Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Brittinainen yksin moottoripyörällä Iranissa

Aloittaja flhx, 18 heinäkuu 14, 09:26:04

« edellinen - seuraava »

flhx

R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

TomiKoo

Maailman ympäri matkailu mopoillen on omasta nuoren miehen näkökulmasta katsoen yleistynyt valtavasti ja se on ehkä menettänyt mystisen statuksen, jonka muistan sillä joskus olleen. Onhan maailma pienentynyt muutenkin. Ehkä lähteminen, yhteydenpito ja matkan etenemisestä raportointi on niin helppoa nykyään.

Alkujaan Oululainen Marko Hemmilä on nyt reilun kaksi vuotta asunut pyörän selässä. Hänen reissua voi seurata: http://whereishemuli.eu/

Itse tutustuin Dominika nimiseen likkaan vuosi sitten. Olin tulossa Altasta ja pysähdyin Torniossa tankkaamaan. Siinä viereisellä mittarilla oli nuori likka katsomassa karttaa. Aloin jutulle ja tarjosin kahvit. Hän oli ajellut yksinään Tsekeistä Norjan kautta ja meinasi palata Helsingin ja Via Baltican kautta kotiin.

Likka tuli mukana Ouluun yöpymään Nallikariin. Hänellä taisi olla 21v synttärit samana päivänä. Seuraavana aamuna vaihdettiin meidän kerholla hänelle rengas ja huollettiin pyörä. Siitä hän jatkoi Itä-Suomen kautta matkaa kotio. Aivan näinä päivinä Dominika on lähdössä uudelle, aika haastavan oloiselle reissulle. Suunnitelmana on ajaa Tsekeistä länteen Kiinan rajalle saakka.

Dominikan reissuihin voi tutustua ainakin Facessa Dominika Na Ceste sivuilla.

tase

Siis Dominikan vai Hemulin linkki, siis toi viimeinen?

ma^ko

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

TomiKoo

ss454

Melkein ainoita ihmisiä joille voi olla kateellinen. Eli nuo henkilöt jotka ei tosiaan ole oravanpyörässä vaan kulkevat ilman tarkkoja aikatauluja ympäri maailmaa.

Näillä en tarkoita niitä jotka huomiohuoraa sponsseja  ja kulkevat jonkun aputiimin kanssa mainosplakaatit lepattaen.

Kapteeni sika

Täytyyhän niittenkin jostain rahotusta saada, pappa betalar? En arvosta sen enempää.

Make

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 24 heinäkuu 14, 05:19:55
Täytyyhän niittenkin jostain rahotusta saada, pappa betalar? En arvosta sen enempää.

Joo. Mä oon kanssa sitä mieltä että jos on rahaa, niin ei saa siltikään tehdä mitään kivaa, eikä ainakaan julkisesti huudella siitä internetissä.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

opa

Joo-o, kateus on kansansairaus :o Musta on ihan sama kuka maksaa, mahtavaa kun edes jollain ihmisillä on mahkut tehdä tollasia retkiä. Ja saahan siitä itelle jotain haaveiltavaa sitä tulevaa lottovoittoa varten...
Perhana, mulle tuli hyvä pössis ku jäi rahaa ees Sportin uuteen takagummiin. :P
-Memento mori-

ss454

Aika moni sellainen elämäntapakulkuri myy sen keskiluokkaisen auton, talon ja kalusteet pois. Omaisuus minimiin ehkä rakkaimmat tavarat säilötty kontissa ja sitten reissuun. Tai sitten omaisuutta "riittävästi" ja jeeves hoitaa kotona laskut.

Omassa tuttavapiirissä noita ihan pikkurahalla liikkuneita on ainakin pari. Toisesta en ole kuullut about 10 vuoteen mitään ja juuri pohdittiin toisen tutun kanssa onko sälli edes hengissä. Kaverilla oli tapana ostaa pirun huono auto ja katsoa minne sillä pääsee.

Vaikea tätä on itse enempää selittää, en vain ymmärrä sitä että ajetaan maailman ääriin mukamas villeissä olosuhteissa ja länsimainen turvaverkko on ambulanssihelikopterilla ja turvamiehillä varustettuna kokoajan punaisen napin takana.

TomiKoo

Kahdesta mainitsemastani Markon tapa oli myydä suurin maallinen omaisuus, lahjoittaa vaatteet Punaiselle ristille jne. Ja mitä punaiseen "palaa helikopterilla kotiin"-nappiin tulee, Markolle sattui paha kolari jossain Thaimaa-Indonesia-akselilla. Häntä paikattiin ensin paikallisessa, sitten hän lensi kotimaahan Saksaan jatkohoitoon. Episodissa meni kuukausia toipua ja saada pyörä läjään. Käsittääkseni iso osa vaivasta meni vakuutusyhtiön kanssa vääntöön, maksetaanko kalliit Saksan leikkaukset ym omasta pussista vai vakuutuksen kautta. Taisi Marko harmitella tätä länsimaista systeemiä. Sittemmin asiat selvisivät ja matka jatkui, sissi kaveri!

Dominika jutteli silloin tavatessa, että hänellä kiinnostus reissaamiseen on alkanut isän kyydissä. En tiedä, kuka nämä omat reissut maksoi, mutta halvasti hän yritti elää ja hän valitteli hintatasoa meidän nurkilla ja Norjassa. Dominika valmistui juuri tekniikan dippainssiksi Brnolaisesta yliopistosta. Että varmasti sikäläisellä opiskelija-budjetilla isänkin apuja on tarvinnut.

Juttelin muuten Raahen näyttelyssä myös Stormin sponssaaman pariskunnan kanssa. Ne jotka ajoivat Shangri Lahan ja takaisin tms. Heillä oli jotenkin levoton olo ja vahva tarve takaisin reissuun "jonnekin". Oli kuulemma aika vaikea sopeutua perus elämään.

Minusta noissa tärkeintä on, että elää elämäänsä 110 fiiliksellä rahoitti reissunsa miten vaan. Silloin Dominikan kanssa jutellessa tajusin, että voisin itsekin aivan hyvin olla tuossa tilanteessa, jos olisin vaan valinnut toisin. Silloin ei olisi elämää sellaisena, kuin nyt on. Ei olisi lapsia, kokemusta parisuhteessa selviytymisestä tai kokemusta elämän sisällön etsimisestä arkisessa kuviossa. Niiden tilalla olisi muistoja, kokemuksia ja hyviä tarinoita.

Toisaalta jäi itselle fiilis, että samat oman kasvun paikat voi kohdata siellä reissatessa, mitä saa tässä arjenkin keskellä. Itse veikkaan, että moni lähtee noille reissuille etsimään itseään. Se etsiminen on älyttömän paljon vaikeampaa tässä oravanpyörässä juostessa ja varsinkin muiden juoksijoiden seassa. Mutta kukin tyylillään. Itse arvostan kaikkia rohkeita reissaajia, mutta valitsisin silti jo käymäni tien. Sitten kun lapset lentävät pesästä ja parisuhde taas väljähtyy, voin harkita uudelleen.

Tuomo

mitä oon esim. ADV:tä tavannu, niin erityispitkiä reissuja tekeviä ovat: 1) eläkeikässä tai sitä lähenevät pariskunnat. Vähintäänkin palkatonta tai loparit töistä, saatetaampa talokin myydä. 2) nuoret sinkut joilla ei ole sen kummosempia sidoksia minnekkään. Pari - muutama vuosi kerätty kassaa. Joku tutkinto kuitenkin alla millä päästy kiinni hyvin tuottavaan työhön. Tottakait on sit poikkeuksiakin.

Don Quijote

Mikähän noissa joissakin edellisissä kirjoituksissa on pointti?? Reissatako saa vain persaukisena pummina ja vain ennen eläkeikää, muuten se on väärin... Näinkö?

Eli jos on omaa varaa lähteä reissuun, se on väärin, jos joku sponssaa, sekin on väärin? Vain pohjalla olevat 30v. ja risat rahattomat saavat hakea elämyksiä ja etsiä itseään, vain sitten se on arvostettavaa? Ruoka pitää matkalla metsästää itse, bensa tislata jätteistä itse ja kaikki korjaukset kulkupeliin pitää tietenkin tehdä itse, itsetehdyillä varaosilla ja työkaluilla jne. Vasta sitten olet "oikea maailmankiertäjä" ja ansaitset suomalaisen tosibaikkerin kunnioituksen.

Ei hyvää päivää, en olisi tällä palstalla kuvitellut moiseen punaniskaisuuteen törmääväni...?
Taitaa helle pehmittää päätä muillakin kuin itselläni =)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

ss454

Meinasin olla enempää selittämättä, mutta yritetään vielä kerran. Arvostan itse sellaisia reissaajia joiden elämänkatsomus ja arvot on yksissä sen matkaamisen kanssa. Ja juuri näille olen kateellinen heidän uskalluksestaan poiketa niistä normeista mitä yhteiskunta meille muille oravanpyöränjuoksioille asettaa. Vaikka varastaisi ne rahat millä bensaa ostaa, mutta kuitenkin jättää suurimman osan siitä tavaravuoresta hankkimatta mitä normisällillä on.

Se että joku sitten tekee tuollaisen reissun suunniteltuna, spossattuna ja turvaköydellä varustettuna ei saa itseltä mitään arvostusta. Vuorikiipeily puolellahan alkaa kai Everestin valloitus olla siitä kiinni kellä riittävästi rahaa. Saa kävellä serpojen kantamaa lisähappea nauttien maailman katolle aika vaivattomasti. Nähtävästi en osaa näiden kahden erilaisen tavan eroa riittävästi korostaa, mutta TomiKoo jo toi noita hyviä pointteja esille.

Helteellä on kiva aivot pehmeinä kirjoittaa ;)

aatu

Itsehän me päätetään mitä me täällä tehdään