4-vaihteisista sportstereista varoitellaan ja käsketään hankkia oitis 5-vaihteinen. Onko tälle jotain varsinaista perustelua? Mitä pitää erityisesti esim. huolloissa huomioida että 4-vaihteinen laatikko toimisi? Käsittääkseni 4-vaihteisillakin kuitenkin on joskus ajettukin??
Toivoisin kokemuksia ja havaittuja vikoja sekä korjausohjeita ja muitakin vinkkejä.
Ei niissä muuta suurempaa ongelmaa ole kuin laturi. Kytkinrummun sisällä oleva roottori tykkää ravistaa magneettinsa irti ja pahimmillaan rikkoo paikkoja ympäriltään. Ja varaosa maksaa 500-700â,¬.
Viisivaihteisissa laturi on bigtwinityyliin kampuran päässä - on niitäkin tässä viime aikoina nähty hajoavan mutta roottori on huomattavasti halvempi, noin 250â,¬.
Jatkokysymys: Onko 4-vaihteiselle tyypillistä "jäädä jumiin" tms. eli kaksi vaihdetta yht'aikaa kytkettynä? Sellaistakin pelottelua olen kuullut...
Ei nyt niin suurta riskiä että siitä olisi mitään epidemiaa tullut. Noista vanhemmista askeista on aina joskus nähnyt sivuakseleita katkeavan mutta sekin taitaa olla enemmän rautapäiden ongelmaa vaikka sama konstruktio vielä ekoissa evoissakin. Kyllähän huonolla huollolla ja väärillä säädöillä saa mitä vaan rikki.
LainaaJa varaosa maksaa 500-700â,¬
Pelkkä kytkinrumpu, jossa on magneetit pellillä suojattu maksaa 400â,¬.
Ulkomailta saa viitisen kymppii halvemmalla.
Hintatiedot 2013 keväältä ;)
Helvetinmoinen tuuri jos selviää pelkän roottorin hajoamisella - kyllä staattori menee yleensä samalla vaihtoon kun magneetit lähtee liikenteeseen. Sit kannattaakin jo ostaa se V-Twinin paketti jossa peltisuojattu roottori, staattori ja jännitteensäädin. Joitain vuosia sitten sen sai itse tilaamalla noin 600 eurolla kotisuomeen.
Käyköhän BT:n roottorin (esim Hotbiken valikoimassa) magneettipalaset 86-90 sportin roottorin kehälle...siis jos niitä erikseen irroittelis ja liimailisi? Muistaakseni jossain tästä oli keskustelua mutta en löytänyt ketjua enää..
Onko mitään haitta/sivuvaikutuksia tuolla magneettikehän hartsauksella(hyvät ohjeet löytyi tähänkin toimenpiteeseen)?
Muistelisin että ne on saman kokoisia joskus kun molempia käsissä pyöritellyt. Ei kai siinä hartsaamisessa mitään, suurin riski on käytetyn liiman pitämisessä. Onhan noita tehty maailman sivu.
LainaaHelvetinmoinen tuuri jos selviää pelkän roottorin hajoamisella
Mun kommentti oli tosiaan vaan ennalta ehkäisevään korjaukseen tarkotettu.
Jos liimailee magneetteja ja epäilee magneettien pysyvyyttä niin markkinoilla on umpeen valetuja staattoreita, jotka vois ehkä kestää mahdolliset irtoavien magneettien osumat? Omalla kohalla just tollanen umpeen valettu staattori oli kestänyt magneettien lentelyn.
Jos tarttee kahta ehjää magneettia niin multa löytyy.
Vastaus Matchlessille!
Tuon alla olevan homman tein kolme kesää sitten ja hyvin pelittää / lataa edelleen, magneetit oli bt:stä...
"Kyselin useammalta autosähköasentajalta ym. asiantuntijoilta mielipidettä, pitääkö magneetit laittaa hylkimään vai "imaisemaan". Kukaan ei osannut sanoa varmasti, mutta arvelivat, että laitetaan + ja- (äänin 5-0). Pitivät kysymystä harvinaislaatuisena...
Napaisuudet piti katsoa etukäteen, koska asennettaessa magneetit vetäisee sen verran voimakkaasti kiinni roottoriin, ettei napaisuutta huomaa, menikö oikein vai ei. Liimasin harmaalla Q-BOND:lla, pian näen pelittääkö?"
Hyvä tietää että toimii noin, tänks Välly!