No niin,
kuinkas vaihdetaan takasylinterin ylempi pakoputken pinnapultti?
Tässä tapauksessa kyseessä TC kone, mutta varmaankin samanlainen operaatio kuin evossa.
Niin ja minkälaista "erikoistyökalua" olette käyttäneet takasylinterin alemman pinnapultin mutterin avaamiseen / kiristämiseen? Mulla ei oikein mikään avain tunnu mahtuvan ahtaaseen koloon, saatikka kääntymään...
Pinnapultti vaihdetaan kiertämällä vanha irti ja uusi tilalle.
;D...sä voit tulla näyttämään, niin mä katon vierestä. Siellä se on tallilla.
Onnea vaan. Miksi se pitää vaihtaa? Menikö poikki vai onko vaan jenga paksana? Monesti pultti on hitsautunut niin tiukasti kiinni kanteen että se pitää porata pois. Jos siinä on vielä sen verran jenkaa jäljellä että siihen saa kaksi mutteria päällekäin niin niillä sitä voi yrittää kiertää pois. Reilusti lämpöä kanteen auttaa asiaa. Tai sitten yrittää hitsata mutterin pultinnysään ja väännellä niitä sitten huvikseen poikki kunnes toteaa että pääsee helpommalla kun ottaa kannen pois ja vie johonkin laitettavaksi...
Kyl noi on yleensä lähteneet jos jäljellä muutakin kuin nysä, nysät on kyllä kovasti ikäviä. Voin mä sitä toki kahtoa, kunhan taas joskus ehdin tallillekin...
Noh, joku edellisistä omistajista oli päättänyt että väärällä nousulla oleva mutteri on ihan ok.
Kierteet on pultista aika rutussa. Kyllä siihen mutterin saa, mutta vaihdettava on.
Sain kyllä putken pysymään tiiviisti kiinni tän kesän, mutta en usko että enää seuraavaa...
Höh.
Tota kahden mutterin kikkaa vois koittaa, mutta on melko ahdas paikka vääntää.
Sillä oikeastaan kyselinkin, että onko kellään oikeasti kokemusta onko mitään mahiksia ehjätä irrottamatta sylinteriä?
On noita ihan oikeastikin saatu irti paikallaan olevista kansista. Lämpö on kiva kaveri. Katsellaan jos/kun osutaan yhtä aikaa tallille. Kyl mä sinnekin jossain välissä kerkeen.
Niin kauan kun pultti on ehjä, on toivoa. Teräs/alumiini on vaan sellainen pari että voivat istua tiukassa toisiinsa. Onneksi toi on sentään takapytty niin se ei ole saanut bonuksena etupyörästä lentävää rapaa niskaansa joka olis vielä hapettanut paikat entistä jumimpaan.
Tota asiaa enempää tuntematta tulis mieleen että jos tuon härvelin sais vielä ajettua jonnekkin korjaamolle jossa on induktiokuumennin. Sellaisella pystyisi antamaan hankalassakin paikassa olevalle pultille useamman kerran lämpöjä kuumentamatta juurikaan ympäristöä.
Ja eikös pinnapultin irroittamiseen ole oikein oma työkalunsa,jolla saa kiinni siitä pinnapultista.
ko.työkalu en ole käyttänyt saatika nähnyt mutta kaveri minun pyörästä sellaisella irroitti pultin,kun heidän korjaamolla moinen työkalu oli
Kyllähän niitä on, toi putken pinnapultti on vaan niin tiukassa että tuskin lähtee sillä. Voit Santtu tulla multa lainaamaan sellaista jos haluat kokeilla - tuo se napa samalla niin nyppään ne laakerit irti ajan kanssa.
Toi mutterin päähän hitsaaminen on muuten kakspiippuinen juttu, ainakin jos jäljellä on vaan lyhyt nysä. Sitten kun mutteri murtuu irti ja pitäis ruveta porailemaan pultti on "hiukan" karkaistunut.
Mennääs asioiden edelle... sit kun se on poikki niin tämäntyyppisestä porausjigistä voi olla apua, en tiedä onko kun ei ole kokemusta. Siihen vaivaan näitä myydään.
(http://www.debrix.com/v/vspfiles/photos/60835-M1-2T.jpg)
On siitä apua. Mä aikoinaan itselleni tuollaisen tein - vielä kun sais siihen kuvassa näkyvän karkaistun ohjainholkin mutta on se hyödyllinen ilman sitäkin. Ei lähde poranterä vaeltelemaan ja toi palikka kohdistuu pakoaukkoon siististi.
Meillä käytettiin röissä tuollaisia erikokoisia karkaistuja holkkeja vähän vastaaviin mutta paljon isompiin jigeihin. Nykyään kun on useampi CNC laite niin niille ei ole enää käyttöä. Etsin niitä muutama viikko sitten mutta en löytänyt, pois ei ole heitetty, se on varma. Olisin tehnyt banskuun poraohjurin, pitääkin kysellä missä ne on.
Jos löytyy kasimillinen niin otan sellaisen mielelläni vastaan tuota porausjigiä varten ;)...
Tongitaan.
Porausholkkeja saa Pertikiltä http://www.pertik.fi/index.php?p=vakio-osat (http://www.pertik.fi/index.php?p=vakio-osat) .
Eikä oo kalliita.
No eihän poraamisessa mitään ihmeellistä ole, aloittaa keskeltä ja poraa suoraan loppuun asti ;D Itse ostin hifistinä vasenkätisiä poria yleisemmille 10mm pienemmille kierteille. Maksoivat kympin kipale mutta ei oo kyllä pänninyt pätkääkään.
Jiihaa! irti on.
Julkinen kiitos Hemulille, jonka lainaamalla työkalulla ( pinnapultin irroitustyökalu? ) irtosi itseasiassa suht helposti. Annoin lämpöä ihan vaan kuumailmapuhaltimella kun ei muutakaan ollut ja pari mojovaa iskua pultin kantaan ennen vääntämistä.
onko tästä työkalusta kuvaa että tietää minkä mallinen sinne mahtuu et pystyy vielä vääntämäänkin
Google - jutsu auttaa
sportster exhaust bolt drill guide haulla tulee jigi ja paikkoja mistä sellaisen voi lunastaa
Jos tätä nyt haettiin