Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Melumittaus!

Aloittaja RBR, 25 toukokuu 11, 14:52:26

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Eihän se poikkea muuten kilven menettämisestä mitenkään, siit on takavuosilta kokemuksia kyllä. Fixxaat ne kohdat joiden takia kilpi läks, eli äänet, katot ettei fillaris ole muit niin ilmeisii laittomuuksii et inssille kasvaa mela otsalohkoon, menet konttorille(jos on varattu aika, saat ajaa ilman kilpeä/siirtolupaa sinne), maksat katsastuksen ja saat kilven takasin. Jos samassa yhtälössä tulee muutoskatsastus niin katsastusmaksu lienee hieman korkeampi ja maksu vaihtelee kottorikohtaisesti.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

frosteus

Ok. Eli konttorilla voidaan päättää, että tähän tuleekin nyt muutoskatsastus, vaikka joutuisikin vain putkien vuoksi sinne. Oma huoli on siinä, että mulla on turbotettu (ei leimattu turbolla) Tuutti, jota en jaksaisi alkaa muutoskatsastamaan, kun ei huvittaisi mitään dynolappuja etc alkaa hankkimaan. Pitänee laittaa jotain fyllinkiä putkeen, etteivät sen takia määrää konttorille. Toki sen t:n voisi ottaa putkikatsastuksen ajaksi pois. Suorat putket on kivat. Paljonko tää putkikatsatus maksaa?
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

ma^ko

Joku oli vastikään käynyt jollakin konttorilla leimaamassa putkimuutoksen ja sanoi et se maksoi 106â,¬ mikä kyl kuulosti aika paljolta. Noi on hommia joiden hinta vaihtelee noil konttoreilla ja joiden hintoi ne ei ilmoittele netissäkään tms, kliffaa asiakaspalvelua.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

frosteus

Aika dyyristä! Kun toin tuon pyörän ruotsista, niin se maahantulotarkastus vai mikä lienee maksoi 150â,¬. Siihen sisältyi akselivälin -ja stongan leveyden mittaus. Operaatio kesti noin 2min, tuntiliksa katsurilla kohdillaan. Kahvikaan ei ollut erityisen hyvää.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

ma^ko

Noi muutoskatsastukset tuntuu olevan ihan sumnealla logiikalla hinnoiteltu, yks tuttu Savo-Kurjalas kävi muutosleimaamas Shovelin EVO:n tilalle, siis konevaihto ja se maksoi 40â,¬, et noi on jonku sumeen lokiikan hallussa noi leimahinnat.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 14 toukokuu 12, 09:37:03
Ok. Eli konttorilla voidaan päättää, että tähän tuleekin nyt muutoskatsastus, vaikka joutuisikin vain putkien vuoksi sinne. Oma huoli on siinä, että mulla on turbotettu (ei leimattu turbolla) Tuutti, jota en jaksaisi alkaa muutoskatsastamaan, kun ei huvittaisi mitään dynolappuja etc alkaa hankkimaan. Pitänee laittaa jotain fyllinkiä putkeen, etteivät sen takia määrää konttorille. Toki sen t:n voisi ottaa putkikatsastuksen ajaksi pois. Suorat putket on kivat. Paljonko tää putkikatsatus maksaa?

Mä en oikein ymmärrä tätä logiikkaa - pelkäät poliisia äänien takia ja kuitenkin ajat muutoskastastamattomalla turbopyörällä? Sehän on ihan sama mitä sieltä putkista tulee kun konsta näkee rusetin siinä puolivälissä eikä sitä löydy otteesta - muutoskatsastamattomuus jo itsessään kun on sakotusperuste. Jos otat ahtimen pois muutoskatsastuksen ajaksi ja sitten taas takaisin paikalleen niin seuraavassa ratsiassa oot taas kyykyssä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

janne63

Meil oli Oulussa illmainen mittauspäivä eikä ollut konttorilla edes kiekkamittaria käytössä.Itse piti päättää milloin on oikeat kierrokset...vedin reilusti et näkee kunnon tuloksen :) 122 ja risat oli kuulemma lukema ja katsuri sano et ihan hyvä :O mopo 1986 mallia.Eikä  kuulemma tarvi muutoskatsastaa.Oli soitellut oulun poliisiin ja siltä saanut infoa et putkimuutosta ei tarvi katsastaa jos ei ole tyyppihyväksytty mopo.Aika pihalla taitaa kaikki olla asiasta.Kyselin hintaa katsastukselle ja katsuri sano et EI tarvi,rahan hukkaa moinen homma...

Piese

Luultavasti suomessakin liikkuu enemmän muusta kuin melusta johtuvia muutoskatastamattomia vehkeitä ja suurin osa omistajista tietää ettei värkki ikänä katastusta läpäisisi, turbot/mekaanisesti ahdetut/kaasutetut, leimaamattomat jäykkäperät, vilkuttomat enskat, mönkkärit joista tieliikennekuristukset poistettu ja autoissa kaikki ihan ite väkerrellyt korisarjat, joista osa on jopa hengenvaarallisia sivullisille eli kaikille jotjka ovat auton ulkopuolella.

Ittelle henkilökohtasesti aivan se ja sama ajeleeko suorilla putkilla vai vaimennetuilla kunhan vähän sitä tervettä maalaisjärkee käyttää missä kaasua raottaa, ittee aikoinaan kyllä hävetti ajaa rautiksella Oulussa Toppilan lävitte kun töistä puolen yön aikoihin pääsi, niin ja tyhjät dragpipet oli.

Poliisilta vastausta ääniin: parempi se on olla liian luja kuin pelkkä tuhnu, tajuaa elukat ja ihmiset vähän väistää ;D että silleen, niin kun täälläpäin noi moottori- ja kävelyurat on suunnilleen samat ja kuntalaiset saa niillä rymistellä ihan luvan kanssa, niin miksipä en sitten niitä pitkin ajelis.

Raimo-Raato

Tohon muutoskatsatukseen liittyen ainain pari vuotta sitten eräs tunnettu katsastaja ilmoitti että Aken ohjeiden mukaan Harrikoiden kaikki muutokset ja prosentit käydään aina läp.i Eli esim. pelkkien putkien katsastaminen ei onnistuis. Vaan tokihan noissa on konttorikohtaisia eroja.
A.K.A. Rambe

TEKE

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 14 toukokuu 12, 12:18:46
Tohon muutoskatsatukseen liittyen ainain pari vuotta sitten eräs tunnettu katsastaja ilmoitti että Aken ohjeiden mukaan Harrikoiden kaikki muutokset ja prosentit käydään aina läp.i Eli esim. pelkkien putkien katsastaminen ei onnistuis. Vaan tokihan noissa on konttorikohtaisia eroja.

Jeba, mulla ainakin ilmoitti et kattoo koko pyörän ku menin viime syssynä runkomuutoskatsastusta tekeen.

Jack

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 14 toukokuu 12, 12:18:46
Tohon muutoskatsatukseen liittyen ainain pari vuotta sitten eräs tunnettu katsastaja ilmoitti että Aken ohjeiden mukaan Harrikoiden kaikki muutokset ja prosentit käydään aina läp.i Eli esim. pelkkien putkien katsastaminen ei onnistuis. Vaan tokihan noissa on konttorikohtaisia eroja.


Eikös tollanen Aken ohjeistus oo "rasistinen" ? Voiko noin tehdä? tai siis joo, voihan kun tekee vaan, mutta mun mielestä kansalaisen tasa-arvoisuus ei toteudu, jos tuollainen ohjeistus on ihan oikeasti olemassa ja vielä mustaa valkoisella...

Poliisi huudettu!!!!! Apua!!!  ???
Flatheads!!!

Hemuli

Tätäkään mä en oikein ymmärrä - miksi muutoskatsastuttaa vaan yksi kohta jos viereinen palikka on myös muutoskatsastusvelvollisuuden alainen osa? Katsastusmieskin tekee vaan työtään, mitä siitä tulis kun veis auton vuosikatsastukseen ja sanois että katotaan tällä kertaa vaan noi jarrut - ei kiinnitetä huomiota noihin ruostereikiin ;D...

Ja paljonko se hyödyttää ratsiassa jos putki on muutosleimattu kun sakko tulee sitten jonkun muun biitin takia?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

filtteri

väänsin xr:ään e-merkityn suhinaputken kiinni ja omien mittausten mukaan pysyy "meteli" keposesti alueella tyyppikilvessä 93db+5db olikohan 3250rpm ja mitattu 94-95db.mun mittari ei ole mikään virallinen mut ei ihan lelukaan,toi ääni tai sen puuttuminen ei pahemmin häiritse mut kulkupuoleen sillä on dramaattinen vaikutus nyt laukka loppuu vähän reilussa motari nopeudessa totaalisesti kun vance&hines widow röörillä ei sen suhteen ollu mitään ongelmia mutta toisaalta alavääntö lisäänty mukavasti persdynolla mitattuna eli jotain hyvääkin..niin rööri on sebring gp6 katalisaattorilla+killerillä varustettu eli kaikilla mausteilla..kuitenkin pahoilla semmosilla :-X

JaZZo

Tallikaveri sai töistä lainaan mittarin ja tottahan me sillä heti leikittin (ratsattiin myös pihaan peruuttanut roska-auto, 80db tyhjäkäynnillä). Korvakuulolta/perstuntumalta väänsin kaasukahvaa kun varvipuntaria ei ole. Tyyppikilvessä on merkintä 91db(A) ja mittausalustana nurmikko läheisestä puistosta.  ;D Mullon pyörässä thruxtonin e-hyväksytyt pöntöt, joista on ne pienimmät pillit entinen omistaja turhana poistanut.

Tommosiin lukemiin pääsi noiden poliisin ohjeistuksen mukasilla tulkinnavaraisilla menetelmillä  ::)



Täytyy koittaa paremmissa olosuhteissa toisellakertaa ja kierroslukumittarin kanssa.  :)
Shovelpiä

frosteus

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 toukokuu 12, 10:20:03
Mä en oikein ymmärrä tätä logiikkaa - pelkäät poliisia äänien takia ja kuitenkin ajat muutoskastastamattomalla turbopyörällä? Sehän on ihan sama mitä sieltä putkista tulee kun konsta näkee rusetin siinä puolivälissä eikä sitä löydy otteesta - muutoskatsastamattomuus jo itsessään kun on sakotusperuste. Jos otat ahtimen pois muutoskatsastuksen ajaksi ja sitten taas takaisin paikalleen niin seuraavassa ratsiassa oot taas kyykyssä.

Logiikka piilee siinä, että koska pyörä on lähes originaalin näköinen, noin muuten ja turbokaan ei hyppää suoraa silmile, niin jos poliisi ei pysäytä äänien takia, niin todennäköisesti saan turbotella ihan rauhassa. Kuten viime kesänäkin. Jos alan dynolappuja sekä muita hommaamaan, niin hyvin äkkiä mulla on 500â,¬ palanut siihenkin leikkiin. Ja mitä se mua hyödyttää? Katsastuskonttori ja joku muukin instanssi on varmaankin tyytyväinen, mutta konkreettinen hyöty mulle on hyvin vähäinen.

Yllä olevaan liittyen; Toinen logiikka piilee siinä, että kuten olen kuullut, niin näissä maantiekatsastuksissa ei katsastusmiehen kirjoittamilla papereilla ole monesti juurikaan merkitystä. Jos poliisilla on halu saattaa moto muutoskatsastukseen, niin myös tapahtuu, luki papereissa mitä hyvänsä. Summa summarum. Mun rahat palaisivat ihan turhaan, jos tuon kävisin jossain näytättämässä. Mielummin odotan, jos käsky käy, niin menen ja toimin tilanteen vaatimalla tavalla. Ehkä hullua, ehkä ei.

Löysin yhden pillin sinne sisään, vähän muuttuivat äänet, mutta mahdollisesti lisää fyllinkiä tarvii. Pakko se on nyt tähänkin hulluuteen alistua. Järjenkäyttöön liittyen; itsekkin, jos liikun aikaisin/myöhään (kerrostalossa kun asun), liun pitemmälle ja käynnistän mopon siellä. Takasin tullessa liun takaisin paikoilleni. Salakavalasti.

Jokatapauksessa. Kuten jo aiemmin kyselin. Onko kenelläkään henkilökohtaista kokemusta tästä melunmittaustilanteesta?
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/