Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Honda CB 450 -72 Cafe

Aloittaja 54474N4, 04 kesäkuu 16, 23:22:50

« edellinen - seuraava »

54474N4

Aloitin oman moottoripyöräharrastukseni vasta viime kesänä. Ensimmäiseksi pyöräksi valikoitui -84 Rautapää, mutta sen ehdin jo palastella ja koota ennen kuin rohkenin kirjoitella siitä mitään.
Jo edesmennyt työtoverini kertoi omistavansa Honda CB 350:sen, mutta jos olisi uudestaan saanut valita, olisi hän ostanut Honda CB 450:sen. No työtoverista aika jätti, mutta minulle jäi päähänpinttymä tuosta 450:sestä. Kun sain kortin viime kesänä katselin innolla prätkiä nettimotosta. En ollut koskaan kuullutkaan Cafe Racerista, mutta nettimotosta löytyi pikalinkeistä Cafe Racerit. Kerrassaan kammottaavan näköisiä pyöriä, mutta kun niitä aikansa tuijotteli, ne olivatkin oikeastaan niin viehättäviä, että sellainen oli saatava.

Hankin edullisen Cafe Racer aihion. Tekele oli omasta mielestä melko karmea. Tankki ja satula eivät istuneet keskenään, alkuperäistä tankkia oli pidennetty lisäämättä tilavuutta, jalka hallintalaitteet olivat karmeat kötöstykset ja muutoinkin habitus oli liian raskaan oloinen.

Päätin vähän keventää. Tilasin uuden satulan, palautin tankin alkuperäiseen mittaansa, katkoin takastrutit sekä lokasuojan. Tallilta löytyi prässi ja töistä johonkin aataminaikaiseen taivutuslaitteeseen kuuluvia jigejä (vai mitä lieneekään). Sain tehtyä elämäni ensimmäisen putken taivutuksen.

Nyt pyörässä alkaa olemaan enemmän sellaista lookkia, josta itse pidän, keveyttä.

Kone kävi, ainakin jotenkin mutta venttiilit pitivät ääntä. Yritin säättää sytkää, mutta levy missä kärjet ovat kiinni, oli säädetty jo pois säätöalueelta, mikä on kummalista koska kone kuitenkin kävi niinkin hyvin että pystyin ajamaan pyörällä. Yritin säätää myös venttiileitä, mutta vasenta imuventtiiliä ei saanut kiristymään riittävästi rakotulkkiin. Lisäksi kampuran päähän ja nokka-akseleihin oli tehty niin paljon kyläseppämäisiä pistepuikkomerkkejä, että taidan nostaa koneen pois ja avata sen. Saapahan samalla maalattua rungon kunnolla, kun siihen tuli kötösteltyä penkin sekä lokasuojan kiinnikkeitä.

54474N4

Yön yli mietittyäni päätin laittaa koko laitteen palasiksi. Runko on helpompi maalata ja siistiä sekä koneen laittaminen on helpompaa irrallisena. Tallissa sattui olemaan moottorironsu jolla homma sujui helposti ja konekin istui kuin pyöreä palikka neliömallin reikään, tallikaverin kyhäämään vaihteiston penkkiin.

Irroitin myös imupuolen nokka-akselin. Selvisi samalla syy miksi, venttiilin välyksiä ei saanut oikeaksi. Cam follower (en tiiä mikä tää on suomeks) oli alta ja päältä todella kulunut. Kuvissa on oikean ja vasemman puolen kikkareet. Täytyy jostain etsiä vaihtopalikka.


Kokkonen

Mielenkiintoinen projekti. CB450 on kuulunut joskus minunkin märkiin uniini  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W