original johtosarja vai black box yms.

Aloittaja marwec, 08 syyskuu 14, 14:25:24

« edellinen - seuraava »

marwec

No niin, kun ei taas ajatus kulje niin on hyvä hetki kirjautua tälle foorumille ja kysyä josko jollain muulla kulkisi.

Kohteena ´83 FXR 90-lvun evolla ja tuohon tarvitsisi laittaa sähköt uusiksi.
Vanha johtosarja on täksi kesäksi uusittu abigoilla ja sähköteipillä ja se on kaiken kaikkiaan niin rivon näköinen viritys että saa talven aikana väistyä uusien johtojen tieltä.

Nyt sitten mietityttää että onko käytännössä mitään muuta eroa orkkisjohtosarjan ja jonkin tarvikeboksin(esim. juuri tuo blackbox) välillä kuin tuo katkaisijoiden toimintaperiaate?
Eli siis maadoittava tai virtaa katkova??

Pyörä ei ole museokelpoinen, enkä minä aio siitä sellaista tehdäkään.
Silleen vaan olen miettinyt, että olisiko yksinkertaisin(lue; varmin) tapa vetää talvella orkkisjohtosarjalla luotettavat sähköt pyörään ja jos myöhemmin haluaa pieniä ja sieviä kontrolleja sovitella, niin sitten laittaisi jonkin boksin rinnalle? ???

Että sillälailla näin maanantaina... mielipiteitä otetaan vastaan ja yritän selventää ajatuksiani jos tekstistä ei jotain ilmene.
"Kun mä mopolla ajelen, taikka telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
Maho Neitsyt - Mikä Mun Päässä Nykii

Hemuli

Eihän se ole konsti eikä mikään muuttaa orkkiskatkaisijat maadottaviksi. Vuoden 1983 johtosarja alkaa olemaan jo niin koppuraa tavaraa että helpoimmalla pääsee kun vetää kokonaan uusiksi. Vanhakin tietysti pelittää niin kauan kun sitä ei tarvitse muokata ja siihen ei ole menty tekemään mitään paukkulankavirityksiä. Tarvikeboksit on varmasti se simppelein vaihtoehto mutta ei nekään loppupelissä ole kuin kuori muutamalle releelle ja sulakkeelle. Eli jos vähän viitsii paneutua niin voi säästää sen parisataa ja tehdä sähköt irtoreleillä ja sulakkeilla - bonuksena jos joku edellämainituista hajoaa, ei tarvitse koko systeemiä uusia. Toinen tarvikeboksien hyvä puoli on helppo piilotettavuus - ne ovat erittäin kompaktin kokoisia helppo liimata kaksipuoleisella teipillä jonnekin varmaan paikkaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Ne Blackboksit, pienet sievät katkaisijat sun muut beltsebuubin keksinnöt on kapean enskaremmin lisäksi se toinen asia, joka on olemassa vain sitä varten että ainakin joku asia menee varmasti paskaksi. Kohtuullisen monta tien päälle hajonnutta mustaa laatikkoa on minun(kin) tiedossani.

Tee kuten herra H ehdottaa ja vedä oldskuul irtokikkareilla kaikki uusiksi. Kytkentäkaaviota kun aikansa tuijottaa ja vetelee johdotukset huolellisesti, niin tulee paljon luotettavampi kokonaisuus.
Long John Stroker

marwec

Joo ei tosta vanhasta saa helpolla toimivaa, tai siis toimiihan pyörä tälläkin hetkellä, mutta luotettavaa kun haetaan. Väritkään ei täsmää komponenteissa niin vikojen selvittäminen on kohtuu vittumaista.

Taitaa kääntyä siihen, että vetää tehtaan värien mukaan joko metritavarasta uudet, tai sitten suosiolla ostaa tuon valmiin johtonipun. Kerran on autoon(´70 Dart) tullut tehtyä sähköt moottorinohjaukselle ja bensapumpulle ym. härpäkkeille ja kun ei se vaatinut kuin sen verran ymmärrystä, että tajusi laittaa johdot oikein, niin eiköhän tuosta pyörästä saa ja toimivan.
Sulakkeet kun muistaa laittaa ennen komponenttia eikä jälkeen...
"Kun mä mopolla ajelen, taikka telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
Maho Neitsyt - Mikä Mun Päässä Nykii

Kapteeni sika

Mun soveliin tehtiin viimetalvena käytännössä kaikki sähköt uusiksi metritavarasta, orggislinjaa pitkälle mukaillen. Ihan kaikkia värejä ei löytynyt halutussa koossa mut siihen joku väri lähelle.

Vanhat sähköt teki kaikenlaista kiusaa säännöllisesti.

Oli siinä aika homma kun vilkut, käsikontrollit ymym on toiminnassa. Tälle kesälle sähköonkelmia tasan 0. (toistaiseksi)

Tai lisätään että mä olin oikeastaan väistyvähämiehenä.  ;) Velipoika oli pääinsinööri.

Jussi

Black boxien ja vastaavien käyttö riippuu siitä, mitä toimintoja pyörään haluaa/tarvitsee. Jos pitää vilkut ja muut häpäkkeet olla, ja kaikki sähköt pitää vetää uusiksi, niin ovat hyvinkin käteviä. Sakemannien Motogadget esim. on hyvinkin toimiva peli.

Jos sen jostain syystä saa matkalla hajalle, niin johdotuksen voi tehdä niin, että pari piuhaa siirtämällä saa koneen käymään ja valot palamaan boxista välittämättä. Tietty vilkut, jarruvalot, töötit ja muut "turhuudet" häipyvät pelistä.

Jos ei tarvi vilkkuja tai muita hienouksia, niin eipä noilla boxeilla silloin paljon ole käyttöä.

Tuomo

tai virransyötön sytytykselle laittaa jo alunperin boxin rinnalle, ei sen kautta. kaikki muu sitten boxiin