Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Melumittaus!

Aloittaja RBR, 25 toukokuu 11, 14:52:26

« edellinen - seuraava »

Kalju Partanen

Onko "muuttopyörä -status" merkitty aina rekisteriotteeseen?
Ulkomainen rekisteritunnus merkintä tarkoittanee että on "normaalituonti" eikä muuttopyörä?

Hemuli

En ole juuri aiheeseen tutustunut mutta kaverin fillarin otteessa lukee jotain poikkeuksellisesta hyväksynnästä sen ja sen pykälän mukaan. Luulis kaikissa lukevan, muuten voi tulla hankaluuksia tien päällä kun ruvetaan peräämään euromallien varusteita pyörästä missä niitä ei tarvitse olla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Noi muuttoauto/pyörä sekoilut on kyllä jotain todella hämmentävää. Saat muuten Suomessa laittomasta autosta laillisen sillä että tuot sen muuttoautona. Kun joskus aikoinaan asiaa ihmettelin niin oli hämmentävää todeta että kun tuot yksittäiskappaleena vaikka tuoreen amerikkalaisen auton maahan ni joudut vaihtaa lamput, tarvit todistukset tuulilasista,turvavöistä jne suunnilleen siitäkin minkäväriset kalsarit on linjalla autoa koonneella kaverilla ollu päällä. Sit jos tuot saman laitteen muuttoautona ni ei muuta kun konttorille ja kilvet kiinni,ei tarvinu ees valoja vaihtaa. (en tiedä päteekö nää nykyäänkin?) No ohan se tiety niinkin että valtiovallan kannattaa tänne takaspäin muuttavaa helpottaa edes auton tuonnissa, kairaavat ahteriin sitten muilla veroilla,käyttömaksuilla jne jne
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

jty

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 toukokuu 12, 22:39:22
Itse asiassa se tyyppihyväksyntä numero alkaa pikku-e, numero, tähti ja sen perään sitten erinäinen määrä merkkejä.

Oikeastaan ainoa poikkeus että 17.6.2003 ensirekisteröidyssä vehkeessä ei tarvita e-putkia on muuttopyörä. Senkin pitää täyttää tyyppikilven meluraja.
Mites se tyyppikilven meluraja tarvis täyttää kun sitä ei ole EU alueelle tyyppihyväksytty? Ja muuttoajoneuvoasetus  toteaa että ajoneuvon pitää olla USAssa katulaillinen ja valot muutettava "vastaaviksi" kuin Suomessa.

Kalju Partanen

Trafin ohje:
"Jos ajoneuvon rakennetta muutetaan vaatimustenmukaisuuden täyttymiseksi, tulee ajoneuvon
rekisteritietoihin lisätä merkintä vaatimustenmukaisuuden takia vaihdetuista / lisätyistä, vaatimukset täyttävistä osista. Tarvittaessa tulee merkitä myös vaihdettujen / lisättyjen osien
tarkemmat yksilöintitiedot niiden tunnistamiseksi. Tyypillisiä esimerkkejä vaatimustenmukaisuuden täyttymiseksi asennettavista osista ovat E-hyväksytyt valaisimet ja lasit, ajovalaisimien korkeudensäätölaite, sivusuuntavalaisimet, kuorma-auton nopeudenrajoitin, moottoripyörän
lukkolaite ja äänenvaimennin. Erikoisehtoihin lisätään kooditettu erikoisehto: Osa-alue: yleinen, Erikoisehto: ”Ajoneuvoon asennettu vaatimustenmukaisuuden täyttymiseksi (xxx)”."

Tyhmä kysymys:
Ellei rekisteriotteessa lue em asioita, niin senhän pitäisi tarkoittaa ettei muutoksia ole vaadittu vaatimuksenmukaisuuden täyttymiseksi. Mitenkä ne putket on sitten todettu vaatimuksenmukaisuuden täyttäväksi?
Vai onko niin ettei rekisteriote ja rekisteritieto ovat aivan eri asioita?

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: Kalju Partanen - 10 toukokuu 12, 23:25:43
Vai onko niin ettei rekisteriote ja rekisteritieto ovat aivan eri asioita?

On, valitettavasti.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

juppe66

Onko kukaan käynyt mittauttamassa ääniä esim. katsastuskonttorilla tai jossain muualla ja mitähän se on mahtanut kustantaa?

streamliner

Huomenna on Turussa mahdollisuus mittauttaa äänet virallisella mittarilla 10 euron hinnalla. Lisätietoja >>

FXD

Kouvolassa on Menokoneen nurkalla olevalla mp-huollolla db-mittari, ja käydessäni siinä halusivat pojat kuunnella twinin pörinää mittarin kanssa ;D. Pyörässä on Hookerin Tuned Flow putket paikallaan, ja omatekoiset trapit päässä, silti lukema oli 126db ::). Notta varmaa on että jos liputetaan varikolle niin kilpi lähtee. Tällä kertaa mittarin käyttö meni opettelun piikkiin eikä maksanut mitään, tiedä sitten miten jatkossa. Tuossa mun pyörässä ei ole varvikelloa, ja tuon radiojutun perusteella miliisit kääntää tuppea korvakuulolla...
Eikä siitä tarrastakaan ei ole jäljellä kuin pieni ripsu, loput hävinneet maailman tuuliin ::)
Täytyy varmaan yrittää sovitella jotkut pienet huilut tuonne alkupäähän vaikka siinä putkien perimmäinen ajatus meneekin, ei millään viittis noita putkia kokonaan vaihtaa kun miellyttävät silmää ;D
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

Hemuli

126 dB? No ainakin mittauskierrokset on olleet metsässä, ei tuollaisia lukemia saa oikein mistään putkista. Paljon ollaan mitattu ja 113 dB on jo todella kova lukema.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

FXD

Luultavasti monikin asia meni pieleen tuossa mittauksessa, kunhan kokeilivat mittaria, ei siis mitään virallista, ja kierroksetkin jotain sinnepäin, kun ei oo sitä varvikelloo.. mut meteliä tuosta kyllä irtoo, nyt trappien ansiosta kyllä aika paljon vähemmän kuin ilman. No, jos liputtavat jossakin varikolle niin kerron sitten miten kävi ;D
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

Hannu_L

Kävin mittauttamassa Kouvolan lähellä katsastusasemalla äänet ja samalla muutoskatsastimme pyörän. Kierroslukumittaria ei heiltä löytynyt, mutta itselläni sellainen kannettava malli on.

106â,¬ tuo lysti kustansi, mutta nyt on tehdyt muutokset otteessa. Mittasivat muuten päästötkin, koska Trafin mukaan näin pitää menetellä.

Pidimme tuossa klupilla mittausiltaman, jossa halukkaat saivat mittauttaa äänet ihan ilmaiseksi. Kyllä nuo 103/106 rajat yllättävän helpot on alittaa vanhemmilla pyörillä, jos äänenvaimennusta on edes yritetty rakennella.

Itse mittasin omastani useaan kertaan nuo äänet ja ne olivat konttorin mittarin kanssa 1db sisällä. Mulla on käytössä ammattikäyttöön tarkoitettu, kalibroitu mittari.

atco

Lainaus käyttäjältä: FXD - 12 toukokuu 12, 00:48:36
Kouvolassa on Menokoneen nurkalla olevalla mp-huollolla db-mittari, ja käydessäni siinä halusivat pojat kuunnella twinin pörinää mittarin kanssa ;D. Pyörässä on Hookerin Tuned Flow putket paikallaan, ja omatekoiset trapit päässä, silti lukema oli 126db ::).
Oisko mitattu vahingossa c-asteikolla? Selittää kovat lukemat, tuo lineaarinen c-asteikko kun on herkempi matalille äänille? Varmaan parinkymmenen dB:n ero kun tämmösiä matalataajuisia murinoita mittaillaan. Ei kai 126 dB(a) meteliä saa aikaiseksi jos jotain vaimennusta putkissa on..
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

Rautahauli

Halpismittari näytti noin 108-110db ja sikahalpa 112-114db. En taia tehä putkille mittää. On muuten vaikea pitää kierroksia halutulla tasolla muutamaa sekuntia pitempään ja jos vähänkin nousee kierrokset niin db:t samaan tahtiin. V**tu sitä meteliä ei tienpäällä voi luotettavasti mitata...
FXEF-81

atco

Käväsin tuossa pihalla mittaamassa tollasella muutaman kympin kiinanmittarilla.. -02 TC dyna, V&H sliparit normaalihuiluilla. Tyhjäkäynnillä 94 dB(a), 2700 k/min 105 dB(a), huudattamalla 113-115 dB(a). Kokeilin vielä dB(c) asteikolla, siis sillä lineaarilsella jota EI pidä käyttää..maksimit jossain 125 dB(c) kieppeillä. ::)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02