Finnbikers

Tarinaa ja kuvia => Projektialbumit => Aiheen aloitti: Spöke - 10 huhtikuu 14, 22:49:27

Otsikko: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 10 huhtikuu 14, 22:49:27
Evo Softail, +24 Tolle, av 230, evo BT -91. Tyttöpyörä.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zps794e1fe0.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zps794e1fe0.jpg.html)
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zps944d9045.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zps944d9045.jpg.html)
-Spöke-
Otsikko: Vs: Debuty
Kirjoitti: ma^ko - 10 huhtikuu 14, 22:54:19
Ahaa, tuolla tavalla irroitetaan moottori ja vaihreloota ilman et joutuu pujottamaan...
Otsikko: Vs: Debuty
Kirjoitti: milehigh - 10 huhtikuu 14, 23:39:42
Toi alempi kuva on yhden käden potkukelkka..
Otsikko: Vs: Debuty
Kirjoitti: Rezi - 11 huhtikuu 14, 09:46:16
Hienoa saada tänne uusia projekteja. Ja sitten reilusti stretsiä runkoon. Onhan tuossa potkukelkkakuvassa emäputki lopullisessa korkeudessaan?
Otsikko: Vs: Debuty
Kirjoitti: eeko - 11 huhtikuu 14, 10:09:46
Mulla huomion kiinnitti nuo vaaleansiniset koneet.
Meni vähän aikaa ennenkuin huomasi koko runkoa.
-eeko
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 11 huhtikuu 14, 10:18:03
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 11 huhtikuu 14, 09:46:16
Hienoa saada tänne uusia projekteja. Ja sitten reilusti stretsiä runkoon. Onhan tuossa potkukelkkakuvassa emäputki lopullisessa korkeudessaan?
No onhan se. Viis ylös, kaks eteen, bauttiarallaa. Aikalailla jätön määräätessä stretchin.
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: leppala - 11 huhtikuu 14, 12:26:07
Chopperit on aina asiaa!
Ihan mielenkiinnosta, kuin korkealla maasta tulee emäputki olemaan kun pyörä on ajoasennossa?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 11 huhtikuu 14, 12:41:28
Oisko vähä runsas metri, tais olla 103cm.
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 11 huhtikuu 14, 13:14:48
Niinkuin jokaisella projektilla, myös tällä on oma taustatarinansa. Jo vuosia ollaan kuljettu samalla porukalla pitkin maailman mantuja. Meitä ukkoja on kolme ja naisimmeisiä pari. Viime kesänä matkalla Wroclawiin yövyimme Lyypekissä Suomen merimieskirkon omistamassa majasijassa (juuei, emme ole uskovaisia). Vähän maisteltiin hapanta ja maiskuteltiin braatwurstia, kun Kata kertoi myyneensä Corveten ja miettivänsä tilalle jotain harrasteautoa. (en kyllä muista oliko Vette myyty vaiko myynnissä, whatever). Siinä sitten Rauman poijkatten kans yllytettiin toisen mopon hankintaan ja tietty Chopperin. Ei ollut vaikea innostaa. Sovittiin, että Kaisa kattelee sopivan aihion syksyn Jenkkireissultaan. Aihioksi valikoitui tollainen uudemmalla lootalla ja sähkökicksillä varustettu softail, joka parin vuoden rakentelun jälkeen täyttäisi sopivasti veroedulliset 25v. Ja hyvän yksilön Smuige ja Kaisa löysivätkin. 29tml mittarissa, alkuperäinen vetoremmi todistaa ainakin osittain vähäisiä kilometrejä. Tätä tehdään oman pyörän kanssa rinnan, ensin tää rullaavaksi, sitten oma, tähän pellit, sitten omaan jne. Omaanihan tulee tietty 8" pidempi keula ;D ;D. Tästä jatketaan, viikonloppuna pitäis koneistella taka-akselinkiinnikkeitä. Ja ottaa kulaus Jallua.
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 13 huhtikuu 14, 11:30:20
Piti vähän mittailla noita T-paloja uudelleen ja offsetiksi laittamani 50 mm muuttuikin 37mm:ksi. Ja jättö kasvoi. Halusin jätön selkeesti alle 10cm:n, joten hyttysenvitullinen emäputkea ylöspäin ja pystympään. Tossa on selkäputki hepattuna. Vaikka katkaisin millin laikalla satulaputken ylhäältä poikki, ei siihen jää varaa loveta selkäputkelle koloa. Täytyy keksiä jotain. Mulla ei oo tallissa kaasupillejä, joten en saanut taivutettua alakehtoputkien sarvia ulommas. Niinpä mankeloin kehtoputket aavistuksen kaarelle. Ne asettuvat siten että kaari on sekä sisään- että taaksepäin. Ei se äkkiseltään ainkaan pöllömmältä näyttäis. Tuo satulaputken ja takakehtoputkien tienoo on täysin suunnittelematta. Levyttää en sitä oikein haluais, pitääpä miettiä. Kuvatuksia paskasella linssillä kuvattuna:
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zpscd33b775.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zpscd33b775.jpg.html)
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zps0f4ad8d4.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zps0f4ad8d4.jpg.html)
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: -väiski- - 13 huhtikuu 14, 12:43:37
Hyvältä näyttää, mitoiltaan ja tyyliltään hyvin lähellä yhtä projektia jota olin tekemässä tovi sitten, mankeloituine etukehtoputkineen... Törmäsin siinä samaan satulaputken lyhyys-ongelmaan, päädyin jatkamaan sitä parilla sentillä... Kuvaa ei oo laittaa, mutta selkäputkesta kun leikkaa n. 1/3 sektorin pituussuunnassa irti ja hitsuuttaa sen irtileikatun palan toistepäin takaa niin meillä on samannäköinen putki kuin alkuperäinen muotoonpainettukin...

Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 13 huhtikuu 14, 18:16:15
Mä istuskelin eilen verstaassa ja tajusin, ettei emäputki ole vielä kiinni jigissä. Puuttui M20 mutteri. Eikä missään. Pengoin pihavarastot, romulaatikot ja kissanhiekkalaatikot. Ei löytynyt. Eikä meillä edes ole kissaa. No ite olin ajokunnoton, joten kontakti eukolle, joka oli asioillaan "kylillä". Specsit tekstarina ja odottelua. Viesti tuli, että isoin mutteri oli M16. Voehan pärsse, tää ehtoo menee sit kaljanjuonniksi kokonaan. Paitti että onhan mulla sorvi ja jyrsin sekä järjetön ammattitaito, äkkiäkös tollasen leipoo, mokoman mutterin. Sopiva pätkä pyöröä ja koneet laulamaan. Nopea laskutoimitus, pulikka jakopäähän ja terällä vähän kantteja. Tommonen siitä tuli:
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/Viisioumlmutteri_zps77b6f818.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/Viisioumlmutteri_zps77b6f818.jpg.html)
Olin kusta housuihini kun nauroin aikaansaannokselleni. Niin soittivat jo Pentagonista ja Moparin tehtailta onko ideani tuotoksella mahdollista tuotesuojausta.
Eihän tuohon mikään avain sopinut, mutta papukaijapihdeillä sain sen momenttiin. Että mikähän tämänkin kopterin jättö mahtaa olla, pitäiskös tarkistaa laskutoimitukset...
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Motomatti - 13 huhtikuu 14, 18:35:18
Pelasti tämän päivän tuo mutterin avainmuoto. Seuraavaksi tehnet siihen hylsyn? Humoristisin näkemäni mutteri toistaiseksi.
Tuleva standardi?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Kapteeni sika - 13 huhtikuu 14, 18:43:11
Ihme jos Mopar ei ole jo suojannut kyseistä mutterimallia.  ;)

Pentastar:

(http://img3.wikia.nocookie.net/__cb20100630200919/logopedia/images/c/c1/Dodge_Red_Pentastar.jpg)
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: maick - 13 huhtikuu 14, 18:48:47
Aijaijai kun vedet tuli silmistä  ;D ;D Muuttui sunnuntai kertalaakista siedettävämmäksi.

Kyllähän tämä kuuluisi itse oikeutetusti tuonne Viikon detalji -säikeeseen. Myös chopperi lupailee hyvää.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 huhtikuu 14, 19:36:26
 ;D

Nyt sitte teet kaikki mutterit koko rakkineeseen samalla laskuopilla ja hankit sarjan tällaisia:

(http://images.esellerpro.com/2921/I/539/3/1893ERAD.jpg)
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 15 huhtikuu 14, 20:42:10
Tuli hemmetinmoinen allerginen reaktio, dokka dukossa ja odda däynnä limaa. Ekaks ajattelin syyttää koivua tai leppää, mutta tarkemmin ajateltuna kaikki johtunee edellisen sivun mo**r-logosta. Tällanen vanha geeäm-mies ei näemmä kestä mo**ria edes kuvina ;D

Tässä on soudettu ja huovattu emäputken kulman kanssa ees sun taas, ylös sun alas. Nyt se on paikoillaan, ainakin pyörillelaskuun saakka  :-[
Laskennallinen jättö 10 senttiä, stretsiä ylös kuutisen tuumaa, eteen puolitoista. Persaus taasen lyhenee runsas pari tuumaa. On muuten mielenkiintoinen asentaa symmetrisesti tollaset manklatut kehtoputket. Yritin mittailla, mutta silmä taitaa olla paras mittari tässäkin.

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zps0061d6ae.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zps0061d6ae.jpg.html)

-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: ihd - 15 huhtikuu 14, 21:22:52
Alan miehet puhuu aspen allergiasta...
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 15 huhtikuu 14, 23:24:36
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 13 huhtikuu 14, 11:30:20
Piti vähän mittailla noita T-paloja uudelleen ja offsetiksi laittamani 50 mm muuttuikin 37mm:ksi....

Ei muuten yhtään huono juttu. Tuumailin tuossa oman chopperin raskaahkoa ohjaustuntumaa ja päädyin lopputulemaan että viitisen senttiä offsettia teekappaleissa nietu hjuva. Vaikka jättö on ihan alueella niin keula seilaa liian kaukana ohjausakselista saaden aikaan kaatumisefektin kun tankoa kääntää tarpeeksi.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 17 huhtikuu 14, 19:17:49
Mämmit saa nyt odottaa jääkaapissa, järjetön inspiraatio iski ja hain Lehtimäeltä metrin vedettyä viiskymppistä akselia. Jotain taka-akselinkiinnikkeitä ajattelin veistellä. Ekaks piti pätkästä pari pätkää sahalla poikki ja porata 24mm:n reikä pituussuuntaan melkein läpi.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/WP_001766_zps7d4ce400.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/WP_001766_zps7d4ce400.jpg.html)
No tuossa kuvassa se on jo 25,4mm:n, annoin vähän sorvinterää perään. Toisesta päästä isompi reikä on puhkastu 11mm:llä terällä.  Ja aerodynaamista muotoa manuaalisorvilla? Tarkoittaa kelkan kääntämistä asteen-pari välein kunnes muoto on kulmikkaan pyöreä, siihen lamellilaikkaa perään
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/WP_001767_zpsb3ecb638.jpg)[URL=http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/WP_001768_zpsf92b7917.jpg.html](http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/WP_001768_zpsf92b7917.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/WP_001767_zpsb3ecb638.jpg.html)

Ja voila´, meillä on akselinkiinnikkeet! Hoksaakos kukaan tässä vaiheessa, mikä on Spöken idioottimainen innovaatio....
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/WP_001772_zps65e1ec27.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/WP_001772_zps65e1ec27.jpg.html)

Nyt takapään sisäleveys on 270mm, takafillari tulee 200:nen, aika snadisti jää tilaa, etenkin kun nää saamarin innovatiiviset mulkurat vie tilaa. Ratasjarrun kans käy ahtaaksi. Taidan sentin-pari vielä levittää. Glad Påsk, iloisesti poskeen,
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Rezi - 17 huhtikuu 14, 20:11:10
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 17 huhtikuu 14, 19:17:49
Hoksaakos kukaan tässä vaiheessa, mikä on Spöken idioottimainen innovaatio....
Ei hoksaa. Vaatii selitystä.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Make - 17 huhtikuu 14, 20:25:17
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 17 huhtikuu 14, 20:11:10
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 17 huhtikuu 14, 19:17:49
Hoksaakos kukaan tässä vaiheessa, mikä on Spöken idioottimainen innovaatio....
Ei hoksaa. Vaatii selitystä.


Jossain takaraivossa nyt joku ottaa johonkin kiinni, mutta ei lyö kipinää.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: kessu - 17 huhtikuu 14, 20:27:44
Mä en keksi muuta kuin ton sun sammutuspeitteen. Hankalasti smirgelin ja kiillotuskoneen takana ja vittumaisen matalalla alaspäin ulosvedettäväksi. Mut tätä ei kai haettu?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 17 huhtikuu 14, 20:44:57
Tapojeni vastaisesti, ilmeisesti Hra Morganin myötävaikutuksesta johtuen tein jopa mittatarkat CAD-piirustukset waterbased tussendale järjestelmälläni eräästä lakkautetusta kyläkoulusta lainaamalleni valkotaululle. Aukesko?
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/WP_001773_zps5014b7f5.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/WP_001773_zps5014b7f5.jpg.html)

Tuskin toimii ja hienohan tuo ei ole, mutta....erilainen?
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Kapteeni sika - 17 huhtikuu 14, 21:07:27
Yhellä tallilla on (ikuisuus)sovelirojekti jossa on samantyyppinen taka-akselin säätö. (sikälimikäli kuvaa ymmärsin)

Runko on Mooren käsialaa.

Siinä on aika kätsy säätö mut kun en muista tarkkaan niin en yritä selittää. :) Pitää käydä tutkailemassa.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 17 huhtikuu 14, 21:54:56
Silver Bullet?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 17 huhtikuu 14, 23:35:55
Lunkan Triggerissä on vastaava. Yllättäen Mooren tekemä.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 20 huhtikuu 14, 18:04:18
Nohöh! Mulle käy aina noin. Kun luulen keksineeni jotain vallankumoksellista, on se jo moneen kertaan tehty. Yhtäkaikki, oli pitkä perjantai ja taivuttelin raamin kasaan. vahvikkeet ja kannakkeet puuttuu vielä.  Ja takakumi, jotta vois laskee pyörille ja mittailla menikö edes oikealle hehtaarille jätöt ja maavarat sunmuut. Tommonen putkihäkkyrä siitä tuli:
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/raamisivu_zps6557d326.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/raamisivu_zps6557d326.jpg.html)
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/raamietu_zpsa1b6731b.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/raamietu_zpsa1b6731b.jpg.html)
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/Raamitaka_zps4bbef81e.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/Raamitaka_zps4bbef81e.jpg.html)
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Alluh - 20 huhtikuu 14, 21:16:05
Kyllä on linjakas runko! Oivaltava näkemys ja hienoa käsityötä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Rezi - 20 huhtikuu 14, 22:04:14
Hieno on runko. Miten paljon laitoit sitsiputkeen jatkoa?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 20 huhtikuu 14, 22:10:15
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 20 huhtikuu 14, 22:04:14
Hieno on runko. Miten paljon laitoit sitsiputkeen jatkoa?
Noin 4 mm tein "jatkoa":D
Ja kiitokset kehuista.
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Rezi - 20 huhtikuu 14, 23:01:19
Sitsiputken maaliton osio ja selän "suoruus" anto aavistuksen jatketusta sitsiputkesta. Stretsatuissa rungoissa kun on monesti selkäputki notkolla sitsiputken etupuolelta.

Et välttämättä tarvi takarengasta rungon asennon ja jätön mallaamiseen. Ota selville renkaan korkeus ja täsmää takarunko oikeaan korkeuteen laitamalla taka-akselin alle jotain lankunpätkiä.


Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 21 huhtikuu 14, 09:11:16
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 20 huhtikuu 14, 23:01:19
Et välttämättä tarvi takarengasta rungon asennon ja jätön mallaamiseen. Ota selville renkaan korkeus ja täsmää takarunko oikeaan korkeuteen laitamalla taka-akselin alle jotain lankunpätkiä.
Kyllä mä tarviin takarenkaan, haluan ennen lopullista hitsausta mitata jätön käytännössä. Mullahan tuo jigi on rakennettu siten, että jigin runko jäljittelee maanpintaa. Niinpä rungon, emäputken ja akselin kiinnikkeiden korkeudet voidaan mitata suoraan jigin rungosta. Emäputken kulma on mitattu suhteessa jigin runkoon, tuollaisen kätevän, nollattavan astekulmamittarin avulla (ebay, 24,95â,¬)
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zps6ed54e5c.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zps6ed54e5c.jpg.html)
Tyossa jigin rakennetta, nuo kiinnikkeet ovat korkeudeltaan ja kulmaltaan säädettävät. Nyt rungossa on etuosassa 12cm, takaosassa 10cm maavaraa.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zpsd3d9babe.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zpsd3d9babe.jpg.html)
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Rezi - 21 huhtikuu 14, 11:07:12
Sitä yritinkin sanoa, että nosta runko pois jigistä ja lankunpätkiä taka-akselin alle rengasta mallaamaan. Mutta toki renkaan kanssa se on lystikkäänpää ja näkee paremmin miltä pyörä tulee näyttämään.

Hieno on jigi, digitaalikulmamittari ja kaikki. Onko "Framester" kaupasta ostettu vai tehty Spöken pajassa?

Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 21 huhtikuu 14, 12:15:44
Omavalmistejigi on.
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 23 huhtikuu 14, 16:54:38
Lootan takakannake piti tehdä kokonaan uusiksi, softailissahan se on alkujaan sellainen kantattu
pellinpala. Tää uusi mukailee shovelin vastaavaa:

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/lootantuki_zpsbcb2176d.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/lootantuki_zpsbcb2176d.jpg.html)

Tänään pitäis hitsata kaikki saumat pl. Emäputken tienoo. Tässä vaiheessa pitänee jo sanoa, että tämä vaihe ei ole se mieluisin pyöränrakentelun osa-alue minulle. Mieluisin on kaljanjuonti ja visiointi.

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/Akselinsaumlaumltouml_zps41304c68.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/Akselinsaumlaumltouml_zps41304c68.jpg.html)

-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 26 huhtikuu 14, 19:12:13
Sain vihdoin ittestäni niinpaljo irti, että jätin näyttelyviikonlopun käymättä ja puuhailin verstaassa. Akselinkiinnikkeistä oli monen tunnin jobi, tollaset niistä tuli:

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/akselikii_zpsf02471d7.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/akselikii_zpsf02471d7.jpg.html)

Pitihän tuo keulakin kasata. Laakereita mulla ei tietenkään ollut, joten sorvasin nailonista kasauslaakerit, kelvannee jätön mittauksee. Akseliväliksi varmistui 229cm. Aika matalan näköinen vielä tuossa on, mutta runkohan on nokillaan, eli kolkytsenttiä nenä tuosta nousee, kun saa fillarin alleen, peräkin sen kymmenkunta. Lopulliset renkaat seilaa vielä jossain saksan ja Suomen välillä, mutta ajattelin huomenna nakata varastossa olevat 21" 90mm:n ja 16" 200mm:n alle, ihan uteliaisuuttani.
Mitäs raati sanoo, häh? (Tai sanoo mitä sanoo, mä mitään kumminkaan muuta...  ;D )

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/keulakasassa_zps3899d043.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/keulakasassa_zps3899d043.jpg.html)

-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Jack - 26 huhtikuu 14, 19:39:06
kahtotaan sano tohtori.  :P  rinkuloita odotellessa, sit vasta lausutaan...
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 26 huhtikuu 14, 21:03:25
Tilapäisrenkulat alla, etufillari tosiaan jää 21", mutta taakse on tulossa 18"  200/50 kumi. Ja Jackiltä on kommentit kielletty  ;D . Tästä tulee varmaankin Finnish Style, niskaan polkastu. Kuski on meinaan 160cm korkokengissä ja sulka päässä, idea on tehdä varma, hyväkulkuinen ja -ajoinen, hänen mitoilleen suutaroitu chopperi. Käytännön jättö mitattuna 100mm, laskurin mukaan 98mm. Hieno laskuri, Rambelle peukku!

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/deputypyoumlr_zps94bf2d8e.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/deputypyoumlr_zps94bf2d8e.jpg.html)

-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: JuhaP - 26 huhtikuu 14, 21:42:21
Hyvät linjathan tuossa on, ei mitään valittamista. Kyllähän mäyräkoira-koptereita pitää olla  ;D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Alluh - 26 huhtikuu 14, 22:41:06
Uuuh! Stretsi eteen tekee silmälle tepposet, kone runkossa ja tankki selventää mittasuhteita. Varmaan on moottoripyörän kokoinen tuollaisen 160cm mimmin alla. ;D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: selectedgrub - 27 huhtikuu 14, 07:23:49
kiva viritys
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Jack - 27 huhtikuu 14, 10:16:50
kommentoin kiellosta huolimatta.  ;D 

Ei toi nyt vielä noin ihan mäyrikseltä näytä. Lisää "vaatteita siihen niin katotaan sit. ja varmaan on satakuuskymppisen alla ison näkönen, niinkuin pitääkin.

Isot pyörät, pienet kuskit, silloin on kaikki kohdallaan, toisnkuin asian ollessa toisinpäin.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 27 huhtikuu 14, 12:19:27
Lyhyttä voi jatkaa, pitkä on valmiiksi pilalla  ;)
Tälläsin tuon E*omosan ja lootan paikoilleen, jotta saan mitattua yläkiinnikkeen paikan. Ihan mukavasti tuohon koneen päälle jää ilmaa. Istuskelin oletetulla kuskinpaikalla ja on pakko todeta, että nykyiset 6 tuuman stretchit on 160 senttiselle kuskille maksimi. Muutoin joutuu kurkkimaan vuoroin vasemmalta ja oikealta, että näkee eteensä (Tästä tulee mieleen sen kahjon britin kopteri Klaipedassa, stretchiä ylöspäin oli about metri...)  Mutta jos kuskirajoitetta ei olis, ois rungossa kyllä pari tuumaa stretchiä lisää ylöspäin. Laitetaan omaan mopoon sitten niin, että piisaa.

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/Deputykone_zpsd7743f1e.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/Deputykone_zpsd7743f1e.jpg.html)

-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Jack - 27 huhtikuu 14, 14:03:54
juu ei toi oo mäyris, ainakaan vielä  ;D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: leppala - 27 huhtikuu 14, 18:32:01
Sehän on oikein linjakkaan näkönen!
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: moporhead - 28 huhtikuu 14, 13:53:40
Tässä onkin mainio paikka Kerrata tämä meille aloittelijoille:

Mites jättöä suunnitellessa otettiin huomioon keulan kuormittuminen/esijännityksen säätö?
Tässähän on sattumalta just Tollen keula (eli jousivakion pitäs stemmata) ja ohjeistushan kertoo seuraavaa:

"The more rake and longer fork your bike has, the less force (kg) you should apply to depress the fork leg the said 30mm... If you’re running a relatively long fork, extended 15-20 inch and using a 50-55 degrees rake, the scale should show only 18 kg."

"Put your bike straight up, not leaning on the side stand, and on a flat surface. At this point, the weight of the bike should depress the fork somewhere around 30 mm from its top position."

Eli ton perusteella keulakulmalaskujen (lue: keulakulmalaskurin) perusteella saatuun yläputkien pituuteen lisätään ainakin se 1" ja kuormittamattomana eli pelkän rungon ja renkaitten kanssa päästetään keula taas 30mm kasaan kun etujättöä tarkistellaan?

Vai onko tästä pitkäkeulan etujousituksen säätämisestä joku muukin koulukunta tai nyrkkisääntö?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 28 huhtikuu 14, 14:24:37
Emmä tollasista kaavoista mitn. tiedä, ihan perstuntumalla mentiin ajatuksena, että noin sentin ne kehtoputket etureunasta putoavat, kun pyörilleen lasketaan. Ja aika tarkkaan sentin putoskin. Tää olikin sitten ihan isoilta pojilta kuultua tietoa, vaikutus jättöön noin 5mm:n luokkaa. Merkityksellistä? Tuskin.
Minusta enemmänkin maavaraan vaikuttava juttu. Tällasissa laskuissa on sellainen ongelma, että käytännön toteutuksessa on vaikea päästä teoreettiseen tarkkuuteen, esimerkiksi emäputken kulmassa asteen puolikkaan muutos on puolitoistametrisen keulan päässä helposti toistakymmentä milliä.  Ja tämän vuoksi runko käy pyörillään ennen emäputken lopullista hitsausta.
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: moporhead - 28 huhtikuu 14, 14:55:03
OK. Tästä prosessista aika harvoin kukaan vaan mitään kirjoittelee. Kokeilemalla eli ekan kerran jälkeen tietty homman hahmottaa vasta kunnolla, mutta esityöt haluais tehdä siks tietyllä tavalla kunnolla että osaa hommata osat oikein ja ottaa "toleranssit" paremmalle puolelle. Kopteroinnin tapauksessa ongelma tietty helppo, ottaa varmuuden vuoks hiukan pidemmät putket;) ...ja ekalla kerralla säädettävät t-palat ni on vyö ja henkselit.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 28 huhtikuu 14, 15:08:53
Nojoo, tuossa pari käytännön kuvaa, miten luvut teoriassa ja käytännössä eroavat. Tosin nythän mulla on paikoillaan nailoniset ohjauslaakerit, joissa on toleranssia, mutta alueella ollaan ja rungon saa hitsata. Toi emäputkihan tuli sorvattua hassun malliseksi pikku päissään, joten ulkopuolelta on hankala mitata sen kulmaa. Niinpä sahasin latanpätkän, jonka kiinnitin vingalla emäputken kylkeen. Tähän oli helppo kiinnittää ristilinjalaser, luotilanka olisi ajanut saman asian, mutta kun tollanen oli.

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/mittaus1_zpsb37b9d20.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/mittaus1_zpsb37b9d20.jpg.html)

Laser piirsi viivan lattiaan, mikä tosin ei ole emäputken keskellä, vaan sen takana. (Mittauksissa huomioitava juttu) Sitten suorakulmaa pyörän akselin kautta ja mittailemaan laserviivan ja suorakulman väliä:

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/mittaus2_zps7fa4cb96.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/mittaus2_zps7fa4cb96.jpg.html)

Huomaa tuossa emäputken kyljessä törröttävän kulmamitan lukema, 0,3 astetta muuttui kulma laitettaessa laitos jigistä pyörilleen. Tämä johtuu osin niistä em. nailonlaakereista, joissa on väljää aavistus.

Koneen painon ollessa pyörillä , tunkki on alla pitämässä vain pyörää pystyssä, on käytännön jättö suurinpiirtein 90mm.  Mutta täähän on teoriaa. Käytännön kokemuksillahan tuo chopperin jättökin määräytyy, miksei jousituksen kokoonpuristumistakin voisi uskoa käytännön kokemukseen. Joskus vaan teoria ei kohtaa käytäntöä 100%:sti, muuttujia kun on enemmän kuin vakioita. Menee differentiaalipuolen jutuiks. Aika näyttää tämäkin kohdalla, pysyykö keksintö tiellä.
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 28 huhtikuu 14, 17:50:45
Työkalujyrsin on varmaan arvokkain yksittäinen hankkimani työkalu. Ja jukolauta, emmää ymmärrä, miten oon ilman voinut tulla toimeen. Porakoneenkin möin jo talvella pois. Ei se hommia varsinaisesti nopeuta, mutta helpottaa. Ja tulee ehkä tehtyä tarkemmin. Otetaan esimerkkinä putkien sovittaminen toisiinsa. Paskamaista kovertamista laikoilla, perslämirkelillä ja viilalla. Ja silti lopputulos on yleensä sinnepäin. Ainakin mulla. Ja hitsaukset vetelee, kun raot ovat erisuuruisia eri puolilla. Mutta eipä hätää, otetaan yksi kappale työkalujyrsimiä, sopiva rouhintappi ja menoks:

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/WP_001826_zps1528a7ee.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/WP_001826_zps1528a7ee.jpg.html)

Lopputulos näyttää tältä:

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/WP_001828_zps39b0b279.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/WP_001828_zps39b0b279.jpg.html)

Ja vain sinä ja Bridgeport tiedätte miksi...

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/WP_001829_zps84f8bc85.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/WP_001829_zps84f8bc85.jpg.html)

-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 28 huhtikuu 14, 21:13:02
Sorvi löysi akselin sisälle kätketyn semieroottisen esineen. Ajattelin asentaa sen tuohon chopperiin  ;)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/WP_001831_zps38dd726a.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/WP_001831_zps38dd726a.jpg.html)

-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 28 huhtikuu 14, 21:39:36
Tosta jätön muuttumisesta rullavan rungon ja valmiin pyörän välillä... Eräs pitkään Suomen pisimmäksi tituleerattu laite kävi vähän muokattavana ja hitsausten jäähdyttyä todettiin että t-kappaleissa riitti säätö passelisti 11 cm jättöön. Kaikki oli tyytyväisiä ja aurinkokin paistoi. No, fillari maalattiin ja pistettiin nippuun ja sillä jopa ajettiinkin. Kunnes koeajaja päätti uusia jättömittauksen - nyt se ei ollutkaan enää kuin neljä senttiä :o. Äärimmäisessä kulmassa oleva Tollen keula antoi niin paljon myöten että jättö muuttui senttitolkulla kun tekniikka ja muut osat pistettiin kiinni.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 28 huhtikuu 14, 22:04:05
Älä Hemuli pelottele.... ;D
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 28 huhtikuu 14, 22:43:07
^Ei tossa vekottimessa oo mitään pelättävää. Jos jättö oli tekniikka paikallaan 9 senttiä, kuskin kanssa se on vielä pikkuisen vähemmän, minkä pitäisi mun kokemuksen mukaan olla melkolailla optimissaan tollaseen vekottimeen, jossa akseliväliä alkaa olla jo sopperin verran.

Jonkinlaisen haisun käytännön toteutumisesta saat myös kun tossa kohtaa laitat jonkun stongan kiinni siihen, meet istumaan oletetulle satulan paikalle ja kääntelet sitten stongaa. Jos runko elelee kovasti ja tuntuu se kääntäminen raskaalta, jotain on päin vittua.

Mitä taas tulee tohon putkien kasaanpainumiseen ja sen vaikutukseen jättöön, muuttujia on aikans paljon. Kuten herra H aivan oikein huomautti, mitä pitemmät putket ja mitä loivempi kulma, sitä vähemmän putket painuvat kasaan, mutta samalla sitä enemmän putket taipuvat, jolloin jättö pienenee. Kun jätön suunnittelee kopterissa öpaut 10 senttiin ja jättää eteen kolme senttiä enemmän maavaraa kuin taakse, kasaanpainumisen seurauksena jättö voisi lyhentyä tommosessa maltillisessa kopterissa pari senttiä ja maavara tipahtaa sentin. Ollaan alueella.

Ja se maailmanlopun rakkineen testikuski neljän sentin jätöllä olin yllättäen minä. Kerkisin sillä semmosenaan ajaa pari tonnia ennen kuin jättöä tuli Moorella tarkistusmitattua. Meni Tampereen motaria hienosti sataaviittäkymppiä! :)

Palatakseni aiheeseen totean, että stuukin osalta joutuu melkeen hyväksynnän myöntämään.  ;D Pikkusen olis saanu olla lisää pituutta keulassa. Toisaalta, kuljettajan tietäen, tullee melko näyttävä yhdistelmä.  ;D Tota on nyt hyvä lähteä pilaamaan rumilla peltiosilla ja sen sellaisella.  ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Rezi - 28 huhtikuu 14, 22:44:46
Viakea sanoa mihin tuo semieroottinen tötsä pyörässä menee, mutta älä ainakaan sitä sitsin keskelle pystyyn asenna ;D ;D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 28 huhtikuu 14, 22:58:26
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 28 huhtikuu 14, 22:44:46
Viakea sanoa mihin tuo semieroottinen tötsä pyörässä menee, mutta älä ainakaan sitä sitsin keskelle pystyyn asenna ;D ;D
Sittenhän kyseessä olisi täyseroottinen osa. Sekin kävi mielessä.
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 28 huhtikuu 14, 23:01:37
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 huhtikuu 14, 22:43:07
Tota on nyt hyvä lähteä pilaamaan rumilla peltiosilla ja sen sellaisella.  ;D ;D ;D
Ei sellasia tule, tiedäthän, etten pidä Sportsterin tankista... ;D ;D ;D
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: ma^ko - 28 huhtikuu 14, 23:04:40
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 28 huhtikuu 14, 23:01:37
Ei sellasia tule, tiedäthän, etten pidä Sportsterin tankista... ;D ;D ;D

Sportyn tankissa mitään vikaa ole... sportyssä...
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Kata - 29 huhtikuu 14, 14:00:53
Jaiks!
Pitääkö mun ny ollla vähän jo huolissaan tosta "semi"eroottisesta lisälaitteesta mikä on mun sopperiin tulossa :D :D :D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 29 huhtikuu 14, 14:49:28
Toivossa on hyvä elää :D
-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 29 huhtikuu 14, 15:00:20
Lainaus käyttäjältä: Kata - 29 huhtikuu 14, 14:00:53
Jaiks!
Pitääkö mun ny ollla vähän jo huolissaan tosta "semi"eroottisesta lisälaitteesta mikä on mun sopperiin tulossa :D :D :D

Älä suotta, se on vaan sitä varten että sillä on hyvä hätistellä innokkaimmat ihailijat käsivarren mitan verran kauemmaksi ;D.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 01 toukokuu 14, 10:28:35
Semieroottinen koneenkorvake.

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/WP_001834_zps900fe02b.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/WP_001834_zps900fe02b.jpg.html)

-Spöke-
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 10 toukokuu 14, 18:12:09
Nonii, apulaisseriiffi alkaa olemaan siinä vaiheessa, että sen voi taputella kesäunille, syksyllä jatketaan. Emäputki sai vähemmän eroottisen tuennan ja koneenkorvakin löysi paikkansa. Syksyllä paneudutaan ensteks oman mopon raamiin, ja vasta sen jälkeen mietitään tähän peltejä. Tosin Fatbobit on jo kateltuna. Josko niistä jatkuisi tämä tarina.
-Spöke-
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zps488625bc.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zps488625bc.jpg.html)
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 11 toukokuu 14, 15:07:29
Äiteenpäivän kunniaksi piti vielä pukea tälle pitkäsääriselle rasvaimutetulle Deputylle  uudet kengät alle. Luukki muuttuu melkoisesti modernimpaan suuntaan matalaprofiilirenkailla. Nyt lienee useimmille selvää, ettei tästä tule mitään olskuulshopperia. Taitaa taas tulla paremminkin noskoolshopperi  ;)
Äiteenpäivää kaikille parrattomia äitejä diggaaville!
-Spöke-

(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/Shopperinkesaumluni_zps0b4ac3aa.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/Shopperinkesaumluni_zps0b4ac3aa.jpg.html)
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Spöke - 17 maaliskuu 15, 18:43:22
Välillä tätäkin. Ruottinmaalta löyty tankki. Nyt pääsee tekeen öljysäiliön, lokarin- ja tankinkiinnikkeet sekä satulaa ja sarvia. I shot the Sheriff.
-Spöke-
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zps51e69779.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zps51e69779.jpg.html)
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zps3a4fbd39.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zps3a4fbd39.jpg.html)
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: mista - 17 maaliskuu 15, 19:17:36
Kauniit on linjat
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: RAUTIS65 - 17 maaliskuu 15, 20:36:34
Kyllä härmässäkin osataan tehrä soppereita, hianot on kurvit, iso kasi projektille ;D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 11 lokakuu 19, 16:06:02
Saattaapi olla että tämäkin projekti nytkähtää talven aikana eteenpäin sen vaihdettua omistajaa ja majapaikkaa muutama sata kilometriä etelämmäs. Pysykää kanavalla, rälläkkä lämpiää jo  8)
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 15 lokakuu 19, 22:43:21
Apulaissheriffi tulee kokemaan aika paljon muutoksia. Ensimmäisenä silmiin pisti keulan leveys, tuollainen perinteinen 250 mm wide glide ei vaan sovi meidän perheeseen. Niinpä Tollen t-kappaleet saivat uuden kodin kerhokaverin chopperprojektista ja uudet 30 mm kapeammat palat pistettiin tilaukseen.

Kapeampi keula tarkoitti myös kapeampaa etunapaa, pyörässä kiinni olleet Paughcon 80-pinnaiset saivat jäädä mutta molemmat vanteet purettiin ja tullaan pulverimaalaanaan liiallisen kromin vähentämiseksi. Ulkoistin etunavan kavennuksen kaverilleni ja tänään sain valmiin kalikan kouraani.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 21 lokakuu 19, 10:53:28
Kuten jo mainitsin, tulee tämä projekti kokemaan joitain muutoksia. Aluksi piti vain vaihtaa selkäruoto Spöken suosituksesta vahvempaan neljän millin seinämällä varustettuun malliin, rungon yleinen muoto miellytti kaikkien osallisten silmää eikä siinä nähty muuttamisen tarvetta. Peräpää nyt näytti vähän leveältä mutta jos toisioveto toteutetaan hihnalla niin se olisi vielä ollut siedettävissä.

Mutta... Takarengas päätettiin vaihtaa paremmin 5.5" vanteelle sopivaan 180:seen ja siinä kohtaa oli pakko hyväksyä se että takahaarukka on pakko kaventaa. Taka-akselin paikkaa pitää myös siirtää muutama sentti taaksepäin koska lyhyin yleisesti saatavilla oleva toisiohihna on 125-hampainen ja sekin on liian pitkä nykymitoille. Ajatus oli kaventaa haarukka taivuttamalla nykyisiä putkia, siinähän se samalla myös pitenee. Maavaraa pitää myös nostaa muutamalla sentillä.

Entäs tuo Spöken suunnittelema hieno taka-akselin kiinnitysmekanismi? Sitä vielä pohditaan, olen vähän epävarma kuinka kestävä se on - lähinnä kuinka rungon sisään menevä kierre kestää, siis akseli varmasti kestää mutta hakkautuuko kierre kasaan kun rungossa on sileä reikä? Kierre on nähtävästi 1-14 UNS, kyllähän siihen nätin mutterin saa sorvattua jos tätä päädytään käyttämään.

Ja samalla kun selkäruoto vaihtuu tulee emäputken tuenta muuttumaan perinteisempään malliin jossa kehdon pystyputket kiinnittyvät selkäruotoon ja emäputki tulee kolmiotuennalla. Tämä yksinkertaisesti siksi että tuo "ruotsalaismallinen" chopper-runko on viime vuosina todettu huonoksi ratkaisuksi - kolmiotuenta on huomattavasti kestävämpi.

Eli käytännössä koko runko tehdään uusiksi, voi jopa olla että stretsiä lisätään ja reikkiä pienennetään - vaikka sitten pitäisikin asentaa kuskille periskooppi  ;D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hessu - 21 lokakuu 19, 19:37:57
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 lokakuu 19, 10:53:28
Ja samalla kun selkäruoto vaihtuu tulee emäputken tuenta muuttumaan perinteisempään malliin jossa kehdon pystyputket kiinnittyvät selkäruotoon ja emäputki tulee kolmiotuennalla. Tämä yksinkertaisesti siksi että tuo "ruotsalaismallinen" chopper-runko on viime vuosina todettu huonoksi ratkaisuksi - kolmiotuenta on huomattavasti kestävämpi.


Mistä moinen nimitys? Ennemminkin amerikkalaismallinen. Järjestään Ameriikan pajojen rungot on kuvauksen mukaisia.
Toisin kuin svenssoneilla. Jo 80-luvulla ostamassani svedujen rakentelukirjassa (jota joku mmaf:n 90-luvun aktiivi lainas eikä ikinä palauttanu) neuvottiin tekemään rakenteesta putkikolmio jossa niska- ja kehtoputket kiinnittyy samaan pisteeseen ja sulake kehtojen alta emäputkeen.
Ucc:kin fillareissa on lähes kaikissa, kohta, ohjeen mukaan.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 21 lokakuu 19, 20:48:43
Saattaa hyvin olla näin, ehkä se on mulla vaan jotenkin vääntynyt chopper-stylestä swedustailiksi. Joka tapauksessa se on nyt todettu huonoksi (tähän tulee varmasti muutama kertomaan kuinka on ajanut tuollaisella konstruktiolla vuosia ongelmitta  ;) ) ja tullaan muuttamaan niin tähän runkoon kuin omaan vauhtikopteriin - jossa tosin hiukan eri tyylinen tuenta mutta periaatteessa sama ongelma.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 29 lokakuu 19, 23:39:00
Vielä puuttuu pari osaa uudesta jigistä mutta tänään Deputy pääsi koeistumaan sitä. Loppuviikko meneekin sitten muissa kuin pyörähommissa mutta kohta päästään itse asiaan  8)

Ei kellään ois Kempin tigiä myydä :D?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: flhx - 30 lokakuu 19, 01:47:35
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 lokakuu 19, 20:48:43
Saattaa hyvin olla näin, ehkä se on mulla vaan jotenkin vääntynyt chopper-stylestä swedustailiksi. Joka tapauksessa se on nyt todettu huonoksi (tähän tulee varmasti muutama kertomaan kuinka on ajanut tuollaisella konstruktiolla vuosia ongelmitta  ;) ) ja tullaan muuttamaan niin tähän runkoon kuin omaan vauhtikopteriin - jossa tosin hiukan eri tyylinen tuenta mutta periaatteessa sama ongelma.

Niin, oon ajanu vuosia ongelmitta tuollasella konstr...no ei ny sentaan. Mistas se sitten murtuu? Kun en nyt muuten keksi miten se ois "todettu huonoksi"? Ja samaa mielta, enemman itella swedustaili siita tulee mieleen...

EDIT: jaa, veikkaus, murtuu emaputken ja ylimmaisen koneenkiinnikkeen valista?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: flhx - 30 lokakuu 19, 01:53:20
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 29 lokakuu 19, 23:39:00
Vielä puuttuu pari osaa uudesta jigistä mutta tänään Deputy pääsi koeistumaan sitä. Loppuviikko meneekin sitten muissa kuin pyörähommissa mutta kohta päästään itse asiaan  8)

Ei kellään ois Kempin tigiä myydä :D?

On kylla hieno, mulla on samanlainen ohjaustanko omassa pyorassa, eka meinasin vaihtaa tyyliin paremmin sopivaks T-bar tms mutta on "puoliapinassa" niin hyva ajoasento ja mukava ajaa etta taitaa jaada. Ja convertiblen laukut?

Niin siis puhuttiinhan ny tosta FXRsta? Jaa juu, on jigikin hieno.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Kiwi - 30 lokakuu 19, 08:45:37
Tuo valkonen FXR chopper on kyllä hieno peli.

Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 19, 08:51:08
Lainaus käyttäjältä: flhx - 30 lokakuu 19, 01:47:35Mistas se sitten murtuu? Kun en nyt muuten keksi miten se ois "todettu huonoksi"?

Se murtuu joko emäputken ja alakehtoputkien liitoksesta tai sitten siitä, missä "sulake" kiinnittyy alakehtoputkiin (yleisempi tapaus).

Todettu huonommaksi paitsi laskemalla, niin myös ihan empiirisin kokein: tiedossani on N kpl käytöstä hajonneita runkoja, joissa kaikissa tuo sama yhteinen nimittäjä. Hieman onnekkaasti samalla on tullut todistetuksi, että tuokin rakenne on siinä mielessä redundantti, että kaikki potilaat ovat tulleet ajamalla kotiin, vaikka runko on ollut poikki.

Hitsarit varmaan riemastuu, kun totean, että vaurio on aina alkanut hitsausvirheestä... ;D

Mutta ongelman juurisyy ei ole se, että hitsarit tekee virheitä. Ongelman juurisyy on se, että tuo rakenne sietää niitä virheitä huonommin. Hitsisaumoihin kohdistuu suurempi jännitys.

Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 30 lokakuu 19, 22:10:31
Lainaus käyttäjältä: flhx - 30 lokakuu 19, 01:53:20

On kylla hieno, mulla on samanlainen ohjaustanko omassa pyorassa, eka meinasin vaihtaa tyyliin paremmin sopivaks T-bar tms mutta on "puoliapinassa" niin hyva ajoasento ja mukava ajaa etta taitaa jaada. Ja convertiblen laukut?

Niin siis puhuttiinhan ny tosta FXRsta? Jaa juu, on jigikin hieno.

Hetken aikaa mietin mistä oikein puhut mutta onhan siellä tosiaan toinenkin FXR taustalla ;D. Toi stonga on kavennettu orkkis Street Bobin tanko, kieltämättä oikein mukava vaikka ajoasento ei olekaan meikäläisen mitoille säädetty. Convertiblet löyty Floridasta, muuten hyvät mutta vetoketjut pitäis vaihtaa
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 30 lokakuu 19, 22:14:39
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 19, 08:51:08Se murtuu joko emäputken ja alakehtoputkien liitoksesta tai sitten siitä, missä "sulake" kiinnittyy alakehtoputkiin (yleisempi tapaus)...

Kyllä noi mitä omalle kohdalle on osunut on murtuneet ihan keskeltä tervettä pystyputkea emäputken ja sulakeputken välistä. Hessulla oli hyvä teoria siihen miksi emäputken ja alakehtoputken hitsaus pettää, liittyi mahdottomiin liitoskulmiin...
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: flhx - 31 lokakuu 19, 01:47:59
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 lokakuu 19, 22:10:31
Lainaus käyttäjältä: flhx - 30 lokakuu 19, 01:53:20

On kylla hieno, mulla on samanlainen ohjaustanko omassa pyorassa, eka meinasin vaihtaa tyyliin paremmin sopivaks T-bar tms mutta on "puoliapinassa" niin hyva ajoasento ja mukava ajaa etta taitaa jaada. Ja convertiblen laukut?

Niin siis puhuttiinhan ny tosta FXRsta? Jaa juu, on jigikin hieno.

Hetken aikaa mietin mistä oikein puhut mutta onhan siellä tosiaan toinenkin FXR taustalla ;D. Toi stonga on kavennettu orkkis Street Bobin tanko, kieltämättä oikein mukava vaikka ajoasento ei olekaan meikäläisen mitoille säädetty. Convertiblet löyty Floridasta, muuten hyvät mutta vetoketjut pitäis vaihtaa

No piti huomauttaa taustalla olevasta fillarista kun ny itella "sattumalta" FXR on tallissa. Taas. Mulla FXRssa joku tarvike mid-ape. Ei "sovi" ollenkaan tyyliin kun on Sportti Dynan pidempi keula, jotkut melkein 14" takaiskarit, reilusti maavaraa ja FXRP poliisilaukut, mutta niin pirun hyva ajaa Corbinin "bucket"-mallin satulan kanssa etta mid-ape jaanee paikalleen.Conin laukkuja nakyy valilla swapeissa, jopa kohtuuhintaan, mutta ei oo tullu haalittua itelle.

Niin siis eihan tama tosin mikaan FXR-foorumi ollu....


Yritan pysya aiheessa, joten....Mikas tekniikka Deputyyn, evo+5spd? Tankki, meneeko vaihtoon? Itesta suht ok muuten mutta hiukka liian iso...

Meni nakojaan oma veikkaus murtumakohdasta hiukan pieleen, taysin amatoorina funtsailin runkoon kohdistuvia voimia jne. Sinallaan T-Bonen kommenttiin hitsausvirheesta, en oikein pistaisi pelkastaan runkodesignin viaksi jos joku rakii jollain puikolla rungon kasaan ja se hajoaa hitsauksen laadun takia. Siis hiukan(melkoisesti..) karjistaen asiaa. Tuon tapainen emaputken designhan loytyy lyhyempien pyorien rungoista jo tehtaaltakin eika niissa ole ongelmaa. Dyna, Sportster, FXR esim. Toki "hiukan" erilaiset kulmat jne...
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: JSmedby - 31 lokakuu 19, 05:08:33
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 19, 08:51:08
Lainaus käyttäjältä: flhx - 30 lokakuu 19, 01:47:35Mistas se sitten murtuu? Kun en nyt muuten keksi miten se ois "todettu huonoksi"?


Hitsarit varmaan riemastuu, kun totean, että vaurio on aina alkanut hitsausvirheestä... ;D

Mutta ongelman juurisyy ei ole se, että hitsarit tekee virheitä. Ongelman juurisyy on se, että tuo rakenne sietää niitä virheitä huonommin. Hitsisaumoihin kohdistuu suurempi jännitys.


Saavat riemastuakin...moni itseään hitsauksen osaajaksi kutsuva saisi jättää koskematta siihen kolviin kun tärkeästä saumasta on kysymys..Muutaman satkun migien tulo markkinoille laski kansan kynnystä tarttua noihin migeihin sen kummempia miettimättä..Mutta ei tästä sen enempää, ettei  tästä tule hitsausfoorumi.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: JKKo - 31 lokakuu 19, 07:09:32
Eikös tommosen rungon rasitukset saa aika yksinkertaisesti simuloitua? Siis fem-analyysi. Joskus kun rikoin motskarin taka-akselin tavalla ”ei ole ennen tämmöistä nähty” niin simulaatiosta tuli ihan sama tulos kuin käytännön kokeista aiemmin.

Juu en hitsaa runkoja lujuutta vaativista kohdista.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 31 lokakuu 19, 08:56:33
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 lokakuu 19, 22:14:39
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 19, 08:51:08Se murtuu joko emäputken ja alakehtoputkien liitoksesta tai sitten siitä, missä "sulake" kiinnittyy alakehtoputkiin (yleisempi tapaus)...

Kyllä noi mitä omalle kohdalle on osunut on murtuneet ihan keskeltä tervettä pystyputkea emäputken ja sulakeputken välistä. Hessulla oli hyvä teoria siihen miksi emäputken ja alakehtoputken hitsaus pettää, liittyi mahdottomiin liitoskulmiin...

Tuo sulle kaikista tutuin tapaus on rakenteeltaan hiukan poikkeuksellinen. Mutta hitsauksesta sekin vaurio on alkanut, vauriokohdan vieressä on hitsi.

Hessun teoria ei ole edes teoria, vaan silkkaa faktaa. Joissakin tapauksissa rakenteesta on onnistuttu tekemään kaiken muun päälle niin ahdas, että sitä ei mahdu kunnolla hitsaamaan. Tämä ei tietenkään edesauta kestävyyttä - mutta ongelman ydin on edelleen rakenteessa.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 31 lokakuu 19, 09:06:15
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 31 lokakuu 19, 07:09:32
Eikös tommosen rungon rasitukset saa aika yksinkertaisesti simuloitua? Siis fem-analyysi.

Semmoinen on tehtykin - tosin se ei ollut ihan yksinkertainen juttu. Työläs simuloitava tiheällä verkolla. Se ei myöskään mennyt ihan kerralla oikein, vaan sitä korjailtiin venymäliuskoilla mitattujen todellisten tulosten mukaisesti myöhemmin.

Lopullisesta korjatusta versiosta voi kuitenkin varmuudella tehdä yhden johtopäätöksen: tässä puheena ollut runkorakenne on heikompi ja saumoihin tulee suurempi jännitys.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: JSmedby - 01 marraskuu 19, 01:40:55
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 31 lokakuu 19, 09:06:15
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 31 lokakuu 19, 07:09:32
Eikös tommosen rungon rasitukset saa aika yksinkertaisesti simuloitua? Siis fem-analyysi.

Semmoinen on tehtykin - tosin se ei ollut ihan yksinkertainen juttu. Työläs simuloitava tiheällä verkolla. Se ei myöskään mennyt ihan kerralla oikein, vaan sitä korjailtiin venymäliuskoilla mitattujen todellisten tulosten mukaisesti myöhemmin.

Lopullisesta korjatusta versiosta voi kuitenkin varmuudella tehdä yhden johtopäätöksen: tässä puheena ollut runkorakenne on heikompi ja saumoihin tulee suurempi jännitys.


Ei sinulle olisi sattunut jäämään kuvaa tuosta gridistä ja niistä rasituksista ?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 01 marraskuu 19, 07:05:38
Saattaapi löytyä jostain vanhalta tietsikalta. Kaivan ku kerkiän.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: SanttuS - 01 marraskuu 19, 18:34:25
Voisko tähän joku osaava tehdä ihan yksinkertaisen piirroksen meille yksinkertaisille, että millainen runko on hyvä ja millainen ei. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Nimim. runko toivottavasti pian työn alla...
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Kiwi - 01 marraskuu 19, 23:06:14
Perinteisen mallinen runko on hyvä. Kaksi kehtoputkea liittyy emäputken yläpäähän sekä selkäruotoon, moottorin kiinnikkeen paikkeilta/hieman sen etupuolelta sulake joko emäputken alapäähän tai kehtoputkiin ja emäputkelle kolmiotuki kehtoputkiin.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: PVonJerf - 02 marraskuu 19, 14:54:59
Eikös tämäkin asia ole puitu jo lähes jokaisessa projektitopikissa. Mieluusti seurailisi itse projektia kun sellaisiakin nyt tänne taas saatu.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 02 marraskuu 19, 16:12:41
Lainaus käyttäjältä: PVonJerf - 02 marraskuu 19, 14:54:59
Eikös tämäkin asia ole puitu jo lähes jokaisessa projektitopikissa.

Ei se ainakaan selväksi lie tullut...

Tuossa kuva väärästä rakenteesta:

(https://www.demonscycle.com/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/f/r/frame_rigid_68_chopper_harley_evo_200_1.jpg)

Ja tuossa oikeasta:

(https://h24-original.s3.amazonaws.com/27524/11458482-MR1GM.jpg?name=FXD_Ridgid_Chopper_Frame.jpg)
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: JSmedby - 03 marraskuu 19, 07:06:21
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 02 marraskuu 19, 16:12:41
Lainaus käyttäjältä: PVonJerf - 02 marraskuu 19, 14:54:59
Eikös tämäkin asia ole puitu jo lähes jokaisessa projektitopikissa.

Ei se ainakaan selväksi lie tullut...

Tuossa kuva väärästä rakenteesta:

(https://www.demonscycle.com/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/f/r/frame_rigid_68_chopper_harley_evo_200_1.jpg)

Ja tuossa oikeasta:

(https://h24-original.s3.amazonaws.com/27524/11458482-MR1GM.jpg?name=FXD_Ridgid_Chopper_Frame.jpg)

Tuota noin...en minä tuota kakkoskuvaa ostaisi ihan sellaisenaan..siinä kun proppu hitsataan laakerikoolin kohdalle. Homma olisi ok, jos laakerin paikka koneistettaisiin hitsauksen jälkeen, mutta näin tuskin tehdään..
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 marraskuu 19, 11:53:20
^No se nyt oli esimerkki rakenteesta yleisesti. Varmaan teoriassa olet ihan oikeassa, mutta onko tuolla merkitystä käytännössä, se on toinen juttu se.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 06 marraskuu 19, 18:51:42
Näinhän tässä sitten kävi  8)
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: flhx - 06 marraskuu 19, 19:13:36
No hitto, se nyt sitten tosiaan katkes, eika ees ajaesssa. Ette te turhaan varotelleet tosta runkomallista.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Jake - 07 marraskuu 19, 06:02:30
Lainaus käyttäjältä: flhx - 06 marraskuu 19, 19:13:36
No hitto, se nyt sitten tosiaan katkes, eika ees ajaesssa. Ette te turhaan varotelleet tosta runkomallista.

Katsoin kanssa eilen samaa.  ;D ;D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 07 marraskuu 19, 16:39:37
Tassutkin sai uuden ilmeen kun navat ja kehät pulveroitiin kermanvalkeiksi ja kasaamisen jälkeen päälle vedettiin uudet Avonit  :D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 10 marraskuu 19, 17:31:51
Joo kyllä ihan hengenvaarallisia nää chopperirungot - tää katkes jo toistamiseen  ;D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 10 marraskuu 19, 18:56:30
Meinasin vähän jatkojalostaa Spöken kehittämää taka-akselin kiinnitystä, sitä varten piti rakentaa jigiin erikoiskiinnikkeet.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 10 marraskuu 19, 23:34:58
Tuli vielä sunnuntai-illan ratoksi sorvattua muutama holkki tulevien runkoprojektien putkijatkoksia varten. Ei kuitenkaan aloiteta tästä viikon kestävää väittelyä holkituksen hyödyistä ja haitoista 😂. Itse käytän niitä lähinnä ohjureina - 28 mm runkoputken saa hyvät holkit kaksvitosesta hydrauliputkesta joka sorvataan molemmista päistä 22 milliseksi niin että keskelle jää snadi kannas joka asemoi holkin näppärästi puoleen väliin.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: JKKo - 11 marraskuu 19, 06:51:39
Ja kovajuotoksellako putket holkkiin kiinni? Vähän niin kuin fillareiden muhviliitokset, mutta sisäpuolelle?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 11 marraskuu 19, 07:44:36
Ei ny sentään, holkit tulppahitseillä putkiin ja putket hitsataan normaalisti puskusaumalla tuosta kannaksen yli.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 25 marraskuu 19, 22:57:45
Piti vielä tehdä jigiin tuollainen laippa millä saa takahihnapyörän kiinni että pääsee asettamaan taka-akselin paikan mahdollisimman tarkasti. Ongelmaksi muodostui tarjolla olevien remmin pituus, lyhyin löytyi Sportsterista 125 hammasta. Seuraavaksi jännitetään saanko mahtumaan 180 renkaan 1 1/8" hihnalla ilman vaihteiston siirtoa.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 26 marraskuu 19, 20:25:31
Alkais olee takarunkoa vaille että päästään kokeilemaan pyörilleen  :D
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 28 marraskuu 19, 22:59:56
Meni Spöken suunnittelema hieno taka-akselin kiinnityskin sitten uusiksi. Idea pysyy samana, sitä vain hiukan jatkojalostettiin. Koska kierteiden teko ei ole vahvinta osaamistani, oli helpompaa ulkoistaa aihioiden teko
Siinä nyt rosterista sorvattuina säätö- ja lukitusmutteri sekä koko paketin kasassa pitävä kierretanko.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 28 marraskuu 19, 23:01:47
Piti sitten itse vähän viimeistellä osia haluttuun muotoon, tuossa nyt lukitusmutteri pientä viilausta vaille valmiit.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 04 joulukuu 19, 22:28:15
Ensimmäinen koesovitus. Maavaraa nostettiin viitisen senttiä ja runko laitettiin keulimaan pari astetta. Takahaarukan yläputket tehdään vielä uusiksi, nyt istuinasento on liian leveällä.
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: 013 - 05 joulukuu 19, 05:55:13
Hienolta näyttää!
Paljon tossa nyt on maavaraa?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 05 joulukuu 19, 08:55:41
Maavaraahan on niin paljo että Päitsillä pärjää... :P

Pitäiskös tossa akselinsäätövirityksessä olla etummaisena kupumutteri? Tonne poteroon menee kaikki paska?
Otsikko: Vs: Deputy
Kirjoitti: Hemuli - 05 joulukuu 19, 09:15:09
Maavaraa on just sopivasti kuskin ajotavan huomioon ottaen ;D. Tällä voi ajaa myös mutkatietä, rungon takaosa on noin 13,5 cm irti maasta. Kun pyörän laskee alas pöydältä se ei näytä läheskään noin korkealta. Kyllä mä jonkun tulpan kehittelen tohon mutterin päähän, sorvari vaan teki mieluummin kierteen läpi- kuin umpireikään.