Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

87 sportteri säätöä ja korjausta. oli:Käyntihäiriöt pintakaasulla

Aloittaja kkuula, 17 elokuu 14, 20:39:11

« edellinen - seuraava »

kkuula

Tulipa tuossa vajaa viikko sitten ostettua tuommonen vm.87 sportteri XLH1100 ja pientä säätöä heti tiedossa..
Kaasuttimena on mikuni HS40.

Eli ongelmana on pätkiminen ja nykiminen pintakaasulla ajaessa, Moottorin kierroksilla tai vaihteella ei ole merkitystä nykimiseen. Tyhjäkäyntiä käy tasaisesti ja moottorijarrutuksessa ei pätki tai pauku ja heti kun vähänkin enempi avaa kaasua alkaa moottori vetämään tasaisesti.
Nokeaa tulpat ja takapytyn tulppa pimenee aika nopeaan, tulee kyllä pelii mukaan kun antaa reippaasti hanaa..

Tähänmennessä vaihdoin revenneen kaasuttimen ja imusarjan välisen kumikurkun, avasin kaasuttimen ja putsasin suuttimet sekä puhaltelin kanavia. Kaasutin oli puhdas eikä siellä ollut mitään ylimääräistä.
Koitin säätää tyhjäkäyntipiirin ilmaruuvia ja mitä isommalle ruuvin käänsi sitä pahemmin pätki/nyki pintakaasulla, ruuvi kiinni toimi parhaiten.
Olisko vinkkejä mitä tuosta seuraavaksi kannattaisi alkaa tutkimaan? Takapytty kyllä taitaa pitää hieman outoa tsupsutusta määrätyillä kierroksilla/kaasun asennolla, tosin en ole ihan varma onko normaalia noilla putkilla? Tuli mieleen jotta ongelman aiheuttajahan voi olla vuotava venttiili?

Harmi kun ei tiedä onko tuo kaasutin noilla säädöillä edellisellä omistajalla tominut mitenkään.
Sportster vm.87 Vantaa

Hemuli

Pätkiminen ja nykiminen kuulostaa pahasti imuvuodolta imusarjan ja kannen välisistä tiivisteistä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kkuula

Kyllähän siellä taitaa olla vuoto takapytyn kannen ja imusarjan tienoilla kun reagoi sinne tienoille ruikatusta elektroniikna puhdistusliemestä ja muut liitokset eivät reagoineen. Lisäksi tuli mieleen että ryypyn kaasuttimen kyljessä oleva kinnityskierreholkki on aikalailla ritusteltu ja saattaisi aiheuttaa ryypyn hienoisen päälläolon.

Huomasin juuri että tämä keskusteluhan olisi ehkä sopinut paremmin tuonne kaasutin/ruisku/pakoputkiosastolle..

Mistäs liikkeestä noita imusarjan tiivisteitä kannattaisi alkaa kyselemään pääkaupunkiseudulta? Liekkö niitä jossain hyllyssä? Kaasuttimen ryypyn korjausosat tilasinkin jo Nakkilasta
Sportster vm.87 Vantaa

ezmo

-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

kkuula

Pitäisikä tuossa olla kaasutin/imusarja tuettuna runkoon kun kaasuttimen kiinnityslaipan sisäpuolella oli semmonen L-rauta joka ei ollut kiinni rungossa mutta saattaisi sinne yltää? Tässä on kiinteä metallinen imusarja metallisin laipoin.
Nyt kun vaihdan sinne uudet tiivisteet niin pitänee se tukirauta laittaa paikoileen ja kiristää laipat vasta kun imusarja on oikeassa asennossa, ilmanputsarilla on tukevat säädettävät kiinnitykset kansiin.

Tuo kasutinsetti sunnilleen tuota vastaava:http://www.zippersperformance.com/mikuni-hsr-4245total.html
Sportster vm.87 Vantaa

Hemuli

Siis onko se nyt pyöreäluistinen HS vai lattaluisti HSR? Ja kyllä, kaasari/imusarjapaketin pitää olla tuettuna lohkoihin tai kansiin - ilman tuentaa imuvuoto on enemmän kuin varma.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kkuula

Siis on HS40/ TM40-6 ja on litteäluistinen. Eiköhän tämänkin rakennelman sielunelämä ala tästä pikkuhiljaa selkiämään.
Hieman on tämä pyörä huolenpitoa vailla. :)
Sportster vm.87 Vantaa

Hemuli

Niinhän se olikin, nelikymppinenkin oli jo lattaluistilla. Muistin väärin. Mutta ihan yhtä lailla sen pitää olla kunnolla tuettuna, muutenhan se makaa pelkän imusarjan varassa ja vääntää sitä alaspäin -> imuvuoto. Suosittelen kiinnittämään sen kansissa oleviin kiinnitysreikiin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kkuula

 :oops: Jaa taitaa sittenkin olla asianlaita niin että kone käy todella rikkaalla ja todennäköisesti johtuu ritustellusta rikastinmekanismin muovinippelistä jolla se kiinnittyy kaasuttimeen, korjausosat siihen on jo tulossa nakkilata. Tai sitten liian korkesta bensan pinnasta, pitää tarkistaa vielä tuo kohon säätö ja laittaa uusi neulaventtiili, tai sitten jostain syystä X  :o

Asensin uudet tiivisteet imusarjaan ja viritin tukiraudan paikoilleen eikä noilla toimilla ollut juurikaan mitään vaikutusta toimintaan.

Kyllä se olisi heti alkuun pitänyt älytä noista nokisista tulpista ettei se nyt laihalla ainakaan ole, jos siinä olisi ollut pelkästään imuilmavuoto niin ei sen pitäisi noeta noita tulppia ihan totaalisesti.

Nooh oppia ikä kaikki, kohta osaa purkaa-kasata ja säätää tuonkin kaasuttimen vaikka unissaan  :lol:
Sportster vm.87 Vantaa

Hemuli

Aika yleinen moka Mikunien kanssa tapahtuu kun jengi ostaa niitä "easy-kittejä" joissa ei tule ryyppyvaijeria mukana vaan se pitää siirtää vanhasta CV:stä siihen. Sitten ei malteta lukea käyttöohjeita jossa kissankokoisin kirjaimin varoitetaan käyttämästä HD:n omaa ryyppyvaijerin mutteria ja mäntää vaan ne pitää siirtää Mikunista vanhaan vaijeriin. Käyttämällä HD:n osia jää ryyppymäntä snadisti auki ja pyörä käy tolkuttoman rikkaalla koko ajan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kkuula

#10
Päivitetäämpäs tilanne eli eliminoin tuon ryyppymekanismin eli vaijeri irti männästä, hilut koloonsa ja siihen vaijerin läpivientiin sopiva tulppa.
Pienellä ja kostealla koeajolla vaikutti oireet vähentyneen, tosin nyt oli viileänpi sää ja aika kylmä kone. Ja edelleenkään ei tuon ilmaruuvin säätö vaikuttanut tyhjäkäyntiin ollenkaan ja ajossa toimi parhaiten ilmaruuvi täysin kiinni.

Jos huomenna sää sallii uusiksi koeajolle ja kone kuumaksi niin näkee miten toimii.

Seuraavaksi ajattelin tarkistaa tuon bensanpinnan ja neulaventtiilin kunnon, uusikin neulaventtiili on tulossa mutta kestänee jokusen päivän ennen kuin sen saa. Tuossa on kyllä ylivuotoputki kohokammiosssa ja mietinkin kuinkapaljon alempana bensanpinta on sitä ylivuotoputkea? Kaasuttimen säätöohjeissa oli kyllä hyvät ohjeet tuon bensapinnan säätöön ja enkä usko sen säädön olevan pielessä ellei sitä ole joku ritustellut..

Lisäksi tässä on mysteeritekijöinä ainakin nokat, niistä ei ole tietoa ja sitten putket on aika suorat, huiluilla hiljennetty, mallia erimittaiset eli takapytyn putki on reippaasti lyhyempi. 
Sportster vm.87 Vantaa

ma^ko

Jos putket o tuumakolmivarttiset drag pipe tyyppiset joissa huilut saisässä, niin se on potentiaalinen ongelmalähde, se eripituisuus harvoin juuri haittaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kkuula

#12
Taita nuo putket olla just tuommoset suorat, ovat kyllä siistit ja tuplaseinämällä..
Kait tuo pitäisi putkista huolimatta saada nuo seokset kohdilleen? Tuntuisi hieman että takapytty käy jonniinverran rikkaammalla.



EDIT: Koeajolla kävin hieman moottoritiellä antamassa happea koneelle ja kohtuudella vaikutti toimivan kun kaasun asento on riittävästi auki  :D ja etupytyn tulppakin alkoi hieman puhdistua noesta eli kertonee seoksien olevan isommalla kaasun avauksella edes sielläpäin. Köröttely taas nokeaa tulpat nopeaan eli alaseokset reippaasti rikkaalla, tätä tukee myös erittäin hyvä käynnistyvyys kylmällä koneella ilma ryyppyä.
Kaasuttimen tarkistin toisen kerran ja eihän siellä mitään vikaa silmämääräisesti ollut, neulaventtiilikin vaikutti pitävältä ja kohon säätö spekseissä. Pääsuutin oli 165 ja tyhjäkäyntipiirin suutin 17,5.
Seuraavaksi pitäisi varmaan päästä mittareiden äärelle ja tehdä perustarkistukset, eli sytytyksen ajoitus ja puristuspaine/ohivuotomittaus ainakin olisi paikallaan. Samalla tarkistaa VOES:n toiminnan.

Iteltä kun ei löydy mitareita niin olisko vinkkejä missä tuota kannattaisi käydä näyttämässä tai olisiko jollain mittareita joita voisi lainta tai joiden äärellä voisi käydä?
Sportster vm.87 Vantaa

Hemuli

Kannattaa tutustua HS40:n säätöohjeeseen - Mikuni on tehnyt varsin perusteelliset ja helppolukuiset ohjeet: http://www.mikuni.com/pdf/hs40_manual.pdf
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kkuula

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 elokuu 14, 21:37:33
Aika yleinen moka Mikunien kanssa tapahtuu kun jengi ostaa niitä "easy-kittejä" joissa ei tule ryyppyvaijeria mukana vaan se pitää siirtää vanhasta CV:stä siihen. Sitten ei malteta lukea käyttöohjeita jossa kissankokoisin kirjaimin varoitetaan käyttämästä HD:n omaa ryyppyvaijerin mutteria ja mäntää vaan ne pitää siirtää Mikunista vanhaan vaijeriin. Käyttämällä HD:n osia jää ryyppymäntä snadisti auki ja pyörä käy tolkuttoman rikkaalla koko ajan.

Vähän on huono kuva mutta just kuvailemasi mukainen vääränmallinen ryypyn mäntähän siellä oli eli tuo kuvassa alempi on uusi oikea osa.  ;D ja tuota mikunin säätöohjetta on tullut tavattua jo heti alusta asti mutta en ole vielä saanut tilaamiani säätöosia. Uusi neulaventtiilikin on asentamatta ja voihan se olla että pikkuriikkisen tihkuttaa ja tulvii rikkaalle.




Osahan kävi paikoilleen nätisti mutta EI sitten yhtään mitään vaikutusta  ???   :o 
Tai no ehkä ihan vähän alkoi tyhjäkäyntiseosruuvi vaikuttamaan ääriasennossa ja edelleenkin ruuvi kiinni toimii parhaiten kun on edelleenkin todella rikkaalla. Tyhjäkäyntiseosruuvihan tässäkin säätää bensan määrää eli kiinni laihimmillaan.

VOES:n toiminnan tarkistin myös ja toimii kuten pitää, ja sytytyksen säätö on asetettu noin puoleenväliin säätöalueestaan, liekkö sielläpäinkään?

Nyt on tulosa läjä säätöosia kaasuttimeen ja eiköhän se jollain keinolla laihemmallekin saada  :D

Aika seppä tainnut edellinen omistaja olla ja pikkuhiljaa alkaa selvitä miks kauppojen jälkeen olo ol ku SuloVileenillä ku ol niiiin halapa!  :D  ;D  Ja syystäkin  :o On tässä pari muutakin kohtaa jotka on "vähän sinnepäin" tekastu mutta ne nyt ei haitanne ajamista.


Sitten yksi mysteeriosa  :o Kuvassa alla pieni messinkiputki hieman kuin olisi jokin suutin ja ei sitten mitään käsitystä mistä tuon olen saanut käsiini! Epäilen kyllä vahvasti ettei ole tästä mikunin kaasuttimesta, mutta hataran muistini tuntien voihna se ollakin...?


Sportster vm.87 Vantaa