Mites tuo oikein toimii? Onko kuten pulssianturi?
Toimiiko edelleen vaikka vaihdoin nokat ketjusta ratasnokkiin?
Poistin vastaukseni, kysehän onkin kampiakselin asentotunnistimesta eikä nokka-akselin. :-[ Sori.
Pulssianturi, nokkien vaihdolla ei tuohon ole vaikutusta. Pykälät on vauhtipyörässä.
EdiT: Anturi on magneettianturi, pulsseja tulee 30 per koneen kierros. Kaksi puuttuvaa hammasta kertoo yläkuolokohdan.
Kiitti vastausksesta. :) Niin kyse oli siitä anturista joka on kopan oikeassa poskessa, etunokan akselin pään kohdalla. Puhuinkohan oikeasta anturista....
Lainaus käyttäjältä: Eagle57 - 18 maaliskuu 10, 07:47:17
Kiitti vastausksesta. :) Niin kyse oli siitä anturista joka on kopan oikeassa poskessa, etunokan akselin pään kohdalla. Puhuinkohan oikeasta anturista....
No sitten se ensimmäinen poistamani vastaus oli kuitenkin oikeampi. Oikeassa poskessa, sen pyöreän suojalevyn alla oleva anturi on nokka-akselin asentotunnistin CMP. Se on käytössä ainoastaan Magneti Marellin riuskuilla varustetuissa Harrikoissa (oli Evossakin).
Yleisesti: Nokka-akselin asennon tunnistin (Cam Position Sensor, CMP) lukee nokka-akselin rattaasta nokan asentoa. Tämä tieto tarvitaan mm. aloittamaan ruiskuvaihe EFI-koneissa. Liipaisusignaali magneettiventtiilille jos sellainen on käytössä.
TC Harrikassa tunnistin välittää tietoa ECU:lle.
Taas yleisesti: Se on Hall tunnistin (Hall Effect Sensor) tunnistaa nokka-akselin (nopeuden) ja asennon. Se kertoo tarkasti ECU systeemille joko nokan pyörimisnopeuden tai asennon. Sensori tarvitsee käyttöjännitteensä, ulostulotieto on yleensä 0 â€" 5 volttia.
Twin Camissa takanokan 34 hampaisessa rattaassa oleva puoliympyrän muotoinen koroke ohjaa sensoria. Jos sitä ei ole, sensori ei toimi, eikä ilmeisesti ruisku/sytytys systeemitkään pysy tahdissa. En tunne tarkalleen kokonaisuuden toimintaa. Pulssia ei tule taajaan sillä nokkahan pyörii yhden kierroksen siinä kun kone kaksi.
Kuvaa tuosta mainitusta nokan rattaasta ja korokkeesta löytyy täältä:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1407.45 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1407.45)
Hall sensoria käytetään myös kampiakselin asentotunnistimena (Crank Position Sensor, CKP), tähän palataan myöhemmin.
Liitteenä periaatekuva hall sensorista.
No niin tulipahan vastaus tuohon takanokkaa pyörittävään rattaaseen. Ihmettelinkin, että mikä tuon puolikkaan korokkeen merkitys on.
Homma toimii siis kun tuossa takanokkaa pyörittävässä rattaassa on tuo uloke ja minun rattaassa se on. :)
Twin Camia on tunnetusti kaasutin ja ruiskuversiona. Viimoset kaasarikoneet tais rullata 2003 hihnalta. Ruiskuja oli jo Evoissa.
TC:ssä niitä on kahdelta valmistajalta
- Magneti Marelli 1999 â€" 2002 alkuvuoteen kumikiinnitteisissä koneissa
- Delphi siitä etiäppäin
Ruiskut vaativat lukuisan joukon tunnistimia, antureita, sensoreita millä nimellä sitten kukin niitä kutsuukin.
Se että, on eri polttoaineensyöttöjä, eri valmistajia joiden kesken on eroja, myöskää manuaalit eivät ole virheettömiä. Oma Clymer M423-2, FLS/FXS 2000 â€" 2005 on ruisku- ja tunnstintietojensa osalta osin virheellinen. Mm kertoo, että kampiakselin asentotunnistin olisi tullut TC:n vasta 2001 eteenpäin, vaikka se on ollut heti alusta alkaen mukana, sekä kaasutin että ruiskukoneissa. Tuo tunnisin nääs hoitaa sytkän virkaakin. Lämpötunnistin on ollut EFI koneissa myös alunalkaen, manuaali keroo että olisi tullut vasta 2001. Sekoittaako se että 2002 Delphin myötä tuli myös toinen lämpötunnistin...jota ei mansukassa ole manittu lainkaan.
Back to the bisnes.
Isossa kuvassa kampiakselin asentotunnistin, CKP, löytyy kaikista kaasari ja ruiskukoneista . Kuva 2002 FXST
(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Twin%20Cam/TC_anturit_FXST003-2.jpg)
Pikkukuvassa muiden koneen sensoreiden sijoituspaikkoja. Kuva ei ole täydellinen. Lisäksi EFI koneet vaativat muitakin tunnistima, joita on ruiskun rungossa, satulan alla ja käyttää Delphi nopeustietoakin.
Pitänee tehdä ruiskuista joku yleiskuvaus tuonne omaan osaansa....
Vanha aihe mutta läheltä liippaa...
Töissä -99 kingi, kipuna oli hukassa. Oli jääny yön jälkee talliin ku ei ollu lähteny käyntii. Nyt vaihoin kammen asentotunnistimen ja kipinä tuli, mutta käyntii ei lähe. Kaasua kun vähän antaa nii alkaa paukkumaan nii perkeleesti, ja liikaa ku antaa nii ei tietenkää jaksa enää pyörittää.
Mittarissa vilkkuu engine valo, kun jotenki soveltaen kääntelen virtoja 3 kertaa päälle/pois, nii tulee tiheet vilaukset ja kaks kertaa pidempi valo (ymmärtäisin koodiks 11, jota täällä on noissa vikakoodi aiheissa...= TPS anturi vikaa?) Ihmettelen vaa että miten toi tota vilkuttaa, kun en oo laittanu mitään hyppylankaa tai mitään tohon diagnostiikka pistokkeeseen. ???
Kuinkahan ton anturin mittais, että onko ehjä vai ei?
En juuri mitään näistä tietokonehärveleistä tiedä mutta tuli mieleen että oletko kokeillut uusilla tulpilla? Ihan vaan jos pyörän omistaja on koittanut veivata sitä käyntiin ja pimentänyt tulpat prosessissa.
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 14 maaliskuu 14, 09:30:02
Vanha aihe mutta läheltä liippaa...
Töissä -99 kingi, kipuna oli hukassa. Oli jääny yön jälkee talliin ku ei ollu lähteny käyntii. Nyt vaihoin kammen asentotunnistimen ja kipinä tuli, mutta käyntii ei lähe. Kaasua kun vähän antaa nii alkaa paukkumaan nii perkeleesti, ja liikaa ku antaa nii ei tietenkää jaksa enää pyörittää.
Mittarissa vilkkuu engine valo, kun jotenki soveltaen kääntelen virtoja 3 kertaa päälle/pois, nii tulee tiheet vilaukset ja kaks kertaa pidempi valo (ymmärtäisin koodiks 11, jota täällä on noissa vikakoodi aiheissa...= TPS anturi vikaa?) Ihmettelen vaa että miten toi tota vilkuttaa, kun en oo laittanu mitään hyppylankaa tai mitään tohon diagnostiikka pistokkeeseen. ???
Kuinkahan ton anturin mittais, että onko ehjä vai ei?
TPS:stä pitäis tulla tyhjäkäynnillä 0,2-0,4 V ja täydellä kaasulla 4,6-4,95V.
Toi on tarvikkeena joku kympin osa ja löytyy melkein mistä tahansa autotarvikeliikkeestä.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 maaliskuu 14, 09:53:34
En juuri mitään näistä tietokonehärveleistä tiedä mutta tuli mieleen että oletko kokeillut uusilla tulpilla? Ihan vaan jos pyörän omistaja on koittanut veivata sitä käyntiin ja pimentänyt tulpat prosessissa.
Testattu niillä tulpilla mitkä koneeseen tulee, molemmilla hyvä kipinä.
TPS heti tyhjäkäynnin jälkeen pientä nyppimistä, eli kulunu se on ihan perinteisesti. uus tarttis saada, Rengastien autotarvikkeella sanoivat ettei löydy, malli on PF4C...
Omaan tuoreempaan hain jostain AD varaosasta. Hain netistä vastaavaan tarvikkeeseen osanumeron valmiiksi. Noita Delphin ruiskuun sopivia on joka toisessa autossa. Äkkiseltään luulisin että Marelliin käypiäkin on muuallakin käytetty. Voi toki olla harvinaisempikin.
Tuoreemmassa onkin tosiaan mallia PF2c, jota löytää mistä vain. Tämä on myös magneti marellin anturi, vaikka onkin Delphin ruiskussa. Toi sun malli taitaa valitettavasti ollakkin käytössä vain H-D:ssä.
Jossain guzzissa taitaa olla toi 4 tai sit se on 3, mutta eipä väliä. Pitäs päästä koeajolle muttaku on taas tota lunta noi paljon...
Tänää taas pitkästä aikaa katoin ton laitteen perään, ihmettelen vaa miten ei tullu mieleenkää että siinä vois olla tulpanjohot väärinpäin. Heti lähti... Onneks ei oo oma moka ;D
Tps vaihettu, pätkii nii perkeleesti. Ei auta säätää asentoa, sammuu heti jos ei oo nollilla...
Onko tankki tyhjätty ja pistetty uudet bensat sisään, uusien tulppien kera? Jostain syystä tuntuu että nykybensat ei toimi kuin viini joka vain paranee vanhetessaan.
Juu, tämähän saatiin pelaamaan kunnolla, ei tarvinnu ku selata foorumilta läpi toi tps asennon säätö ja yleismittarilla mittaillen tps kohilleen. Pyörä on luovutettu asiakkaalle takasin, ei ainakaa vielä oo kuulunu mitää etteikö kelpais.