Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Melumittaus!

Aloittaja RBR, 25 toukokuu 11, 14:52:26

« edellinen - seuraava »

RBR

Onko melumittaus nykyään muka täyden tehon kierroksilla eikä puolella kuten MMAF sivuilla lukee. Täällä on katsastusmiehellä joku uusi trafin ohje joka sanoo näin?

Hemuli

Voi ristus näitä nykypäivän katsastusmiehiä...

Se Trafin menettelyohje on ainoastaan ohje siitä miten uuden lain pykälien kanssa toimitaan. Menettelyohjeessa sanotaan melumittauksen osalta näin:

Lainaus käyttäjältä: TraFiJos ajoneuvon suurimman tehon kierrosluvusta ei ole luotettavaa tietoa voidaan suurimman tehon kierroslukuna pitää 90% moottorin suurimmasta kierrosluvusta. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, tulee mittauksessa käyttää erillistä laitetta kierrosluvun määrittämiseen mittauksen aikana.

Eihän tuossa mainita puolella sanallakaan että MELUMITTAUS pitäisi tehdä suuriman tehon kierrosluvulla. Koko menettelyohjeessa ei mainita melumittauksen kierrosluvusta mitään vaan se pitää lukea sieltä laista - siellä se on se puolet maksimitehon kierrosluvusta. Tuossa vaan annetaan neuvoa miten menetellä jos tuota maksimitehon kierroslukua ei ole selvillä.

Herra auta meitä ::)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Tässä vielä mitä itse lakitekstissä sanotaan:

LainaaKäytönaikaisen melun mittaus

1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta.
Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).

Tuossa vielä linkki lakiin:

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_L-luokan%20korjaamista%20ja%20rakenteen%20muuttamista%20koskeva%20asetus.pdf
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

RBR

Sitä minä olen tässä koko ajan sanonut, mutta nyt oli joku trafin kaverikin sanonut, että täyden tehon kierroksilla. täällä ollaan napit vastakkain ja soitellaan kumpikin kavereille.

flhx

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 toukokuu 11, 15:12:11
Voi ristus näitä nykypäivän katsastusmiehiä...

Mp vuosikatsastuksia odotellessa....
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Tuusulan T-Bone

Sitten heräsin, ja huomasin nähneeni vain pahaa unta... eiku...
Long John Stroker

Juvakka

Kun näitä sivuja lukevat myös virkamiehet, niin näiden lääninääliöiden toimipaikathan voisi julkistaa. Tuo katsasteluhan on luvanvaraista toimintaa.

Tosin TraFi tuntuu olevan tällä hetkellä aivan omassa luokassaan... ::)
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Titus

Olisiko lainmukaista pitää päivitettyä listaa asemista joissa saanut ammattitaitoista palvelua/mitään ymmärtämätöntä. Voisi paljon luottavaisemmin mielin uskaltautua noihin muutoskatsastuksiin ym.
Liiketoimintaahan ajoneuvokatsastus on. Oudoksuttaa hieman kun poliisia ei niin kauheasti noi äänet tunnu häiritsevän jos muuten peli asetusten mukainen.

antkala100

toimiva ajatus
lista konttoreista jossa ymmärretää/ osataa ja lista jonne ei kannate mennä
olis ihan tuoretta tietoo het molempii ryhmii
toisaalta kumpaan trafi puuttus?
no tietty niihin motoristia ymmärtäviin, notta saisivat nekkii takas ruotuu...
perke... :o

Hemuli

Samaa ideaa on ehdotettu monilla eri palstoilla, positiivinen lista vielä jotenkin puoltaa paikkaansa mutta "mustan listan" pitämisestä voi joutua leivättömän pöydän ääreen. "Hyvien" konttoreiden mainostamisessa on se huono puoli että meidän korvissa "hyvä" kääntyy ihan joksikin muuksi kuin TraFin valtaapitävien kuuloelimissä.

Ja toisaalta "hyvätkin" on monasti tapauskohtaisia, tässä olen viime aikoina kuullut oman luottokatsurini toimista melkoisia juttuja - melkein pelottaa mennä sinne oman pyörän kanssa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

eeko

Ja ongelmana siinä on se, että tilanne ei ole stabiili.
Jonakin päivänä "hyvä" konttori voi kiristää otetta,
joten se ei ole niin in enää vaan ennemminkin out.
-eeko

JPP

Itse oon antanut konttoreista palautetta tänne:
http://www.katsastushinnat.fi/

Muistakaa mainita amerikkalaisvalmisteinen moottoripyörä palautteessa nimittäin Japsipyöriin suhtaudutaan eri tavalla kuin H-D:siin.


RBR

Tämänkin konttorin piti olla hyvä paikka. Ainakin kaikki ovat sitä minulle suositelleet. No pääasia, että homma ratkesi. Sain katsastuskonttorilta eilen tällaisen vietin: "Moi. HD:een paperit ovat valmiit. Voinko lähettää ne vai haetko täältä. Pahoittelen katsastukseen liittyneitä epäselvyyksiä ja ajan menetystä. T....".

rokker

En viitsinyt aloittaa uutta topicia, kun tää nyt sopii otsikkoon...
Kanadassa testataan melumittaria, joka mittaa ohiajavan melutason ja postissa voipi seurata maksulappu...

http://www.calgaryherald.com/news/calgary/Noise+Snare+ready+muffle+Calgary+bikers/5702613/story.html
If you don't swear while driving then you're not paying attention to the road at all.

prätgäng

Taaskaan ei poliisilla ole muuta tekemistä,kun ruveta tehostetusti valvomaan ääniä!!