Laitampa tänne...
Aloittelin tuota rouvan Sportsterin (883 -86) laittoa, ja yhtenä onkelmana on kytkin vivun suuri liike ja/tai etäisyys, eli Rouvalla on liian lyhkäset sormet. Kuinka ootte ratkoneet vastaavaa onkelmaa? Rouvan sormia en uskalla kotikonstein alkaa pidentelemään...
Joiltakin valmistajilta saa kytkin kahvoja jotka lähemopänä tankoa, en muista valmistajaa mutta joku japanilainen se on.
Tehdas laitto sportsterihin ohuemmat kahvakumit korjaamaa tätä ongelmaa 2004.
Kannattaa muistaa, että mikäli kahvan liikerata on lyhyempi, vaaditaan myös enemmän voimaa kytkimen irroittamiseen (mikäli siis pidetään kytkimen liikerata ennallaan). Itse en tarkalleen muista, onko Buellissa tuo kytkinkahva erilainen, mutta stonga on ainakin ohuempaa mallia, ja 'tupit' ovat halkaisijaltaan pienemmät, joten ehkä tuo kytkinkahvakin saattaisi olla erilainen.. Ja pre-XB mallien kytkimet pitäisi olla samanlaisen kuin vastaavan ikäisissä Sportyissä, mutten en jälleenkään muista onko liikeradoissa tms. eroja noiden 4- ja 5-vaihteisten kanssa..
Ainakin omassa 5-vaihteisessa sportyssä pitää kytkinkahva puristaa kokonaan stongaan kiinni, ennen kuin kytkin on kunnolla irti. Mitenkäs konversio nestekytkimeksi? Ei halpa vaihtoehto, mutta saattaisi sopivalla pääsylinterillä avittaa asiaa..
-tuumas toomas
Emäntä valitteli myös pari kesää samaa ja pidin sitä pelkkänä akkojen narinana - viime syksynä sitten huomasin että kahva onkin taipunut jonkin aikaisemman kolauksen johdosta pari senttiä ulospäin... Vaihdoin sen uuteen vähin äänin ::) ...
Noissa vanhemmissa evolaisissahan on ne täysin suorat hantaakit, nehän vaihtuivat jossain vaiheessa sellaisiin enemmän muotoilluihin joista saa paremman otteen lyhyemmilläkin sormilla.
Tupit on pakko vaihtaa ohuemmiksi, tämä oli jo päätetty.
Sitten tulee se vaikeammin selitettävä mietelmä...
Onkohan kuolleena syntynyt ajatus, jos tuota kahvan liikettä pienentäisi eräänlaisella epätasapainoisella "keinuakselilla", jonka kiinnittäisi runkoon. Tällöin kytkimen liike pysyisi samana, mutta kahvan liike olisi mahdollista pienentää...
Vastaava mekanismihan noissa kyykyn kahvoissa on vakiona, se kahva vaan on kaksiosainen ja se epäkesko siinä välissä.
Niinkö? Valmis ratkaisu olisi siis siirrettävissä pienin modifioinnein Moottoripyörään.
Nää on miulle niin vieraita juttuja, kun en oo juuri muilla kuin jalkakytkimillä ajellu. Sitäkin kyllä jo pohdin, mutta Rouva tyrmäsi jo ennen kehää...
Tuossa vielä kuva moisesta härvelistä, itse hantaaki on akseloitu vivun runkoon ja siinä keskellä olevan säätölevyn akseli on epäkeskeinen siirtäen kahvaa kauemmas/lähemmäs stongaa. Kahva on jousikuormitettu niin että se pysyy tiukasti vasten epäkeskoakselia.
(http://www.bellacorse.com/images/brakelever.jpg)
Kiitokset avuliaisuudesta. 8)
Sitten kun jollakin nyt pyörii tuollainen nurkissa ylimääräisenä, niin tarjota saa.
Mites sitten nuo kytkimen keventäjät? Jos sitä vipua olisi helpompi vetää kun se on kevyt?
Voima ei ole onkelma, vaan matka.