Rautiskopterini sähköt

Aloittaja Mike LeCoq, 05 joulukuu 11, 18:02:55

« edellinen - seuraava »

Mike LeCoq

Selvittelin tuossa aikani kuluks fillarini sähköt ja piirsin niistä kaavion, sillä poikkeuksella että lisäsin piirustukseen keltaisen ja sinisen värin, kun alunperinhän tossa oli kaikki johdot joko punaisia tai mustia. Nyt olis tarkotus vetää sähköt uusiks ton kuvan pohjalta ja korvata lämpösulakkeet, perus lattasulakkeilla. Olis siistiä, jos joku sähköstä mua enemmän tietävä tsekkais ton kaavion ja kertois, jos siinä on jotain kummallista, tai jos jotain puuttuu.

Tuossapa tuo:

Hemuli

Varsinaisia virheitä en huomaa, itse laittaisin jännitteensäätimeltä tulevan piuhan sulakkeen toiselle puolelle. Näin saat laturinkin suojattua. Mutta sulakkeita sulla on turhan paljon, vedä nyt ainakin sytkä ja jarruvalo samalle. Mulla on rautiksessa suurin piirtein samanlaiset sähköt mutta pelkkä pääsulake. Virtalukko on samalla valokatkaisija niin että ekassa asennossa tulee sytkävurta ja toisessa valot.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Ehdottomasti. Sytkä omalla loput omalla, silloin matka jatkuu vaikka muualla vikaa + pääsulake.
HOG Forever Forever HOG

Kiwi

Pitkät on kans ihan kätevä keksintö, jos vaikka innostuu ajamaa pimeellä... Ja jos kytket kokoajan pitkiks, nii autoilijoita vituttaa, ja varsinki sua vituttaa ku joku rekkamies lyö koko valopatterin päälle ku sitä vituttaa ;)

Mutta henkilökohtasesti en tiiä kätevämpää keksintöä ku automaatti sulakkeet, varsinki noi mikkä palautuuki itteksee.
Jos kuitenki laitat normaalit lattasulakkeet, nii niitä on muitaki ku vaan 15A, ainakaa jarruvalo ei tartte yksistää ku 5A... Ne kannattaa laskea oikeen kokoosiks.

rautapannu

juu ite oon ainakin pistäny sytkän omakseen pääsee ainaki pitemmälle pelkkä sytkä päällä?? ite oon ollu kans 4 sulakkeen miehii eli jarruvalot ja torvi viel omakseen (jos jarruvalot vikaantuu ei mee valot, hyvä pimeell) tietty jos mopo on vaan näyttely käytös tai valosall ajeluun helpommalla pääsee?? tota oon kans käyttäny torvi&jarruvalot 5 A sulakkeelle. noh monastihan nää on makuasioita mut itellä joskus lämpösulakkeen kanssa oli palaa koko mopedi ja sähkärin rankas ammatis on vaan huomannu et ei se sulake vaan huvikses pala ,kyl siel piiris sit joku vika on!! ylikuorma on sit laskuvirhe??

Rautahauli

Joo kyllä minunkin pyörästä lähtee automaattisulakkeet  jossain päivityksessä. Aiheutti ylimääräistä hilseen rapsuttelua viime kesänä. Toimii-ei toimi-toimii.  ;D
FXEF-81

rodchop

Joo noita automaatteja tulee itse käytettyä sytkä 15A loput toinen 15A + pää oliko se nyt
30-25A ei nyt muista.
Tuo torvihan nyt lähinnä katsuria varten, en muista että oisin sitä ikinä käyttäny.
HOG Forever Forever HOG

JPP

Noissa kiksipyörien sähköissä oon käyttänyt kans kahta automaattisulaketta. Vanhimmat 70-luvulta ja ongelmia ei oo toistaiseksi ollut. Yks latauksen ja akun väliin ja yks virtalukolle lähtevän johdon väliin. Sytytys sitten mankulla, jos mahdollista. Noissahan ei kauaa mee kun huolella tekee, kun ei oo starttia, vilkkuja, äänitorvea, pitkien valokatkaisijaa. Öljynpainevalona oon käyttänyt kaikissa super kirkasta lediä itse kolvaten komponenteista.

Softailiin tais mulla mennä neljä normaalia relettä, yks vilkkurele, kolme automaattisulaketta. Menikin sitten useampi ilta niitä tehdessä :)

Mike LeCoq

Nyt tuli tehtyä tollanen versio. Tossa on nyt kaikki valot samassa, mutta täytyy sitä vielä sumplia. Kai tosta kuormien laskemisesta on joskus koulussa ollu juttua, mutta on se taito jääny vähän vähälle käytölle, eli ei mitään hajua aiheesta.. Sitten taas pari kyssäriä, eli mihin se pääsulake tyrkätään? Heti ensimmäiseksi tohon akulta lähtevään piuhaan vai?

Ja mitä jos haluan heivata ton valokatkaisijan välistä pois ja käyttää kolmiasentoista katkaisijaa tai virtalukkoa sytytykseen ja valoihin, kuten Hemuli. Eli miten kytken valojen piuhan tässä tapauksessa? Paperilla saan aikaiseksi vaan tilanteita, joissa valot palaa aina kun katkaisijan naksauttaa OFF-asennosta pois.

Kokkonen

Tuo 15A pääsulake saattaa tuolla kytkennällä jopa kestää. Akun johtimessa se olisi pieni, jos säätimeltä tuleva johdin tulisi suoraan akun napaan ja syöttö eteenpäin lähtisi siitä. Rautiksen latausvirta tasavirtalaturilla kun on jotain 11A max. Vaihtovirtalaturilla se sen sijaan jää hennoksi (83-84 Rautapäät)

Tuo nykyinen kuva ei oikein vastaa todellista virtakytkintä.
Virtakytkimen tulisi olla kolmiasentoinen, joka kytkee I-asennossa sytytysvirran (nyky kuvassa se olisi navat 1 ja 3) ja seuraavassa asenossa muut vielä mukaan. Neliasentoisessa se yksi asento on parkeille, jolloin muut syötöt katkeavat. Virtakytkimen kuva olisi loogisempi jos syöttö tulisi 1-napaan, 2 sytkälle (ja jarruvalolle) ja 3 aux.

Siis ongelmaa ei ole, kun käyttää oikeanlaista kytkintä. Mittaamalla selviää.

Suojaus olisi kattavampi, jos valojen sulake olisi ennen valokytkintä eikä sen jälkeen

Jarruvalo olisi parempi saada toimimaan jo sytytysvirran kytkemisellä, kuten Hemuli jo toi esille.
Silloin valo toimii myös ilman ajovaloja ajettaessa.

Mutta varsin selkeä esitys kytkennästä, siitä tulee pisteitä  :)

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

En ymmärrä ihmisten vastahakoisuutta automaattisulakkeisiin, ikinä ei niissä ole ollut vikaa - virheellisissä kytkennöissä ja puhkinirhautuneissa piuhoissa kylläkin ;)

Laittakaa vaikka kaikki sähkölaitteet omien sulakkeiden taakse, ei siitä mitään haittaa ole. Mulla ei vaan ole niin paljon tilaa pyörässä tuhlattavaksi, siksi vähemmillä propuilla. Jos johonkin sähkölaitteeseen tulee vika joka katkoo sitä ainokaista sulaketta niin ei ole mikään konsti poistaa ko. laitetta käytöstä tien päälläkään. Mutta kukin tavallaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Nakkeus

Kysäisenpä täällä kun en viitsi uutta topiccia aloittaa aiheesta. Eli lähes aihetta sivuten, pyörä -71 rautapää, sähköt rakennettu asiallisen oloisesti joskus jonkun toimesta. Toimi hienosti jonkun aikaa kunnes vilkut lakkasi toimimasta, vaihdoin vilkkureleen auton 3 napaiseen joista yhden navan maadoitin. Toimi hetken hienosti mutta vilkkuja ajossa käytettäessä rele meni taas paskaksi (releelle tulee virta sulakkeen takaa, sulake kuitenkin pysyy ehjänä, rele rikkoontuu). Hain uuden 2 napaisen releen ja kokeilin hetken mutta jälleen onelmaa; väliin vilkkuu varsin vikkelää, väliin ei ollenkaan, lisäksi oikean puolen katkaisin kuumeni kunnes paloi kiinni, jotenkin haiskahtaa oikosululta???
Pari iltaa oikosulkua metsästäneenä tuli kuningasidea ja mieleen juolahti että josko nuo vilkkujen sähköt vetäisi kokonaan uusiksi. Kysymys kuuluukin että miltä kuulostaisi seuraavanlainen kytkentä, ainakin teoriassa kai pitäisi toimia?

Akulta virta sulakkeelle, sulakkeelta releelle, releeltä katkaisijalle (uusi katkaisija kolmiasentoinen, eteen esim. vasen vilkku, keskelle off asento ja taakse oikea vilkku) ja katkaisijalta edelleen vilkuille. Vilkut sitten maadoittaisi joko yhdessä tai erikseen.

Tosiaan vika yhä mystinen, ajattelin että uusisi johdoista lähtien kaikki tuonne vilkkupuolelle, muuten sähköt tuntuu pelaavan.