Ja päivää taas...
Pikku tauon jälkeen rautiksen askartelua.
Uusien sytkä hilppeiden asentelua, ennakkomerkki kohdalle, uudet lelut töttöröön, vaan ei ihan riitä sytkälevyn säätövara.
Ennakon ku kääntää kokonaan tuosta pyörijästä ni vielä pitäs saada yks jessiunaa myöhäselle päin.
Onko yleinen juttu tai joku törmänny samaan?
Vanhoilla osilla sama juttu, vaikka kyllä se hyvin kävi.
Kokeilepa pyörittää sitä konetta tasan yksi kierros ja sitten sihtaa niitä merkkejä, saatat yllättyä.
Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 04 huhtikuu 22, 01:23:40
Kokeilepa pyörittää sitä konetta tasan yksi kierros ja sitten sihtaa niitä merkkejä, saatat yllättyä.
Onkos se sitte enää puristustahdilla, vaikka kyllähän se joka kiepalla välähtää...
Nelitahtimoottorissa joka toinen kierros on puristustahti. On sitten minkä mallinen tai maalainen moottori hyvänsä.
Silloin kun mäntä on ylhäällä ja kyseisen pytyn venttiilit välykselliset, niin pitäisi räjähdys tapahtua...
Lainaus käyttäjältä: Roadrunner - 04 huhtikuu 22, 09:18:31
Nelitahtimoottorissa joka toinen kierros on puristustahti. On sitten minkä mallinen tai maalainen moottori hyvänsä.
Silloin kun mäntä on ylhäällä ja kyseisen pytyn venttiilit välykselliset, niin pitäisi räjähdys tapahtua...
No täsmälleen...
Lainaus käyttäjältä: Yapa - 04 huhtikuu 22, 10:28:38
Lainaus käyttäjältä: Roadrunner - 04 huhtikuu 22, 09:18:31
Nelitahtimoottorissa joka toinen kierros on puristustahti. On sitten minkä mallinen tai maalainen moottori hyvänsä.
Silloin kun mäntä on ylhäällä ja kyseisen pytyn venttiilit välykselliset, niin pitäisi räjähdys tapahtua...
No täsmälleen...
No tämähän ei olisi mikään yllätys, mutta jotain yllätystähän se Lyytinen ylempänä lupaili :)
Mitä nyt muistelen kesää 2000 kaikkine kokemuksineni, kuten kärkisytkällä ollut Sportster, joka ei lähtenyt sateen jälkeen kayntiin, koska nokkakopassa oli vettä, niin siellä oli vaan 1 kpl "katkojan kärjet". Sama osa laittaa valkean sekä etu, että takapyttyyn. Mutta koska pytyt eivät ole vierekkäin, vaan peräkkäin...
...juu siltä toiselta kierrokselta voi löytyä vastaus. Jos ei muuten löydy, niin etusesta tulppa pois ja vaikka paperinen mytty siihen tulpan reikään. Kun on tulossa ykkösen puristuksille, mytty lentää tiehensä. Siitä etiäpäin ihan ina ja merkit kohdalleen.
No juu...
Mää ihan peukalolla tunnustelen tulpan reiästä, kun tuntuu paine, niin sormi pois ja "plop", sitte merkki kohdalleen.
Eli on siinä nyt.
Lie tuo noissa takapytty ykkönen?
Kerrattain oli toisenmerkkisessä, ykspyttyisessä samankaltainen ongelma. Vika oli siinä että myyjä oli myynyt samankaltaiset kärjet. Näissä vaan oli se bakeliittipala väärässä kohtaa.
Lainaus käyttäjältä: ranze - 04 huhtikuu 22, 14:32:47
Lie tuo noissa takapytty ykkönen?
Ei kai sentää...!?
Kyllä merkit ainaki täsmää aika hyvin etummaisen männän sijaintiin.
Eikös noissakin ajoitusmerkki ole täydelle ennakolle, eli kun 1 sylinteri on ajoitusmerkissä, käännä kärkipaketti automaattisäädöstä täydelle ennakolle ja virtakatkos siihen.
Lainaus käyttäjältä: Yapa - 04 huhtikuu 22, 15:24:09Kyllä merkit ainaki täsmää aika hyvin etummaisen männän sijaintiin.
Jos siinä on yhdet kärjet, niin sehän pistäis kipinän myös pakotahdille.
Olisko tuosta apua? Sen verran kattelin videota että niitä merkkejäkin voi olla kahdet.
https://youtu.be/mKVh4pbyh2A (https://youtu.be/mKVh4pbyh2A)
Mun toisessa pyörässä, kaksitahtisessa oli kärkisytkä ja laitoin siihen nyt kärjettömän. Sytytyshetki onkin nurjalla puolella kun siinä kone pyörii "nurinpäin". :o
Lainaus käyttäjältä: 6PPC - 05 huhtikuu 22, 07:55:13
Eikös noissakin ajoitusmerkki ole täydelle ennakolle, eli kun 1 sylinteri on ajoitusmerkissä, käännä kärkipaketti automaattisäädöstä täydelle ennakolle ja virtakatkos siihen.
Juu kyllä just näin, mutta ei riitä säätövara...
Sporsterit ei tuttuja, mutta pelaatko nyt varmaan oikean merkin kanssa.
Siellä kun voi olla takapytyn ennakkomerkki, etupytyn ennakkomerkki ja etupytyn yläkuolokohdan merkki.
Ja tossa järjestyksessä. Riippuu limppujen valmistajasta.
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 05 huhtikuu 22, 15:09:13
Sporsterit ei tuttuja, mutta pelaatko nyt varmaan oikean merkin kanssa.
Siellä kun voi olla takapytyn ennakkomerkki, etupytyn ennakkomerkki ja etupytyn yläkuolokohdan merkki.
Ja tossa järjestyksessä. Riippuu limppujen valmistajasta.
Ei siellä ole kun kaks merkkiä.
Piste = ennakko
Pystyviiva = yläkuolo.
Ihan kuten kirjakin väittää late style limpussa olevan.
Täytyy tämäkin ny vielä tarkistaa, aika monennen kerran.
Ennakonsäätö on kunnossa? Pystyykö sen laittamaan muutoin kuin yhteen asentoon?
Lainaus käyttäjältä: ranze - 06 huhtikuu 22, 09:54:44
Ennakonsäätö on kunnossa? Pystyykö sen laittamaan muutoin kuin yhteen asentoon?
Kaikki on uutta, ei saa kyllä laitettua väärin mielestäni...
Helposti! Oon törmänny useasti että nokkapalikka on 180 astetta väärin päin. Se ohut pinni minkä pitäis estää kyseinen ongelma, menee vaivattomasti lyttyyn.
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 06 huhtikuu 22, 12:51:07
Helposti! Oon törmänny useasti että nokkapalikka on 180 astetta väärin päin. Se ohut pinni minkä pitäis estää kyseinen ongelma, menee vaivattomasti lyttyyn.
Kyllä sekin oikein päin on. Senhän saa jopa toimimaan kyllä 180 pielessä, käy vaan hassusti ja keskipakolimput on tietenkin pois pelistä, kun jää koholle ja se ruuvi lukittee sen nokka palan kiinni...
Päästäistä kaikille!
Voi vid... on pyöritelty ja ihmetelty ja ryypätty ja opetusvideoita kateltu...
Aina ne hakee tuon viivan sieltä kohdilleen ja piste olis niinkun takapytyn ennakkomerkki...?
Tuon viivan kun laittaa, ni kyllä se mun nähdäkseni on YKK:ssa sillon etupytty, mut se piste on kyl auttamatta liian aikaseen, että mitä halvattua?!
Paljonkos rautaporsterissa on sytytysennakko?
Eikös se oo tässä 40, vanhemmissa 45
Mitään en porsterista ymmärrä, mutta ajatus kuitenkin: jos siinä on samat rojut kuin big twinissä, jossa ennakko on 35 astetta, niin eikös se levy joudu asemoitumaan sitten 5 astetta (tai 10 astetta) eri paikkaan ku big twinissä, johon se lie suunniteltu?
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 17 huhtikuu 22, 15:39:57
Mitään en porsterista ymmärrä, mutta ajatus kuitenkin: jos siinä on samat rojut kuin big twinissä, jossa ennakko on 35 astetta, niin eikös se levy joudu asemoitumaan sitten 5 astetta (tai 10 astetta) eri paikkaan ku big twinissä, johon se lie suunniteltu?
Totta muuten kyllä! Mitenkä tuota sit myydään Bigtwin 70-99 ja XL 71-03 sopivana?
Onpas tää nyt kummaa hommaa...
Kyllä kai se on vielä nypättävä toi nokkakoppakin auki ja tarkistettava nokkien ajotukset, vaikka ihan tarkotuksella ne pyörittelin ja tarkistelin moneen kertaan, ettei sit tartte miettiä... :P
Eikös tässä, kun kärkiä käyttää nokka-akseli, kampiakselin viittä astetta vastaa kaksi ja puoli astetta nokka-akselilla?
Mun biblia kattaa vain 79-85-mallit, 80-82-malleihin annetaan â€fully advancedâ€-ennakoksi 40 astetta plusmiinus 2,5 astetta, 83-85 jämpti 40.
Nää mun kirjassa esiintyvät on kaikki kärjettömiä tietenkin, onko sulla konversio vai alun perinkin kärjetön?
Kärkivälikin vaikuttaa yllätttävän paljon ajoitukseen, se varmaan on tsekattu jokusen kerran jo, mutta ainahan on mahdollista että on valmistuksessa jotain epätarkkuutta, kuten vaikka se mainittu liukupala tai jotain.
Lainaus käyttäjältä: KariFS - 17 huhtikuu 22, 23:07:16
Eikös tässä, kun kärkiä käyttää nokka-akseli, kampiakselin viittä astetta vastaa kaksi ja puoli astetta nokka-akselilla?
Mun biblia kattaa vain 79-85-mallit, 80-82-malleihin annetaan â€fully advancedâ€-ennakoksi 40 astetta plusmiinus 2,5 astetta, 83-85 jämpti 40.
Nää mun kirjassa esiintyvät on kaikki kärjettömiä tietenkin, onko sulla konversio vai alun perinkin kärjetön?
Kärkivälikin vaikuttaa yllätttävän paljon ajoitukseen, se varmaan on tsekattu jokusen kerran jo, mutta ainahan on mahdollista että on valmistuksessa jotain epätarkkuutta, kuten vaikka se mainittu liukupala tai jotain.
En tiedä onko sytkä vaihdettu, mut papereissa tämä on -84.
Onhan noissa valmistusvirheitä, tosin vanhoilla osilla kokeillen tilanne on sama.
Jossain ameriikan foorumilla joku väitti, että voi se nokan merkkikin olla hampaan pielessä jo tehtaalta...mene ja tiedä...
Varmaan joku fakiiri osaisi valokuvan perusteella kertoa minkä vuoden lohko on kyseessä. Saattaisi se valmistusnumerostakin näkyä. Mutta jos tuo on oikeasti 84, niin siinä on evo-tyylinen laturi, eli kytkimen yhteyteen rakennettu. Sellainen kone on alunperin ollut kärjettömällä. Kaikkien noiden mainittujen mahdollisuuksien lisäksi siis on sekin mahdollinen muuttuja, että nuo konversio-osat ovat â€melkein sopiviaâ€.
No, toivottavasti hommaan löytyy ratkaisu.
Lainaus käyttäjältä: KariFS - 18 huhtikuu 22, 00:10:05
Varmaan joku fakiiri osaisi valokuvan perusteella kertoa minkä vuoden lohko on kyseessä. Saattaisi se valmistusnumerostakin näkyä. Mutta jos tuo on oikeasti 84, niin siinä on evo-tyylinen laturi, eli kytkimen yhteyteen rakennettu. Sellainen kone on alunperin ollut kärjettömällä. Kaikkien noiden mainittujen mahdollisuuksien lisäksi siis on sekin mahdollinen muuttuja, että nuo konversio-osat ovat â€melkein sopiviaâ€.
No, toivottavasti hommaan löytyy ratkaisu.
Tää on Early -84, eli laturi on vielä vanhan mallinen...
Tuommonen siinä seisoo, jos joku osaa kertoo mikä se sitte tosiaan on ja josko siitä jotain apua olis tähän hommaan...
*CCHE113344*
Joo, ja XLX ilmeisesti alun perin. Mutta oli mikä oli, niin kärjettömällä se on alun perin ollut, ja voi olla että kärkisytkän kanssa saa jotain askarrella kun kerran ei ole â€tehtaammiästen†tekosia. Erikoista jos on paljon käytetty systeemi, ettei sitten saisi ajoitusta kohdilleen â€bolt on ja plug and playâ€.
Tuossa kun mappiani pläräsin, niin se alkuperäinen â€mikroprosessoriohjattu tietokone†muuten toimii jopa 5,7 voltilla, eli ei kone sähkön puutteeseen helposti hyydy. Ei liity tähän mitenkään, mutta onpahan taas yksi turha knoppitieto taltioitu :)
Joo...
Katon noi nokat vielä kertaalleen ja sitte täytyy alkaa askartelemaan, jos ei muu auta.
Lainaus käyttäjältä: KariFS - 17 huhtikuu 22, 23:07:16
Eikös tässä, kun kärkiä käyttää nokka-akseli, kampiakselin viittä astetta vastaa kaksi ja puoli astetta nokka-akselilla?
Joo, näinhän sen tietenkin täytyy olla porsterissakin.
Ei ole tullut koskaan laskettua, että montako astetta kärkilevyssä on sitä säätövaraa, mutta on sitä selvästi enemmän kuin 2,5 astetta.
Jos nokka olis hampaan verran pielessä, se tekisi 10 astetta heittoa, eikö?
[/quote]
Jos nokka olis hampaan verran pielessä, se tekisi 10 astetta heittoa, eikö?
[/quote]
Melkeen alan jo toivoa, et olisin kasannu nokat väärin...
Semmoista jäin miettimään, että minkäslainen pinionin ratas tuon ikäisessä rautaporsterissa on?
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 20 huhtikuu 22, 16:25:27
Semmoista jäin miettimään, että minkäslainen pinionin ratas tuon ikäisessä rautaporsterissa on?
Siinä on kiilaura ja merkki yhdessä hampaassa.
Vai mitä meinasit?
Eikä kun ei sittenkään mitään, ajatusvihree.
Tässä jäi epäselväksi, että oletko koittanut käyntiin? Mitä se sanoo, vai sanooko mitään?
Muistan joskus pulanneeni noin kaksoispisteiden, viivojen ja muiden välimerkkien kanssa luvattoman kauan.
Laitan sytkän nykyään korvieni ja herkkien sormenpäitteni avulla kohdalleen. Jos ei säätö onnistu, sytkä on 180 astetta pielessä. Rautis ei ymmärrä teoriaa, vähänkin pielessä olevan sytkän kyllä huomaa.
Kerran purin jakopään varmistaakseni, että bensa on varmasti vanhaa.
Toivottavasti nämä tiedot vaikeuttavat toimiasi entisestään.
En oo vielä koittanut käynnistää, puuttuu vielä öljylinjat ja sähköt.
Olen siis käynyt koneen kokonaan läpi.
No juu...
Omaa huolimattomuuttahan tämä oli.
Otin jakopään auki, sieltä tuli tietysti pari nokkaa kopan mukana pois, ni en päässy kattomaan mikä oli pielessä.
Mut kasasin uudestaan ja johan on kaikki kohdallaan, ennakkomerkki kohdalla puristustahdilla ja kärkilevyn säätö aivan keskellä.
...ja T-Bonelle sanoin väärin tuosta pinioni rattaasta, ei siinä mitään kiilauraa ole, vaan tuollanen harva rihlaus, akselissa ja hampaassa merkki.