Salvage Title

Aloittaja jokerpoint, 08 tammikuu 12, 16:18:55

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: El Pee - 10 tammikuu 12, 18:47:22
Mitkähän lie mahtavat olla rungon symmetrisyyden suurimmat sallitut poikkeamat, noin niinkuin tehtaan toleransseissa? Joutuuko tässä aukomaan kaikki tehtaan saumat että saapi mitat passaamaan vai pitääkö turvautua luovuuteen mittoja kirjatessa? ;)

Toi on harvinaisen hyvä kysymys... itse asiassa minkä tarkalleen ottaen pitää olla symmetristä? Kun mun mielestä olennaista on taka-akselin suuntaisen suoran ja ohjausakselin suuntaisen suoran suhteet toisiinsa, mutta en mä sitä symmetriana kuvaisi. Esimerkiksi rengaslinjat eivät edes tehtaan jäljiltä ole symmetriset siinä merkityksessä, että ajaessa piirtyisi vain yksi viiva asfalttiin. Toisaalta mitta taka-akselin kiinnikkeistä ohjauslaakeriputkeen ei sekään ole välttämättä sama ylhäällä/alhaalla taikka vasemmalla/oikealla.

Kaksiulotteisesti ajatellen taka-akselin ja ohjausakselin pitäisi kulkea kohtisuoraan toisiinsa nähden, kun katsotaan pyörän takaa.
Long John Stroker

El Pee

Runkomittaukseen liittyen; oisko kellään heittää linkkivikkiä josta löytyis rautiksen evorungon tai evosporan rungon mittakuva?  Kyllä kyllä, K jo V G:eellä. Vanhemman rungon kuvatuksia löytyi ainakin.
Urheilumallin Harley-Davidson valurautaisilla sylinterinkansilla

Hemuli

Pistin pari pdf:ää sähköpostilla. Niissä tosin jäykkäperäisen chopperin runkomitat joten ei taida olla apua.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

El Pee

Juu, olis tuon vakiorungon kuvat hakusella, kiitoksia kuitenkin!
Tuolta handbookin kuvista sovelsinkin jäykkärunkokuvia tohon mun hondaan. Hyvä saitti muutenkin, saaneet taas sivut toimimaan. Näkyy olevan tulossa "easy sportster hardtail fabrication"

El Pee

No niin, kävin konttorilla keskustelemassa tuosta runkosymmetrian mittauksesta. Tulimme katsurin kanssa siihen tulokseen, että riittää kun taka-akseli on vaakasuorassa ja emäputki pystysuorassa taka-akseliin nähden. Teen itse mittapöytäkirjan, ja konttorin setä aikoi käydä tallilla todistamassa mittaukset ja näppäämässä parit digikuvat konttorin arkistoihin. Ja kyllä, konttorilla on tuttu kaveri. Ei kuitenkaan niin tuttu että ilman näitä touhuja selvittäisiin.  :D

Mutta ihan jees näinkin!