Finnbikers

Tekniikka / Muut => Vaihteisto / toisioveto => Aiheen aloitti: JJA - 22 lokakuu 14, 20:03:25

Otsikko: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 22 lokakuu 14, 20:03:25
Osaako kukaan sanoa mitään panheadin laatikon keskiosassa olevista seuraavista merkinnöistä, 121 35 / 1-61 / 2E
Laatikko on 4 vaihteinen, ei tukilaakeria ja huohotus on kannen kiinnitysruuvissa (-57 tai uudempi)

Laatikko vuotaa hieman öljyä, mutta en osaa sanoa mistä, koska se on ollut ajon jälkeen ympäriinsä kostea. Ajattelin pistää paloöljyä puhdistetun laatikon sisään ja seurailla, mistä alkaa tihkumaan. Onko hyvä idea. Laatikkoon on vaihdatettu taannoin nelosen ratas laakereineen,ajatuksena vuodon tukkiminen. Rupesi vuotamaan melko pian remontin jälkeen. Kai tuon saa pysymään ihan kuivana vai onko turha toive?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 22 lokakuu 14, 20:12:55
Arvailua. Jos rattaan taakse, booreille ei ole laitettu silikonia tms niin sieltä vuotaa. Lääke siihen on o-renkaallinen speiseri, tai sit silikoonilla rappaus.

Tän jatkona on toinenkin pätkä tuupassa:

https://www.youtube.com/watch?v=Xsp238XVLgM (https://www.youtube.com/watch?v=Xsp238XVLgM)

Mä laitoin tollasen lehmänläjään mut ilmeni ylimääräisiä välyksiä joten kiikutin sen asian paremmin tuntevalle.

Paljon tuota kehutaan jenkkivoorumilla.

Edit2. Jos loota on vanhempi kun -66 niin sen nelosrattaan päässä ei ole stefaa ollenkaan. (tosin aftermarket rattaissa voi olla ura tehtynä stefaa varten)  Käsittääkseni tää on tehty korvaan sen stefan puutetta. http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/fi/p1632.html (http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/fi/p1632.html)

On mulla toi kyl lehmänläjässäkin.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 01 marraskuu 14, 12:11:01
Katsotaan nyt mistä vuotaa, kun pääsen siihen työvaiheeseen. Rattaan taakse booreille on laitettu silikooni ja tuo rattaan kiinnitysmutteri on tuolla stefalla varustettu. Rupesin vuotamaan siitä huolimatta pikkuhiljaa muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Laatikko on sitten seissyt ajamatta ainakin 6 vuotta varastossa. Nelosen ratas laakereineen on vaihdettu joten siellä ei pitäisi olla välyksiä. Mutta näkeekö tuosta laatikosta jostain tarkkaa valmistusvuotta ?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: asavolai2 - 01 marraskuu 14, 14:57:15
Terve,
Bruce Palmerilta ilmestyi juuri uusi painos jonka avulla valmistusvuoden arvaus on hellpo homma, 1=tammikuu ja 61 valmistusvuosi.
t.antti
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 01 marraskuu 14, 15:50:07
Voi vuotaa myös sivuakselin päästä. Akselin pää näkyy rattaan takana. Siinä on o-rengas välissä mutta voi vuotaa silti. Putsaus ja silikonikuorrute päälle.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 02 marraskuu 14, 17:54:22
Kiitos Antille, näin arvelinkin. Tuo Palmerin entisöintioppaan vanha painos ei asiasta maininnut mitään. Sopiiko tuo jenkkien holkkistefa korjaussarja tuommoiseen vm -61 laatikkoon ?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 09 marraskuu 14, 10:39:30
No niin, valopetroolin kanssa on leikitty nyt kaksi päivää. Joku 90- luvun ohje päässä sanoi että laatikkoöljyä laitetaan täyttöaukon alareunaan asti. Tulos oli että laatikko vuosi vetoakselin kytkintangon reiästä, kiksin laakeriholkista ja vetorattaan takaa. Katselin korjausopasta, jossa puhutaan 1½ pintistä = 0,7 litraa. Sen jälkeen laatikko on vuotanut pari pisaraa valopetroolia yön aikana rattaan takaa. Eli rattaan stefamutteri pitää kyllä. Ajattelin, että en pura koko laatikkoa kun siinä ei sinänsä ole vikaa, ratas vaan pois ja tutkimaan, saako sinne taakse tuollaisen O-renkaallisen spacerin. Paljonko tuon vetoakselin päittäisvälys saa olla ?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 12 marraskuu 14, 09:04:54
Manuska ei suoraan kerro pääakselin päittäisvälystä. Akselin kiksin puoleisessa päässä on kuulalaakeri joten jos akselissa on päittäisvälystä ja se kiksinpuoleinen mutteri on kunnolla kiinni niin se väljä on siitä kuulalaakerista, ja siinä ei kait isoja välyksiä saisi olla. Näin ymmärsin (jos ymmärsin) asentajan puheista kun vein lehmänläjän hoitoon. Kyseisessä lootassa sitä välystä oli kyl arviolta millin verran, oletan että valohoito ei riitä.

Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 12 marraskuu 14, 09:44:25
...jos tarkoitat vetoakselilla sitä nelosratasta niin siinä päittäisvälys ainakin soveli-aikakaudella kolmisen kymppää max, wear limit vimosille nelivaihteisille 0.63mm.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Make - 12 marraskuu 14, 11:53:39
Eikös näissä ole aina päittäiset jos-et-tiedä-niin-0,3mm  ;D
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Juvakka - 12 marraskuu 14, 15:17:29
Toisaalla mainittu seuraavaa:

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 toukokuu 09, 16:13:13
Hessu se taisi joskus todeta legendaarisen lauseen jonka mukaan 0,20 mm on sopiva päittäisvälys lähes jokaiselle Harrikassa olevalle akselille. Pätee näköjään tähänkin.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 12 marraskuu 14, 16:05:48
Itse asiassa se on tässä tapauksessa laakerin välys. Mut en tiiä haittaako jos akseli "elää" muutaman kympän.  ;)  Mun nelilovises meni nelosrattaankin välykset ohjearvojen yli eikä siinä juur onkelmia oo ollu, siitä huolimati.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 14 marraskuu 14, 10:10:40
Tuli juur viestiä pajalta että extravälykset mun lootas johtuu loppuunkuluneista pääakselin laakereista. Oli vähän muutakin sanomista. ;)
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 15 marraskuu 14, 09:46:11
Päittäisvälystä ei pääakselilla ollut, mutta pystyheittoa tuntuu sormiin vetopuolen päässä. Sinänsä ihmettelen, kun laatikko oli juurikin tuon pään välyksen takia korjattavana ja sinne piti silloin vaihtaa nelosen ratas laakereineen. Laatikolla ei montaa sataa kilometria ole ajettu sen jälkeen. Lieneekö köyhää kusetettu silikoniremointilla. Kun saan velipojalta heittokellon niin tuo "poikittaisvälys selviää". Osaako joku sanoa paljonko se saa maksimissaan olla.

En ole ikinä purkanut vaihdelaatikkoa, mutta nyt taitaa tulla semmoinen projekti nyt tehtäväksi. Tyhjennyspropun kierteet on osin korkannut, niin vois laittaa sinnekkin helicoilin. Onneksi on tuo Ekmannin V8 lehden juttusarja käytössä ja täältä sitten kyselen lisäapuja,,,,,
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 15 marraskuu 14, 14:07:20
Jos en väärin muista niin hylkyraja sillä akselilla on 0.1 mm. (mun laitteesta mittasin pari kymppää ja se lonksu kun otti akselin päästä kii ja retuutti) Sehän on siis sen nelosrattaan sisällä olevan pronssipuslan välys. Se kun kuluu niin sieltä vuotaa, eikä siinä kestä sit SuperNutkaan koska akseli seilaa sivusuunnassa.

Se silikoni on kikkakolmonen sille että kun se öljy pääsee vuotamaan rattaan takana olevan speiserin ja akselin välistä booreja pitkin rattaan "läpi" toiselle puolelle. Siihen vuotoon on tehty se Rayn O-renkaallinen speiseri. Ja jossain määrin siihen auttaa myös SuperNut, jos se pusla ei ole kulunut.


Ediittiä:

Viisaampien kertomaa; OEM tyyppinen nelosrattaan pusla on kyljestä halkaistu teräsholkki jonka sisäpinnalla on ohut pinnoite pronssia tms keltaista. Se on helppo vaihtaa ilman koneistusapuja mut kun siitä kuluu se pinnoite pois niin sit on rauta rautaa vasten ja pääakselin pinta saa kyytiä. Sit kun vaihdetaan samanlainen holkki tilalle niin se on väljä heti kättelyssä.
Esim Jimsin holkki on yhtenäinen pronssiholkki mut se pitää vaan viimeistellä akselille sopivaksi. Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin akselia voi vähän jopa hioa suoraksi ja holkin saa silti oikeille välyksille.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Hessu - 16 marraskuu 14, 08:45:51
Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 15 marraskuu 14, 14:07:20
Viisaampien kertomaa; OEM tyyppinen nelosrattaan pusla on kyljestä halkaistu teräsholkki jonka sisäpinnalla on ohut pinnoite pronssia tms keltaista. Se on helppo vaihtaa ilman koneistusapuja mut kun siitä kuluu se pinnoite pois niin sit on rauta rautaa vasten ja pääakselin pinta saa kyytiä. Sit kun vaihdetaan samanlainen holkki tilalle niin se on väljä heti kättelyssä.
Esim Jimsin holkki on yhtenäinen pronssiholkki mut se pitää vaan viimeistellä akselille sopivaksi. Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin akselia voi vähän jopa hioa suoraksi ja holkin saa silti oikeille välyksille.

Tähän asti kaikki helat mitä oon laittanut, on olleet työvaralla olevia. Niin halkaistut kuin halkaisemattomatkin. Vaihtaminen toki on helppoa, mutta ei se sellaisenaan vielä akselin päälle mene.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 16 marraskuu 14, 09:05:54
Ok, mä en ole vaihtanut yhtäkään.  ;) Mut olis yks harjoitusvastustaja tiedossa. Menee vaan hankalaksi kun pitää teettää kaikki koneistukset.


Lisäys:

Kun kerran näistäkin on hepuilla omakohtaista kokemusta ja pitkältä ajalta niin eikö sitä tietoa voi jakaa, ts vastata  ketjun aloittajan kysymyksiin. Sit aukee suu kun joku amatööri antaa väärää infoo. ;D
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 22 marraskuu 14, 10:59:39
Nyt on laatikko purettu ja pesty, mutta ei vielä mitattu kun ei ole mittareita tontilla. Nelosen ratas ja laakeripusla on uusittu tosiaan aiemmassa remontissa. Holkki ei ole läpi halki vaan siinä on öljyurat. Pääakseli on kuitenkin väljä siihen, samoin 4-rattaan rullalaakereissa on välystä hieman. Varmaan ulkokehä ja rullat on jätetty vaihtamatta. Samoin kolmosen ratas on väljä akseliin. Sivuaksli on syöpynyt hieman keskiosaltaan ja päissä on pronssiholkkien kohdalla selkeää kulumaa. Pääakselin kiksinpuoleinen laakeri oli myös väljä (valmistusmaa China). Lähden mittailemaan tuolla 0,1 mm pystyheiton rajalla, mitä pitää uusia. Sen kyllä tieisn että kaikki vaihdettavat pronssiholkit pitää protsata sopiviksi ja siinä vaiheessa mennään pajalle. Minkähän valmistajan osia laatikossa kannattaa suosia tätä nykyä?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 22 marraskuu 14, 11:16:04
Andrews. Juur katselin ameriikan voorumilla viestiketjua missä oli kuvia revtekin rattaista, melko karkeeta työstäjälkeä.

Sivuakseli kuulemma syöpyy kun lootaan pääsee vettä, öljyjä olis siis hyvä vaihdella. Sivuakselin päittäinenkin pitää shimmata kohilleen, 0.2-0.3mm

Se nelosrattaan puslan välys akselille on manuskan mukaan 5-8 satkua.

Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Make - 22 marraskuu 14, 11:48:47
Lainaus käyttäjältä: Juvakka - 12 marraskuu 14, 15:17:29
Toisaalla mainittu seuraavaa:

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 toukokuu 09, 16:13:13
Hessu se taisi joskus todeta legendaarisen lauseen jonka mukaan 0,20 mm on sopiva päittäisvälys lähes jokaiselle Harrikassa olevalle akselille. Pätee näköjään tähänkin.

Palatakseni tähän vielä, niin olemme päässeet kompromissiin 0,01" , joka usein korjausmanuaaleissakin mainittu.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 22 marraskuu 14, 12:17:00
Jep. Mutta pääakseli on aika tiukassa (pitäs olla ainakin) kiksin puolen lakrussa kii. Jos akselissa on pari kymppää päittäisvälystä niin se on mun mielestä aika paljon kuulalaakerin välykseksi.

(http://3.bp.blogspot.com/-bTTYxYG0SRU/UQ578IxPaSI/AAAAAAAAOCU/kE6YQ3z8sCE/s640/DSC01932.JPG)

Kuva kopsattu netistä.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 22 marraskuu 14, 21:36:37
Olen samaa mieltä päittäisvälystä ei pitäisi olla jos kiksin puoleinen laakeri on kunnossa. Toi laakerin lukitseva mutteri oli muuten todella tiukassa. Oliko tuo 5-8 satkua tuumina, eli 2noin kaks kymppää mm ?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 23 marraskuu 14, 09:09:16
Ei kun millejä muutama satku. Hain eilen oman lootan remontista ja oli tuo pusla puheena. Se olis kait hyvä kun akseli menee öljyttynä sisään ilman väkivaltaa. Jos se on väljä heti alkuun niin se kuluu lisää nopeammin. Mainitsin jo toisessa ketjussa että mun lootaan vaihdettiin kyseinen pusla liki 50K km sitten ja se on vieläkin hyvä.

Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 23 marraskuu 14, 21:26:47
Nyt on välyksiä mitailtu heittokellolla ja tönärillä ja vaikka millä

Pääakselin heitto paketti kasassa n. 10 satkua kytkimen päästä
4-rattaan heitto pääakseliin 4 satkua
sivuakselin heitto laakeripusliin 5 satkua
3- vaihteen rattaan heitto pääakseliin 5 satkua

Jonkin verran nuo mittaukset heittää asennon, paikan ja mitauskerran mukaan, mutta monta kertaa mitattiin joten keskiarvona ovat noi. Jotenkin tuntuu että laatikko ei ole lopussa, mutta ei ihan tikissäkään. Toi 4 ratas on vaihdettu rullineen ja ulkokehineen (Andrews), löysin kuitit rempasta,,,, ja lootalla ei ole ajettu rempan jälkeen kuin vajaa 1000 km,,,,

Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 24 marraskuu 14, 04:52:54
Remppasetä mainitti sellaisenkin mahdollisen vuotokohdan että jos "vetorattaan" takana oleva stefa on kaivettu ruuvimeisselillä tms taltalla ylös niin se on voinut jättää jälkensä stefan pesään. Eli vuotaa stefan ja kuoren välistä. Sit huomasin omasta lootasta sellasen että samaisen rattaan takana olevassa speiserissä oli syöpymää sillä pinnalla johon stefan huuli nojaa. Se siis vaihtui o-rengasmalliin.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 13 joulukuu 14, 14:06:43
Onko kellään kokemusta noista Rew Techin akseli-ratas paketeista. Onko niissä mitään laatua ? Meinaan 750 egee pää- ja sivuakselit rattaineen RewTechillä ja Andrewsilla pelkkä pääakseli 200 egeä. On siinä hinnan eroa....
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: ma^ko - 13 joulukuu 14, 14:30:32
En tiedä ryytekin pakettejen laadusta, mut muutaman olen joskus laatikkoon kasannut ja on ne toimineet.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: rodchop - 13 joulukuu 14, 14:35:59
Hyvin on mulla toiminu, jenkkien ebaysta saat edullisesti. tuo on huomattavasti laadukkaampi kuin CustomCromen vastaava kinkki. Tai olla yks ylimääränen tiivistekkin tuohon laitettu.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 14 joulukuu 14, 12:07:01
Täytyypä suunnata jenkkien ebayn sivuille, voiko joku kertoa, mitä tuohon jenkkien ebay hintaan täytyy laskea rahdin lisäksi tullimaksuja.... DHL on ainakin kuulemma nostanut rahtimaksuja viime aikoina,,,,
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Kapteeni sika - 14 joulukuu 14, 13:14:24
24 rospenttia alveja päälle + tullimaksu rätkänosista 3.7%. Kustin polkasukulut näet ilmoituksista. Kaikki ei vaan lähettele tänne päin romujaan, mut ne tosiaan ilmenee myynti-ilmoista.

Laskuri  http://tullau.tuu.fi/ (http://tullau.tuu.fi/)
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 15 joulukuu 14, 09:14:32
Ilmeisesti 4 rattaan laakeriholkki on edellisessä remontissa kalvettu alkuperäiseen pääakseliin sopivaksi epäpätevillä välineillä tai jopa käsin, koska holkissa on monien kymmenysten mittaheitoja per puoli (osin jopa soikea). Alkuperäinen pääakseli on kuitenkin kohtuu suora. Jos ostan irtotavarana pääkselin, kolmosrattaan, laakeriholkin 4 rattaalle, on hinta jo yli kolmen sadan. Sitten holkit pitää kiikuttaa vielä jonnekin pätevään paikkaan koneistettavaksi ja vielä on uusimatta muut pääakselin helyt sekä koko sivuakseli. Kaikki rattaat lienevät sovitettuja akseleille tossa Rewtechin paketissa. Toki siitä jää pääakselin päätyjen laakerit ja sivuakselin teräsholkit puuttumaan, mutta tuolla saa laatikon kyllä korjattua melko pitkälle omin käsin.

Vielä pari kyssäriä

Onko vakio välityssuhde 2.60:1 vai 2,44:1. En löytänyt tuota servicemanuaalista.

Sitten, onko hyviä vinkkejä sivuakselin teräsholkkien (laakeripesät) irroittamiseksi kuorista. Tuttu sorvari, jolla oli prässi sanoi, että ei uskalla kokeilla jos menee kuoret halki. Lämpöä pitää varmaan antaa kuorelle mutta onko jotain muuta poppakonstia,, sinolia,,,, ?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: ma^ko - 15 joulukuu 14, 18:18:44
Kuoret ensin uuniin, lämpöä sen verran kun kehtaa(~2-250°) ja sitten laakeriskoolille kylmäspraytä... useimmiten lähtee ihan halukkaasti. Sit uudet pakkaseen ennen asennusta...
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Hessu - 15 joulukuu 14, 21:50:18
Lainaus käyttäjältä: JJA - 15 joulukuu 14, 09:14:32
Sitten, onko hyviä vinkkejä sivuakselin teräsholkkien (laakeripesät) irroittamiseksi kuorista. Tuttu sorvari, jolla oli prässi sanoi, että ei uskalla kokeilla jos menee kuoret halki. Lämpöä pitää varmaan antaa kuorelle mutta onko jotain muuta poppakonstia,, sinolia,,,, ?
Sivuakseli, siis se minkä ympärillä ryhmäpyörästö pyörii? Jos tarkotat sitä, ei ne holkit laakeripesiä ole. Ei akseli edes pyöri. En ymmärrä.
Jos tarkoitat sivuakselin hokkeja, ei niitä tietenkään saa prässätä niin että paine tulee kuoria vasten. Sun pitää tehdä sellainen pitkä akselin pätkä joka menee toisen puolen holkin reiästä läpi, mutta akselin päässä joka ottaa prässäyspaineen vastaan, on irtonainen kuppi johon holkki mahtuu upota. Eli kaksiosainen prässäysvaste. Sorvarille vartin homma.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: ma^ko - 16 joulukuu 14, 01:48:56
Mä muuten luulen et olin hieman eri kohdassa... mut samapa toi kai.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 16 joulukuu 14, 21:23:08
Kiitos Hessulle opettavaisesta viestistä. Tosiaan, ei sivuakseli pyöri, vaan rattaat pyörii laakerin ympärillä. Olin itse hieman hakoteillä kun olen ensisijaisesti tutkinut vasta pääakselin toimintaa.  Kyseinen prässiviritys on hyvä neuvo.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Hessu - 17 joulukuu 14, 07:21:40
Niihin kyseisiin holkkeihin tulee yleensä vaihtotarve vaan sillon kun ryhmäpyörästö on shimmattu liian tiukalle. Jonka seurauksena pyörästön karkaistut poskilaakeriprikat on leikanneet kiinni holkkien laippohin. Eli kannattaa tsekata kunnolla onko oikeasti vaihtotarvetta. Ne kun ei pahemmin kulu muualta kuin laipan otsapinnasta, kun kaikki on kondiksessa.
Niitä poskilaakeriprikkoja saa eri paksuisia.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 17 joulukuu 14, 20:27:33
Ok, sivuakselissa oli 5 satasen heitto noihin holkkeihin, onko tuo sallituissa rajoissa ?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Titus - 17 joulukuu 14, 21:39:08
Mulla nyt ei ole pannua mut 4 vaihteinen kuitenki. Onko siihen annettu edes mitään välystä. Toiseen päähän tulee se o-rengas ja toiseen lukituslevy ja mutteri. Onko se akseli muuten kuluvilta kohdiltaan kunnossa. Itellä oli ainakin aivan  loppu . Ei ollu kallis uusia. Ja se 0,20  välykseksi.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 22 joulukuu 14, 16:39:17
Näyttä siltä, että sivuakselin holkit on kunnossa, ei tarvitse vaihtaa. Mutta vielä tuosta välityksestä, kumpi rataspaketti tilataan, eli onko vakio välityssuhde 2.60:1 vai 2,44:1 ?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 24 tammikuu 15, 19:55:35
Sain tietoon nuo 4-vaihteisen 1 rattaan välitykset, 15 = 3,0 eli pitkä ykkönen, 16 = 2,6 eli välimalli, 17 hammasta = 2,44 eli lyhyt ykkösvaihde, nelonen aina suora,,, Ostin tuon välimallin, joka lienee normikäytössä olevan varsin toimiva vaihteiden päällemenoa silmällä pitäen.

Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 31 maaliskuu 15, 11:15:40
No niin, muutaman kuukauden luovan tauon jälkeen taas laatikon kimppuun. Koska 4-vaihteisen kaikki sisuskalut meni uusiksi, päätin uusia myös tuon 4-vaihteen ulosmenorattaan laakerin ulkokehän. Ei kannata jättää vaihtamatta, kun kaikki muu uusitaan. Mutta tuon ulkokehän irroittamisesta kysyisin,,,, ajattelin pistää laatikon kuoret uuniin 250 asteeseen ja sitten jäähdyttää kehää kylmäspräyllä. Mulla on hylsy millä ajattelin vasaran kanssa varovasti naputella holkin ulos. Prässiä ei ole. Onko kokemusta, onnistuisiko tuolla konstilla ? Ja uusi paikalleen vastaavasti kehä pakastimeen  ja kuoret uuniin ja pikkasen naputtelua ? Joku kyllä väitti, että tuo pääakselin laakerit pitäis jotenkin linjata (tai hoonata linjaan) asennettaessa. Mun mielestä sellaista ei kyllä tarvita kun kuori on tehtaalla koneistettu ja laakeripesä menee vain kaikilta reunoiltaan paikalleen asennettaessa pohjaan asti.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 31 maaliskuu 15, 15:14:05
Niin, tulipahan mieleen että onko joku irroittanut tota ulkokehää hitsaamalla sen krymppyyn. Mig olis tossa nurkassa ja jos kuoret suojais märillä räteillä ?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Hessu - 31 maaliskuu 15, 19:43:38
Se pitää linjahoonata kahden syyn takia.
Ei se kumminkaan mee ihan suoraan asentaessa. Mistä tiedät muuten että tehtaalla pääakselin molempien laakerien reiät on koneistettu samalla kiinnityksellä? Ei tehtaan tarvii tehdä sitä niin, kun tarkoitus on linjata reiät kasausvaiheessa.
Toinen syy hoonaukselle on, että se uusi ulkoskooli, minkä sinne laitat on työvaroilla. Eli reikä on alimittainen. Pakko hoonata. Ja kun on pakko hoonata, homma kandee tehdä linjahoonaamalla, kun holkki on niin lyhyt, että normi hoonauksella menee ihan varmaan vinoon.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Raimo-Raato - 01 huhtikuu 15, 09:56:31
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 31 maaliskuu 15, 19:43:38
Toinen syy hoonaukselle on, että se uusi ulkoskooli, minkä sinne laitat on työvaroilla. Eli reikä on alimittainen. Pakko hoonata.

Yllätys yllätys niin ainakaan JIMsin koolit ei olekkaan alimittaisia. Liekkö joku ison rapakon takana ollut sitä mieltä että sinne vaan ja hyvää matkaa. Mut kyllä mäkin suosittelen hoonausta. Menee ylikokorullille het alkuun sit JIMsin koolien kanssa mut minkäs teet.
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: JJA - 01 huhtikuu 15, 10:50:18
Kiitos tiedoista. Ulkokehä lähti aika kivuttomasti antamalla lämpöä kuorelle ja kylmäspreitä ulkokoolille. Nyt täytyy sitten ottaa laatikko kauniisti kainaloon ja matkustaa asiansa osaavalle dealerille. Toivotaan, että koolista löytyy työstettävä versio, koska rewtechin akselipaketissa tuli standardirullat,,,,

Kun en tunne yhtään tätä hoonausasiaa, miten tuo linjahoonaus tehdään ? Pitääkö kisinpuolen laakeri olla paikallaan ja siitä haetaan suuntaa ?
Otsikko: Vs: Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta
Kirjoitti: Hessu - 02 huhtikuu 15, 08:06:01
Pitää olla.
Toi Jimssin holkki kuulostaa tosi hyvältä idealta!