Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

NOPPIA!!

Aloittaja Jack, 22 lokakuu 09, 20:45:24

« edellinen - seuraava »

Jack

No niin, nyt on ekat porattu onnistuneesti ja todettu homma fittimäiseksi. Muovi kun sulaa poratessa...ja erilaiset muovit käyttäytyy erilailla. sellainen puolitusinaa tuli harjoiteltua.

Ai siis mikä homma.

No kun mulla on toi noppafetissi (lievä) ja en ole ankarista etsiskelyistä huolimatta löytänyt samanlaisia noppia kun on Manitoussa venttiilinhattuina.
Eli sellaisia jotka seisoo kulmallaan. Niitä tavallisiahan on maailma pullollaan, mutta näitä en ole löytänyt kuin jotain kromattuja  :P

Noppia on senverran, että näitä riittää muillekin, kunhan kerkiän niitä porailemaan ja kierteyttämään.
Walkkaan swappiin yritän ottaa niin paljon mukaan kuin kerkeän tekemään.
Saas nähdä onko muilla näille tarvetta, vai olenko yksin noppineni 8)

Jos jollekulle tulee kiirus, lisätietoa saa kyllä.

Jack
Flatheads!!!

Hemuli

Toivottavasti et harjoitellut niillä mun mustakultaisilla nopilla ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Jack - 22 lokakuu 09, 20:45:24
No niin, nyt on ekat porattu onnistuneesti ja todettu homma fittimäiseksi. Muovi kun sulaa poratessa...ja erilaiset muovit käyttäytyy erilailla. sellainen puolitusinaa tuli harjoiteltua.

Jack

Väärät kierrokset eli liikaa.
Terä huonossa kunnossa, rintakulma?  
Jäähdytys/voitelu? jne

Tekniikkalaji siis...

F 48

Mr. Moorelta ostin joskus parin tuollaisia kulmallaan olevia. Ostin kirkkaat/läpinäkyvät ja maalasin pyörän väriin niin että vähän kuulsivat läpi vieläkin. Kakarat vain varastivat eturenkaasta  nopan, joten pitänee Walkan swapista ostaa pari tilalle :-)

Jack

mustia on yks pari jäljellä, ne lohkeaa. Onneks noissa harjoituskappaleissa on vielä kulmia mihin harjoitella. Toivotaan, että saan ne duunattua. Ne mustat käyttäytyy ihan eri lailla kuin muut.

Smuige, on kyllä kokeiltu erilaisilla kierroksilla, sama tulos oikeestaan joka kerralla...ehkä vois vielä inasen pienemmillä rundeilla koittaa.  
Terä on kunnossa, normi poranterä. Jäähdytystä en oikein osaa kotioloissa järjestää, samaten toi voitelu aiheuttaa päänvaivaa.
Kaikilla kun ei ole täydellistä verstasta.  ???

Ideoita jäähdyttämiseen? Meinasin kokeilla pakastusta....

No, kyllä noi on kelvollisia, mitä sain aikaiseksi. Harjoitus tekee mestarin, vai mitä?

Jack
Flatheads!!!

Hemuli

Ne sun terät on teräksen poraamisen tarkoitettuja, sen takia ne ei oikein sovi muoville. Smuigen mainitsemalla rintakulmalla on uskomaton merkitys eri materiaalien porauksessa - muistan kun joskus piti tehdä reikiä HD:n alkuperäiseen jarrulevyyn joka on ihan käsittämättömän sitkeää materiaalia. Muutaman terän poltettuani ryhdyin kokeilemaan terän hiontaa eri kulmiin, lopulta löytyi kulma jolla reikien teko onnistui - tuossa tapauksessa se oli huomattavasti jyrkempi kuin alkuperäinen, terä oli todella suippo päästään. Villi veikkaus on, että muovissa voisi toimia päinvastainen lähestymistapa - terän kulmaa vähän miedommaksi.

Jäähdytykseen ostat duunista pullon Sinolia (lähes puhdasta alkoholia) - kokeile tietysti ensin ettei se reagoi nopissa käytetyn muovin kanssa. Samaa ainetta käytetään alumiinin leikkuunesteenä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

siis sinoli toimis muutenkin kuin juomana?

Sitä on kotona.

Kokeillaan toisenlaisella terällä....

J
Flatheads!!!

Hemuli

Tässä sovelluksessa on sekin hieno puoli että sitä Sinolia ei tartte valuttaa ranskiksen läpi tai jäätynyttä rautakankea pitkin ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smuige

En tiedä, mutta tohon muovin poraukseen voisi toimia myös sellaiset puulle tarkoitetut terät.
Eli se kärki on ihan erilainen kuin metallia varten. Keskellä terävä ohjauskärki ja ulkoreunalla leikkaava osa. Kokeilemalla.

Taikka sitten tappijyrsimellä. Silloin pitää olla kunnolla jigissä kiinni.
Reiän kokohan on nyrkkisääntönä 0.8 X kierteen ulkohalkaisia. (on hieman eri jos on taaja tai harva)

Ja tossa Jackin kuvassahan se lukee missä on tehty: "Made In China"  ;D

Jäähdytyksenä vois toimia myös ihan paineilmakin.

Hessu

Ei toimi puuterät, ei toimi jyrsintapit porakoneessa (heiluu ja hakee kuin hullun mulk....). Kyllä perinteinen kierukkapora on hyvä.
Tota, meneeköhän nyt vähän kulmat sekaisin joillain. Kierukkaporasta rintakulman muuttaminen on jo melkoista HC hommaa. Se on totta että jyrkempi rintakulma jeesaa muovia sorvatessa tai jyrsiessä, mutta porasta sen muuttaminen ei onnistu smirgelillä. Hemulikin tarkoittaa varmaankin kärkikulmaa.
Se on vakioterissä yleensä muistaakseni 120 astetta (ei oo fakta, tuli stetsonista). Mm, messingillä ja rosteri/happosella kandee käyttää isompaa, eli terä on periaatteessa "tylpempi". Päästökulma, eli se mitä terotetaan, vaikuttaa aika vähän harrastehommissa mihinkään. Kunhan vaan päästöä on. Muuten terä ei leikkaa. Se vaikuttaa sillon kun tehdään töitä tosissaan ja yritetään maksimoida käytettävissä oleva syöttönopeus ja terän kesto.

Muovin koneistuksen suurin ongelmahan tosiaankin on jäähdytys, niinkuin tekijäkin jo hogas.
Mä oon nähny kun sitä on jäähdytetty jopa hiilihappojäällä. Paineilma on teollisuudessa joskus käytetty. Meteli on vaan melkonen, kun sitä ilmaa pitää tulla aikalailla. Mutta kyllä iisein on jäähdytysneste. Siis ei se paukkupulloissa myytävä leikkuuöljy. Vaan öljyn ja veden blandis. Ja kyllä himaoloissa käy varmaankin vaikka voda. Kun vaan muistaa öljytä kamat duunin jälkeen.

Hemuli

Kiitos Hessullle täsmennyksestä, rintakulma kuulosti minustakin vähän oudolta ja siksi puhuinkin vaan epämääräisesti "kulmasta" kun ei toi oikea termi tullut mieleen. En tiedä mitä matskua se jarrulevy on mutta siinä isompi kulma ei auttanut, vasta kun kulma oli hyvinkin pieni (alta 90) rupesi poraus onnistumaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Unohtu mainita yks tärkeä asia, minkä mokan tekee suurin osa ei ammattilaisista.
Poranterä ei toimi ja lämpöä syntyy jos se ei leikkaa kunnolla. Eli syöttöä pitää olla poratessa aina reilusti. Varsinkin muoviin poratessa.
Kun oot tekemässä venttiilinhattuja. Oliks niissä joku 5/16 jenga? Poran terä on varmaankin noin 7mm. Syöttöä pitää olla vähintään 0,1mm/ leikkuusärmä/ kierros. Eli kierroksella 0,2mm. Jos terä pyörii 300 r/min (?) pitää reikää syntyä 60mm minuutissa. Noin karkeesti. Eli painetta lisää ja papua handuun.

Näillä harrastekoneilla kun porailee ja kun terä on kymmenestä millistä ylöspäin, niin siitä kammesta voi kääntää niin lujaa kuin jaksaa että saa syöttöä tarpeeks. Siis teräksiin. Ei se terä siitä hajoa, vaan päin vastoin. Pysyy kauemmin terävänä, kun toimii niin kuin on suunniteltu.

Jack

Kiitoksia Hessu

Huomasin tossa poraillessani, juurikin sen, että kun on syöttöä enemmän, niin homma toimii, eikä niinkään rupea sulamaan/muuttamaan muotoa reiän ympärys.

Mun käsipelillä ei päästä noin tarkkaan syöttöön, kuin mitä ohjeistat, mutta painetaan simona menemään, eikä jarrutella.

Itseasiassa kokeilin eilen puuterällä, tulos ei ollut kummoinen, eli ei poikennut nomi terällä tekemisestä.

Luulenpa, että oikeilla jäljillä ollaan, kyllä  ne siitä syntyy ;-) Jäähdyttäen tai ilman.
Aika käsityötä toi on, mutta olkoon.

ja Smuige,se made in China laatikko liittyy tähän hommaan, mutta venttiilinhattunopat on kyllä made in Sveins, nopat amerikan ihmemaasta. Ja noppakin on japaninpyörän venttiilissä.

Niitä noppia on sitten muuten eri värisiä....läpikuultavia ja umpivärjättyä swirliä

Jack
edit: täytyy muuten ihmisen olla sekasin, kun se tälläseen ryhtyy ;)
Flatheads!!!

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 23 lokakuu 09, 08:13:31
Ei toimi puuterät, ei toimi jyrsintapit porakoneessa (heiluu ja hakee kuin hullun mulk....). Kyllä perinteinen kierukkapora on hyvä.
Tota, meneeköhän nyt vähän kulmat sekaisin joillain. Kierukkaporasta rintakulman muuttaminen on jo melkoista HC hommaa. Se on totta että jyrkempi rintakulma jeesaa muovia sorvatessa tai jyrsiessä, mutta porasta sen muuttaminen ei onnistu smirgelillä. Hemulikin tarkoittaa varmaankin kärkikulmaa.
Se on vakioterissä yleensä muistaakseni 120 astetta (ei oo fakta, tuli stetsonista). Mm, messingillä ja rosteri/happosella kandee käyttää isompaa, eli terä on periaatteessa "tylpempi". Päästökulma, eli se mitä terotetaan, vaikuttaa aika vähän harrastehommissa mihinkään. Kunhan vaan päästöä on. Muuten terä ei leikkaa. Se vaikuttaa sillon kun tehdään töitä tosissaan ja yritetään maksimoida käytettävissä oleva syöttönopeus ja terän kesto.

Muovin koneistuksen suurin ongelmahan tosiaankin on jäähdytys, niinkuin tekijäkin jo hogas.
Mä oon nähny kun sitä on jäähdytetty jopa hiilihappojäällä. Paineilma on teollisuudessa joskus käytetty. Meteli on vaan melkonen, kun sitä ilmaa pitää tulla aikalailla. Mutta kyllä iisein on jäähdytysneste. Siis ei se paukkupulloissa myytävä leikkuuöljy. Vaan öljyn ja veden blandis. Ja kyllä himaoloissa käy varmaankin vaikka voda. Kun vaan muistaa öljytä kamat duunin jälkeen.


Rintakulmasta.
Sehän on normaalisti sama kuin "poran kierre". Ja niitä saa erilaisella "nousuilla".
Messinkiä varten poran rintakulman voi hioa 0° (nolla asteiseksi) yksinkertaisesti arkansas tai vastaavalla erittäin hienolla hiomakivellä.
Eli leikkaavan terän kärjestä hiotaan akselin suuntaiseksi. "Tylsytetään" se leikkuuosan etureuna.
Se rintakulman 0° osan kooksi riittää n. 0.2mm niin silloin terä ei haukkaa messinkiä.
Tämä siis nimenomaan Ms-seoksia varten.

Rintakulman toiseen suuntaan muuttaminen onkin sitten hankalampaa.

Kärkikulma kait "vakiona" 118°, old skool.
Muoville suositellaan jopa 140°. Jonkun muovivalmistajan kirjassa suositeltiin poraukseen niitä puulle tarkoitettuja poranteriä.
Riippuu tietenkin muovista kun niitä on montaa laatua.

Ja se jyrsintappi ei todellakaan toimi jos kappale on irti.
Leikkuuvoimat menee jyrsintapilla sivullepäin, poranterässä akselin suuntaisesti - näin yksinkertaistettuna.
Siksi pitää olla hyvin kiinnitettynä.
Mutta hyvällä jigillä jyrsintapillakin toimii.

Jack

Lainaus käyttäjältä: Smuige - 23 lokakuu 09, 13:41:57


Muoville suositellaan jopa 140°. Jonkun muovivalmistajan kirjassa suositeltiin poraukseen niitä puulle tarkoitettuja poranteriä.
Riippuu tietenkin muovista kun niitä on montaa laatua.

Ja se jyrsintappi ei todellakaan toimi jos kappale on irti.
Leikkuuvoimat menee jyrsintapilla sivullepäin, poranterässä akselin suuntaisesti - näin yksinkertaistettuna.
Siksi pitää olla hyvin kiinnitettynä.
Mutta hyvällä jigillä jyrsintapillakin toimii.


Hyvää tietoa merkonomille.
Ja en kyllä näytä mun Jigiä kelleen  ;D

Kun olis kunnon pelit ja pensselit, olis kunnollinen jigikin

no, kunhan muistetaan, ettei tässä tehdasta olla perustamassa vaan harrastellaan niillä vehkeillä mitä on ja tehdään käsityötä. Eli täysin tasaiseen laatuun ei näillä mun värkeillä pääse. Käyttökelpoista tavaraa kyllä saadaan aikaiseksi.
Jopa mahdollisille asiakkaille.

Jack
Flatheads!!!