Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel -79 kytkin vetäs jumiin

Aloittaja janusaukko, 08 syyskuu 14, 10:38:36

« edellinen - seuraava »

janusaukko

Moi,
Kävi tuossa eilen näin että motarilla meni kytkin jotenkin jumiin. Kone käy hyvin mutta ei eteen ei taakse.

Vaihteet menee hyvin päälle ja pois, mutta kytkin on kokoajan "päällä".
Kytkin kahva on jäykkä, vaijeri ei ole rikki, ja kiksikopan läpi menevä kytkintanko on "vapaa" eli välissä ei ole mitää estämässä liikettä. Tanko on taka-asennossaan.
Osaako joku sanoa suorilla missä vika olisi ja missä järjestyksessä asiaa kannattaisi ruveta selvittämään.

Olen sen verran uusi shovelien kanssa että olinpa juurikin ajamassa tätä yksilöä ensimmäistä kertaa tallia kohti. Eikä tietenkään mitään työkaluja mukana =)

Malli on -79 FXS 1200, ja ihan orggis kokoonpanolla.

leafhill

Enskakopasta isompi luukku auki ja katselemaan mitä näkyy.
Tapauksesta riippuen, enska auki ja kytkin irti jne.

Huuhaa arvaus: kytkimen kiinnittävä mutteri (vasenkätinen kierre) on pyörähtänyt auki ja kytkin irronnut kartiolta.

janusaukko

Lainaus käyttäjältä: leafhill - 08 syyskuu 14, 10:55:52
Enskakopasta isompi luukku auki ja katselemaan mitä näkyy.
Tapauksesta riippuen, enska auki ja kytkin irti jne.

Huuhaa arvaus: kytkimen kiinnittävä mutteri (vasenkätinen kierre) on pyörähtänyt auki ja kytkin irronnut kartiolta.

No samalta huuhaapohjalta minulla tuli joku tällainen skenaario mieleen että jokin kytkinpakkaa kasassa pitävä olisi irronut mutta eikö silloin olisi kytkinkahva ikäänkuin löysä.

Kapteeni sika

#3
Kurkkaa laatikon öljyntäyttötulpan alle mitä tapahtuu kun painat kytkinvipua. Siinä on varmaan uuden mallin painelaakeri ja niissä tuppaa se sokka irtoon tikun päästä, se näkyy tulpan alla. Tosin jos se laakeri olisi tippunut kopan pohjalle niin vipu olisi löysä siinäkin tapauksessa...

janusaukko

täytyypä tutkasta nämä ja korjausmanuska täytyy kans hommata --> Tässähän pääseen shovelin ihmeelliseen maailmaan heti hyvin sisälle.

Kumpi on järkevämpää hommata, Clymer vai Haynes? noi näyttää Alfamerilla olevan vaihtoehdot.

erakko

Ei kumpikaan. Hanki tehtaan oma manuaali.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Lyytinen

Pyöriikö se kone startilla tai kiksillä? Jos ensiöveto pyörii, mutta kone ei niin silloin on vetotappi pyörähtänyt limpussa. Ei ole mitenkään järin tiukassa tuon ikäisissä.

janusaukko

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 08 syyskuu 14, 13:57:58
Pyöriikö se kone startilla tai kiksillä? Jos ensiöveto pyörii, mutta kone ei niin silloin on vetotappi pyörähtänyt limpussa. Ei ole mitenkään järin tiukassa tuon ikäisissä.

Jep juurikin näin käyttäytyy eli enska pyörii kiksillä mutta kone ei. Käyttäytyy kuten olisi kytkin pohjassa kokoajan. Vaihteet napsahtelee myös hyvin.

Toteamishetkellä oli myös konekin vielä käynnissä, ja luulinkin aluksi että vaihteet vaan eivät mene päälle, sitte jumitti kytkinkahva totaalisesti yläasentoon.

Tarkennatko hieman? vetotappi? Limppu?
Meinaatko että se kytkinpuikko joka menee lootanläpi olisi jumissa? Mikäs sen jumittaa?

Kiitoksia vastauksista jo näin kesken ja etukäteen. Täytyy tälläviikolla kun ehtii paremmin niin mennä viimein availemaan se enska ja tutkailla tilannetta.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: janusaukko - 09 syyskuu 14, 10:18:16
Jep juurikin näin käyttäytyy eli enska pyörii kiksillä mutta kone ei. Käyttäytyy kuten olisi kytkin pohjassa kokoajan.

Ei kytkin irroita ensiovetoa koneesta vaan vaihteistosta. Eli jos enska pyörii ja kone ei, vika ei ole kytkimessä vaan koneen päässä ensiövetoa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Lyytinen

Jos ensiöketju näyttää liikkuvan, mutta kone ei pyöri niin voi olla, että ensiövetorattaan yhteydessä oleva rytkytystä vähentävä jousiviritys (jos on) on antaunut. Mutta jos mitään kovin ihmeellisiä ääniä ei kuulunut, niin silloin vetotappi ei ole kiinni kunnolla limpussa.

Limppu tarkoittaa siis vauhtipyörää eli kampiakselin osaa ja vetotappi on se moottorista ulos lähtevä akseli. Se on näissä vuosimalleissa helvetin jyrkällä 8 asteen kartiolla limpussa, ennen ja jälkeen on loivemmalla ja paremmin purevalla kartiolla. Tehtaan jäljiltä sitä myöskään ei ole purevuuden parantamiseksi mitenkään läpätty tms. Omassa '80 shovelissa oli lähinnä pyhällä hengellä kiinni.

Hyvää asiassa on se, että kaikki tsänssit on, että pelkällä läppäyksellä (se tappi siihen limppuun) kaikki on taas jees. Huonoa se, että sitä enemmän atomeiksi moottoria ei voi edes purkaa.

Hemuli

Ei nyt vielä maalailla piruja seinille - onko alkuperäinen kysyjä edes kurkannut enskavedon puolelle vai olettaako vain että se liikkuu mutta moottori ei?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

janusaukko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 syyskuu 14, 11:15:43
Ei nyt vielä maalailla piruja seinille - onko alkuperäinen kysyjä edes kurkannut enskavedon puolelle vai olettaako vain että se liikkuu mutta moottori ei?

Tarkistetaan tämä! en ole tosiaan katsonut liikkuuko ensiöketju moottorille kun kiksiä pyörittää. Sen vain tiedän että moottori ei liiku polkemalla.

Sorry Ma^ko meni siis tuossa vähän puurot ja vellit sekaisin. Hyvä tarkennus.

Jotenkin yhä silti ihmetyttää se että se kytkinkampi (joka menee kiksikannesta sisään) on totaalisen jumissa.

rampo63

Mee sinne kiksikoppaan vaan jos "kampi" on jumis.


Hemuli

Samaa mieltä Rampon kanssa - kuulostaa siltä että kytkimen käyttövipu on hypännyt jotenkin sivuun ja painaa nyt kytkintä koko ajan auki.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Painelaakeri  kaputt ja sulattanut  avauskäpälän itteensä kii ja kytkin on seljällään. Kiksikoppa auki, niin näät. Tuskin on öljyä kahvikupillista lootassa...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa