Ilima viilenöö ja miehet vanhenoo mutta rojektit suurenoo.
En tiijä mikä älynvälläys iski mutta seuraavaks aattelin rakentaa triken, siis nuije muije rojektien lisäks ;D
Morgan tae JZR 3 Wheelerin tyyliin mut omalla twistillä (soolo versio), noh nuo kaks kulkinetta on melekei sama asia mut mosa on eri.
Visiointi käy piässä jo melekosta vauhtii ja jottae on jo tullunna Solikalla 3D-muotoon jo viännettyä.
Uuden oppimisen janoa on tietysti sammutettu tavalla jos toesella mutta rojektiin liittyviä oppikirjoja unohtamatta. Tarkotus ei oo tehä kuoleman loukkuva.
No juuu, tekasin tossa tollase ideakuvan / maistijaisen näe rojektin aluks.
Ding ja dong.
Aikasemmi höpötin mallinnuksesta ni tässä pientä osviittaa.
Kuten sanoin aijemmi ni en haluu tehä ajopelistä kuolemanloukkuu eli 3D-mallinnus tässä rojektissa on merkittävässä osassa ja tietysti "yrityksen ja erehdyksen kautta tekeminen" ollaanhan tässä uuden äärellä.
Alustageometrian ja ripustusten laskenta / suunnittelu ja lujuussimulointi kääpi nii joutusaa tuolla PC:lä ku lupiaskin kanteen tehtynä, ainaki meitsi sen niin mieltää.
Kuvassa alustatutkielma versio 1 ja tästä se sit lähtöö jalostummaa muotoon X.
Ding ja dong...
Asiaa. Näimme viime vuoden kesän reissullamme Haagissa tuoreehkon Morganin 3 pyöräisen. Siinä oli S&S moottori. Oli vakuuttava ilmestys parkissa, mutta vielä vakuuttavampi silloin kun katosi maisemaan.
Miten tommosen DIY 3-pyöräisen taiteilee kilpiin? Uutena ajoneuvona, mutta moottoripyöränä, jolloin vaatimukset ovat loivemmat? Jollakin euro6 moottorilla?
Jaahas, sano rengit päessää.
Pistän rojektin kasaten ja sitte mietin tuota kilpipolitiikkaa.
Tuo politiikka tuppaa pistää pollaan vua turhaa jumia ja sillo ee synny mittää.
Kyllä siihe joku Japanin tae Italian valmistama mosa tulloo keulalle paukuttaa.
Nuissa JZR 3 wheelereissä yleisin tekniikka tullo Moto Guzzilta tai sit Honda CX 500.
Mutta kahellaa, pikku hiljoo homma etenee.
Pistä vaan Hondan vesikone, saat laitettua lämmityslaitteenkin :)
Oon visioinu Mazda B 600 v2-konetta toho rojektii mut on nii piru harvinaine 70-luvun kapistus. Motukoita siitä on tehty mut trikee ei. Oon pistänny hakuseen moisen mosan Thaimaa ja sen lähi seuvulta. Kahotaan mitä "agentti" suap aikaa.
Jaa ettei sen eksoottisempaa voimanlähdettä tällä kertaa :) Rättisitikastakin on trikejä tehty, tosin etuvetoisia, mikä ei välttämättä ole vakauden kannalta huonokaan homma. Soolomalli on hyvä idea, saa hienon "torpeedon" kun ei tarvitse kahta istuinta mahduttaa rinnakkain.
Iso moottori luo uskottavuuden. V2 putki molemmin puolin matalalla kierrosluvulla oli sen mun Haagissa kuuleman ja näkemän vahvuus. Jos japsi, niin joku intruder?
Miten sattuikin, kun päätin hiljattain lukea uudelleen pitkästä aikaa kaikki Morgan Kanet. Olen nyt menossa numerossa 31.
Tästäpä voi tulla sangen hieno kapistus.
Saakeli ku ol kylymä ajoo mopolla töehi, no joo...
Tuosta Intikasta on tehty 3 wheeler ja hiukan sitäkin pidän tässä omassa rojektissa "esikuvana".
Toistan ihteeni mut matalan budjetin prokkis on tämähii eli kahon mitä mosaa ja tekniikkaa omasta romuhyllystä löötyypi. Sit näprään ja piperrän ihe loput ;)
Tässä kuva siitä Intikka trikestä.
Ja kuuleppa...
On näetä tehty JAP moottorillahii ;)
Jotenki toi jappi vaikuttaa pahasti sumujen saaren tuotokselta, eikä niinkään hyvässä mielessä...
Muistanko väärin että morganeiss on kone poikittain keulalla? Ainakin musta se olis järkevämpi ainakin tilankäytöllisesti.
Laita wingin pata siihen, 6pyttyy ja pakkikin taitaa löytyä. Se on niin kamala vehe tehtaalta tullessaan että on kulttuuriteko paloitella semmoset
Lainaus käyttäjältä: Noisemaker - 09 lokakuu 23, 10:43:01Ja kuuleppa...
On näetä tehty JAP moottorillahii ;)
Äänestän JAP:n puolesta. Tosin siihen loppuu sitten heti kättelyssä tuo "matala budjetti"... Ellet sitten laita kahta 600cc kultivaattorin JAP:ia. Onhan niitä ennenkin tässä maassa tungettu 2 kappaletta samaan laitteeseen.
(https://i.ibb.co/Wcc2t18/IMG-7964.jpg) (https://ibb.co/Wcc2t18)
Ja englannissa yks Pelle Peloton laittaa kolmea.
(https://i.ibb.co/zmKB001/IMG-7965.jpg) (https://ibb.co/zmKB001)
Hitsi ku kehtuuttaa...
535 Viagra takapiä kaikkine romppeineen hommattu eli keppivetoo värkkäämään. Ee muute maksanna ku 190e.
Kurkkasi just "romuosastolle" ja kappas siellä oes tarjolla ylläri pylläri 800 Väinö mosa ja tekniikka.
Siispä Väinöstä tehhää keppivetone mosa trikeen sopivaks.
Voipi olla, että jonku Japsin mosan (Vn 750, Shadow 1100...) kulmavaihdepaketti vois pienellä modauksella käävä.
Noh, vimone vaihtoeho on sit tehä ite mut työläs, no joo.
Jaahas, taijan jatkoo taskupiljardi pelluuta ;)
Jepulis jee...
Mallinnuksen ohella tien samalla 1:1 protoo. Siinä suap selville parhaite nuo mittasuhteet ja esim. polkimien paekat suap helposti kahottuu yms.
Proto läks valmistuu heleposti tuosta alumiinista ku sitä sattuupi vua nurkissa olemaa.
Lopulline runko on tietennii teräsputkesta ja siinä suunnittelun apuna oon käyttännä mm. SAE kilpurin rungon suunnitelun ohjeita.
Uattelin tehä "jämäkämmä" rungon ku ihe Morganissa. Tosi kulkineen kokonais massa (sis.kuski) saes pyssyy siinä 350-400kg:sa.
Aikamoene syöksysukkula näättäs tuleva ja huomasin samalla et kabiinin leveys 550mm pittää muuttaa n.600-700mm, "rantapallo" pittää soppii kyytii kans.
Homma etenee ja kilppari matelee.
Mites, jos sen Väinön koneen laitat poikittain, niin silloin ei olis tarvetta kulmavaihteelle?
Noh, nimittäe Spede sentää...
Ihe just aijemmi tännää hokasin aatolla ajaessa et just tuolleen se pittää tehdä.
Helepottaa kummasti tuota tekemistä.
Rojekti nytkähti etiäpäe ku etana liisterissä.
Jaahas, se oes tuas muanantae.
Mosa piti kuitennii laittaa tuollee ku takavetoakselin pyörimissuunta eri ku mosassa.
Eli jonnii moesta kulmavaihe systeemiä se oes vaella ja taijampa kopasta sitä 7pätkän Väinön kulmavaihepakettii.
Vkloppuna vähä zoomailin tosijaan tuota mosan paikkaa rungossa sekä vetoakselin linjausta.
Niks ja naks kohta muuttuu se jännemäks...
Tuossa oes tuota runkoo jo Solikalla mallinnettu hahmollee.
Locost-siäntöjen mukkaan putken materiaali vahvuuden minimi paksuus 1.5mm mulla 2mm.
Rungon äärimitat pit.2145mm, lev. 600mm ja kork.753.
Ihanne oes jos rungo oma massa ee ylittäs 100kg.
Vielä pitäs tuo takahaarukka ja takarengas mallintoo ni saes sennii malliin ympättyy.
Tukivarsie suunnitelussa pohjalla seuravoo dataa:
- Akseliväli 2385mm (Morgan 3)
- Raideleveys 1336mm (Lotus 7)
- Caster 6-7 astetta (Normi autoissa n.8 )
- Camper -1.25 astetta (Lotus 7)
Kulmavaihde... Entäs jos laitat sen Viragon perän nurinpäin?
Kylläpä kyllä...
Tuossa oes mallinnettu etupiän tulevaa jousitusta.
Vielä pittää lisätä iskarit ja renkaat ni piäsee mallissa kahtoo kuinka jousitus toimii.
Suunnittelun pohjalla on hyvinnii pitkälti tuo Haynes Roadsterin etupiän jousitustekniikka.
Juu, nyt oes jonnii moene malli kasassa jossa voes tutkia jousitusta, kingpin offset, camber, caster jne...
Runkoo aattelin jo alottaa kötöstelee pikkuhiljoo vkloppuna.
Nii ja tuopaha Viagran takapiähii tul mallinnettuu männä vkloppuna ni sennii saa ympättyy Solikkamalliin.
Eepä siinä mittää, kyl se tästä alakaa hahmottuu.
On vuan pirusti uutta asijoo opittavana tuon ohjauspuolesuhtee et suapi kunnollise ajettavan menopelin.
On Mac Pherson pyöräntuentaa, Ackermanin ohjausgeometriaa yms.
Marsalkka o vissii lähtennä "lomille" ku ee oo näkynnä :o
Ae että...
Homma korkattu alulleen.
Olokoon tää ny sitte vaekka pohjarunko mikä kuvassa jollottaa.
40x60x2 putkee ja paljo muutahii pittää hitsata ja ehkä pikkisen tigata.
Voeha kurwa...
Tiällä sitä pittää tuas kökkiä työhommissa Puolassa ja tällä kertoo Bydgoszcssa ratikkahommissa.
Onneks on tämä tietomakone messissä ni voe ies vaekka piirrellä trikee etiäpäe tae kahtoo por..por.. porovideoita;)
Joo se tuota paekalline työjohtaja koetti suaha meikä mandoliinija johtotehtävii mut tokasin et kurwa ihelles, meikä o mekaniikkamiehijä ja sitäpaitte ee oo kuvia.
Ja katinkontit tässä mittää oo suanunna trikee piirrettyy ku männöö afterwörkiks aenaa ku halapaa o esmes tuo Marsalkan kamu Okocima eli Okosimmoo tulloo maisteltuu ;D
Jaahas...
Oompaha tuas saanu mallinnettuu rojektii etiäpäe.
On siinä vua paljo vielä näpräämistä.
Rimpsistä vuan rumalaalu raikaa...
Sitä on immeine ehtinnä tuas tehä muutahii ku olla potslöjönä.
Pikku Väinön kulmavaihe tul ja siitä myö tehhään soeva peli tähä menopelliin, ohan se rujon näköne mutta putslaakia pintaa.
Runko alakaa kans hahmotummaa ku pistää putkee kii toesee Johnny Hepillä.
Sen jäläkee vasta hitsuuhommat alkaa ku pittää pähkiä hitsuujärjestys ettei tuu rungosta rupelli.
No joo, kahellaa tuas.
Joolu tulla jollottaa...
Pikkisen sain tuas runkoo tehtyy etiäpäe.
Pienimuotone suvantovaehe ois niinku tässä rojektissa mänössä mutta lissee nippelnappel ossoo ni tuas meno jatkuu.
Välillä intoovun tekkee muitahii työnalla olevii rojekteja.
Voe Toivo Kuula ja Laakeri poijat...
Hommasin Nekalan laakerivelholta liukulaakerit takahuarukan kiinnitykselle.
Suahaan takahuarukka swengaamaan tosin ensi pitäs suunnitella millane siitä tulloo.
Pitänöö ensi heittää tulevana vkloppuna par Paha-Viitasen keikkoo ja JOS vaekka sunnuntaena saes jottae tuon asijan tiimoilta tehtyvä ;D
Jaba daba duu...
Minä mittää jaksanna tehä tai ny jotahii eli rimpuilin yksin tuon mosan runkoon jotta piäsöö suunnittellee moottorin kiinnikkeitä ja sen semmosta. Takahuarukan kiinnitys ee vielä eestyny.
Homma eestyy etiäpäe ku mittarmato joka "mittoo" mittoomistaa, aena ja iänkaeke, öömen.
Suunnitelmissa oes jo kesällä tallin pihamualla ajoo pikkinen koe ajo mut voep ollonna et verhouspellit ee ehi valamistuu siihe männessä.
Sen verra aevossa nyrjähti et sain takahuarukan kiinnityksen suunniteltuu.
Ainesputkesta ja 5mm levystä se syntyypi.
Samalla pitäs suunnitella tuota iskareitte yläpiän kiinnitystä.
Jaahas, eeku ylöspäe sano mummo hississä.
Hörppy kolomosta ja levyosat nelosta, silleen se homma etenee.
Siinähä se nyt sitte oes, hitsuuta vaelle valamis takahuarukan kiinnityskorvake.
Simsala pim...
Näin ne vua palikat hitsaatu kassaan ja siitä tul takahuarukan kiinnityskorvake vae mikä se ol.
Tuo pitäs vielä hitsata sitte siihe ihe runkoo, no se o sit toene juttu.
Kärvistellään tää Uusvuos ensi ja kahellaa uusin silmin uutta vuotta.
Jaa muuten, sehä aukee varsi kirkkaana ku on Jyväskylän rompetori ja Chopper tori tietty 6.1.2024 ja monet jatkokinkerit tiijossa esim. Ohnolla jne... ;)
Meikä manteli muuten siirty INSTAiluaikaan ja sieltä löytyy Noisemakergarage_tampere kätköistä tätä mun rakentelu "häröilyä".
Koetan päivittää näetä molempii alustoja parhaani mukkaa.
Juupasen juu...
Tällä hetkellä rojekti näättää tältä.
Takasvingin korvake hitsattu paekoillee ja ny pitäs tuotapaha keppivetoo suunnitella.
Nii ja tuo kulmavaehepaketti pitäs kans visijoeda loppuun.
Eli keppivetohan totteutuu tässä sillee, että mosasta ketjulla kulmavaihteelle ja siitä etiäpäe keppivetona.
No huh huh...
Jyväskylän rompepäevät ja choppertori ol tuas hyvä tappaus eli kiitosta vua kaekille.
Kuvassa otan pikkisen suuntimia kuinka se keppiveto tulis ollee.
Keskehän se vielä on mutta nii minnäe :P
Voe kehveli soekoo...'
Oon tuota ruvenna Instailee ni unehtuu päivittää juttuu tännehii.
Takapiän ristikkonivelpaketti oes visioitu tuollee ja sitä pikkisen tuossa heppailin kiinni.
Siitä se sitte kardaaniaksel lähtöö kohti kulmavaehetta ja ketjulla loput mosalle.
Kulmavaehe oes kans melkestä valamis mutta puan siitä eriksee kuvvoo.
Että silleen juu.
Juuu, kyllä.
Aijemmin näköjään olikii kuvaa tosta kulmavaihteen osista.
Noh, niistä tul pikkisellä modauksella kasattuu toimiva kulmavaehe.
Seuraavaks pittää kulmavaihteen ja moottorin kiinnityspisteet mitata / suunnitella kohilleen.
Kyllä tässä vielä hommaa on enne ku ajelemmaan piäsöö ;D
Juu, sano rengit päessään.
Ei tässä suurija oo tullu tehtyy mut aina jotahii pikkistä.
Kulmavaihteen ja takarenkaann puoleisessa päässä sama kardaaniakseli tosin tuohonmpa takimmaiseen piti ihe tehä muutama osa et sain sen passaamaan paikoilleen.
Kuvassa kardaaniakseleitten välissä vaan joku putki joka markkeeraa sitä tulevaa jota en oo vielä suunnitellu eli sitä kaet sit seuraavaks.