Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

yamaha xvs 125 chopper

Aloittaja haapapuru, 01 tammikuu 15, 23:02:09

« edellinen - seuraava »

haapapuru

projekti jatkuu...

jostain syystä teki taas mieli ruveta muuttamaan pyörän ulkonäköä parempaan suuntaan ja sitä kautta paremmaksi ajettavaksi. 

tällä kertaa tarkoituksena olisi tehdä bobber tyylinen pyörä. jostain syystä olen salaa tykästynyt stereoperä tyyppiseen ratkaisuun. sopivan vanhanaikainen ja käytännöllinen. 
itse en niin välitä normi softail tyyppisestä ratkaisusta, että iskarit on rungon alla piilossa ja näyttää miltein jäykkäperäiseltä. niitä tulee joka kulmilla vastaan.

rungon rakentamisen aloitin siten, että ihan ensiksi laitoin vakiorungon jigiin kiinni ja siitä sitten sai "mallinnettua" koneen kiinnitykset. 
keulakulma ja rungon pituus vakiossa oli ihan vitusta. keulakulman säädin hiukan loivemmaksi ja kauemmaksi kuin vakiossa.  ja osaksi siksi, että saisi pyörästä hiukan matalemman.

vakio rungosta käytin hyväkseni moottorin takakiinnityskohdat ja taka haarukan.  muun rungon tein 26.5 x 3 , sekä 35 x 5 hydrauliikka putkesta.  hyvää taivutettavaa ja hitsattavaa.


tältä näyttää tällähetkellä.  vakio lamppu,vilkut ja ohjaustanko menee vaihtoon.














moottorin vetämättömyys ärsyttää myös suuresti. ajatuksena on, että teen kokonaan uudet sylinteriputket ja niihin 52 mm männät.  näihinhän saisi suoraan kaupasta haettua 250cc sylinteri sarjoja, mutta niissäkin männän koko on vain 49mm. eli siis 52mm männillä kuutioita saisi enemmän, 280cc?  jotakin sinne päin.
myös vakio kannet on onnettomat. niihin palotilan uudestaan muotoilu ja vähän isommat venttiilit ja kanavien avarrus.  molemmille sylintereille ajattelin laittaa omat kaasarit.

sähköt oli tämän kesän suurin ongelma. varsinkin tuo tps joka temppuili kokoajan...   

ajattelin siis tehdä kokonaan uudet sähköt ilman mitään turhuuksia ja siististi rungon sisään piiloon.

nyt näin työttömäksi jäädessä mielessä pyöri jonkinlainen yritystoiminta. eli siis ajatuksena olisi ruveta tekemään mopedeihin custom osia tilauksesta. olisiko  kellään tämmöiselle palvelulle käyttöä?   tämähän on vielä ihan ajatus asteella. tai no, uuteen pajaan on jo lattia valettu.  ;D

haapapuru

tuommoisen kaarevan tangon taivuttelin eilen.



sitten rorvasin holkit ja niille rosterista kierre tangot.


sinne sujahtaa mukavasti paikoilleen.  hyvä tuo vaki t-pala kun siinä on kumipuslat ohjaustangon kiinnityksille niin ei täristä ajaessa ollenkaan.


paikallaan.




sorvasin mutterit kiinnityksille ja hioin ne.








vakio tankki halkaistu ja hitsattu taas kasaan. tunneli vielä tekemättä.





tämmöinen kuvapainotteinen postaus tällä kertaa.

Motomatti

Paljonkos tuohon jää maavaraa? Kuvista katsoen on kovin matalaa ja takajouset siinä asennossa että kuormittuvat melkoisesti jo pelkän pyörän painosta.

haapapuru

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 02 lokakuu 15, 10:45:51
Paljonkos tuohon jää maavaraa? Kuvista katsoen on kovin matalaa ja takajouset siinä asennossa että kuormittuvat melkoisesti jo pelkän pyörän painosta.

olikohan jotakin 8cm luokkaa. eli aika vähän.  nyt kuvissa paikallaan olevat jouset on niin helvetin jäykät, että eivät painu juuri ollenkaan vaikka kuinka pomppii pyörän päällä. vakio jouset on sitten taas ihan pohjassa :D

ja tuohon maavaraan vielä sen verran, että jousien asentoa muutetaan hiukan, että saa lisää korkeutta.

kkuula

Onhan keulakulman muututtua tarkistettu jättö?

Oikein kateeksi käy on senverran vakuuttavaa jälkeä!
Sportster vm.87 Vantaa

haapapuru

viime päivityksestä taas tovi aikaa. ei oikeastaan mitään ihmeellistä ole tapahtunut.

takavanteelle sorvasin levyjarrukeskiön ja tein apehangerin.




nyt on suunnittelun alla sylinteriputkien sorvaus. eli onko kukaan sorvannut sylinteriputkia ja mistä aineesta?

itse ajattelin pyöräyttää omat putket 410 mocista. omasta mielestäni pitäisi olla ihan riittävän kulutusta kestävää.

tämän hetkiset sylinteriputket ovat sisähalkaisijaltaan vain 41 milliä.  uudet putken tulevat olemaan 52 milliset, eli kokoero on jo ihan huomattava.   

kannetkin vaativat palotilojen työstöä, mutta niistä ei voi kovin paljoa ottaa. olenekko vakio kansilla liian isot puristukset nuilla männillä. vakio sylintereillä ja kansilla puristuksia on 10,7 : 1.    tarkoitus olisi kuitenkin saada seillaiset puritukset, että kestää ajamistakin.   

joku enemmän asiasta tietävä voisi vähän valaista tässä asiassa.

Lyytinen

Ei nuorrutusterästä vaan valurautaa. Kun on noin pieni poraus niin jos ei putkiaihiota löydy muuten, RDG Tools briteissä myy muistaakseni 80 millin halkaisijaan asti valurautapyörötangon pätkiä. Kaipa sillä valuraudan tyypillä (suomu/pallo) on myös väliä, mutta en nuorrutusteräksestä edes yrittäisi.


haapapuru

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 23 marraskuu 15, 02:10:43
Ei nuorrutusterästä vaan valurautaa. Kun on noin pieni poraus niin jos ei putkiaihiota löydy muuten, RDG Tools briteissä myy muistaakseni 80 millin halkaisijaan asti valurautapyörötangon pätkiä. Kaipa sillä valuraudan tyypillä (suomu/pallo) on myös väliä, mutta en nuorrutusteräksestä edes yrittäisi.


miksi nuorrutusteräs ei käy?   

Lyytinen

Valuraudassa on grafiittia suomuina tai palloina joka samalla toimii liukasteena. Teräksissä se hiili on sementiittinä tms. kovina yhdisteinä jotka ei voitele mitään ja veikkaanpa, että männänrenkaat leipoo kiinni alta aikayksikön. Vähän niin kuin kovakromisylinteriin jos laittaa kromatut männänrenkaat.

Kiwi

Joo pallografiittia sen olla pitää että toimii, tai sit saat ite tehä männänrenkaita jostain aineesta x.


Kiwi

Joo en väittänykkää ettei niitä sais tehtyä, materiaali vaan pitää sit olla oikee. Hyvät laitteet muuten tuolla kaverilla, sorvi näyttää välillä pyörivän ihan ajatuksen voimalla.