Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

'88 sportsterin välikauteen sopivaksi modifiointia

Aloittaja nostokurki, 17 tammikuu 15, 18:45:56

« edellinen - seuraava »

nostokurki

Tuliko tarpeeksi epäselvä otsikko? ;D

Ja tervehdys kaikille, kolmannen postauksen myötä ilmoittaudun myös tälle osastolle uutena käyttäjänä. Ensimmäinen HD hankittu, moottoroiduilla kaksipyöräisillä muuten päästelty jo reilu 15 vuotta...

Syksyllä käyttöpyöräksi hommattu VS1400 purkautui maalausta varten jo melkein pari kuukautta sitten, ja kun asialla ei ole mikään kiire, niin aika kävi pitkäksi. Eli piti saada pyörä talveksi.

Työkaveri tarjosikin sopivasti 1988 vuosimallin sportsteria, joka olikin kohtalaisen hyväkuntoinen ja vähänlaisesti ajettu. Evokoneella, konversio tehtynä, 90-luvun erikoisväreihin maalattuna ja ilman pakoputkia. Toinen harrasteauto siirtyi nettiautoon ja lähtikin melkein heti, ja päästiin hieromaan kaupat raitiovaunusta.



Ensimmäisenä hommana oli tietysti tilata talvirenkaat ajokkiin, ja Heidenaulta löytyikin saksasta sopivat endurokuviolla varustetut nahkat. Enää tarvitsee nastoittaa ne.

Seuraavaksi pyörä tarvitsi putket, joten nettiä selailemaan, ja sieltähän löytyikin sopuhintaan alkuperäiset sportsterin rännit, tosin ilman kiinnitystarvikkeita. Joten, laippoja ja sokkia rakentelemaan (malttamaton kun olen...)



Laipat syntyi näppärästi M26 aluslevyistä, ainoa ongelma oli pähkäillessä miten nuo neliskäiset lätkät saa sorviin kiinni, mutta laiska on kekseliäs ;) Sokat sorvailin ainesputkesta, niistä ei tosin tullut kuvia otettua, mutta tärkeintä lie että putket on nyt kiinni pyörässä. Sinänsä korvat ei sairasta suorien putkien säveliä, mutta putkien päistä tulevat liekit polttivat jo työhousujen toisen lahkeen, eli ränneille jatkoa:



3" rosteriputkea, pari kartiosupistajaa, vähän hokin sorvailua ja sitten tigillä kasaan. Muoto on aika lähellä raitiovaunun alkuperäisiä vaimentimia, jota hainkin. Sitten vielä reikäputkea sisään ja sorvilla sopivan tiukka päätykappale, että sovitus tapahtuu kumivasaralla:



Ja niin oli saundit kohdallaan. Muutaman kerran kerkesin ajella korttelin ympäri, kunnes tänään päivänvalossa tuo turtles-värimaailma alkoi karsastaa silmään niin pahasti, että maalatut osat siivoutui pyörästä pois... ;D





Niin, ja olihan tuossa omanlaisensa kamppailu myös akun kanssa. Biltemasta ostin geeliakun, joka yllättäen oli rikki jo alkuunsa (täyteen ladattuna 10ah), joten palautin sen, ja akkuliikkeestä Exiden geeliakku tilalle. Ja johan käynnistyy :)
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Vesihinkkasin osat 800 -karkeudella, teippasin tarvittavat piiloon ja pressutin autotallin maalausoperaatiota varten.

Väriksi valikoitui perus musta, jossa 30% matta-ainetta seassa. Jonkin verran jäi pikkuvirheitä, kun edellisen värityksen kuviot mutkittelivat lakan alla sen verran villisti, mutta en anna sen häiritä. Tosin, kävi kyllä mielessä, että pyyhkäisen tankkiin ja lokareihin kuparinvärisella flakella scallopit, ja kirkas lakka päälle. Mutta kun tulin töistä kotiin ja sovitin kuivunutta tankkia pyörään, ei paluuta enää ollut... :)



Nyt pitää jostain kehitellä tyyliin sopivasti tuoreen Sportster Ironin tankin tekstit, oman kylän teippifirma kyllä moiset tekisi ja vielä järkihintaan, mutta mistähän kehittäisi mallin heille rasterikuviona tai PDF:nä...?

Niin ja tuo penkki ei tule jäämään tuollaiseksi, sinkkupenkkihän tuohon pitää vääntää :)
-99 fat boy evo, -08 xl883

Aparaatti

En nyt ihan varmaksi tiedä mitä meinasit teipata mutta siis jos haluat oman tekstin niin kannattaa aloittaa sillä että laitat googleen hakusanaksi free font / download font. Sieltä sitte sivustollta katteleen mieleistä fonttia. Usein niihin saa kirjoitettua haluamansa tekstin niin helpompi hahmottaa. Jos iteltä löytyy joku ohjelma johon sen fontin saa sijoitettua ja vielä tallennettua pdfn, jpgn tms niin sehän on siinä sitte.

Jod ei löydy ohjelmaa mutta fontti tiedossa niin minäkin voin yrittää auttaa

nostokurki

Tällaista tekstiähän minä olisin vailla, vaan valmista vektori/PDF-mallia tuolle ei tahdo löytyä...

-99 fat boy evo, -08 xl883

Aparaatti


Aparaatti

Ei tosiaan pikaisesti etsittynä löytynyt juuri tuota

Don Quijote

Kyllä ne tarrafirmassa vektoroi sen omille laitteilleen sopivaksi kun vaan viet riittävän hyvän kuvan sinne. Usein riittää jopa pelkkä weblinkki mistä löytyy sopiva kuva imuroitavaksi. Painetuissa esitteissä on usein hyviä kuvia, skannataan ja vektoroidaan, tehtaan websivuilta saattaa löytyä sopiva kuva... Vaihtoehtoja riittää...

Ei kaikkea tarvitse aina itse tehdä  :)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Kiwi

^ Tohon kannattaa myös lisätä se minkä kokosen siitä haluaa, hyvä miettiä ennalta sen tankin kanssa kun noista kuvista on vaikee heittää kokoarvioo. Omaan makuun vääränlainen tankinmerkki ottaa pahasti pannuun...

nostokurki

Pitää vielä kysellä eri firmoista, että onnistuisiko ja millä hintaa... :)

Nyt olisi sitten taas pyörä kasassa, tästä taisikin tulla (toistaiseksi) foorumin lyhyin projektipäiväkirja? :D

Puhdistelin siis vielä vanteet ja maalasin nekin Iron -tyylisesti, eli muuten mustat mutta puolien reunat metallipinnalla. Sen jälkeen vein vanteet Vianorille, jossa odottikin nastoitetut renkaat. Jos jotakuta kiinnostaa, niin kustannustahan noista renkaista tuli n. 260â,¬ kaikkineen, sisältäen nastoituksen ja rengastyöt.

Heti kun pääsin kotiin, ruuvailin pyörät kiinni ja eikun koeajolle... Ja aivan tolkuton pito, ei voi verrata millään tasolla kesärenkaisiin! Takanen toki lyö tyhjää kun kahvasta vääntää, mutta eturengasta en saanut lipsumaan edes jarrutuksessa. Ja ulkonahan on -26°C pakkasta tällä hetkellä, sekä pihatie on melko jäinen kun roska-auto oli käynyt sen kiillottamassa.




Tässä vielä lähikuva eturenkaasta, kyseessä siis on tuollainen endurokumi (Heidenau K60) johon on tökitty 120kpl nastoja. Takarenkaaseen meni 140 nastaa.




Tosin, vielähän tuossa pientä säätämistä on ennen kuin kehtaa pidemmälle lähteä... Huomasin tuossa koeajolla, että takajarru ei toimi kun poljin ottaa alkukäyrään kiinni. Tarvinnee siis etsiä miditapit, saa tarjota jos on ylimääräisiä!

Sekä kaasuttimeen pitää vaihtaa isompi pääsuutin, käynti kuulosti melko laihalta avarilla putkilla ja kirpeällä pakkasella ;D
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Noniin, takajarruongelma selvitetty. Ei muuten johtunut siitä, että poljin olisi ottanut mihinkään kiinni...

Rupesin tarkastelemaan lähemmin, aloittaen siitä, että irroitin välitangon jarrupolkimelta. Männänvarsi liikkui vajaan sentin ja sitten kolahti, kuin ottaisi metalliin kiinni.

Pääsylinteri irti, ja ihmettelin kun ei tule nipasta tai letkusta nestettä. Sylkkä pöydälle, nestettä kyllä on. Jarrukliineriä ja purkamista, ja kappas, siellähän taisi olla vielä alkuperäiset nesteet jotka oli kylmässä tallissa jäätyneet :D aikansa kun pyöritteli sylinteriä niin että se suli, niin sen sai purettua loppuun asti. Sisuskalut onneksi oli kunnossa, tiivisteet ehjät ja mäntäkin puhdistui kevyellä vesihionnalla uudenveroiseksi.

Sitten vaan romut läjään ja ilmaamaan, pumppasin kolme sylinterillistä nestettä läpi ja sitten vielä neljäs ilmauksen kanssa, että lähtisi vanhat nesteet mahdollisimman hyvin pois. Ja jarru toimii.

Laihalla käynnin syitä olikin kaksi, toinen oli kova pakkanen ja toinen melkein kuiva tankki. Bensatäytöksen jälkeen ei ongelmia enää ilmennyt, pitää käydä vähän pidempi lenkki ajamassa ja arpoa uudestaan, rupeaako vaihtelemaan suuttimia.

Ai niin, vaihdoin myös öljyt ja suodattimen talvikäyttöön soveltuvimmiksi, nyt sisässä on 15w-40 mineraalit.

-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Jaaha, nyt sitten hävisi lataus. Ehkä. Tai sitten se on hävinnyt jo aikaisemmin, ei tullut ikinä mitattua...

Aamulla ajelin töihin ja ihmettelin, kun aina ei vilkkujen merkkivalo pelannut ja valot vaikuttivat himmeiltä. Töistä lähtiessä ei jaksanut pyörittää käyntiin, mittasin jännitteen ja 11.5 volttiahan siellä oli. Apuvirralla käyntiin, jännite edelleen sama. Kierroksia koneeseen, jännite pysyy. Valot päälle, edelleen sama jännite ??? Olisikohan tuosta regulaattori mennyt...

Roottori tuohon on korjattu (hartsitettu) jo edellisen omistajan toimesta, ja akku on uusi. Tosin akkukin voisi ehkä olla sökö, esim yksi kenno oikosessa, sehän voisi aiheuttaa moisen, vaiko?

Sain kuitenkin ajettua pyörän ihan normaalisti kotiin valot päällä, ja tallissa mittasin jännitteen niin edelleen siellä napottaa sama 11.5 volttia.
-99 fat boy evo, -08 xl883

filtteri

sanoisin että akku on sökö,mittaa jännite samalla kun painat startista ja kato putooko jännite rankasti.

nostokurki

Akku oli yön yli laturissa ja käynnistyi taas hienosti, parin startin jälkeenkin jännite oli vielä yli 13v eli se puoli on sittenkin kunnossa.

Mittasin staattorin, ei ole maissa kummaltakaan puolelta ja vastus 0.4ohmia, pyörä käyntiin ja tyhjäkäynnillä 18V ulos, vastuskuorma perään ja jännite putosi vain pari volttia ja virtaa tuli eli kunnossa on sekin puoli, onneksi.

Jännitteensäätimeen tyrkkäsin 24VAC erillisellä verkkovirtalähteellä, ja ulos tuli hieman vajaa 2V tasavirtaa.

Eli regulaattorihan tuolta on sipannut, siispä uutta metsästämään :)
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Eilen posti toi viimeinkin uuden jännitteensäätimen (sekä uudet OEM sytytystulpat), ja tänään ruuvailin säätimen paikoilleen. Kädet täristen painallus starttinappulasta, hetken pyörittely että pysyy tyhjäkäynnillä ja sitten mittaamaan jännite akulta...

14.4V kierroksista riippumatta. Matka jatkukoon! :D
-99 fat boy evo, -08 xl883