Tuli hommattua vanha Pannu ja nyt kun olen pari kiksin akselia polkenut poikki niin aloin haaveilemaan sähköstartista.
Laatikko on tukilaakerilla varustettu ja 3" remmi ensiövedossa.
Onko ko malliin saatavilla starttia varten jotain kohtuuhintaista kiinnityslevyä?
Netistä löysin jotain parin tonnin palikoita eikä oikein pito rahapussissa riitä sellaisiin.
Ideoita ongelman ratkaisuun?
Kandee varmaan ostaa laadukkaita kiksin akseleita. Ens alkuun, on se kumminkin halvempaa. parikymmentä vuotta olen elämässänni ollut pannnun omistaja, ja 1 kiksinaksila mennyt poikki, sekin silloin ku joku tunari tyrkkäsi prätkän kumoon autollaan.
Mikä on laadukas akseli? Mulla oli nyt Jimsin akseli.
Mulla edellinen pannu oli yli 10 vuotta eikä kertaakaan katkennut akseli.
Luin tältä foorumilta että nokka-akselilla olisi asiaan vaikutusta ette saa paremmin käyntiin eikä potki takaisin. Mikä on hyvä nokka? Otan talven aikana kopan auki ja selvitän nykyisen nokan.
Hyvä nokka on jossain määrin muun konekombinaation mukaan määräytyvä käsite, jossain määrin makuasia. Potkaisemista silmällä pitäen olennaista on, että imuventtiili pysyy tarpeeksi pitkään auki alakuolokohdan jälkeen, jolloin dynaaminen kantti jää riittävän matalaksi.
Mulla ei myöskään ole koskaan mennyt kiksin akseli poikki, vaikka kone on iso ja välillä (harvoin... ;D ) edellyttänyt toisenkin potkaisun. Aika pitkään mulla on ollut Bakerin akseli. Sen verran paksu käkätin se akseli on, että ei kyl pitäis poikki potkaisemalla mennä, valmistusvikaa epäilen, jos katkeaa. Jims laadusta en omien kokemusteni mukaan ole kovin vakuuttunut, katkeilee muitakin Jims osia kuin kiksin akseleita.
Neliloviseen on saatavilla joitakin valmiita sähköstarttipalikoita, mutta yhteinen nimittäjä kaikilla on erittäin kallis hinta. Mulla oli budjettiversio Amerikasta, Tech Cycle merkkinen, maksoi tukilaakerilevy, rataskehä ja startti joitakin vuosia sitten noin tonnin. Tukilaakerilevy edellytti jonkin verran jyrsintää ennen kuin kaikki sopi olemaan paikoillaan. Sitten koko systeemistä hajoili osia yksi kerrallaan. Tekohengittelin sitä pari vuotta, kunnes tänä vuonna Long Johnin yhteydessä suoritin starttimoottorin amputaation Vaasassa.
Meinaan tehdä jossain vaiheessa ite tukilaakerilevyn, jossa startin korvake. Teen sen silleen, että evon startti sopii siihen.
Ääni nokalle. Oletko kurkannut mikä siellä on? Kiliseekö vedätyksessä?
Mulla oli nokkaongelma pannun kanssa. Oli pattipäämännät ja strokattu kampura. Siihen oli tungettu loiva Andrews J -nokka. Ei tahtonut riittää ukon paino, vaikka neuvolan vaakalla ei punnitakaan. Hommasin B2 nokan joka olis ollut rakentajan käsitys, se siinä oli alun perin ollutkin.
Kiksi ei kylläkään hajonnut missään vaiheessa.
Välimäki palautti koneen alkuperäiselle iskulle ja laitettiin alkuperäistyyliset männät. TUolle kombinaatille se J on huomattavan paljon parempi. Nyt se on tyttöjen poljettavaa mallia, ei jäykässä tarvi mitään ihme tehoja. Polkaisu on ollut niin helppo että kaivoin verta nokasta ja hommasin Huntin magneton. Jotain säpinää :o
Lainaus käyttäjältä: ranze - 21 syyskuu 24, 11:03:25...ei jäykässä tarvi mitään ihme tehoja...
Tarvitseepas. Jos voi virittää, niin pitää virittää. ;D
Aina voi vähän virittää :)
Oon viritellytkin, tehtiin mm. sössön 124 sohvaan huonolla menestyksellä. Nykyään erikoistunut downgreidaamaan. Mitenhän pannusta sais tehtyä Erkkolan, se tässä lienee seuraava vaihe? ;D
Taitaa MoottoriCompany jo aavistella asiakaskunnan painopisteen muutosta. "Erkkolan" saa jo tehtaalaisena. Vähän vaan sadelippaa pleksin jatkoksi, niin sepä on siinä.
https://www.harley-davidson.com/fi/fi/motorcycles/tri-glide-ultra.html
Tosin tää edellyttää että jalka vielä vähän nousee, ehkä se tasalattiamalli tulee lähivuosina?