Öljyä huohottimesta

Aloittaja Hemuli, 23 lokakuu 13, 10:29:40

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Tuolla twincam-osiossa pohdittiin ohkaisempien öljyjen vaihtoa näin loppusyksyn ajoihin. Mietin tätä samaa eilen kun ajelin fXLrd:llä himaan ja sinne päästyäni huomasin että huohottimesta puski aika rajusti öljyä - niin paljon että sitä päätyi lammikoksi maahan. Mitään muuta syytä en keksi moiselle kuin että öljyt eivät saavuta riittävää lämpötilaa ja sitten kun vähän kierrättää niin paksu öljy ei valu pumpulle riittävää tahtia sen poistamiseksi moottorista. Kesällä ei tätä ongelmaa ollut, huohottimesta saattoi tulla tippa tai kaksi silloin tällöin mutta nyt sitä tuli ihan sotkuksi asti.

Kyseinen laitehan hengittää jakopäänkopan kautta vaikka onkin periaatteessa kansihengitteistä vuosikertaa. Olisko kenelläkään kilpailevaa ajatusta mistä moinen voisi johtua? Kaikki toimii siis muuten normaalisti.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

En nyt äkkiä keksi vastaisteoriaa, mutta kyseiseen teoriaan en kyllä heti usko. Kyllä se öljy joka tapauksessa on käyneessä koneessa sen verran lämmennyttä ettei se pumpattavuutta enään rajoita, ettei jokin letku tai huohotin hyhmi kylmänä? Tee painetta ja pura lämpöje tasaantuessa öljyräkäsynä?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

twinspeed

Ei ole mullakaan kilpailevaa teoriaa. Olen nimittäin vähän samalla tapaa järkeillyt oman sportin roiskeiden kanssa, vaikka onkin kannesta huokaava.

Mulla on vakio ilmanputsarikoppa, jonka sisällä vapaammin virtaava suodatin. Tähän putsarisysteemiin ei sopinut ne kumiputkilot, jotka vakiosysteemissä ohjaavat huohotusöljyt ilmanputsarin sisäpuolelle. Mulla siis huohotuksen kautta tulleet öljyt menee vaan putsarin kopan sisään. Jos sieltä huohouksesta tulee enemmälti öljyä, niin valuvat penteleet jakopäänkopan päälle. Ja sen olen pannut merkille, että jostain syystä huohotuksesta pukkaa öljyä pihalle silloin, kun joutuu kiihdyttämää hiukan vielä vilposten öljyjen kansssa. Tämän olen havainnut etenkin nyt kelien kylmettyä, mutta tapahtui sitä kyllä jo kesälläkin, kun öljyt ei olleet kuumia. Niin nyt syssyllä tuota öljyä tulee lähes joka kerta, ellei oikein saa konetta lämmitellä ensin. 
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 23 lokakuu 13, 23:34:28...ettei jokin letku tai huohotin hyhmi kylmänä? Tee painetta ja pura lämpöje tasaantuessa öljyräkäsynä?

Tota mäkin mietin kun huohottimesta lähtevä letku on varsin pitkä. Jos sinne johonkin kohtaan on muodostunut blokki joka on kerännyt painetta/öljyä huohottimeen. Ja sitten kun lähtee niin molskista sano eemeli ;D

Ikone

Tutun kuulosta tuo.. Kevätkylmillä räki omakin Dyna öljyä, kesäksi lakkas lähes kokonaan ja nyt syksyn tullen kuolaa taas oikein kunnolla. Genuiinin öljyillä ajelen.

twinspeed

Joo, unohtu sanoa sellanen, että ajossakin tuo ölppä tankissa jäähtyy aika jähmeään lämpöön, jossei konetta kuormita kunnolla. (Ei ehkä koske Hemulin ajotapaa ;) vaikka enhän mä siitä mitään varmaksi tiedä.)

Ja jo lyhyt seisahdus saa öljyn lämmöt laskemaan. Siihen jos lisätään rauhallisempi ajopätkä, niin omassa koneessani öljy on jo jäähtynyt sen verra, että voi alkaa puskea ulos huohotuksesta.

Nimim. välillä neuroottisesti öljytankin lämpöä tarkkaillut.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Hemuli

Aika rauhallisesti sitä tulee itsekin ajeltua vaikka pyrinkin pitämään koneen kierrokset siinä 2500-3500 tuntumassa. Tuota öljykatastrofia kyllä edelsi pari reipasta kiihdytystä - lisäksi on mahdoton sanoa missä vaiheessa sitä alkoi puskemaan kun huomasin sen vasta parkkeerattuani pyörän talliin. Pitäis päästä kokeilemaan uudemman kerran kun toi sade nyt vähän hellittäis.