Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

E.A Wahlström , suomalainen jousivasara

Aloittaja tsepatti, 25 elokuu 13, 23:14:16

« edellinen - seuraava »

tsepatti


Eli sit tulikin talvi väliin, ja eisitä valua sit tietenkään sillon tehty..tuo Gairu tuli sit sillon laitettua toimintakuntoon..kun ei tota vasara projektia voinu jatkaa...

Eli tallissa oli valmiina jo kuoppa, (liian pitkä tarina,minkä takia)..Töistä sain sopivasti tollasta 25mm harjaterästä, jossa oli päässä M24 kierre, ja oli sopivasti 1metrin ja 40 cm pätkiä...Eli tein pohjalevystä vanerisabluunan, ja sitten laitoin pinnapultit pohjalevyyn kiinni muttereilla ( se tolppa makas siis koko talven lattialla tallissa), ja heftasin niistä tollasen ristikon jonka laitan valuun..näin varmistus että ne pinnapultit osuu pohjalevyn reikiin..

Koska montussa oli savipohja, aateltiin , että vituttaa jos se sementtilaatta mikä siihen tulee, alkaa ajan myötä kallistua tai vajota, kun ei tiedä miten kovin toi vehje rasittaa lattiaa. Niin lyötiin 50x50 neliöpalkkeja pystyyn tonne saveen...oli kyl tiukassa et sai ne lekalla hakattua sinne..
Sit vanerisabluunalla tarkistettiin et toi ristikko on suht suorassa..Kuopan syvyydeksi tuli lopulta n.50cm...2 1000kg säkkiä riitti just sopivasti, ei jääny vajaaks ja ei jääny liikaa jäljelle..

Sit alko kasaus, traktorilla etupiikki tolpan sisään, ja siitä lähettiin nostaa ylös..tallis on 2,5m katon korkeus, ja tolppa oli 40cm, ja sit toi kotelo on 15cm, niin mitattiin tehdessä et jää pari senttiä varaa käntää.Tolpan korkeudeks tuli 233cm ja ei kyl paljoa jääny pelivaraa. Sit vaan putket alle, ja rautakangilla väännettiin se tonne nurkkaan ja paikalleen pinnapultteihin..




tsepatti

Sit alko kasaus, eli kun toi on noin, korkea, ja ei o mitään nosturia, ni tehtiin pattingista sellanen A pukki, josta meni yks pattinki tuon tolpan ja katon väliin.Ja siitä sitten ketjutaljalla nostettiin nuo vasaran osat paikalleen, ainut vaan kun ei ollu sitä nostovaraa, ni piti räikkäliinalla taistella loppusentit..

Sit kun sain osat paikalleen, piti tehä tollasia kiiloja noiden kiinnityskorvien väliin, ne kun on valettuja , ni ei ne kaikki ole suoria...

Ja alimmainen vasara osa on myös alasimen kohdalta erilainen,kun ei nuo vasteet ollu lähelläkään keskilinjassa..ainut ratkasu, et joku on tehny tuon alasimen uudestaan ja tehny sen lohenpyrstöuran keskelle alasinta, jossa se ei ole varmaan ollu alunperin..Laitoin 10mm levystä, palat tuonne alimmaisen valuosan, kiinnityskorvien väliin...ongelma korjaantui sillä..

Nuo lohenpyrstöurat on 10 astetta, ja siks mul tulee aika metsästys et saan sellasen jyrsintapin, kun alan tehä noita työkaluja..kai se tarvis jossain terottajalla hiotuttaa siihen 10 asteeseen  ::)

Sit kasasin laitteen, ja eikun kokeilemaan....No se ilo jäi lyhyeksi...kun kone lähti pyörimään ja laitoin täydet kierrokset...ni puntti vaan tärisee paikallaan, ja jousi pyörii ni perkeleesti, mut mitään iskua ei tapahtunu...No olin lukenut jenkkifoorumilta et jollain toisella oli ollut sama ongelma...se johtuu siitä että tuo remmi on liian löysä/venynyt, ja lehtijousen esijännitys ei ole tarpeeksi, ja jostain perkeleen taajuuksista...liian viisasta mulle...

No samalla kun otin vanhan remmin pois, päätin tarkastaa tuon kiertokangen ja sen laakeripesän..Alunperin täs on ollu kait valkometalliset laakeripuoliskot, mut sinne oli seppä vaihtanu messinki helan, ja akselissakaan ei ollu kulumaa..klappia oli 0.5 mm, ni laitoin 7,5 satkun shimmilevyt laakeripuoliskojen alle, ni tuli hyvä...vähän siel väljää täytyy ollakin, kun vasukalla sitä rasvataan, vai mitä... ::)

Uuden remmin hain Halikon Kumipalvelusta.Oli ihana selitä mihin se tulee ja kuinka paljon tulee kuormitusta remmille..mut ei ollu hinnaltaan paha, 10 euroa, eli toisella puolella on kumipinta ja toisella tollanen kun tossa vanhassakin, onk se jotain kangasta sitten..

tsepatti


Nyt päästään koko projektin kovimpaan taisteluun,  >:(

Eli jotta se vehje toimis kunnolla, tuon remmin pitää olla niin kireällä kuin vai sen saa.Eli nuo kahleet otetaan jousesta irti, ja laitetaan niin, että ne koskee tota keskellä olevaa punttia, mihin se ylävaste tulee kiinni..ja kun ne on kiinni puntissa, laskostetaan tuo remmi, ja sit se pitää olla koko ajan kireällä, ettei tule yhtään löysää...Ja sit laitetaan C lukkopihdit puristamaan remmiä, ettei pääse pakenemaan, puristetaan jousi kasaan, kahleet kiinni jouseen, vapautus, ja jousi vetää itse tuon remmin niin kireälle kuin vain voi, sit porataan vaan puntissa olevasta reiästä alkureikä ja kierretään täkkipultti läpi...ja siinä se...Ei toi nyt pahalta kuulostanu...mut joo

Tein töissä äkkiä, työkalun jousen puristamiseen, kaks paksua raudan palaa, ja läpireiät kierretangoilla, ja jenkat rautapaloihin, et voi pultilla painaa jousta kasaan..

No en tullu ajatelleeks, et nuo kahleet ei mahdu paikalleen, jos sitä jousta puristaa tuolta alhaalta, missä on siihen paras paikka, ni arvaahan sen kuin jäykkä se on tuolta ylempää ja kun rupesin kiristää, ni mun työkalu vaan tuppaa nousee ylöspäin,vaik käänsin nuo pultit viistoo alaspäin...no sit lukko pihdit  jouseen kiinni, et ne estää sitä työkalua nousemasta..työkaveri sanos kun lähin töistä , "et sä saat ton jousen naamalles", ja kyl siltä alko myös tuntumaan...hiki valus otsalta, kun sai pelätä koska paketti lävähtää..sit loppu työkalust voima kesken, ja loppu meni sit kahdella vinkalla vuorotellen kiristäen...ja lopult sain jousen 1 cm päähän kahleesta, ni sit ei riitä omat voimat vääntää sitä rengasraudalla paikalleen, aina vaan irtoaa, ja mä olen entist väsyneempi...no kyl se lopulta raivolla sitten pamahti paikalleen..no sit tajuan et en mä mahdu poraa sitä täkkipultin reikää...aaarghhh..no sit keksin et otan pitkän kiviporan, ja irrotan ton jousen vauhtipyörältä, ja poraan siitä välistä...ja sain sen täkkipultin paikkaan...

En tiä miten ne ukot ton aikoinaan teki, mut täs mä otin kyl turpan 6-0...

tsepatti


Nyt päästään viimeviikkoon, eli sain kokeiltua ekan kerran kunnolla...ja tässä välissä laitoin vanerin palat alasimen alle, pehmentämään, ja sit tein tollasia shimmilevyjä, jolla shimmasin alasimen , niin että vasteet osuu tasan tarkkaan suoraan toisiinsa nähden..eli ne on nyt tälä hetkellä suorat.

Sit ruikkaan jäteoljyä väliin, ja siihen mistä öljy häipyy, osuu vaste..näin tarkistetaan aina osumakohta..taas vanhaa konstia..

Koneen mukana tuli 1.5 kw moottori joka on käämitti 930 r/min..ni sitten tein siivapyörän lattahihnalle, joka on ton kytkimen ulkokuoren kanssa sama halkaisija, eli suhde on 1:1, ni pitäis pyöriä sen liki
900 r /min..

No tossa videossa näkyy pieni heilahdus, kun hidastan iskua, koko palkki alkaa vähän heilua, alhaalta ylöspäin.eli joudun lisää rautaa joko pohjalevyyn, tai tarkistaa pyörimisnopeuden, ettei se ole liikaa, ja pienentää iskua..

Mutta taakse tulee 75x75 neliöpalkista vinotuet, noiden poikittaispalkkien päihin...lattialevyä jos jouden vahvistaa, ni ajattelin leikata paksusta levystä isot kiekot joissa reikä keskellä, ja jotka tulee noiden pinnapulttien  päälle, ja tietyst sit kiristetään ne, ni jäykistää levyä, ne sais kyl olla tonne tolpan juureen asti..

Mut kyl siin rupee vähän ajattelee kun se vääntää tota 400 palkkiakin, et ei se jenkki mulle paskaa todellakaan puhunu..mut lisää rautaa vaan, en mä muutakaan osaa...

täs kuva niistä vasteista, ja nyt viikolla teen sen vaijeriohjauksen valmiiksi...

Siinä on liki 3 kesän vuodatus...no jos sen vuoden loppuun mennes sais edes toimimaan, kyl niitä vasteita sit kerkii puuhata...Siistein homma on kuitenkin, että kun aloin rakentaa tätä, niin eräs jenkki otti yhteyttä,  tarjos mulle mahdollisuutta mennä jenkkeihin viikoks, ja hän opettaa sen viikon käyttää tota vehjettä, 1000 dollarilla...Herkimer , New York , on paikka ja paja on sellanen, kuin Dutch Comstock metalshaping, äijä on kyllä aika old school mestari, Ukko on yli 70 v ja tehny koko ikänsä peltihommia yms...ja ei o mikään tosi tv paja, et ihan samanlainen paskanen paja kuin meilläkin täällä....totta kai se kiinnostaa, ja vaik en oppis mitään, ni aika kokemus varmaan..

leafhill

Olisko ollu Toukokuuta, kun Vaasan automuseon pihamaalla hämmästelin vastaavan tyylistä konevasaraa.
Väittäisin, että se oli kauan sitten joku seppä tehnyt, mielestäni mikään osa ei ollut kaupallisesta koneesta.
Harmillisesti en näpännyt valokuvaa, mutta muistaakseni toiminta periaate oli samanlainen kuin tässä Pettingellissä.

tsepatti


Kyl se on täysin mahdollista, mä olen nähny nettikoneessa myytävänä, saman tyylisiä, mut ne on noita sepän taonta vasaroita, jousi on yleensä isompi, ja tuo remmi paljon pidempi ja löysempi..ja alasin on tossa vyötärön linjalla, ettei roiski kipinöitä silmiin..ja paljon painavampi tuo puntti josssa on ylävaste kiinni..

Olen myös lukenut, että kyllä nuo näiden peltivasaroiden suunnittelijat kopioi suoraan tuon seppävasaroiden toiminnan, lisäs kierroksia ja laitto rungon korkeammalle..koska en ymmärrä miks tota iskua täytyy olla noin paljon, kun se peltihommissa on max 3/4 tuumaa vauhtipyörästä..ja laitteen vanha alkuperänen esite kertoo että isku on max pituudella 50 lbs (22kg), mut eihän sitä voi pyörittää 900 kierrosta tolla voimalla.Mut ymmärrän miks seppä oli sitä takomiseen käyttäny..onneks ei hajottanut valuosia..

Mielenkiintonen aihe olis miten sais tehtyä tälläsen mini version...vaikka 100 vuoteen ei ole paljon parannuksia keksitty..muutama pienempi vasara on saatavilla usasta, mut mut maksaa nekin aika paljon..

Eka mikä pitäis saada muutettua, on tuo vauhtipyörän pyörintä suunta.Sen pitäis olla niin päin et se pyörittäis sen liikkeen niinku poispäin rungosta, ei sivusuuntaan, mikä nyt aiheuttaa tuon vääntöliikkeen...

Kaaleppi

Hienoa työtä! Jo se että joku pelastaa tälläisen hienon koneen ja vielä kunnostaa sen ihan käyttöpeliksi on pienimuotoinen kulttuuri-teko.
Tännehän vois vaikka perustaa vahat-koneet ketjun jossa näitä sitten ihmeteltäis. Varmasti muillakin näitä erilaisia laitteita käytössä/tallessa on.
Itseltä Löytyy pylväsporaa,sorvia yms..Kuka aloittaa?

tsepatti


Kiitokset, tai sit sitä kutsutaa vaan hulluudeks  :D..Joo , mulla löytyy kans muutama muu vanha värkki..tän lisäks, ei ollenkaan hassumpi idea...

tsepatti


Pientä päivitystä..

Eli ongelma oli tuo heiluminen, kun hidasti täydestä vauhdista, ja kun luistatti niin, että kun kiihdytti pikku hiljaa, niin alko tietyss nopeudessa vähän heilua.

Lisäsin taakse tuollaiset vinotuet 75x75 neliöpalkista, estämään sitä pystytolpan kiertymistä.Autto vähän, mutta vielä heilui liikaa. Seuraavaks ei jäänyt enää muuta mahdollisuuttta kun tuo pohjalevyn liian pieni koko ja paksuus..Viikko meni miettien, et mitä täs nyt on menny mönkään. Huomasin lopulta että vasaran koneen alla oli keskellä levyä vähän rakoa. Kävin ostaa 10 mm kumimattoa ja tunkkasin vasaraa sen verran ylös, että sain kumimaton koneen alle..ja kokeilemaan..Tärinät loppu ja nyt tuntee vähän tallin lattiassa tärinää kun konetta käyttää. Mut ihan siedettävää. Eli kone oli ollu keskeltä pohja levyä vähän ilmassa, ja ei saanu tukea keskeltä. Liekkö vetänyt sen verran levyä, kun hitsasin..Muistelisin kuitenkin tarkastaneeni sen, mut pääasia et on kunnossa..

Sit tein tuon jalkaohjauksen sille. Ei mitään erikoista, eli tuon neliöpalkin sisältä tulee tuota akselia vielä noin 20 cm, jos joutuu oikeen isoa peltiä tekemään, ni saa sen pedaalin lähemmäs..

Viimenen kuva on tuollainen adapteri jonka tein, yhdestä mukana tulleesta sepän vasteesta. Eli tein aikanaan tuollaiset 75 mm halkaisijalla olevat vasteet eri säteillä jyrkästä loivaan, valinta kappaleen muodon mukaan tietysti. Ne lukitaan tuolta sivusta sokalla, joka menee vasteessa olevan tapin läpi.Saas nähä pysyvätkö paikoillaan..mut pääsenpä harjottelee ennen kun on ne neliömuotoset valmiina.

Tossa videossa tulee vähän tesmailtua..jännin homma on et tä ei  tärisytä tota levyä yhtään, ja muutenkaan ei tunnu kädessä kuin ihan pieni sellanen tunto että nyt se osu tohon levyyn..

tsepatti

 Nyt se toimii niinkuin  pitääkin...ja täs vaan leikitään...

Power hammer

HillyMan

Upee vekotin. Tuli tollanen video vastaan ja rupesin itekkin ymmärtämään mitä tolla tehdään, muutakin kuin silotellaan peltiä  ;)
Power Hammer Demo by Ferrari Expert Mark Gerisch Part II

tsepatti

Nimenomaan, mul on nuo kutistus vasteet, pullmaxissa, ja sellasessa itte tekemässä vasarassa..mutta kyllä ne tässä toimii paremmin, siihen ne alunperin tehtiinkin.On vaan paljon vaikeampi tehä, kun ei ole mitään poikittaissäätöä

Tuo video on 4 osanen, siinä se tekee tuotalokasuojaa alusta aika pitkälle. Tuo on Baileigh´s power hammer, eli vähän niinku nykyaikaistettu versio tästä.Eli kun tässä on lehtijousi edessä, niin tuossa se jousipakka on pitkittäin koneen sisällä...on vähän pienempi  ;D
Hinta on jotain yli 20000 dollaria..mut ei voi kieltää etteikö ole kätevän kokonen, ja yhden sokan laittamisella saadan se toimimaan jäykkänä, eli niinku pullmax, tai jousitettuna niinkuin nämä vanhat power hammerit..

Se paperi kaava kertoo mistä venytetään ja mistä kutistetaan. Eli kun se laitetaan magneeteilla tiukasti kappaleen pintaa vasten, niin jos joudut leikkaa siihen rimpsun, ni tarvii venyttää ja jos on ylimääräistä, ni taitetaan ryppy tasaseksi, siinä joudut kutistaa..mut nä o eri aihetta jo..

Mut kyllä tällä olis tarkotus tehä autojen ja pyörien osia..mut oppirahat täytyy maksaa....

mielikuva

Pari juttua tuli mieleen kun tätä lueskeli. Ensinnäkin on tosi hieno juttu että on nähty iso vaiva miehekkään koneen käyttöön laittamiseksi.

Jos tuollaisen tekisi pienemmän niin ne jouset voisi olla pitkittäin. Ei olisi noin mahdottomasti noita sivuttaisvoimia. Vielä jos kampi olisi alempana.  Velipojalla on sellainen sepän konevasara jossa on tavallaan vastaavat jousisysteemit mutta pitkittäin. Se kone on tällä hetkellä osina mutta kyllä mä niistä voin kuvia ottaa. Olikohan Klaffeström? Se kone tulee joskus kasaan näyte-esineeksi, tuskin hommiin.

Venäläinen ilmakonevasara löytyy myös. sekin projekti on hieman kesken, sepänpajalla on lattiat, seinät ja sähkö, mutta esim konevasaran moottori ei ole paikallaan. 40kg iskuvoimaltaan laite. Sarjassaan ikuisuusprojektit.

Yksi konsti jolla voi ehdä nuo lattiapulttaukset olisi seuraava. Kun valetaan fanerilaatikkoon betonipuntti johon kone tulee kiinni niin laitetaan sinne valuun vaikka 35cm korkeat ja 10cm*5cm styroksinpalat pystyyn niin että pääty tulee pintaan, niille kohdille suurinpiirteen mihin kiinnityspultit tulee. Sitten kun valu on kova niin ronkitaan styroksit pois, laitetaan monttuihin pultit joissa joku tukevampi mutka. Siis sellaiset pultit jotka mahtuu kuoppiin pinnan tasalle tai alle. Sitten kone päälle ja vaikka 1cm korkeudelle lattiasta, nostetaan pultit koneeseen kiinni ja valetaan pultit kiinni betonipunttiin. Tässä on se etu että konetta ei tarvii jälkikäteen nostella valettuihin tai hitsattuihin pultteihin, eikä ole sovitusongelmaa.

Ei haittaa vaikka tuollaisen koneen alla olevan betonipuntin etureuna olis pari senttiä muuta lattiaa korkeammalla. Kyllä se vaan itsensä lyö syvemmälle.

tsepatti


Joo, jos sais tuon vauhtipyörän ja jousen käännettyä niin et se heittää tuota jousta poispäin eikä sivusuunnassa, ei varmasti tarttis noin isoa runkoa..Laita vaan kuvia koneesta..
Ainut ongelma on ehkä tuon lohenpyrstöuran jossa vaste liikkuu niin, koneen etupuolelle.
Ja yks tärkeä turvallisuus juttu, jos tuo remmi menee poikki, se ampuu tuon pronsikahleen suoraan naamaa kohti, ja se tulee kyl varmasti lujaa, niin pingotettu tuo jousi on...mut joku suoja siihen..

Tein aikanaan tälläsen jousivasaran , ihan toimiva peli 1.5 mm pelti venyy kun tarpeeksi iskua, on vaan sillon jo aikas pelottava ;D teollisuusompelukone moottori voimanlähteenä, kun on valmiina moottorissa kytkin ja jarru...jalkapolkimella toatkin käytetään...mut sit löysin tän Pettingelin .Rumahan tuo on mut täysin toimiva..


streamliner

Sun tautiin on pirun raskaat lääkkeet  ;D