Pätee näköjään tähänkin.

Palatakseni tähän vielä, niin olemme päässeet kompromissiin 0,01" , joka usein korjausmanuaaleissakin mainittu.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kapteeni sika

Jep. Mutta pääakseli on aika tiukassa (pitäs olla ainakin) kiksin puolen lakrussa kii. Jos akselissa on pari kymppää päittäisvälystä niin se on mun mielestä aika paljon kuulalaakerin välykseksi.

Kuva kopsattu netistä.

JJA

Olen samaa mieltä päittäisvälystä ei pitäisi olla jos kiksin puoleinen laakeri on kunnossa. Toi laakerin lukitseva mutteri oli muuten todella tiukassa. Oliko tuo 5-8 satkua tuumina, eli 2noin kaks kymppää mm ?

Kapteeni sika

Ei kun millejä muutama satku. Hain eilen oman lootan remontista ja oli tuo pusla puheena. Se olis kait hyvä kun akseli menee öljyttynä sisään ilman väkivaltaa. Jos se on väljä heti alkuun niin se kuluu lisää nopeammin. Mainitsin jo toisessa ketjussa että mun lootaan vaihdettiin kyseinen pusla liki 50K km sitten ja se on vieläkin hyvä.

JJA

Nyt on välyksiä mitailtu heittokellolla ja tönärillä ja vaikka millä

Pääakselin heitto paketti kasassa n. 10 satkua kytkimen päästä
4-rattaan heitto pääakseliin 4 satkua
sivuakselin heitto laakeripusliin 5 satkua
3- vaihteen rattaan heitto pääakseliin 5 satkua

Jonkin verran nuo mittaukset heittää asennon, paikan ja mitauskerran mukaan, mutta monta kertaa mitattiin joten keskiarvona ovat noi. Jotenkin tuntuu että laatikko ei ole lopussa, mutta ei ihan tikissäkään. Toi 4 ratas on vaihdettu rullineen ja ulkokehineen (Andrews), löysin kuitit rempasta,,,, ja lootalla ei ole ajettu rempan jälkeen kuin vajaa 1000 km,,,,

Kapteeni sika

Remppasetä mainitti sellaisenkin mahdollisen vuotokohdan että jos "vetorattaan" takana oleva stefa on kaivettu ruuvimeisselillä tms taltalla ylös niin se on voinut jättää jälkensä stefan pesään. Eli vuotaa stefan ja kuoren välistä. Sit huomasin omasta lootasta sellasen että samaisen rattaan takana olevassa speiserissä oli syöpymää sillä pinnalla johon stefan huuli nojaa. Se siis vaihtui o-rengasmalliin.

JJA

Onko kellään kokemusta noista Rew Techin akseli-ratas paketeista. Onko niissä mitään laatua ? Meinaan 750 egee pää- ja sivuakselit rattaineen RewTechillä ja Andrewsilla pelkkä pääakseli 200 egeä. On siinä hinnan eroa....

ma^ko

En tiedä ryytekin pakettejen laadusta, mut muutaman olen joskus laatikkoon kasannut ja on ne toimineet.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

rodchop

Hyvin on mulla toiminu, jenkkien ebaysta saat edullisesti. tuo on huomattavasti laadukkaampi kuin CustomCromen vastaava kinkki. Tai olla yks ylimääränen tiivistekkin tuohon laitettu.
HOG Forever Forever HOG

JJA

Täytyypä suunnata jenkkien ebayn sivuille, voiko joku kertoa, mitä tuohon jenkkien ebay hintaan täytyy laskea rahdin lisäksi tullimaksuja.... DHL on ainakin kuulemma nostanut rahtimaksuja viime aikoina,,,,

Kapteeni sika

24 rospenttia alveja päälle + tullimaksu rätkänosista 3.7%. Kustin polkasukulut näet ilmoituksista. Kaikki ei vaan lähettele tänne päin romujaan, mut ne tosiaan ilmenee myynti-ilmoista.

Laskuri  http://tullau.tuu.fi/