Audi ostaa Ducatin. Voisi kai sanoa, että Jossain määrin yllättävä kauppa.
http://www.hs.fi/talous/Audi+ostaa+Ducatin/a1305560188760 (http://www.hs.fi/talous/Audi+ostaa+Ducatin/a1305560188760)
Jaa, kauppa on nyt sitten kutakuinkin sinetöity. Jo helmikuussa VW:n huhuttiin olevan yksi mahdollisista ostajakanditaateista.
Spekulaatioita löytyy foorumistamme: Yleistä höpinää, Harrikalle kilpailija (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2341.msg39751#msg39751) :)
Onhan Audilla kuitenkin jonkinmoista huteraa kaksipyörätaustaakin olemassa, Auto-Unionin aikoihin DKW kuului samaan ryppääseen, -69 Audi osti NSU:n, joka tosin ei enää silloin valmistanut moottoripyöriä. Audin lisäksi VW konserniin kuuluu myöskin Porsche, jolla on tunnetusti sormensa pelissä MoCon kanssa...
Kytkökset tais olla aika kaukaa haettuja. ;D
Katsotaa kuinka käy.
Onko Audi kiinnostunut tekemään mp-bisnestä, asiaa jota on vaikea uskoa koska heidän pienemmätkin yksikkönsä tuottavat enemmän kuin koko Ducati. Saattaapi olla että ns patenttisalkku ja muut tekniset innovaatiot imetään pois ja jäljelle jää vain kuori joka joskus oli Ducati.
Aamulehden lauantain numeron liikenneosion autotoimittaja ihmetteli asiaa toisin päin ja selkeästi halveksi moottoripyörätehtaan tietotaitoa.
Kai ne siellä Ducatilla jotain osaavat kun saavat vapaastihengittävästä siviilimoottorista litratehoa n. 200 hv ja pystyvät vielä myymään niitä sellaisella hinnalla että kauppa käy.
jossain ducati hemmojen keskustelusäikeessä puhuttiin että joku niistä audi/vag pääpampuista on ducati friikki ja et kaupassa on tunnetta mukana..tiedä sitten
Mitäs tällä toiselle makaroonille Moto Morinille kuuluu? muistelen että olis tehnyt paluuta?
Lainaus käyttäjältä: _Juha_ - 22 huhtikuu 12, 19:25:31
Mitäs tällä toiselle makaroonille Moto Morinille kuuluu? muistelen että olis tehnyt paluuta?
Se tyrehtyi ja myytiin jollekin tuos vuos/pari sitten, mut on ilmeisesti taas käynnistelemäs toimintaa ja valmistusta...
http://www.motomorinimotorcycles.eu/?lang=en (http://www.motomorinimotorcycles.eu/?lang=en)
Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 22 huhtikuu 12, 13:01:21
Katsotaa kuinka käy.
Onko Audi kiinnostunut tekemään mp-bisnestä, asiaa jota on vaikea uskoa koska heidän pienemmätkin yksikkönsä tuottavat enemmän kuin koko Ducati. Saattaapi olla että ns patenttisalkku ja muut tekniset innovaatiot imetään pois ja jäljelle jää vain kuori joka joskus oli Ducati.
Cycle Word näkee tuon patenttiasian asian näin:
LainaaOkay, folks, Audi has acquired Ducati for just over $1 billion. Lots of discussion is ongoing as to why this has happened. The parts that make some sense are that Audi-VW now has its own fancy motorcycle brand (a shiny piece of corporate jewelry), and that Ducati has the interest and loyalty of a slice of the upper market.
Ducati technology is unlikely to be useful to an automaker because bikes and cars face differing emissions regulations. Car engines tend to have equal bore and stroke, while motorcycle engines, such as Ducati’s new 1199 Panigale, are very oversquare. Car engines increasingly tend to be turbocharged, as this allows high performance from smaller, lighter engines that package well. Bikes engines instead make their power from rpm.
Ostokisassa oli mukana myös Mersun AMG, BMW ja myöskin intialainen Mahindra, joten kaupalla ehkäistiin yhden merkin siirtyminen aasialaiseen omistukseen.
Saattaa myös olla että superpyöräkausi on ohi, joten Ducatin tarjonnan pitäänee suuntautua enemmän edullisempiin malleihin. Merkin historian ja maineen tuntien, sporttinen linja jatkunee?
Siis täähän on vaan bisnestä, tuskin vag konserni alkaa desmo-venttiilikoneistoa "olympia volkkareihin tai skoodiin" laittaa ;D
Muistan lukeneeni Vag konsernin toimitusjohtajan sanoneen että kun konsernilla on jo bugatti lambo ja bentley sekä näitä muita peruskotteroita (mm. porsche...) niin joukkoon mahtuisi urheilullinen mp-merkki esim. Ducati ja tästä ainakin vuosi aikaa, eli ei tuo kauppa nyt niin yllätys ollut!
Mitä semmosta teknologiaa Ducatilla on mitä isolla autokonsernilla ei olis? Desmo-koneistot on ehkä yksi mutta aiheestahan kiistellään että jeesaako ne loppujen lopuksi mitään / paljoa? Hiilikuiturakenteiden teko? Ohutseinämäisten kappaleiden valutekniikka? MotoGP-electroniikka?
Joku järki vois olla markkinoinnillinen yhteys; sporttinen luxus -mopo avaittaisi imagollaan myös autojen myyntiä?
Tai sitten että ison konsernin avuilla Ducatista voisi kasvaa merkittävä ja kannattava mp-valmistaja. Joka kassavirtana olisi vähäistä koko konsernin mittakaavassa mutta kaikki olis kuitenkin kotiinpäin.
kaipa toi ducatin imago ja brändi sopii tollaselle puljulle... ja jos mielii pyöräpuolelle mukaan niin kyllähän toi valinta silloin on ymmärrettävä.
yksi seikka voi olla miten bemari on kehittänyt mopejaan viimeaikoina..kyllähän siellä on taskulaskimet savuten on mietitty mitä jos mekin..
tuskinpa tollasella arsenaalilla oleva autokonserni ottaa valmistusmenetelmistä/toteutuksesta oppia "pieneltä" Italialaiselta valmistajalta.Eiköhän se ole toisinpäin.
mutta varmasti Ducatilla on moottoripyöristä sellaista tietotaitoa jota ei muilla ole.ehkäpä tän uuden omistajan rahkeilla Ducati pystyy toteuttamaan visioitaan paremmin ja entistä parempia malleja on luvassa? hintalappu tuskin tulee halpenemaan..
Morini onkin mielenkiintoinen tapaus, lähes puoli vuotta meni ettei varaosia ollut saatavilla italiasta ollenkaan, nyt kuitenkin saadaan taas. Kuuleman mukaan sieltä on tuloillaan uusi malli markkinoille...
Tänään oli Supertehtaat sarja ja huomenna uusinta klo. 15:25 FOX kanavalla. Ducati Multistradaa kasaavat.