Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mitä osia rakentelussa käytetään ja mistä ne ideat lopulta haetaan

Aloittaja Smuige, 18 lokakuu 09, 23:15:35

« edellinen - seuraava »

Smuige

Jännä kun noista Sportstereista tehdään hyvän näköisiä lisäämällä Big Twin komponentteja  ;D

- Sportsterissa ei koskaan ole ollut jäykkää perää...
- Sportsterissa ei koskaan ole ollut risukeulaa...
- Kone yhtenäiskone (laatikko/kone samaa lohkovalua), mutta siitä ulkonäöstä halutaan pois...

;D ;D ;D :P

No, toisiin Big Twineihin kyllä sopii erittäin hyvin 125ccm 2-T Harrikan (myöhemmin Hummer) tankki.
Joka sittemmin on saanut "Sportster-tankki" nimen  ;)

Natking

Lainaus käyttäjältä: Smuige - 18 lokakuu 09, 23:15:35
No, toisiin Big Twineihin kyllä sopii erittäin hyvin 125ccm 2-T Harrikan (myöhemmin Hummer) tankki.
Joka sittemmin on saanut "Sportster-tankki" nimen  ;)
Mika kaiken lisaks on alunperin kopsattu jostain itasakujen TWN/DKW/mikalienee sontiaisesta.
Noita poijjaat osteli muutaman kappaleen Mannheimista. Siina horistiin etta kannattais vieda niita Daytonaan kun noi Hummer-Mustang ymym tankin on siella pari saddua kappale, tuolta sai parilla kympilla
Just trying to be different (like everyone else)

Hemuli

#2
Smuigen kommentti on aika turha ja kenties tarkoitushakuisen provokatiivinen. Jaoinpa tämän aiheen sitten omaksi keskustelukseen, kai tästäkin jotain positiivista saadaan aikaiseksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Natking - 18 lokakuu 09, 23:35:17
Lainaus käyttäjältä: Smuige - 18 lokakuu 09, 23:15:35
No, toisiin Big Twineihin kyllä sopii erittäin hyvin 125ccm 2-T Harrikan (myöhemmin Hummer) tankki.
Joka sittemmin on saanut "Sportster-tankki" nimen  ;)
Mika kaiken lisaks on alunperin kopsattu jostain itasakujen TWN/DKW/mikalienee sontiaisesta.
Noita poijjaat osteli muutaman kappaleen Mannheimista. Siina horistiin etta kannattais vieda niita Daytonaan kun noi Hummer-Mustang ymym tankin on siella pari saddua kappale, tuolta sai parilla kympilla
Menee nyt hieman OT edelleen, mutta se DKW-125 tankki ei ole samanlainen.
DKW tankissa yksi ISO korkki keskellä.
Tekniikka eli moottori kylläkin (pääpiirteittäin).
Ns. Hummer-tankissa (eli oikeasti HD Model 125 -48->, Hummer vain vuosina 55-59) oli oikealla tankinkorkki ja vasemmalla virtalukon paikka.
Tässä parit kuvat vertailua varten.
DKW 125 vm1944
Harley Model 125 vm1949
lopuksi vielä sellainen kuva mistä näkyy tuo "Hummer-tankki" ja bensakorkki&virtalukko


Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 lokakuu 09, 09:10:49
Smuigen kommentti on aika turha ja kenties tarkoitushakuisen provokatiivinen.
heheh  ;)
Ja voi sitten siirtää vaikka omaan topikkiin jos tulee Sportstermiehille näppylöitä  ;D ;D ;D

Hemuli

Nyt kun tämä on poissa häiritsemästä hyvin asiassa pysynyttä Sportster-kuvaketjua niin voidaan jatkaa keskustelua tästä aiheesta.

Niin, miksi Sportstereissa käytetään bigtwineistä peräisin olevia osia ja ratkaisuja? Kysymyksen voisi kääntää myös toisinpäin, onhan bigtwineissäkin nähty useasti esim. edellä mainittua pikkutankkia ja onpa joissain tehtaalta lähtien käytetty samoja komponentteja - vrt. Dynan keula.

Perimmäinen kysymys taitaakin olla miksi ylipäätään joku rakentaa Sporstereita vaikka bigtwinejäkin on tarjolla? Itse olen nähnyt molemmat puolet harrastuksesta, ensimmäiset kymmenen vuotta meni aika tiukasti bigtwinien parissa ekaa pyörää lukuunottamatta ja vasta nyt olen siirtynyt kokonaan XL-pohjaisten laitteiden rakenteluun - toistaiseksi, lísättäköön. Sportsteralusta tarjoaa kevyen ja kiertojäykän paketin jonka ympärille saa rakennettua ihan mitä vaan, moottoreista saa pienellä vaivalla ripeitä kulkijoita ja hankintahintakaan ei aiheuta harmaita hiuksia.

Miksi sitten ne bigtwinin osat? No, yksi ääripää on ne jotka olisivat halunneet isomman pyörän mutta ei joko ollut fyrkkaa tai sitten fyysiset ulottuvuudet ei mielestään riittäneet sellaiseen. Sitten vakiosportti rakennellaan muistuttamaan mahdollisimman läheisesti isoveljeään - nämä ovat mielestäni suhteellisen mauttomia virityksiä. Mutta kun lähdetään rakentamaan "puhtaalta" pöydältä - oli aihio sitten sportti, bigtwini, trumppa tai ihan mikä vaan - niin kyllä silloin pyritään poimimaan ne parhaat mahdolliset palikat ja ratkaisut mitä tarjolla on. Minkä sille mahtaa että jäykkäperäinen runko on hyvän näköinen mutta että Sportsteriin sitä ei ole koskaan saanut samoin kuten risukeulaakaan. Eipä ole kyllä bigtwineihinkään kumpaakaan sitten vuosien -57 ja -48 (poislukien myöhempien aikojen Springer Softail) - silti molempia näkyy uudemmissakin laitteissa.

Entäs - herrajumala sentään - jaappaninosien käyttö harrikoissa? Jarruja, vanteita, äänenvaimentimia ja mitä nyt mieleen tuleekaan. Pitäisikö tuollaisesta vääräuskoisuudesta polttaa roviolla?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 lokakuu 09, 15:50:38
ja onpa joissain tehtaalta lähtien käytetty samoja komponentteja - vrt. Dynan keula.
Eikös se ollut Super Glide malli jossa tehtaalla yhdistettiin BigTwin runko ja tekniikka Sportster keulaan?

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 lokakuu 09, 15:50:38Mutta kun lähdetään rakentamaan "puhtaalta" pöydältä - oli aihio sitten sportti, bigtwini, trumppa tai ihan mikä vaan - niin kyllä silloin pyritään poimimaan ne parhaat mahdolliset palikat ja ratkaisut mitä tarjolla on.
Näin on. Myöskin lompakkoaan tutkien.
HotRoddingin perusajatushan on, että "mikä tahansa osa mistä tahansa vehkeestä käy mihin tahansa vehkeeseen".
Toisilla on sitten taito yhdistellä niitä, toisilla ei. (näkyi siellä Sportster-topicissakin...)  ::) ;D

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 lokakuu 09, 15:50:38Entäs - herrajumala sentään - jaappaninosien käyttö harrikoissa? Jarruja, vanteita, äänenvaimentimia ja mitä nyt mieleen tuleekaan. Pitäisikö tuollaisesta vääräuskoisuudesta polttaa roviolla?
Joo, vaikka juhannuskokkoon...  ;D ;) siis ne osat. HotRoddingin perusajatus ei sovi tänne asti  ;D

Jopa Ikeasta löytyy käypäsiä aihioita osille. Vaikkapa Törkkiksen trumpan lamppu.
Kannattaa pitää silmänsä auki kun kuljeskelee mitä ihmeellisimmissä paikoissa.

Make

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 lokakuu 09, 15:50:38Entäs - herrajumala sentään - jaappaninosien käyttö harrikoissa? Jarruja, vanteita, äänenvaimentimia ja mitä nyt mieleen tuleekaan. Pitäisikö tuollaisesta vääräuskoisuudesta polttaa roviolla?

Kai tota Hot-Rod porukoiden sanontaa voi soveltaa, kunhan kohtuudessa pysytään. Kunhan se ei olennaisesti muuta pyörän identiteettiä

Tämän miehen HD:sta kuitenkin löytyi lukuisia millisiä muttereita sekä kawasakin jalkatapit, kiitos tarkkavaisille ohikulkijoille.  ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Aivan, Superglidessa käytettiin ensimmäistä kertaa Sportin keulapakettia vuonna -71. Mahtoi olla metka peli ajaa silloisella 33mm teleskooppikeulalla ;D ... Painoa FX:ssa ei kuitenkaan ollut kuin rapiat 20 kg enemmän kuin vastaavassa sportissa.

Samassa pyörässä oli myös toinen varsin hallitseva osa joka oli yhteneväinen saman aikakauden Sportsterin kanssa - nimittäin äärimmäisen "kaunis" veneperä. Superglidessa sitä sai vain yhtenä vuonna kun Sportstereihin niitä riitti sekä -70 että -71 XLCH-malleihin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Webmaster


HileD

 Jopa Ikeasta löytyy käypäsiä aihioita osille. Vaikkapa Törkkiksen trumpan lamppu.
Kannattaa pitää silmänsä auki kun kuljeskelee mitä ihmeellisimmissä paikoissa.
[/quote]

Kiitos Smuige! Nyt voin sitte vastata myöntävästi rouvan patistukseen et sinne pitäs mennä. Lihapullillakin jo lahjo, mut en suostunu. Nyt on sitte syy ja tulee pullatki siinä siivellä  8)

Ku itelläki välähtäs yhtä hienosti ku noilla jotka osaa loihtii jostain kapisesta osasta (mikä ei ole edes alunperin prätkän osa) jotaki helvetin komiaa mikä istuu just tohon rakennettuun pyörään sairaan hienosti. Tätä juttua aina vaan ihmettelen...

Antti S.

Tämä on aika turha threadi,yhtälailla big twineissä käytetään sportsterien osia.
Hiukan oudolta kuulostaa tuo jäykäksi muuttamisen kyseenalaistaminen.Mun käsittääkseni tuo ei ole mikään synti,päinvastoin.Pyörä kun pyörä muuttuu huomattavasti linjakkaammaksi.Pussihousujen,yms.puritaanihörhöjen mielestä tuo rungon pilaaminen on tietty yksi suurimpia rikoksia mitä onkaan..
Mitäs big twinien jäykistys sitten on,ei munkaan fillari alunperin ollut jäykkäperäinen?

Henk.koht. en diggaa big twin-klooni sportstereista,joista on väkisin koitettu tehdä isompaa fillaria kuin onkaan fatbob tankkien tai big twinin orggislokarien avulla.
Mutta mitä sitten?
Vapaassa maassa kaiketi eletään ja kuka vaan saa tehdä omalle fillarilleen just niin kuin haluaa,oli se lopputulos onnistunut tai sitten täysin perseestä revitty kötöstys.
En mäkään kaikesta pidä mitä näen,mutta miksi alkaa purnaamaan että miksi näin?
Täyttä ajanhaaskausta mun mielestäni.
Jos kaikki pyörät rakennettaisiin saman kaavan mukaan,niin helvetin yksitoikkoista olisi tämäkin harrastus ::)

mikira

Oon kyllä nähny useammankin hienon big-twin sportsterin kuten myös sportster dynankin, jälkimmäinen on kyllä harvinaisempi. Jos homman tekee hyvin ja osaset sopii hyvin toisiinsa on lopputulos hienon näköinen.
Nyt tuntuu olevan muodissa sivulle laitettu kilpi ja tuosta asiasta näkee ihan kauheita sovelluksia jotka ei edes ole kestävia, monasti homma jätetään puolitiehen ja sportster/dyna rintamalla jätetään lokariin ne alkuperäiset kilvenkannattimen reijät näkyviin. Kyllähän sivu kilpi sopii joihinkin pyöriin mutta ei kaikkiin.

Natking

Lainaus käyttäjältä: Smuige - 19 lokakuu 09, 15:14:18
Lainaus käyttäjältä: Natking - 18 lokakuu 09, 23:35:17
Lainaus käyttäjältä: Smuige - 18 lokakuu 09, 23:15:35
No, toisiin Big Twineihin kyllä sopii erittäin hyvin 125ccm 2-T Harrikan (myöhemmin Hummer) tankki.
Joka sittemmin on saanut "Sportster-tankki" nimen  ;)
Mika kaiken lisaks on alunperin kopsattu jostain itasakujen TWN/DKW/mikalienee sontiaisesta.
Noita poijjaat osteli muutaman kappaleen Mannheimista. Siina horistiin etta kannattais vieda niita Daytonaan kun noi Hummer-Mustang ymym tankin on siella pari saddua kappale, tuolta sai parilla kympilla
Menee nyt hieman OT edelleen, mutta se DKW-125 tankki ei ole samanlainen.
DKW tankissa yksi ISO korkki keskellä.
Tekniikka eli moottori kylläkin (pääpiirteittäin).
Ns. Hummer-tankissa (eli oikeasti HD Model 125 -48->, Hummer vain vuosina 55-59) oli oikealla tankinkorkki ja vasemmalla virtalukon paikka.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 lokakuu 09, 09:10:49
Smuigen kommentti on aika turha ja kenties tarkoitushakuisen provokatiivinen.

Jumalauta kun meni heti (taas) pilkun viilaamiseksi, tai tassa tapauksessa kakikellonjousen viilaamiseksi. ;)

Mutta iloisen Itasaksan, ja varsinkin suunnitelma talouden vilpittomana ihailijana tarttee todeta etta siella tehtiin ihan mita vaan, jopa tankkeja pienilla korkeilla mitka eivat olleet keskella tankkia  :o :o

Sen takia pistinkin tuohon etta tankit olivat TWN/DKW/mikalienee vehkeesta.
Mutta muodot kuitenkin olivat selvaa sukua, ja noi Mannheimista pelastetut tankit  huomattavasti vanhempia kuin hummerit ym kapitalistien tuotteet.
Tama varmaan riittaa jo tasta.....
Just trying to be different (like everyone else)

Jack

Lainaus käyttäjältä: HileD - 19 lokakuu 09, 20:41:21

Ku itelläki välähtäs yhtä hienosti ku noilla jotka osaa loihtii jostain kapisesta osasta (mikä ei ole edes alunperin prätkän osa) jotaki helvetin komiaa mikä istuu just tohon rakennettuun pyörään sairaan hienosti. Tätä juttua aina vaan ihmettelen...

Mitä. mitä????

Eikö kaikki kuljekkaan kokoajan kaikkea näkemäänsä puntaroiden, mitähän tosta tekis, mihinköhän ton vois laittaa, toimiiko toi prätkällä ajaessa.....

Vai oonko mä vaan kummallinen?

Jack
Flatheads!!!

JaZZo

kävin penkomassa tuossa sukulaismiehen varastoja josta löytyi jotain vanhan putkiliikkeen peruja.. romumessinkiä löytyi monen monta kiloa, liittimiä ja jakotukkeja jne.. niitä ois nyt iso säkillinen ja näistä tulee prätkän osia. mahdollisesti valamalla jne..  jaa ideat, no niitähän löytyy kun kattelee ympärillensä. yleensä taas pyörää roplatessa tulee se ahaa -ilmiö ja siitä se lähtee.  ::)
Shovelpiä