Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tehot hukassa? Penkkitulosten analysointi ja jatko toimenpiteet.

Aloittaja Wii, 10 syyskuu 14, 18:10:54

« edellinen - seuraava »

Wii

Moro, liekkö menee oikeaan osioon mutta tarjotaan ensin tänne.
Elikkäs kävin kokeilemassa pyörää penkissä ja tulokset ei vastanneet aivan sitä mitä haluaisin (tämä lienee yleistä  :D ) mutta luulisi löylyä löytyvän hieman enemmän, löysin vastaavasta koneesta googlen avulla vain yhden lapun jonka tulos n.90hp. Eli mistähän lähteä kadonneita hepoja kaivamaan? Ei mielestäni penkistä voi olla kiinni koska tulos on tuota luokkaa.

Pyörä: Sportster 1990
Kone: Buell thunderbolt 1200 s3t, tehdas ilmoittaa moottoritehoksi n.100hp
Muutokset:
-Putkisto, omatekele 2" putkesta. ympätty danmoton vaimennin.
-Ruisku korvattu raitiovaunun vakio CV kaasarilla. suuttimet 45/180.
- Ilman putsari K&n , itse soviteltu.
- Ultiman säädettävä sytkä, (sama kun dyna 2000i). Advance Curve on 1. Säädin sytkän (ensikertalainen) mutta en kyllä huomannut missään vaiheessa että kone nakuttaisi jollain käyrällä toista enemmän.
- Vetotapa muutettu ketjulle




Asiaan!

Tuollainen käppyrä saatiin aikaan. Sen verran into pinkeenä vedeltiin että skaalaus unohtui tehdä juuri tähän lappuun eli vääntö ja kierros lukemat lapussa ei pidä paikkaansa.
-Kierroksen rajotin asetettu sytkästä 7000 ja sinne se rullasi (ei ollut käytössä kierrosmittaria)
-Paras tulos 54,8 kW eli 73,5 hp Ja väännöt öböyt 57 nm. Tulosket vaihteli jonkin verran aluksi oli alle 50kW jonka jälkeen otettiin VOES pois kätöstä eli liitin irti ja dipistä pois päältä, tulos nousi vähän. Tämän jälkeen otettiin imanputsari pois jollonka tulos nousi taas hieman tuonne 54 kW.  

Tuossa videolla näkyy viimeinen veto. Ja en tajua miksi tuolta pukkaa noin paljon bensasumua?



Video:
http://vid1243.photobucket.com/albums/gg554/tatuoo/Taumlmauml_zpsc826e251.mp4



Hemuli

Eikös tää ollu se kiinnileikannu kone? Se yhdistettynä tukkoiseen äänenvaimentimeen ja itse tehtyihin putkiin on aika takuuvarma konsti saada huomattavasti tehtaan ilmoittamia lukemia pienemmät tehot.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Wii

#2
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 syyskuu 14, 22:19:51
Eikös tää ollu se kiinnileikannu kone? Se yhdistettynä tukkoiseen äänenvaimentimeen ja itse tehtyihin putkiin on aika takuuvarma konsti saada huomattavasti tehtaan ilmoittamia lukemia pienemmät tehot.

Sama kone, tarkoitus oli talvella avata kone ja katsastaa tilanne mutta uskoisin että on tuossa jotain muutakin, niinkuin tuo putki. Tuon vaimentimen ei luulisi juurikaan ahdistavan, on nimittäin suora n.1 1 1/2" putki jossa vaan villat ympärillä, alkukäyrässähän voi olla varmasti jotain. Vaikka eihän se drag pipekään ole mitenkään päin optimi. Menisiköhän Buellin oma alkukäyrästö pienellä muokkauksella tuohon vai ottaako suoraan etummaisen sylterin edetä runkoon kiinni?

Mistähän tuon bensa sumun ulos tuleminen johtuu?

Tuossa on vielä kuva pytystä:


twinspeed

#3
Kyllä oikean paksuisella ja sulavalinjaisella suoralla putkella, eli drag pipella saadaan parhaat tehot. Suorissa putkissa on vaan katukäyttöä ajatellen huonona puolena se, että vääntö- ja tehokäyrässä on alakierroksilla notkahdus. Jostain 3500 - 4000 ylöspäin alkaa pelittää, moottorista riippuen tietysti. Ei kiihdytysmoottoripyörissä ja -autoissa turhan takia suoria putkia pidetä. Omatekoset putket tuppaa vaan olemaan turhan kulmikkaita mutkiltaan...


Tuota tuota, jos se Buell s3:n ilmoittama teho tarkoittaa moottoritehoa (kampiakselin päästä), ei siis takapyörätehoa, niin et ole kovinkaan kaukana. Kun tuohon sinun dynossa saatuun tehoon lisätään vaihteiston ym voimansiirron ryöväämä siivu (10-15%), niin ollaan yhdeksän kympin tietämissä. Pienellä hienosäädöllä (seos + sytytysennakko) voisit vielä saada jonkin verran lisää tehoa.

Ja jos sulla on kaasari, kun alkuperäisesä on ruisku, niin luultavasti siinäkin häviät hiukan, vaikka vakioruiskut oliskin säädetty hiukan laihalle, niinkun päästöjen takia varmaan ovat. Ja dynojen kalibroinnissa voi aina olla hiukan jotain kanssa....   Aika runsaasti tosiaan tuota bensasumua pukkaa ulos kaasarista; ainahan sitä jonkin verran tulee, mutta tuossa tulee aika paljon tosiaan.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Natking

Niin, me jarrutettiin S1W orkkiksena, mihin ilmoitetaan 101hp, niin se antoi takapyörältä n.87hp, siis uutena 200km ajettuna.
Jos sulla sattuu olemaan 97 mallinen kone niin siina on ollu uutena 91hp, uudemmissa 101hp.

Nyt mulla on 94hp pyörältä, ja rukkiin on vaihdettu mikuni ja Borlan vaimennin, orkkis käyrillä siis.
Just trying to be different (like everyone else)

Wii

Lainaus käyttäjältä: twinspeed - 12 syyskuu 14, 01:03:30
Kyllä oikean paksuisella ja sulavalinjaisella suoralla putkella, eli drag pipella saadaan parhaat tehot.


Tuota tuota, jos se Buell s3:n ilmoittama teho tarkoittaa moottoritehoa (kampiakselin päästä), ei siis takapyörätehoa, niin et ole kovinkaan kaukana.

Ja jos sulla on kaasari, kun alkuperäisesä on ruisku, niin luultavasti siinäkin häviät hiukan, vaikka vakioruiskut oliskin säädetty hiukan laihalle, niinkun päästöjen takia varmaan ovat. Ja dynojen kalibroinnissa voi aina olla hiukan jotain kanssa....   Aika runsaasti tosiaan tuota bensasumua pukkaa ulos kaasarista; ainahan sitä jonkin verran tulee, mutta tuossa tulee aika paljon tosiaan.


Tuo putkisto ei kyllä ole kovin sulavalinjainen kun sitä kasailin noista motonetin tiukista mutkista..enkä nyt pyörää rakennellutkaan suuret tehot mielessä mutta kyllähän tässä nyt semmonen pieni kärpänen iski että voisihan sitä enemmänkin olla, vaikka pyörä kulkee ihan kivasti.

Buell ilmoittaa vm.99 s3t:n moottoritehoksi n.100hp eli takapyörätehot tuolla n.90 hp. eli sellaisia lukemia olisi kiva saada ja mielestäni niistä ollaan liian kaukana. täytynee ruveta katselmaan hieman osasia  :)

Tuossa vielä netistä löytynyt dyno lappu:
http://karstenfilsoe.dk/images/MC/hp.gif

Missä olette käyttäneet pyörät säädettävänä ja penkissä. joku kellä on kokemusta näistä olisi mukava löytää ja vielä jos löytyy itä-suomen suunnilta niin aina parempi.

seppo

Tuo bensasumu kaasarista ulos kertoo ettei tuo pakopuoli oikein tomi kunnolla - tulee overläppialueella reversiota joka aikaansaa päinvastaisen ilmiön kuin pitäisi: Pakopuolen pitäisi auttaa 'imulla' uuden seoksen täytössä. Nyt siellä näyttäisi videon mukaan olevan päinvastainen ilmiö. Nuo 2" putket on liian suuret tuolle moottorille, ei toimi kunnolla.

Hemuli

En ole yhtään vakiobuellia vielä nähnyt jonka takapyöräteholukemat alkaisivat ysillä. Ilmoitettu koneteho voi olla sen 100+ mutta voimansiirron tehohäviö ja ajetut kilometrit pitävät huolen siitä että lukemat asettuvat turvallisesti kahdeksankymmenen puolelle.

Mitä Seppo sanoi putkista pitää täysin paikkansa - kahden tuuman ränni on aivan liian suurta 1200cc veekakkoselle. Itse asiassa vakio 1 3/4":kin on siinä rajoilla.

Ja kannattaisko ihan oikeesti laittaa se kone ensin kuntoon ennen kuin lähdet hakemaan siitä tehoja? Nimittäin sama dynojumppa sulla on sitten taas uudestaan edessä kunnostuksen jälkeen. Nykytilanteessa olisin ainakin itse erittäin tyytyväinen saavutettuihin lukemiin tuolla putkistolla ja loppuun ajetuilla sylintereillä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Wii

Kyllä oli tarkotus että talvella nostetaan kone pöydälle ja laitetaan pyty kuntoon. Vähän himoinnut tuota Hammer performansen 1250 kittiä mutta voi olla ettei rahat riitä siihen ja putkistoon (lisäksi niiden defender ei oikeen sovi omaan silmään) . Ja en ajatellut enää tänä vuonna käydä penkissä.

Sepon mainitsevat asiat olikin ihan uutta, kun aloin tuota veistelemään niin ajattelin että otan 2" putkea että ei ahdista mutta ei tainnut mennäkkään ihan noin yksinkertaisesti :) mutta kiitos noista nyt ollaan taas vähän fiksumpia.

ezmo

Johnaji oli juttua että pakovirtaus nopeus pitää olla tietty. 1 3/4 putki on tarkoituksella juuri siksi lähes ainoa putkihalkaisja, mitä tarjotaan valmiina.

Tossa

http://www.harley-performance.com/harley-exhaust.html


Exhaust gas velocity. This is the rate at which gas travels through the exhaust system. The optimal velocity is 300 feet per minute. For the most part all stock Harley engines require a 1-3/4" diameter pipe to maintain 300 fpm. Bigger is not always better and a larger pipe will actually slow this velocity thus restricting flow.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Make

Ja sitten putken/kollektorin pituus / kierrosalue jolla halutaan moottorin toimivan ja ja ja...
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

jape

Mulla sportissa (89cid) juurikäyrät 38,4mm sisähalkaisija... takapyörältä 102hp/143nm

Wii

Japella on kyllä komeet lukemat!
Mutta tässä tulee nyt selkeesti sellanen fiilis ettei ite tekemällä taida hyvää tulla  ;D oisko mitään järkeä hommata tommonen supertrapp vaimennin eikös sillä sais säädettyä virtautta? Ei varmasti ratkaise ongelmaa mutta ei vaan ole löytyny omaan silmään tai kukkaroon soipivia ratkaisuja.

jape

Olin taas eilen Makella säätelemässä...
106,2/134 otettiin koko supertrapp pois ja väännöt nous päälle 140nm.
Muutan vielä kollektoria ja sen jälkeistä putkea ennen tota super trappia ja pikku muutokset trappiin.
Meni känniin siinä 2500rpm ja ylhäältä hoikalle joten vaihdan vielä ilmasuuttimen 42->45 tällä sais siirrettyä main jetin mukaan tuloa hieman ylemmäksi ja main jettiä numeron isommaksi.

Maksimi väännöt hieman alemmat kun edellisillä säädöillä, mutta esim 3000rpm alueella 20nm lisää.

Wii

Mitäs tuossa kollektorin valinassa pitäis ottaa huomioon? Onko sulla jape oma tekemä putkisto vai joku valmis? P.S Kuva ois kiva  ;D

Jos on tiedossa järki hintaista kaveria jolla ois penkki ja osaa säätää noita vehkeitä niin otetaan yhteistietoja vastaan vaikka yv:llä. voisi ensi keväällä/kesällä olla hyvinkin tarpeen.