Mikä olisi hyvä nokka kick start Evoon . Helppo käynnistys ja tyhjäkäynnilä se shovelin legendaarinen Potato soundi.nyt on joku virinokka. Ei hyvä.!
Noh...
Evosta ei tule shovelia, vaikka sinne laittaa minkä nokan.
Helppo käynnistys tarkoittanee samaa kuin kevyt polkaisu? Jos näin, niin semmoinen nokka pitää laittaa, jossa on vakiota enemmän duraatiota, imuventtiili on pitempään auki. Eli joku virinokka.
Mikäs nokka siellä nyt sitten on? Ja onko kone muuten vakio?
Nyt on EV27.. ei hyvä kickstart. Sytkä pitää olla aikaisemmalla jos meinaa saada käyntiin hyvin eli ekalla
Jos kones on muuten vakio (puristukset, iskutilavuus), niin ei sinne ton jäpäkämpää nokkaa ole syytä laittaa. Voi tietty halutessaan hifistellä ja laittaa jonkun vastaavan Woodin tai Leineweberin, mutta käytännön ero on melko pieni, enemmänkin se on sitä, että voi leirinuotiolla keulia kavereille. ;D
Mikäs sytkä siellä on?
Sähän oikeastaan vastasit ite kysymykseen. Vika ei oo nokassa, vaan sytkässä.
Polkemalla lähtee hyvin käyntiin, kun sytkässä on ennakkoa noin 15 astetta.
Mutta kun starttimotti tykkää kun käynnistysajoitus on lähellä nollaa, niin orkis sytkälaite on se ongelma. Ratkaisu on sellanen sytytys, missä käynnistysajoituksen saa aikaisemmalle.
Helpoiten kun käytössä on mekaaninenajoitus minkä liikettä on rajoitettu. Katkomassa sitten kärjet tai Dyna S tai vastaava.
Jaaha.. mikäs se sellainen laite on? Pannussa oli hyvä kun sytkän sai kierrettyä " jakajasta" kohdalleen starttia varten. Nythän tuo ongelma on kickstart muuta starttia ei tule !!
Eli ei käynnisty ekalla., jos on sytkä kohdallaan eli myöhäisemmällä.
tällänen
Ennakon säädin . Sen toiminta on tarkastettu ja vaihdettu tilalle uusi neula laakeroitu.tuon toiminta ei vaikuta mitään käynnistykseen. Se on keskipako säätöjä, joka säätää ennakkoa aikaisemmalle kierrosten lisääntyessä!! Jo Pannussa taistelin noiden kanssa. Laitoin tilalle alkuperäisen jakajan ja ongelmat loppui siihen !
Kyllä se vaan niin on että EV27 vaatii toimiakseen hyvin aikaisemman sytytyksen. Näin on ihan Jenkkilässä todettu 😉
Lainaus käyttäjältä: Panheadsince1988 - 29 tammikuu 24, 21:43:38Ennakon säädin . Sen toiminta on tarkastettu ja vaihdettu tilalle uusi neula laakeroitu.tuon toiminta ei vaikuta mitään käynnistykseen. Se on keskipako säätöjä, joka säätää ennakkoa aikaisemmalle kierrosten lisääntyessä!! Jo Pannussa taistelin noiden kanssa. Laitoin tilalle alkuperäisen jakajan ja ongelmat loppui siihen !
Mietis nyt uudestaan. Alkuperäinen eletroninen sytkä antaa käynnistysennakon öpaut 0 asteessa. Ja tämmöinen mekaaninen antaa...?
Et lukenu. Ton liikettä pitää rajoittaa. Helpoiten kokeilu mielessä voi vetää kutistesukan pätkät niiden tappien ympärille jotka rajoittaa sen liikettä. Se ei vaan oo pitkäikäinen ratkaisu.
Parempi painaa ohuet holkit tappien ympärille. Sillon säätöaluen lyhenee. Kun täysennakon säätää kohdalleen, käynnistysennakko jää aikaisemmalle.
Mut ei väkisin...
Ajoitus merkkien mukaan on turha säätää. Parhaiten sattuu ja toimii, kun säätää korvakuulolta. Eli siitä kun käy hyvin vähän myöhäisemmälle. Nyt oli kumminkin kyse paremmasta nokasta , joka toimisi jopa ennakko merkkien mukaan ..
EV3 olisi ehkä vähän parempi. Arvot on lähes samat kuin EV27. MUTTA luvataan parempi tyhjäkäynti ja käynnistyvyys . Riippuen sivustosta sanotaan Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Eli tämä todistaa EV27 ominaisuudet. Toinen vaihtoehto olisi EV 23. Onko näistä kokemuksia 🤔
Lainaus käyttäjältä: Panheadsince1988 - 30 tammikuu 24, 21:38:46Ajoitus merkkien mukaan on turha säätää. Parhaiten sattuu ja toimii, kun säätää korvakuulolta. Eli siitä kun käy hyvin vähän myöhäisemmälle. Nyt oli kumminkin kyse paremmasta nokasta , joka toimisi jopa ennakko merkkien mukaan ..
Käynnistysennakko on eri juttu kuin käyntiennakko. Molemmat toki muuttuvat, kun kääntää sitä sytkälevyä.
Mutmut, jos haluat vaihtaa nokan, sun täytyy se tietenkin tehdä.
EV-27:n ja EV-3:n ero on lähinnä psykologinen. Mulla on ollut joskus EV-3 evossa, 9,5:1 männät koneessa. Kyllä se hyvin toimi, mutta ei aiheuttanut kovin suuria tuntemuksia.
EV-23:n vääntöalue on pienemmällä kierrosluvulla kuin noilla kahdella muulla. Imuventtiili menee aikaisemmin kiinni, mikä tarkoittaa myös, että on pikkuisen raskaampi potkaista käyntiin. Itelle en laittaisi missään nimessä, mutta makuasioita nämä.
EV-46:ssa olisi vähän enemmän ränttätänttää. Mutta alavääntö todennäköisesti kärsii, vaatisi lisää purkkaa.
On mahdollista, että nykyisen tai tulevan taikka molempien nokan ratas on prässätty väärään asentoon, mikä vaikuttaa muun muassa siihen, osuuko sytkässä ajoitusmerkit kuinka kohdalleen suhteessa kampuraan. Tällaista sattuu ihan uusissakin nokissa, pahimmillaan oon muistaakseni kellottanut 17 astetta pielessä olleen rattaan. Yli viiden asteen erot alkaa tuntea jo persedynollakin. Tämä ero on merkittävämpi kuin EV-27:n ja EV-3:n ero.
Joo. Tuota nokan ajoitusta oon kyllä epäillyt pitemmän ajan..
Kyllä nuo syt.ennakko jutut on tiedossa..jos säädetään ohjeen/ merkkien mukaan kääntämällä keskipako ennakko täysille on säätölevy hienosti lähes keski asennossa. Mutta toimii vain lähes toisessa laidassa eli aikaisemmalla.. varmasti voi olla prässätty vika asentoon..
Joko vaihdan alkuperäisen tai tuon EV 3 🤔. Tärkein pointti on parempi tyhjäkäynti ääni ja vähän kevyempi polkaisu .
Mikä sytkä sulla siellä nyt on?
Se selviää tämän osion alkupuolella
Ymmärsinkö oikein, että siellä siis on jousikuormitteinen keskipakojakaja? Jos näin, niin sittenhän sä saat sitä käynnistysennakkoa säädettyä tolleen kun Hessu opasti. Siihen saa muuten eri vahvuisia jousiakin, jos haluaa säätää ennakkokäyrää.
No joo. Nyt kun tuota mietin 🤔
Pitää tsekata se vanha oliko siinä eroa.. mutta silti en tykkää tuosta nokasta. Sille on myös tyypillistä venttiili äänet kovemmat kuumana. Tämänkin olen lukenut jenkkien sivuilta. Missä tästä nokasta enemmän asiaa...
Huuda tuo:
https://www.ebay.com/itm/116003254595?hash=item1b02553143:g:xnQAAOSwArZlA0LQ&amdata=enc%3AAQAIAAAAwDj8mQfaJiGx97kv1FEkgifTEQ10%2FCPU6GwUxykRiOtCQad2D13HBNG25gOP4Rb%2F6xBd0G1E3%2BSK93G3eteXKEwWRUqaUtg5s%2B3PZJrCukCUj1D5a8UyCa13cXQvYS47tDOKEsNG83DHu9xClJuB5GlI7jidpXUPnx7FWPmFXus6jZSqaYlYiu69sRgyLy0Uw1YPIHXBdAoDMBrsBGHpzt8gjSRhufX5zyj1xltyDkdCPo1RtXX4rxGWWszmNiDiag%3D%3D%7Ctkp%3ABk9SR6K1xtqtYw
On vähän erilainen kun noi Andrewsit. Old schoolia ja suht pyöreet rampit, ei pitäisi möykkää niin paljoa.
Jaaha.. minkä tyyppinen tuo on käytökseltään. Näyttää nuo arvot olevan kyllä pehmeämpiä. Onko tehoa kuitenkin enemmän kuin OE.. Saako noita Siftoneita enää mistään uutena. Tässä vielä jenkki sivulta " käännös" EV 27
Taiwan Ted osti Siftonin hommat. Niiden laadusta ei ole omaa kokemusta, mutta noita vintage-siftoneita pyörii silloin tällöin myynnissä. Olen asentanut jokusen, hyvin ne ovat pelanneet.
Virinokkahan se tuokin, että kai sieltä jokunen hepo lisää tulee.
EV3 tilattu
Joo. Sytytys ennakko juttu. Nyt tutkin sitä virta kynällä . Merkkien mukaan täys ennakko on n. 1cm. Ennen merkkiä ja käynnistys ilman ennakkoa: kun juuri ja juuri viiva ilmestyy reiän oikeaan reunaan. Asteista ei tietoa. Mut tässä kohdalla paras käynnistyvyys !!
Mites tuo keskipakosäätäjä. Mistä oli täällä juttua.
Nyt kiinnostaa miten vaikuttaa heavy Duty jouset? Vaikuttaako tyhjäkäynnillä ? Voisi olettaa niin. Jos jouset ei pidä ennakkoa nollassa..
Silleenhän ne vaikuttaa, että täysi ennakko tulee vasta suuremmilla kierroksilla. Mulla ei ole kokemusta, millä kierrosluvulla keskipakosysteemi ylipäätään lähtee mukaan milläkin jousilla, mutta tuotahan voisi lampulla mittailla. Ja eikös se ole niin, että ei se ennakko keskipakosäätäjällä ole ikinä nollassa, vaan jossain öpaut 10 asteessa?
Mites muuten nuo sytytysjohdot ? Huomasin että tässä on 8.8mm Silicone graphite Accel johdot.
On nää toiminut kyllä. Kumminkin sanotaan et pitäs olla kärkisytytyksellä kuparijohdot. Onko oikeasti vaikutusta 🤔
Tätä vanhaa aihetta sivuten,purin -98 mallin softail customista nokka-akselin ja ainoa merkintä on takimmaisessa nokassa kirjain D.Mikähän nokka mahtaa olla kyseessä,kun olen ymmärtänyt,että EVO HD:n nokissa merkinnät on joko L tai N.