Finnbikers

Tekniikka / Muut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: Skarr - 23 maaliskuu 18, 16:36:44

Otsikko: Peräkärryn taka-akseli
Kirjoitti: Skarr - 23 maaliskuu 18, 16:36:44
Olis vanhan muulin akseli missä on nelioputkea poikittain. Putkien päässä 4 kumia. Osaisiko joku kertoa tällaisen akselin toimintaperiaatteen. Kait jonkinsortin vääntötanko jousitus. Ruostetta on ihan järjetön määrä. Tarkoitus on tehdä rätkän peräkärry.
Otsikko: Vs: Peräkärryn taka-akseli
Kirjoitti: Skarr - 23 maaliskuu 18, 16:42:03
Tällainen
Otsikko: Vs: Peräkärryn taka-akseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 maaliskuu 18, 20:22:24
Kumivääntövarsihan se siellä.
Otsikko: Vs: Peräkärryn taka-akseli
Kirjoitti: Hessu - 24 maaliskuu 18, 08:56:34
Neliöputken sisällä on toinen snadimpi neliöputki 45 astetta eri asennossa. Pienempään on hitsattu noi vääntövarret kiinni. Putkien kulmien väliin on survottu neljä pyöreää kumitangon pätkää.
Sun aihoissa ne kumit on alkanu vähän tursua ulos. Sen verran ruosteiselta näyttää, että vaihtaisin akselin. Ne kun ei maksa juuri mitään.
Otsikko: Vs: Peräkärryn taka-akseli
Kirjoitti: Skarr - 24 maaliskuu 18, 18:07:39
Kiitos. Näillä alkuun. Ehkä kärry vielä jonain päivänä on kasassa
Otsikko: Vs: Peräkärryn taka-akseli
Kirjoitti: 013 - 25 maaliskuu 18, 11:44:36
asiaan hivenen liittyen, tarviiko sitä joustoo kärryssäkään jos ei prätkän taka-akselikaan ole jousitettu?
miten lie käyttäytyy ajossa, ajatuksena tehdä yhdellä korkeaprofiilisella renkaalla vaunu.

jotain rajoituksia nopeuteen tulee lain puolesta, muistaakseni 60km/h, jos sen leimaa.
Otsikko: Vs: Peräkärryn taka-akseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 25 maaliskuu 18, 13:11:09
Käyttäytyy huonosti ajossa semmoinen jousittamaton kärry.
Otsikko: Vs: Peräkärryn taka-akseli
Kirjoitti: Motomatti - 25 maaliskuu 18, 22:34:36
Olen miettinyt sellaista puolen välin sovellusta että prätkän kakspyöräinen vasikka olisi kevyellä runkorakenteella aivan jäykillä akselilla runkoon nähden mutta painavampi kori jousitettu ja hydraulisesti vaimennettu kyseisen rungon päälle. Rakenne olisi kevyempi, matalampi ja yksinkertaisempi kuin että ensin olisi jousitettu ja vaimennettu akseli ja vasta sen päällä kori.

Olin joskus muinoin töissä tehtaassa jossa tehtiin juuri noita yllä kuvattuja kumijousiakseleita. Oli nimeltään Ylö-Tehdas joka teki myös maataulouskoneita ym kilkkeitä. Nyk perillinen nimeltään Avant Tecno. Maantongintalaitteita edelleen.
Ratkaisu oli siis vain siksi että on "jousitus" koska laki vaati jousituksen jos ajetaan 80 km/h max. Lastaamattomana kärry kulki jonkin verran tien pinnan yläpuolella enimmäkseen. Pomput oli pidempiä kun kosketusmatka tiehen. Kuormaa kun oli maksimimäärä niin kulki hieman alempana ja tasaisemmin.
Otsikko: Vs: Peräkärryn taka-akseli
Kirjoitti: Juvakka - 26 maaliskuu 18, 07:54:42
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 25 maaliskuu 18, 13:11:09
Käyttäytyy huonosti ajossa semmoinen jousittamaton kärry.

Vähimmäisvaatimuksena on, että joko kärrin tai koukun tulee olla jousitettu.
Eli jäykkää kärriä ei todellakaan kannata kiinnittää esim. keinuhaarukkaan integroituun koukkuun.

Jaa mistäkö tiiän... 
...tiiänpähä vaan.
Otsikko: Vs: Peräkärryn taka-akseli
Kirjoitti: 013 - 26 maaliskuu 18, 09:23:32
Lainaus käyttäjältä: Juvakka - 26 maaliskuu 18, 07:54:42
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 25 maaliskuu 18, 13:11:09
Käyttäytyy huonosti ajossa semmoinen jousittamaton kärry.

Vähimmäisvaatimuksena on, että joko kärrin tai koukun tulee olla jousitettu.
Eli jäykkää kärriä ei todellakaan kannata kiinnittää esim. keinuhaarukkaan integroituun koukkuun.

Jaa mistäkö tiiän... 
...tiiänpähä vaan.

Tarkoitus on kytkeä jäykkikseen ei jousiperään.