Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vanteen valmistuksesta

Aloittaja Jarkka, 20 lokakuu 09, 17:30:10

« edellinen - seuraava »

Jarkka

Edit Kokkonen: Tämä Viikon Sportster aiheessa alkanut keskustelu on siirretty tänne  omaksi  aiheekseen.


Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 lokakuu 09, 21:38:37
Lisää Bastard Bashista - mitenköhän nuo vanteet on saatu keskitettyä...



Voisi olettaa että siinä on ollut pinnat paikallaan noiden puolien hitsauksen aikana.

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Jarkka - 20 lokakuu 09, 17:30:10
Voisi olettaa että siinä on ollut pinnat paikallaan noiden puolien hitsauksen aikana.

Voisi olettaa, että on ollut jigi käytössä puolien hitsausta varten...  ::)

Suomessakin mm levitettiin vanteita pyöräkäyttöön jo 70-80 luvun vaihteessa. Myös puolavanteita. Kun ei niitä kustomvanteita ollut ihan joka putiikissa. Ja myös autokäyttöön tehtiin erilaisia vannekoon muutoksia.
Joko sorvissa tai jigissä hitsaten.
Siis en minä tehnyt vaan isot pojat silloin...  ;D

Hemuli

Jos itse pitäisi tuollainen tehdä ja olisi tarpeeksi iso sorvi käytössä, taitaisin tehdä niin että hitsaisin puolat ja keskiön paikoilleen ja vasta sen jälkeen keskittäisin vanteen ulkokehältä sorviin ja sorvaisin laakeripesät kohdilleen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Natking

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 20 lokakuu 09, 19:55:00
Jos itse pitäisi tuollainen tehdä ja olisi tarpeeksi iso sorvi käytössä, taitaisin tehdä niin että hitsaisin puolat ja keskiön paikoilleen ja vasta sen jälkeen keskittäisin vanteen ulkokehältä sorviin ja sorvaisin laakeripesät kohdilleen.
Jos pieni offtopikin jatko sallitaan niin noi harleyn (fatboy yms) levyvanteet on varmaan juuri noin tehty. Se ''navan'' kartio-osa vippaa yleensa ihan helvetesti.
Silmillehan se sielta tuli kun yks ukko rupes sita sorvaamaan sileeksi, on nimittain kaupanpaalle viela ontto kikkare (jollain vahvisteilla varustettu luonnollisesti)  :'(
Just trying to be different (like everyone else)

Moskari

Tosta puolavanteen tekemisestä tuli mieleen, kun jossain ohjelmassa eräs äijä olisko ollu Chika tms. teki puolavanteita siten että hänellä oli kunnollinen osin koneistamalla tehty hitsausjigi levyyn kiinnitettynä johon hitsattavat osat sai kunnolla kiinni. Puolavanteen mallina oli invader vanne ja äijä halusi tällä tavalla elvyttää invadervanteen jo hippikaudelta alkanutta ja kuopattua mallistoa. Jigiin laitettiin tymäkästi kiinni valmiiksi koneistetut osat, sokea vannekehä, sorvattu napa ja puolat. Jokaiselle puolalle oli oma tukensa, navalle oli oma tappi ja kehälle oma tuki. Siinä sitten kunnolliset heftaukset ja tigillä liimaukset. Hitsausjigi ei sinänsä mikään erikoinen ollut, tarpeeks tukeva ja tarkka. Itellä olis muutama sokea 16x4 vannekehä ja oon miettiny puolavanteen tekoa ja toinen on umpivanteen leventämistä RICK's pajan mukaan.. Puolavanteet on parhaimmillaan hienoja riippuen puolien muodosta ja määrästä, mut jos puolavanne lähinnä muistuttaa kärrinpyörää niin tulee joku hevoskärryefekti mieleen.. Sinänsä hyvä puoli pinnattomissa vanteissa on se et renkaat saa tubelessina.
Rock on ikuista - kaljaa menee

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Moskari - 22 lokakuu 09, 02:05:53
Jigiin laitettiin tymäkästi kiinni valmiiksi koneistetut osat, sokea vannekehä, sorvattu napa ja puolat.

Itellä olis muutama sokea 16x4 vannekehä ja oon miettiny puolavanteen tekoa ja toinen on umpivanteen leventämistä RICK's pajan mukaan..
Ilmeisesti tarkoitat "sokealla vannekehällä"
vannekehää ilman pinnan reikiä, vai ?

Näitä vannekehiähän napsittiin mm. kuplavolkkarin kehistä ja sitten prässättiin kohoumat pinnoja varten. Siis tämä ennen aikaa Custom Chrome ym. bolt-on osastoa.
Taitaa löytyä vieläkin joistain pyöristä.

ps
tämäkin varmaan jo pitäisi laittaa omaksi jutukseen...  :P

Hemuli

Noista  kuplavolkkarin tms. kehistä tuli tehtyä ihan kokeilumielessä muutama vanne vielä tässä ihan lähivuosina - täytyy sanoa että nykyisen tarvikeosatarjonnan aikakautena siitä ei jää kuin harrastamisen ilo. Duunia on niin paljon että ei siitä taloudellisesti juuri hyödy.

Jos joku on innostunut noita Rick's tyylisiä levyvanteita tekemään niin mulla olis yksi ylimääräinen fättärin takavanne josta on valmiiksi sorvattu kehät pois. Jäi projekti silloin kesken kun ei löytynyt sopivia 17" irtokehiä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Moskari

#7
Smuigelle; Juu sokealla vannekehällä tarkoitan kehää jossa ei ole pinnanreikiä.

Profiililtaan nimen omaan symmetrisistä vannekehistä olen kerännyt hiukan tietoa seuraavasti, että jenkkiautojen varapyöränvanne on 16"x4" ja sama taitaa olla lada nivassa? Noita 16" vanteita on myös vanhemmissa autoissa. Armeijan laitteissa kuten pyörillä kulkevissa kärreissä esim. itkonkuljetusjalustoissa ja soppatykeissä vanteet on 16"x5". Jos näitä armeijan laitteissa olevia pyöriä hamuaa, niin puolustusvoimien huutokaupoista voi löytyä edukkaasti rengasromuna jos ei jotain kokonaista laitetta halua ostaa. Kuplissa vanteet ovat 15" ja leveyksiä on muutama. jos jollain tulee mieleen missä suht yleisissä laitteissa olis profiililtaan symmetrisiä 15" tai sitä suurempia vanteita, niin voi lisätä. Profiililtaan epäsymmetrisestä ei tulis niin nättiä sellaisenaan ellei sitten kahesta eri vanteesta leikatusta kehästä hitsaa yhtä => menee enemmän aikaa ja rahaa. Jonkun puolavanteen teko vois olla suhtessa järkevämpää kuin pinnavanteen teko juurikin Hemulin kommenttin vedoten, tarvikkeenakin löytyy ja työlästä tehä.

Ootko Hemuli ajatellut että laittais siihen fättärin vanteeseen 16" kehät? Noita 16" auton peltivanteita olis saatavilla. Mulla olis nyt aikaa ja mahollisuuksia kokeilla sitä levittämistä, joten sulla olis se vanne mihin hintaan myytävänä?
Rock on ikuista - kaljaa menee

Hemuli

Peltivanteen kehät alumiinilevyvanteen keskiöön? Ei kai nyt sentään... Kyllä se pitäis toteuttaa samaan tapaan kuin Rick's sen tekee - pultattavilla alukehillä. Niitähän tekee esim. Compomotive. Joskus kävin sähköpostikirjeenvaihtoa Compon ukkojen kanssa ja he olivat oikein avulaita, toimittivat täydellisiä mittapiirrustuksia kehävaihtoehdoista yms. - 16" kehässä olisi muistaakseni ollut tarpeeksi pieni sisähalkaisija että sen olisi saanut fättärin keskiöön ilman sen halkaisijan kasvattamista täyttöhitsaamalla.

Keskiöön pitää sorvata napakka olake johon sitten sovitetaan tuo irtokehä. Sitten porataan ensin yksi reikä, kierteytetään se ja ruuvataan kehä paikoilleen. Sen jälkeen käytetään kehää porausjiginä ja tehdään loput reiät. Ja jotta vanne saadaan näyttämään hyvältä molemmin puolin, ei käytetä pitkiä ruuveja ja muttereita vaan tehdään keskiöön tuplamäärä kierteytettyjä reikiä. Silloin saadaan molemmat kehäpuoliskot ruuvattua lyhyillä ruuveilla kiinni eikä näkyviin jää kuin ruuvinkannat.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Moskari

#9
Lyhyesti.. Lähinnä ajattelin vanteen tehä siten, että teen/teetätän 3mm levystä kaksi laippaa jossa on sama reikäjako kuin fättärin vanteessa on ne kolot. Tämän jälkeen laipat hitsaan niihin kehiin ja pulttaan kiinni fättärin vanteen koloihin jotka on tietty porattu läpi.

Rasitusta ja kestävyyttä en osaa arvioida, sehän riippuu siitä miten hyvin sen vanteen tekee. Tällä meinaan osien yhteensopivuutta, vannehan ei sais heittää juuri yhtään. Hitsaamistaidosta operaatio ei ole kiinni eikä hitsausmenetelmän valinnasta. Laipan ajattelin kehään hitsata siten että sisäpuolelle jäävä hitsi tigillä sulattamalla ja ulkopuolelle jäävä hitsi normaalisti tigillä pienana. Valmiin vanteen kokonaisleveydeksi tulisi n. viisi tuumaa.

Yhessä edellisessä työpaikassa hitsattiin auton neljään kavennettuun aluvalssiin uudet kehät robotti (alu)migillä. Eli sellainenkaan vaihtoehto ei ole pois suljettu, siis jos näin tekee.
Rock on ikuista - kaljaa menee

Make

En viitsi avata "viikon vanne" -aihetta, mut näitä ei vissiin enää tehdä:



Mut jos joku tekee halvalla ni ostan yhden  ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Siis onko tuo ihan tavan Invader? Ei kai sentään, tuossa taitaa olla enemmän puolia. Invadereita saa nykyään uustuontantona.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 lokakuu 09, 22:45:14
Siis onko tuo ihan tavan Invader? Ei kai sentään, tuossa taitaa olla enemmän puolia. Invadereita saa nykyään uustuontantona.

Kymppipuolanen  8) Onkos invaderissa muuten puolan kantit sivulle-eteen suuntaisesti?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Machinist

Onko kellään tietoa mistä sais 21 tuumasia sokeita, teräksisiä vannekehiä? Eli ilman pinnanreikiä ja niitä patteja.

erakko

Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.