Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Moottori yleistä => Aiheen aloitti: Hemuli - 19 maaliskuu 09, 12:27:46

Otsikko: Kampiakselin kokoaminen ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 19 maaliskuu 09, 12:27:46
Saman näköinen oli meikäläisen Sportin toinen laakerihäkki - taitaa mennä kangen oikomiseksi...

Pystyykös kangen suoruutta muuten mitenkään mittaamaan kun se on irti kampurasta? Olis vaan helpompi vaikka prässissä painaa kankea suoraksi.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Smokie - 19 maaliskuu 09, 12:43:41
Pitänee varmaan sorvata tiukka putki pesiin, jotain 20cm pitkä. Sen kun lykkää kangen läpi että on 10cm ylimääräistä puolelleen niin voipi mittailla putkien päiden etäisyyttä toisistaan. Tosin homma kaatuu helpolla siihen jos jää vähänkin väljää ja putket hölskyy.

Itte oon joskus kattellut silleen että painaa kangen alapäätä tasolevyä vasten ja mittaa yläpään ja levyn väliin jäävän raon. Sitten kanki ympäri ja sama homma. Tämä siis olettaen että alapää on leveämpi ja reiät koneistettu suoraan :D
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hessu - 19 maaliskuu 09, 13:39:59
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 maaliskuu 09, 12:27:46
Saman näköinen oli meikäläisen Sportin toinen laakerihäkki - taitaa mennä kangen oikomiseksi...

Pystyykös kangen suoruutta muuten mitenkään mittaamaan kun se on irti kampurasta? Olis vaan helpompi vaikka prässissä painaa kankea suoraksi.

Mä oon irto kanget käyny tarkistuttamassa ja oikaisuttamassa aina Tammerissa. Se on ollu halpaa lystiä.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Lyytinen - 20 maaliskuu 09, 00:56:25
Nuohan on vielä melko hyvässä iskussa. Ehkä kerran on noin hyvässä hapessa ollut osat. Tuosta alapään laakerin porsimisesta ja siihen liittyvistä äänistä alkaa olla jo kokemusta. Neljä vai viisikö kertaa se nyt on pritkahtanut. Hommasin tuossa viime kesänä viimeinkin sorvin, niin pystyn nyt itse ajan kanssa tuon problematiikan ratkomaan.

Kirjoittelin tästä tuonne HDCF:n foorumille muistaakseni viime kesänä, mutta ei se oikein siellä ottanut tulta. Alan olla vähän sitä mieltä, että kun ne veivin laakerit ilmoittaa itsestään vaikka ei olisi tietä nähneet tarpeeksi, pitäisi ehkä ihan ensiksi kun kampiaksilan saa irti niin katsoa sen rihtaus. Itsellänihän on semmoinen mysteeritapaus, että aina lasahtaa takakangesta vetopuolen puoleinen laakeri.

Oli synkkä ja myrskyinen yö ja mitenhän se jatkuikaan... No niin, siis tuossa syksyllä yksi ilta katselin näitä kajahtaneita keskitappeja. Siihen kartioonhan jää semmonen jälki, että missä kohti se on ollut limpun kanssa kontaktissa. Ihan ekassa tapissa jälki oli koko ympärysmitalta yhtä leveä. Kronologiseen järjestykseen kun laittoi, niin alkoi yhä epäsymmetrisemmäksi mennä.

Se eka tappi hajosi siis etupytyn kohdalta, voi olla, että itse tunaroin siinä jotain. Mutta vaihdatin uuden kankisetin ja siinä rihtauksessa kuulemma meni neljä tuntia. Voisin väittää, että konetta ei ole kukaan aiemmin purkanut, että ei pitäisi kyllä limpuissa olla vikaa niin, että menis neljä tuntia. Sitten kun tutkin, niin siinä tapin kiilaurassa oli Loctiteä. Veikkaan että on kyllä ollut siellä kartiopinnassakin...

Teoriani on siis, että kartio olisi jommastakummasta (en muista kumpaan päädyin) limpusta vähän kulahtanut ja se pitelee kaiken kasassa sisäänajon ajan. Heti kun antaa hanaa yhtään niin kampiaksila vääntyy kun se kartio antaa vähän periksi. Aion nyt tässä ihan kohta pistää koneen lihoiksi ja tsekata sen aksilan rihtauksen ennenkuin puran sen aksilan. Sitten kai pitää sovitevärillä tsekata ne kartiot, vai olisiko kellään parempaa ehdotusta?

Täältä Internetistä kun etsii niin ei hirveästi löydy mainintoja siitä, että vituralleen mennyt limpun kartio olisi aiheuttanut harmaita hiuksia. Muutama löytyy mutta ei enempi. Liekkö sitten niin triviaali juttu vai onko sitten sen verran vanhan liiton ukot, että ei paljon Internetiin kirjoittele.

Sitten asia numero kaksi: Etkös sinä Hemuli jossain sen putkentaivuttimen kohdalla tuolla toisessa osastossa itse sanonut, että ruuvi olisi parempi kuin pullotunkki?  ;) Nääs itse tein pari vuotta sitten sellaisen kangentaivutustyökalun, jossa mutteria kääntämällä se kanki taipuu. Kyllä osuu kohdalleen kerralla ja riittää voima. Tällä siis tarkoitan sitä, että vaikka sen irtokangen nyt suoristaisikin niin onko se loppukone varmasti niin suora joka asiassa, että se kanki paikalleen laitettuna vielä olisi suorassa mitä sylinterin poraukseen tulee. Toisin sanoen, onko se vaivan arvoista yrittää suoristaa irrallaan sitä kankea viimesen päälle varsinkin kun spesiaalityökalulla se on äärimmäisen helppoa paikallaankin. En sitten sano mittään, jos siinä kangessa on "twistiä" eli rupelilla. Se on sitten vähän kinkkisempi.

Tulihan tuota ekaksi viestiksi melkonen pakina  ::)
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hessu - 20 maaliskuu 09, 07:51:52
Toi laakerilukitteen käyttö kampurankartioilla on ihan normaalia. Muistaakseni S&S:n ohjeissakin niin sanotaan. Mutta mä oon asiasta ihan eri mieltä. En laita ikinä!
Sen rihtauksen pitää onnistua kerralla ja nopeasti ettei lukite ehdi kuivua. Ja kuka ihme pystyy sanoa, onko ehtinyt. S&S käyttää tota menetelmää sen takia, että säästävät limppuja tehdessä yhden kalliin työvaiheen. Kartioiden hionnan. Ne reiät on kartioporan jäljiltä.
Mä läppään hiomatahnalla kartiot toisiinsa ja kasaan ne ehdottoman puhtaina ja kuivina. Sillälailla kun sovittaa ne, niin ainut ongelma näyttää olevan purku. Viimeks meinas loppua usko ja voima 10t prässistä.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hemuli - 20 maaliskuu 09, 08:30:00
Kävin tuossa aamulla ennen duuniin menoa Tammerissa viemässä veivit, onpahan sitten tehty sekin. 15â,¬/kpl oli kuulemma kiinteä veloitus.

Vähän offtopikkia mutta onpa sielläkin väki vaihtunut :o - ei näkynyt ketään vanhasta kaartista enää paikalla.

Itse en kyllä myöskään laittaisi liimaa kartioliitoksiin - kuivana kakkoseen ;D , täytyypä ottaa itse asiassa vielä keskitappi uudestaan irti ja tehdä toi Hessun mainitsema läppäys. Kävi mielessä kyllä mutta ei jostain syystä tullut tehtyä. Voiko sen tehdä ihan venttiilihiomatahnalla vai tarviiko olla hienompaa kamaa?
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Lyytinen - 20 maaliskuu 09, 09:47:00
Joo lueskelin kerran jottain XR:ään liittyvää pumaskaa niin siellä rötvättiin surutta lukitteen kanssa. Mutta ne sössön pumaskat mitä olen lueskellut, niin niissä kyllä vannotetaan pitämään puhtaana ne paikat ja nimenomaan, että ei saisi läpätä niitä kartioita. Voi olla, että eri kauden vehkeiden osiin on erilaiset suositukset sössöllä... Tai sitten sössö ei halua ottaa kontolleen jos joku kämmää.

Se miks minä tuosta lukitteesta rupesin jauhamaan, johtuu siitä, että se lukite oli siellä kiilauran pohjalla. Että ei olisi kiila ollut niin syvällä kuin pitää olla. Sitten kun sen tapin vetäs mutterilla sinne limppuun niin se liian korkeella pojottava kiila olisi vetänyt sen tapin vinoon siihen limppuun. Siinähän sitten ihmetellä, että miks ihmeessä tämä ei nyt asetu sinnepäinkään. Kai sen sitten tarpeeks paukuttamalla saa suoraksi, mutta onko se lopputulos nyt se mitä haluttiin.

Edit: tuosta läppäyksestä, että onkohan sitä kovin hienolla eväällä järkevää tehdä? Ettei vaan sitten jo kylmähitsautuisi palikat toisiinsa?
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hessu - 20 maaliskuu 09, 10:30:56
Joo siellä Tammerissa kävi tossa syksyllä vähän suhina. Vanhat ukot lähti menee. Kaveri joka hoiti poraukset ja kampuran hionnat on muualla. Niitä hommia ei siellä tällä hetkellä tehdä ollenkaan. Oli vielä pari viikkoa sitten paikka haussa. Ei siitä sen enempää tälläsellä julkisella foorumilla.

Jaa että ei sais läpätä? Kyllä tollasessa kartioliitoksessa kiinnipitoidea nimenomaan on, että vastakkaiset pinnat ovat mahdollisimman samalla kartiokkuudella ja mahdollisimman sileitä.
Oikeastaan ainut mitä siinä voi mokata on, että läppää niin paljon, että tulee tappiin pykälä siihen kohtaan missä limpun kartioreikä loppuu. Ja kun sit kiristää liitoksen, pykälä estää kartioita puristumasta sisäkkäin. Tää vois hyvinkin olla syy, miks S&S ei sitä suosittele.
Joo venttiilinhiomatahnalla mä oon tehny. Karkealla tietysti ensin.

Ja ties monennenko kerran. Teen saman kytkimen kartiolle, enkä käytä siinä kiilaa.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Lyytinen - 20 maaliskuu 09, 12:06:59
No katoin sen sössön pumaskan nyt uusiksi niin siinä oli, että läpätessä kartiosta tulisi soikio. Siis just pesevät kätensä asiasta.

Tuosta kartion läppäyksestä yritän vaan sanoa sitä, mitä Hessu itekkin sanoit. Alkaa tulla turhankin pitävä jos liian hienoksi kiillottelee.

Edit: sitten vielä pätkäs muisti sen verran, että kyllä siinä sössön ohjeessa oli lukitemönjät kartioon.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: nicnac - 20 maaliskuu 09, 23:51:39
Milläs tuo tappi painetaan sinne limppuun? En nyt aivan tiedä mistä kartioste te puhutta niin puhun nyt siis siitä kiertokankien tapista ;) pitäisi tässä ittekkin pikkuhilijaa kasata kampura.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hemuli - 21 maaliskuu 09, 06:01:19
Ei sitä käsittääkseni sen kummemmin "paineta", kunhan asetetaan paikoilleen ja vedetään se mutteri momenttiin. Kyllä se paikkansa hakee. Rihdatessa sitten tehdään viimeiset hienosäädöt.

Mites muuten sen kiilattoman puolen kiristys - manuaali sanoo että mutteri vedetään saman tien täyteen momenttiin ja sitten rihtaamaan. Ilmeisesti sitä puoliskoa pystyy sitten lyijyvasaralla sen verran liikauttamaan jos ja kun on tarvetta?
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: nicnac - 21 maaliskuu 09, 07:09:45
Huonolla enklannin kielen taidolla sain sen käsityksen Tom Mettyn rihtaus tarinasta että ne limput liikkuu tappiin nähden yllättävänkin helposti. Valitettavasti en itte saanu kyllä selkoa pitikö tappi laittaa momenttiin vaiko ensin löysälle.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Kokkonen - 21 maaliskuu 09, 11:54:17
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 maaliskuu 09, 06:01:19
Mites muuten sen kiilattoman puolen kiristys - manuaali sanoo että mutteri vedetään saman tien täyteen momenttiin ja sitten rihtaamaan. Ilmeisesti sitä puoliskoa pystyy sitten lyijyvasaralla sen verran liikauttamaan jos ja kun on tarvetta?

En ole koskaa moista työtä tehnyt, mutta tehtaan Shovel manuaali sanoo jotta kierteisiin loctitea, vasen limppu asetetaan paikalleen, keskitetään oikeanpuoleisen kanssa. Tämän jälkeen mutteria kiristetään (miten paljon?). Sitten alkaa varsinainen rihtaus penkissä (tai sorvissa?). Säädöt puukiiloila tai puristimella. Vasta rihtauksen jälkeen oikeanpuoleinen mutteri momettiinsa (150-250 ft-lbs 1980 - E81, 180-210 ft-lbs L81 >)
Näin manuaalissa, mutta miten sitten käytännössä, en ollut katsomassa, kuinka saku homman hoiti. :-\
Toleranssi rihtaukselle 0.001 in.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Soikkeli - 21 maaliskuu 09, 15:33:59
Töissä kun joutuu tekemisiin kartio-kiinnityksen ( hissin vaihteistot/vetopyörät ) kanssa niin ne tulee putsattua rasvanpoistoaineilla ennen asennusta takaisin.
Mitään rasvoja tai liimoja ei käytetä asennuksessa. Kuivana ja puhtaana kiinni.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hemuli - 23 maaliskuu 09, 14:27:36
Vähän nyt lipeää alkuperäisestä aiheesta mutta tuli sitten eilen rihdattua kampura. Ensin Hessun vinkin mukaisesti kevyt läppäys venttiilihiomatahnalla ja sitten ohjekirjan mukaisessa marssijärjestyksessä - tippa lukitetta kierteisiin ja mutterin limppua vastaavaan sivuun, sitten kiilapuoli kiinni ja 147-185 ft.lbs momenttiin. Veivit ja laakerit kasaan ja toinen limppu paikoilleen, tässä vaiheessa kirja käski vetää senkin tuohon samaan momenttiin joten näin tehtiin.

En tiedä miten se pitäisi tehdä mutta ainakin nyt kun kartiopinnat oli läpätty ja varmasti rasvattomat ja kuivat niin limppua sai lyödä ihan miehekkäällä otteella kilon kuparivasaralla että sai sitä liikahtamaan edes sen viisi satkua mitä tarvittiin. Olisko sittenkin pitänyt jättää se hiukan löysemmälle ja kiristää vasta jälkikäteen?

No, joka tapauksessa hyvin se pyörii kun lohkot on kasassa.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hessu - 24 maaliskuu 09, 07:42:28
Mun mielestä on parempi että joutuu lyömään kunnolla. Helpompi hallita sitä siirron määrää, kuin sellasella tyttömäisellä taputtelulla ;D
Muistan kun kattelin parikymmentä vuotta sitten kun Hanski Jokinen (lähes legendaarinen stadilainen moottoripyöräkorjaaja) rihtas jonkun ison 2-t motin kampuraa. Niissä kun on suorat keskitapit kovalla krympillä. Oli sen näköstä hommaa että poikasta hirvitti. Silleen ne tehdään... 
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hemuli - 24 maaliskuu 09, 08:28:31
Joo, en mä enää ihmettele miksi ohjeissa käskettiin nostaa kampura pois pukista aina kun pitää vasaralla napauttaa... Täytyy hommata vähän isompi vasara, ei tossa kilosessa ole tarpeeksi massaa.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Smokie - 24 maaliskuu 09, 08:46:49
Stroukkasin 2-T moottorin kampiakselin ja krymppiä tuli vähän varman päälle. Lyijylekaa kampi ei totellut ollenkaan ja lopuksi hermojen kyrvähdettyä piti hakata moskalla, silläkin oikein reilusti. Tuli aika karuja jälkiä mutta akselista tuli suora.

Hakkasin muuten yhden suoraksi sorvissa, sitten sai keskittää pakan ja hioa leuat. Ei voi suositella..

Noitten puukiilojen lisäksi isoimmat Knipex Cobrat on myös hyvä olla kampurahommissa.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hemuli - 24 maaliskuu 09, 09:05:40
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 24 maaliskuu 09, 08:46:49...Noitten puukiilojen lisäksi isoimmat Knipex Cobrat on myös hyvä olla kampurahommissa.

Eli 560 mm - mitä niillä tehdään? Mulla oli ihan perus moottorityökalut, sorkkarauta ja liimapuristin ton vasaran lisäksi ;D ...
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Smokie - 24 maaliskuu 09, 14:06:43
Nopeammat käyttää kuin tuo liimauspuristin, eli jos harottaa niin pihdeillä vaan pusertelemaan. Knipexillä saa uskomattoman paljon puristusvoimaa, huomattavasti enemmän kuin vastaavilla Bachon pihdeillä..
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hemuli - 25 maaliskuu 09, 22:18:16
Tuossa nyt yksi tuokiokuva meikäläisen rihtausoperaatiosta, tein homman sorvissa mutta tarkoitusta varten on saatavilla myös ihan oikeita rihtauspukkeja. Noilla kahdella heittokellolla seurataan kampuran akseleiden heittoja joiden suhteesta päätellään pitääkö lyödä lekalla, vääntää rautakangella vai puristaa puristimilla ;D ...

(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Firestarter/0903222.jpg)
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hessu - 26 maaliskuu 09, 08:32:21
Sen verran tohon Hemulin kuvaan lisäopastusta, että kun sorvissa kärkien välissä rihdataan kampuraa. Sorvinpakka EIKÄ pylkänpuoleinen kärki saa pyöriä! Eli rasvaa kampuran kärkikuoppiin ja pelkän kampuran pyöritystä. Muuten mukaan tulee koneen laakereissa oleva välys ja heitto.

Lyytiselle teflon nupeista. Oon käyttänyt niitä knucklessa vuosikausia. Kyllä niissä näkee, että on paskaa tarttunut ja pytyn seinämässä on jälki tapin kohdalla. Mutta mittaamalla ei näy kulumaa pytynseinämässä. Filsu ja riittävän tiheä öljyn vaihto varmaan jeesaa.
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: nicnac - 26 maaliskuu 09, 10:19:15
Tuleeko sulle jotain todella kevyttä noiden kiertokankien päähän vai miksi on vastapainon puolelta nuan paljon joutunu ottaan? Mun piti ottaa toiselta puolelta nuan paljon...painaa muuten aika paljon vaan enemmän supreme rodsien alapää kuin vakioiden. :o Ei muista toki mitä se oli....
Otsikko: Vs: 1340 cc Shovelin koneremppa
Kirjoitti: Hemuli - 26 maaliskuu 09, 11:02:22
Tuli toi sama mieleen mitä Hessu sanoi kun näin jälkeen päin katsoin kuvaa - sorvi ei siis missään tapauksessa saa pyöriä vaan ainoastaan kampura siinä kärkien välissä käsin pyörittämällä. Eli ei viittäsataa runtua kelloon ja katsotaan kun limput lähtee maata kiertävälle radalle ;D ...

Ja joskus Hessulta sain hyvän vinkin miten ton pakan puoleisen kärjen saa varmasti keskelle - se sorvataan joka rihtauskertaa varten uudestaan.

Nicnac - kuva vähän hämää, tehtaan jäljiltä siellä oli seitsemän :o reikää joista kuvassa on viisi täytetty. Toinen puoli oli sitten huomattavasti maltillisempi. En ymmärrä tuota tehtaan puntitusta, kampura ei ole voinut olla mitenkään tasapainossa noilla porauksilla. Omassa eroa vakioon aiheuttaa se että limppujen paksuudesta on otettu nelisen milliä tavaraa pois (= 750g).
Otsikko: Kartioitten läppäys?
Kirjoitti: Lyytinen - 13 huhtikuu 09, 10:53:18
Mites te olette nuo kartiot läpännyt? Meinasin, että tarpeeks pehmustetta tapin ympärille ja sorvin pakkaan pyörimään hissukseen , hiomatahnan ja öljyn sekotusta väliin ja käsivaralta tarjotaan sitä limppua siihen. Onko huonokin ajatus?
Otsikko: Vs: Kampiakselin kokoaminen ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 13 huhtikuu 09, 20:23:01
Itse tein sen ihan niin että käsin pyöritin tappia edestakaisin limpun reiässä. Maltti on valttia tässäkin hommassa eikä sillä mitään isoja skraadeja saa pois.
Otsikko: Vs: Kampiakselin kokoaminen ja rihtaus
Kirjoitti: Lyytinen - 14 huhtikuu 09, 02:49:27
Joo hyvä pointti tuo maltin käyttö, ei tämä kuitenkaan ennätä vapuksi. Jos säästelis tuonne kesäkuun puoleen väliin niin pääsis pitkästä aikaa juhannusyönä hurruuttamaan eikä leviäis ennen sitä  ;D Ne pahimmat jäysteet aion järeämmillä työkaluilla eliminoida, taitaa tuo kartio muuten olla parempi pinnanlaatu kuin näyttää.

Otsikko: Vs: Kampiakselin kokoaminen ja rihtaus
Kirjoitti: Hessu - 14 huhtikuu 09, 07:49:36
Turha panna sorviin pyörimään. Menee käsin pyörittämällä hyvin. Ja kun kumminkin pitää kokoajan saada sitä hiomatahnaa lisää sinne väliin. Mun mielestä ei kandee blandaa öljyllä sitä tahnaa. Muutenkin jo tollanen normi läppäystahna tulee sieltä välistä samantien veks.