Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis "Jungle Green”, Shovel "Eyes on the Road" ja XLX Scrambleri

Aloittaja mista, 19 helmikuu 11, 13:47:05

« edellinen - seuraava »

jakke

kyllä se sinne menee.. minäkin kyyneleen melkein vuodatin ennenkun onnistuin. jousi paikalleen ja jalalla koreasti väänsin..

-jakke

mista

Kaverin kanssa nostettiin kone maalattuun runkoon kiinni ja kaverin kanssa pähkäiltiin jalkaa vielä paikalleen. Ite pidin kengänpohjalla moottoria vasten jalkaa ja vedin kaksin käsin lukkopihteihin lukittua jousta paikoilleen ja ei veny ei sitten milliäkään.. Kaveri, jonka käsivarret kaksi kertaa mun kokoiset koitti kans vääntää ja ei saanu edes lähelle. Jalkaan kun laittaa jousen kiinni niin kun jalan laittaa rungon suuntaisesti niin jalan "kääntäminen" paikoilleen ei tule onnistumaan. Jalka on kiinnikkeen etupuolella varmaan 30mm ja ei mitään toivoa paikalleensaamiseksi. Melkein epäilen kyseessä olevan väärä jousi.. Tai sitten näitä asentaa vain huippubodaajat :)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Rautahauli

Purola myy tuon ikäiseen 3 3/16"  jousta.

Linkki
FXEF-81

mista

Täytyy käydä mittaamassa oma..

Löysin netistä vinkin:

What he did not say though, was how you get the pennies into the
spring. I had to use a vice to squeeze them in. It took only six pennies to
lengthen the spring enough to just slip it on.

Kuusi kolikko jousen väliin niin jousen pituus pitäisi riittää asettumaan suht helposti jalkaan.. Mulla jousi on monta senttiä liian lyhyt, joten ei ihan pieni määrä kolikoita kyllä riitä venyttämään tuota.

Menenkin heti talliin mittaamaan pituuden..

1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: mista - 12 toukokuu 11, 22:37:47
Tuo mun jousi on 90mm

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 14 toukokuu 11, 19:42:30
Purola myy tuon ikäiseen 3 3/16"  jousta.

3 3/16" = on hyvin liki 90mm eli tämä tuskin on tässä ongelmana.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 14 toukokuu 11, 20:18:37
Lainaus käyttäjältä: mista - 12 toukokuu 11, 22:37:47
Tuo mun jousi on 90mm

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 14 toukokuu 11, 19:42:30
Purola myy tuon ikäiseen 3 3/16"  jousta.

3 3/16" = on hyvin liki 90mm eli tämä tuskin on tässä ongelmana.

Nii joo.. Olinkin jo mitannut. Kuinkahan monta oon ottanu.

Käyn koittamassa kolikkotemppua..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Nyt koitin jousen asennusta siihen pisteeseen ettei tarvitse ihmetellä miksei mene..

Eli koitin kolikkotemppua ensin. 6 kolikolla jousi venyi miltei 100mm pitkäksi.. Jousen kiinnikkeiden etäisyys on kuitenkin 120mm. Kolikkotemppu ei auttanut siis sinnepäinkään. Ellei siis olisi työntänyt 18 kolikkoa tuohon  ;D

No kolikot pois ja jouselta luulot pois. Laitoin jousen molempiin päihin kiinni ja aloin kampeamaan jalkaa vipuvartena käyttäen jalkaa paikoilleen. Ensin huomasin kun pää alkoi vääntymään auki. Jalka irti ja viilapenkissä takaisin koukkuun. Sama homma uusiksi ja jousi toisesta päästä poikki ja tallin takaseinään..

Eli joko jalassa on tappi eri kohdasssa, jalan paikka rungossa on eri kohdassa tai jousi oli tosiaan väärä. Noin jäykkä jousi ei vaan voinut mennä 90mm pituudesta 120mm pituuteen..

Se on nyt kuollut ja kuopattu ja etsitään uutta ja parempaa.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

rautapannu

tais olla väärä jousi kyl toi ainakin itellä meni ihan nätisti paikalle yläpää paikalleen ja jalalla "ohjaili"" sen kohilleen ja tappi läpi ja avot!! nyt on 5 vuotta ihan hyvin palauttanu jalan takas??? 90 millii toi jousi muuten oli

mista

Hot bikestä on nyt osaa kyselyssä. Jarrupoljin, cross shaft vaihdevivulle ja itse vaihdevipu yms.. Jenkeistä tilauskamaa, mutta mihinkäs tässä kiire kylmässä maailmassa.

Samalla tilasin maalia osien maalaukseen. Vihreää bmw moottoripyörämaalia käsittääkseni. Saa vetästä loputkin osat maaliin sillä välin kun osia odottelee hot bikeltä..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Mika_P

Taisin nähdä sun shifterin tänään hot bikessä kun kävin, on se niin kummallinen viritelmä että paistoi oikein silmään. On muuten sen verran herkää tekoa toi shifteri, että kiristä ne pultit tyyliin alle 10nm momenttiin ja punasta loctitea kierteisiin, muuten se rapsahtaa poikki, tai voi se jäädä tien päälle muutenkin. Riittää että pultit on paikallaan ja läpi niistä hahloista, rihlat kyllä estää sitä pyörimästä. Mulla hajos orkkis ja tarvike, nyt tein siromman ratkaisun vanhasta jarrupolkimesta muotoilemalla.


mista

#131
Lainaus käyttäjältä: Mika_P - 18 toukokuu 11, 21:02:13
Taisin nähdä sun shifterin tänään hot bikessä kun kävin, on se niin kummallinen viritelmä että paistoi oikein silmään. On muuten sen verran herkää tekoa toi shifteri, että kiristä ne pultit tyyliin alle 10nm momenttiin ja punasta loctitea kierteisiin, muuten se rapsahtaa poikki, tai voi se jäädä tien päälle muutenkin. Riittää että pultit on paikallaan ja läpi niistä hahloista, rihlat kyllä estää sitä pyörimästä. Mulla hajos orkkis ja tarvike, nyt tein siromman ratkaisun vanhasta jarrupolkimesta muotoilemalla.



Joo ei se häävin paksu ole se booritusosa ja kun on halkaistu vielä kiritysken takia niin ei varmasti kestävinkään. Mulla kun on yksi tuollainen kotona, joka on hitsattu nimenomaan sieltä booripäästä kun on haljennut. Ajattelin kuitenkin kun tilaan sen uuden cross shaftinkin sinne niin samalla laittaa uuden shifterin niin on molemmissa boorti precis. Taidan soittaa hot bikeen heti ja kysellä hiukan toimitusaikaa..

Osaakos joku sanoa miten 1/2" työsylinteri toimisi tuon yksimäntäisen hd:n oman takasatulan kanssa?

EDIT:

Muutama kuva etenemisestä.. jos sitä sellaiseksi voi kutsua.

Eli runko hiottu puhtaaksi


Pohjamaalissa:


Runko maalattuna ja hiukan osaakin leivottu kiinni:


Rungon väri:


Takajarruksi tulee tälläinen patentti:

1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

Onhan se sylinteri vähän pieni, normaalisti taitaa olla 9/16" tai 5/8" - takajarrun ollessa kyseessä veikkaisin jälkimmäistä kun polkimessa on enemmän voimaa kuin kahvassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

#133
Ei mennyt nyt niinkuin leffoissa. Luulin selittäneeni turhankin tarkasti hot bikeen tilatessani shifter cross shaftia ja täysin väärä osahan sieltä tuli.. En laittanutkaan sinne kun oem numeron, tarvikenumeron ja kuvan osasta ja kerroin, että tarviin koko paketin eli cross shaftin, shifter leverin ja brake leverin.. No cross shaftin tilalla tuli se tappi joka menee lohkon sisälle ja brake leveriä ei tullut ollenkaan.. Ei ihan käy tuo shift leveri tuohon pienen akselin päähän nyt.. Voi vitura...

Tilasin siis osan 8 ja sieltä tuli osa 4 ja sekin eri näköinen kuin tuossa..



Ja osan 5 tilasin vain koska ajattelin saavani myös osan 8 ja olis molemmissa sitten uudet boorit.. kun mulla on nuo molemmat kyllä ehjät, mutta boorit on hiukan saaneet kolhuja, joten ajattelin ostaa molemmat uudet.. Tuo osa joka tuolta tuli oli täysin eri numerolla kun se mitä tilasin.. en tiedä millä logiikalla ovat tuon mulle lähettäneet.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

#134
***** Mulla oli 90mm jalan jousi, joka siis oli liian lyhyt. No sanoin hot biken Pekalle, että tarviin sentin pidemmän jousen eli joku 100mm tjms.. no tulihan sieltä jousi. 81mm pitkä...... Nyt en ymmärrä. En sitten ollenkaan..  ;D

EDIT:

29.5 Asentelin keulaan nyt pölysuojat emäputken laakereiden ympärille. Tai oikeastaan nyt ensin vain päälle. Sopii tuo hot biken isompiin harrikoihin tarkoitettu sarja ainakin tähän pyörään tuolla dna springerillä heittämällä. Samalla asentelin raiserit ja stogan, käsihallintalaitteet yms tilpehöörit siihen liittyen.

7.6. Sain ajovalon johdotettua ja jopa toimimaan.  ;D
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod