Väärän jännitteensäätimen laittamisesta. Kärähtääkö?

Aloittaja Raimo-Raato, 06 kesäkuu 11, 15:14:33

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Elikkäs mitä on Lyytinen ja muut sähkögurut siitä mieltä että mitä tapahtuu jos laitan Ducatiini -01 Softailin jännitteensäätimen joka samaan tapaan 3 vaiheiselle kuten ducatissa? Ducatin laturin amppeereista en tiedä mutta softailissa järjestelmä on 38 ampeerinen. Ducatin akku 16 Ah ja softailin 18 Ah.

Ai miks näin? No tietenkin osien saatavuus, hinta ja luova hulluus.  ;)
A.K.A. Rambe

ma^ko

Jos niissä on vastaavan tyyppinen staattori niin oletusarvoisesti toimii.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

Niin no kolmella piuhalla ja kestomagneettisella roottorilla noi molemmat joo.

Lähinnä itse pähkin että pystyykö toi jännitteensäädin imemään jotenkin staattorilta enemmän kuin siltä kestää ottaa ja polttaa tätä kautta laturin. Ei ois vissiin kannattanut aikoinaan koulussa nukkua noita sähköopin tunteja niin osais pähkäillä itsekkin. :P

Täällä aika paljon puhetta jännitteensäätimestä mutta eihän noin paljoo jaksa lukee niin että sisäistäiskin.  ::)

Yksinkertaistettuna menee vissiin niin että jännitteensäädin tasasuuntaa staattorilta tulevan jännitteen ja leikkaa liiat pois muuttaen sen lämmöksi?
A.K.A. Rambe

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 06 kesäkuu 11, 16:24:27
Yksinkertaistettuna menee vissiin niin että jännitteensäädin tasasuuntaa staattorilta tulevan jännitteen ja leikkaa liiat pois muuttaen sen lämmöksi?

Näissä vehkeissä hyvinkin noin. Mä olen perämoottoreissa, joissa vastaava staattorilaturi, ristisiittänyt sujuvasti eri merkkien jännitteensäätimiä ihaan hyvällä enestyksellä. Prätkis vähempi ku ei ole ollut tarvetta, mut tuskin noi staattorit oikeesti tietää mihin ovat ruuvattuina. Perämotteihin olen staattoreita kääminytkin uusiksi sillä tarkkuudella et nyt siin on pauttiarallaa saman verran käämiä ja nekin on toimineet.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

No kokeilin ja oikein hyvin tuntuu toimivan. Ihan tyhjäkäynnillä ei riitä lataus valot päällä mutta kierroksilla lataa nätisti ja tasaisesti. Nyt pysty kytkee molemmat yltiötyylikkäät tupla-ajovalot käyttöön.  8)
A.K.A. Rambe