Tuollainen löytyi enskakopan sisältä eikä suoraan sanoen ole juuri hajua kuinka se puretaan. Enskakoppa pitäisi ottaa irti joten pikku vinkkiä olisin vailla. Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?
Juu, ekaa kertaa koppa auki mutta joskus se pitää aloittaa. :D
Pyörä -81 FXEF ja ketju-enska.
Samanlailla se purkaantuu, kun muutkin kytkimet. Ne kuusi kuusiokoloa ja niiden mukana tulevat jouset ja kupit veks. Painelevy ja sen jälkeen kytkinlevyt ja vetolevyt veks.
Shovelista kun ilmeisesti on kyse, keskimutteri löysälle (vasurijenga). Mutta siihen homma tökkää jos ei oo erikoisvälineitä. Eli mutskua avatessa tarttis saada kytkimen keskiöstä pidettyä kiinni. Siihen löytyy kaupasta kalua, tai tekemällä vanhasta levystä ns. pingismaila. Sit tarvii ulosvetimen mikä ruuvataan kiinni niillä ensiks avatuilla kuuden millin (kyllä) ruuveilla. Esimerkiksi tästä halvasta orgispiikkisian ulosvetimestä ei löydy Barnettiin sopivaa reikäjakoa. Enkä kyllä oo nähny sellasta luetteloissakaan. Voi olla että on, mutta sellanen on iisi duunaa.
Sellaseen sopivasti kiristystä ja napakka isku ruuvin päähän niin kamat on lattialla.
Joo soveli kyseessä. (lisäsin allekirjoituksen)
Piruuttaan tehneet eri jaon kuin muissa. Iipeissä on yksi ulosvetäjä myynnissä, vajaa 80$. Miks helevetissä senkin pitää olla billettiä.
Tässä vaiheessa täytyy varmaan tunnustaa realiteetit ja siirtää pyörä tuttulle pajalle.
Ymmärsin asennusohjeista että ne 6 milliset ruuvit kiristetään 5 lb ft (?) kireyteen ja säätö normisti keskiruuvista? Kuinka tarkka mahtaa olla tuosta tiukkuudesta? Eihän tuollaista momenttiavainta ole kuin hienomekaanikolla...
Nehän on vaan M6 ruuvit, mitkä vedetään botneen normaalin mittaisella kuusiokoloavaimella. Momenttiin vetäminen on joutavaa spedeilyä. Vähän lukitetta väliin. Ei oo rakettitiedettä.
No noin minäkin eppäilin. Kiitos tästä.
Eihän tollasen ulosvetimen tekeminen mikään ylitsepääsemätön homma ole. Sopiva levynpala johon pulttijaon mukaiset reiät, keskelle isompi reikä johon hitsataan mutteri - voit myös tehdä kierteen levyyn jos on tarpeeksi paksua kamaa. Sitten vaan levy kiinni kytkimeen niillä kuuden millin ruuveilla ja iso pultti siihen keskireikään. Siinä on pillettiä kerrakseen.
Vielä kun hitsaat ulosvetäjän kylkeen putkenpätkän niin saat pidettyä kytkintä paikallaan vetämisen aikana.
Pitäiskö sen ulosvetäjän keskipultin ja akselin väliin laittaa jotain ettei akselin pää ota itseensä?
Voihan siihen jotain laittaa, vaikka kahden euron kolikon jos ei muuta keksi ;D...
Taidan ottaa painelevyn kainaloon ja käydä jossain sorvaamossa jos tekisi mallin mukaan. Halkaisija ei taida olla kovinkaan tarkka, kunhan sopii rummun sisään ja minimi että ruuvit saa kiinni.
Materiaali n. 8mm, keskireikä m16...
On siinä akselinpäässä sellanen ongelma, että jos ja ilmeisesti kun on uudenmallinen painelaakeri siellä lodjun toisella puolella, ei sitä sydänpuikkoa saa kytkimen puolelta vedettyä pois.
Ja sitä puikkoa vasten ei ulosvedintä saa painaa. Eli joko kiksikoppa pois, tai pääakselin ja ulosvetimenruuvin väliin tarvii saada sopivan kokonen ja mallinen holkki.
Taas pikku remppa loppusuoralla, kytkin on vielä irti, osat pestynä.
Helppo pistää pakettiin mutta kuinkas Clutch hub nutin ja Compensating Sprocketin kiristys. Kun olen nähnyt vastaavia kasattavan niin ne on papatettu vaan pulttimoplla kiinni. Omastakin tallista sellainen löytyy mutta aika tehoton peli.
Ajattelin vääntää ne ohjeiden mukaiseen momenttiin. Veistin nailonista kuvan kaltaisen mutta vain 2 portaisen palikan, hirvittää laittaa ketjun ja rattaan väliin mitään ylimääräistä mutta ei sillä varmaan mitään riko?
(http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/261005886/Primary_Drive_Locking_Tool.jpg)
Kaikki asennusvinkit otetaan vastaan.
Ketjut ja rattaat ei ota kipeää tollasesta nailonjuntturista, et anna palaa vaan. Shoveliin ainakin 3 eri momenttia kampuranpäänmutteriin, toivottavasti tiedät omaan koneeseesi kuuluvan momentin. Johtu vissiin siitä että vetotapin/mutterin materiaalit vaihtu tuhka tiheään 80-luvun alussa. Pahimmillaan ihan paskarautaa.
Kytkimen keskimutterin momentti 70ft lb on ainakin riittävä.
Ok, eli nailonia väliin ja momenttiin.
Clymerin manuska antaa Compensating Sprocket Nut:lle Late 1978-on vain yhden haarukan; 80-100 ft.lb
Pitäisikö muuten noille ensiön etu- ja takarattaan kierteille lorauttaa lukitetta, esim Loctite 243?
Aina lukitetta joka paikkaan (ja tuoreita nylockkeja). Toi 243 on varmaan sitä vaaleen sinistä mietoa? Ainakin 8,5 tippaa kumpaankin mutteriin eli reilusti. mitään laakerilukitetta ei kannata käyttää tekee purkamisen liian hankalaksi.
En muista minkä väristä mutta ei ole mitään extra strongia eli on helposti purettavissa.
Kiitokset! Viikonloppuna pitäisi kasata loppuun.
Kaveri kysäs että kun kiristän kytkimen pitkän mutterin momenttiavaimella niin milläs lukitsen akselin ettei pyöri mukana. No tuotaaa, olipa hyvä kysymys. :D
Pingismaila-malli on aika hankala toteuttaa kun ne 6 holkkia mihin painelevy kiristetään on vaan muutaman millin kytkinkorin ulkopuolella. Ja jos saan sellaisen kaverilla teetettyä niin eikö ne holkit väänny kun "pitkää mutteria" kiristää/avaa?
Minkälaisia virityksiä muut on tehneet vai käytetäänkö yleisesti vaan pulttimopoa?
Vanhasta kytkin-, välilevy setistä saisi lukituspalikan kun hitsaisi niitä muutaman nippuun, nailonkiilalla sitten kori jumiin.
Sellaista jumikäikälettä saa jopa tehdastekoisena.
(http://www.barnettclutches.com/images/product_81_zm.jpg)
Jos jollain on muutama käytetty kytkin-, ja välilevy ylimääräisenä niin voisin jopa maksaa euron-pari.
Itse olen kyllä käyttäny aina ihan vaan pulttipyssyä, hyvin toiminu. Onko sulla se kiila siihen akselin & skygän väliin ? Löytyy kahta koulukuntaa: jotkut sanoo ei killaa. Itse oon kyllä käyttäny. Tuossa kuulemma voi käydä niin että jos kiila jostain syystä poikii niin tuo skygä jumahtaa niin pahasti pääakseliin ettei lähde kuin rälläkällä.
On kiila ja kyllä sen siinä pidän mutta voisihan sen vaihtaa uuteen, hyvä pointti. Katselin kesällä kun kaveri kiskoi kicksin ratasta irti joka oli tosi tiukassa. Siitä oli kiila halki.
Ei ole kasaamisessa kiirettä mutta jos ei nyt pienellä vaivalla työkalua saa tehtyä tai jostain saa halvalla valmista niin papatan sen pulttipyssyllä. Niin ne muutkin kuulemma tekee. Momentit vaan jää arvailun varaan mutta ei taida olla niin tarkkaa kunhan on kiinni.
Hotbike tilaa härvelin, 25â,¬. Ei paha.
Ja tulipa avattua tästäkin kestovoitelulta suojattu laakeri ja täytin sen laakerisalvalla. Ääni muuttui kun pöydällä pyörittelee.
Hyvin pelittää Barnetin lock plate! Nailon/vinyyli(mikälie)kiila enskaketjun ja rattaan väliin ja hyvin pysyy napa jumissa. Ei tarvi käyttää pingismailavirejä. Pitää vielä hakea lukitetta lisää.
Nyt on ensiöveto nipussa ja kopat kiinni.
Kuvassa lukkolevy, kahvat ei tullut levyn mukana. ;)
(http://img545.imageshack.us/img545/82/mopeti001medium.jpg)