Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mitä sytytystulpalle tapahtuu kun se menee pimeäksi?

Aloittaja Raimo-Raato, 06 elokuu 10, 14:31:46

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Eli siinäpä otsikossa päivän pohdinta.

"Rikas seos / liika ryyppy tappaa tulpan". Tämähän me tiedetään mutta mitä tulpassa fyysisesti tapahtuu että tulppa ei enää iske kipinää? Entäs kun tulppa pimenee vain osittain eli pyörä alkaa käymään huonommin?  ::)
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Jos kone käy rikkaalla seoksella, niin tulppaan saattaa tulla elektriodin ja maan väliin hiilisilta, josta suurjännite oikaisee jättäen tulpan järjet väliin. Lyhyet ajot jouduttaa ilmiötä, koska kone eikä tulpat pääse normaaliin käytiläpöönsä ja siten puhdistumaan. Öljyvuodot palotilaan karstoittavat myös tulppaa ja ajanoloon eristekerros kasvaa sellaiseksi ettei kipinää tule tai muodotuu mainittu oikopolku.

Ajan kanssa tulpan elektrodit kuluvat ja kärkiväli suurenee -> vaatii enemmän voltteja. Myös kärjen särmät pyöristyvät, joka taas vaikuttaa heikentävästi kipinän muodostukseen. Nämä yhdessä tai erikseen saattaavat rajoille tullessaan aiheutaa käyntihäiriöitä.

Omana mielipiteenä epäilen, että tuskin monikaan tulppa "kuolee" siihen jos se nokittuu tai öljyyntyy. Asiallisesti puhdistamalla olen itse saanut kaikki omat tumpanneet tulpat vielä pelaamaan. Teräsharjaa ei alan kirjallisuudessa sen enempää kuin liuottimiakaan aina suositella, koska on vaarana, että liuennutta tatinaa saattaa jäädä tulppaan, josta se sitten aikanaan tippuu palotilaan. Paineilma kai tuon ongelman poistaisi.
Mulla ei ole hiekkapuhalluslaitteita, joten olen monasti kuitenkin puhdistanut tulpat vastoin suosituksia messinki- ja teräsharjallakin. Hammastikku on ollu myös kova sana sekä sytkäri märkään tulppaan.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smuige

Tätä samaa asiaa kyselin tuolta VMPK palstalta vajaa pari vuotta sitten.

Samansuuntaiset oli vastaukset kuin edellä, mutta lisäksi oli juttua näistä "R" tai ilman tulpista. Eli häiriönpoistajavastus saattaa myös simahtaa.

Tuolta löytyy ne jorinat (linkin voivat katsoa ne joita kiinnostaa  :P )
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=31459.msg158880#msg158880

Thomas

#3
lainaus jostain keskustelusta internetin syövereistä:

"stick the plug in a vise...get a propane torch...heat up the plug red hot...wire brush the ceramic....clean it off with carb cleaner....repeat..."

jokainen voi kokeilla omalla vastuulla..

-t-

ps. samaten joku kertoi käyttävänsä uuninpuhdistus-ainetta, eli sitä uunin sisäpinnoille suihkutettavaa 'vaahtoa'..

pps. näköjään noita 'hiekkapuhallus-puhdistimia' saa hieman halvemmalla kuin jokunen vuosi sitten kun semmoista oltiin katselemassa:
http://www.harborfreight.com/pneumatic-spark-plug-cleaner-32860.html
..täytyy pistää hankintalistalle, jos hinnat ovat tuota luokkaa (10$)..
Tuosta hiekkapuhallus-hiekasta oli kanssa jossain jotain juttua.. eli paras aina olisi kai alumiini(?) millä tulpan saa putsattua..
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Smokie

Kosaanilla hehkuttelu toimii. Ei haittaa vaikka olis kastunut öljyyn. Itse kun en jaksa paljoa nyhertää yleensä kuumentamisen jälkeen vaan puhallan paineilmalla puhtaaksi, jos jää isompaa paskaa voin vähän näyttää teräsharjaa.

Omalla vastuulla sitten ruuvataan noita kiinni, tulppien sinkitys ei oikein tykkää tuosta tempusta ja niistä palaa pois viimeinenkin rasva-atomi. En oo oikein löytänyt hyvää ainetta millä penslattuna poltetut tulpat sais vielä kohtuudella irtikin moottorista, kuparitahna ainakin on perseestä.

Sattuneesta syystä meni laajakaistalambdan anturi täyteen öljyä, sekin toimii kaasuhoidon jälkeen ;D

Raimo-Raato

Tälläiset mutut mulla olikin asiasta mut piti vaan varmistaa ja saada muutkin pähkäilemään.  ;)

Mutta kertokaas miksi esimerkiksi kun NGK BPRxES tulpat kastuu Evolaisessa ja alkaa pyörimään vain yhdellä, niin ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä pimeenä oleva tulppa ei herää enää messiin vaikka antaa koneen pyöriä mutta meikän Subaru Justyn rivikolmosessa samaiset tulpat heräsi yksi kerrallaan toimintaan vaikka sylinterit olivat kuinka hukkuneita bensaan? Ja useamman kerran. Tää on se suurin asia mikä näissä tulppien pimenemisissä meikää askarruttaa. Miks HD tuntuu olevan niin pirun ronkkeli tulppien kanssa.
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Jos tulppa kastuu ilmajäähdytteistä V-Twiniä käynnistettäessä, niin ei se pääse mitenkään kuivumaan, kun se sylinteri pysyy kylmänä. Autossa on yleisesti nestejäähdytys ja muut sylinerit käydessään lämmittävät ja siten kuivattavat tuon kastuneenkin kynttilän. Tämä olis mun pohdintani tulos.

Jos taas tulppa nokittuu kaupunkiajossa niin että alkaa pätkimään, niin ei se yleensä enää itse puhdistu vaikka antaa kierroksiakin. Hiilisilta on siellä ja pysyy, sylinteri jäähtyy entisestäänkin ja siten lämpökään ei auta tässäkään mahdollisessa "itsepuhdistuksessa."

Miksi H-D olis sitten esim Japanin ilmajäähdytteistä twin konetta arempi tulpille, saattaa johtua siitä, että H-D koneet, joissa ongelmaa ilmenee, eivät yleensä ole enää vakioita.  Niissä on mukana rakentajakerroin k, joka ei myöskään ole vakio ja vaikuttaa siten ennustamattomasti mm. tulppien kastumiseen ja nokittumiseen.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Kaikkein eniten taitaa vaikuttaa sytkävehkeiden teho. Eipä tuo nestejäähdytys taida tuntua missään, ei kastunut tulppa kuivu ellei se saa kunnolla kuumaa. Muistaakseni sylinterissä pelkästään puristuspaine nostaa lämpöjä reilusti yli sadan asteen, mutta eipä tuokaan mihinkään riitä. Monisylinterisessä moottorissa tuo heräily voi johtua siitä että muut sylinterit pyörittää konetta ja kastunut muki huuhtoutuu kuivemmaksi siinä sivussa, esmes kaasua nostettaessa seos menee laihalle -> bensaisessa pytyssä alkaa olla sytytyskelpoinen seos -> lähtee käymään. No en mä tiedä, ainoa varma asia on että kun tulpat pimenee niin vituttaa ;D