Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Deucen vanne 160 kumilla evosporttiin ilman rungon tai swingin muutoksia

Aloittaja Hemuli, 14 helmikuu 09, 10:23:16

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Ostin muutama vuosi sitten emännälleni -99 Sportster Customin jota on sitten omien projektien ohella tullut hieman muuteltua. Puolittain omien mieltymysteni ja omistajattaren ajotyylin johdosta pyörästä alkoi muotoutua enempi raaserihenkinen laite mutta siinä rakentaessa tuli koko projektin kantavaksi ideaksi tehdä pyörä joka näyttäisi siltä että se on tullut tehtaalta sen näköisenä. Niinpä radikaalimmat muutokset saivat jäädä odottamaan toista projektia.

Tähän mennessä Custom-mallista ei ollut tunnistettavia osia jäljellä oikeastaan kuin etuvalo, ilmanputsarikopan insertti ja takavanne - etupää oli jo korvattu sporttisportin tuplalevykeulalla ja 2000- uudemman touringmallin jarruilla. Etuvanteena pyörii 18x3,5" 120/70 matalaprofiilikumilla. On muuten aika tiukka sovitus vakiokeulaan...



Takapää ei oikein sopinut yhteen sporttisen etusen kanssa, niinpä kun ebaysta löytyi halvalla Softail Deucen 17x4,5" aluvanne päätin seuraavana talvena muokata takapään uuteen kuosiin. Renkaaksi valittiin Avonin Storm 160/60x17 joka osoittautui 4,5" vanteelle asennettuna melkein 170 leveäksi. Avonilla on paha tapa ilmoittaa renkaiden leveydet alakanttiin.

Eli tästä lähdettiin, tilaahan on runsaasti ;D .



Ja tämä pitäisi saada tilalle, huomattavasti paremman näköinen ainakin...



Leveysero ei ole suunnaton verrattuna alkuperäiseen 130 kumiin mutta riittävä. Ja jokainen sportin omistajahan tietää että leveyssuunnassa ei rungossa ole hirvittävästi tilaa.



Mutta nyt tallille ruuvaamaan, tämä projekti jatkuu myöhemmin...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Sitten ei muuta kuin leveämpi kumi paikalleen takahaarukkaan, hyvin mahtuu mutta yläpuolella onkin sitten vähän ahdasta.



Lokarikaan ei oikein tunne oloaan kotoisaksi...



Ei ole ongelmaa jota tietämättömyys ja pistosaha eivät yhdessä kykene ratkaisemaan ;D .



Näyttää jo paremmalta, nyt alkaa sitten millipeli josta lisää seuraavassa jaksossa,.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Nyt päästäänkin sitten itse asiaan, eli miten se rengas nyt sopii paikoilleen. Kuten jo edellisen viestin viimeisestä kuvasta näkyy, on lokari halkaisun jälkeen kiinnitetty kannakkeiden ulkopuolelle. Mutta koska kannakkeiden ja renkaan väliin ei jää kuin jokunen milli ei kiinnityksessä voida käyttää läpipulttia mutterin kera.

Aivan sattumalta lokarinkannakkeissa olevat kiinnitysreiät ovat juuri oikean kokoiset M8 helicoileille, niinpä kierretappi käteen ja jenkat irtokierteitä varten.



Lähikuva irtokierteestä asennettuna. Nyt lokarin kiinnitysruuvit kiertyvät kannakkeeseen ja sisäpuoli jää täysin vapaaksi.



Sitten ei muuta kuin hitsaamaan lokariin sopivat levityspalat. Kuten aluksi jo sanoin oli tarkoitus pitää pyörä mahdollisimman alkuperäisen näköisenä, siksi tuo ämpärinkokoinen orkkis takavalokin piti saada takaisin paikalleen. Aika perverssiä...



Seuraavalla kerralla sitten sovitellaan hihnapyörät kohdalleen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

#3
Viedäänpäs tämä projekti maaliin että päästään uusien kimppuun...

Eli viime kerralla jäimme siihen että vanne renkaineen mahtui rungon sisään ja lokari oli levitetty niin että se kiinnittyi strutsien ulkopuolelle. Hihnalinja ei aivan klaarannut levinnyttä takakumia joten sille piti tehdä jotain. Alkuperäinen hihnapyöräkään ei mennyt aivan heittämällä paikoilleen koska vanne oli -00 uudemmasta Deucesta ja keskireikä sekä offset oli erilainen kuin vanhemmassa.

Siispä ensin sopivan adapterin tekoon, onneksi tallilta löytyi tarpeeksi suuri alumiinijööti...



Adapteri tuo hihnapyörää ulospäin jotta hihna mahtuu renkaan ohi. Niinpä eteen piti tehdä myös pieni spaceri, kolmen millin levitys on juuri ja juuri tarpeeksi ja vielä jää kiinnitysmutterille tarpeeksi kierrettä.



Tässä ilmainen vinkki kaikille rakentelijoille jotka haluavat sporttiin helposti 180-200 kumin - bigtwinin vakiohihnapyörä menee heittämällä paikoilleen ja se on valmiiksi leveämpi. Ongelmia tulee ainoastaan halkaisijan suhteen, hihnapyörän kopan kiinnikkeitä joutuu vähän modaamaan eikä koppa luonnollisestikaan enää mahdu paikalleen, pidempi hihna menee myös ostoslistalle. Tässä projektissa pystyttiin onneksi käyttämään alkuperäistä sportin hihnapyörää ja hihnaa.



Takahihnapyörä tuli levitysadapterin myötä niin ulos että se ei olisi sellaisenaan mahtunut pyörimään haarukassa - siispä sorvin ääreen. Ensin lähti kiinnityspulttien alta siivu ja pulttien prikat vaihdettiin ohuempiin ettei kannat hakkaa swingiin.



Sitten ulkokehältä otettiin 1,5 mm tavaraa pois niin johan mahtui hihnapyörä pyörimään vapaasti ja remmilinjakin tuli suoraan.



Sitten pieni sivuprojekti tähän väliin - alkuperäinen takahihnapyörä ei ole erityisen kaunis, niinpä rumilus kiinni pylväs-poraan ja jakopäässä tarkasti kymppimillin reiät oikeisiin kohtiin. Meneehän se käsivarallakin mutta vaatii vähän enemmän mittaamista.



Sitten paineilmakäyttöisellä pistosahalla ylimääräiset pois.



Vähän siistimistä snurralla ja paukkupullosta mustaa päälle, hyvä tuli.



Mutta takaisin pääprojektin pariin... Seuraavasta työvaiheesta ei valitettavasti ole kuvia, mutta strutsin kromikuorista leikattiin pituussuunnassa varttituuman verran tavaraa pois että ne istuisivat mahdollisimman lähellä lokarin pintaa. Ei niitä poiskaan olisi voinut jättää koska muuten takapää olisi näyttänyt todella karmealta möhkäleeltä. Kiinnitysruuvien kohdalle pyöräytettiin sopivat holkit etteivät coverit painuisi kasaan kun ne ruuvataan yhdessä lokarin kanssa kiinni.



Sitten ei muuta kuin osat irti ja maalarille, kevään koittaessa oli pyörä valmis ajoon. Asiaan vihkiytymätön tuskin pystyy kertomaan että pyörä ei ole alun perin ollut tämän näköinen, siispä voimme todeta alkuperäisen tavoitteen saavutetun.




Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

-th-