Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

shoveli startin/bendixin akseli

Aloittaja Willye, 24 kesäkuu 14, 19:26:28

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

#15
Näppärä jamppa hitsaa akselin päätymutteriin tarvittavan lisäpätkän, tai tekee uuden, tosin kierre on vasuri.

Voiko ton akselin olakkeellisen päätyholkin alle laittaa shimmiä väliin? Ja kiristäis sit vasta päätymutterin kii. Jonkinverran sais pelivaraa lisää. Mutterissahan on aika pitkä kierre. Näin sais akselia pidemmäksi.

Mulla ei o työkaluja kotona että saisin mutteria auki tutkimuksia varten. ;)

Willye

tämä jälkimmäinen tapa on jo kokeiltu-> tuloksena poorien meneminen tuosta bendixin kohdalta.
tuo olakkeellisen päätyholkin toinen tarkoitus on ilmeisesti (kantapään kautta...) olla vastineena jottei bendix pääse liian "syvälle" enskan puolelle.

jos sais värkättyä tuohon kierteelliseen mutteriin jatkoa, ei oikein muuta keksi...?

- don't let the system get u down -

Kapteeni sika

#17
No niinpä tietenkin, topparina toimii juu. Mut jos sorvaat pitemmän holkin niin se topparipinta pysyy samalla tasolla. Ei tarvi hitsailla mutteria.

Edit: Ja vielä yksi hätäaputesti; Eli jos laitat shimmiä olakkeellisen holkin alle vaikka 5mm niin laita saman vahvuinen prikka akselille, eli  se topparipinta pysyy samassa kohdassa. Ratas siis törmää siihen prikkaan.

Willye

Niin, taitaa tuo  holkin uusiksi tekeminen olla ainoa järkevä vaihtoehto, ei tuo mutterin jatkaminen muuta tilannetta muuten kuin niin että sitten akseli tulee enskakopasta läpi...
sillä mutterilla kun ei ole vastinpintaa pitkittäissuunnassa.

taidan kuitenkin varmuuden vuoksi käydä mittaamassa jonkun muun "orkkis" kopan mittoja...
perin kummalliselta tämä juttu kuitenkin vaikuttaa.

Kiitoksia vastauksistasi, laitan tänne sitten kommenttia että miten todellisuudessa kävi.

- don't let the system get u down -

Kapteeni sika

Harmi kun ei ole syytä avata koppaa omasta laitteesta, -81 sekin.

Hessu

FLH malliin tuli toisioveto remmillä muistaakseni 82. Siitä on seurannut, että startin housing (eli se alsapönttö minkä sisällä alennusvaihde on), startti akseli, alennusvaihteen hammaspyörä, bendixlaitteen vipu, enskavedon taka- ja ETUkoppa, kytkinrumpu ja jopa nelosratas ovat erilaisia. Kaikki johtuu remmin leveydestä. Kytkimessä starttikehä on noin puoli tuumaa "ulompana". Noi kuvissa olevat kamat ei ole sellaisesta. Ensiovedon ulompi koppa on muuten samanlainen, mutta se neulalaakeri ja otsapinta johon akseli tapaa ovat (miten sen nyt sanois) syvemmällä, ulompana, enemmän vasemmalla. Jos sulla on sellanen koppa, homma ei toimi.
Tai yleensäkin sekoitettu jotain näistä.
Tätä versiota oli vaan muutaman vuoden ja ainoastaan FLH malleissa, joten melko harvinaisia palikoita.

Kapteeni sika

Sellainenkin tuli mieleen että kun laitoit prikkaa sen olakkeellisen holkin alle ja rikoit sillä bendixrattaan boorit niin se ratas on käynyt aika kaukana, siinä tilanteessa vapaakytkimen olis pitänyt osua jo kytkimen kehällä olevaan hammaskalustoon. Eli näin ollen voisi olla mahdollista että startti on liian kaukana enskakopasta.

Jos tuuppaat akselin rattaineen paikalleen niin mihin kohtaan se toppariholkki asettuu? ...suhteessa kytkinkehällä olevalle hammasrattaalle.

Willye

Kyllä mielestäni tuo "starter housing" on oikean mittainen, kun tuon olakkeellisen holkin bendixin vastinpinta on juuri tuossa kytkimen hammaskehän tasalla.  Toki nyt en saa pyörää kasauttua kun oli boorit menny myös tuon bendixin puolelta-> tilattu uusi. Akselin jo sain tuttavalta (kiitos Matti!) ja innoissani aloin kasaamaan huomaten tuon bendixin hajonneen....

Ei minun järkeen enää käy muu kuin että enskakoppa on vääränlainen....

Toki ajattelin odottaa tuon bendixin, otan sitten kun akseli on paikoillaan mittoja-> jos jollakin olisi verrata.

Bendixihän hajosi mulla myös viime syksynä, ihan osiksi asti. Voiskohan tällä samalla taudilla olla jotain tekemistä tämän akseliasian kanssa... periaatteessa jos startti ampuu bendixin "yli" tuon kytkimen hammaskehän niin voi bendix hajota...

En tiiä. liikaa asioita pienille väsyneille aivoille :)    huh.
- don't let the system get u down -

Kapteeni sika

Ei se voi ampua bendixiä startin kehän yli jättämättä jälkiä vapaakytkimeen, eikä kyllä muutenkaan.

Siis se vastinpinta on kytkimenkehän ulkoreunan tasalla, ainakin pitäisi olla, varmaan vähän ylikin.

Jos se bendix, tai se peltikuorinen vapaakytkin hakkaa kytkimen kehään niin se menee puhki jossain vaiheessa.

Willye

"Ei se voi ampua bendixiä startin kehän yli jättämättä jälkiä vapaakytkimeen, eikä kyllä muutenkaan.

Siis se vastinpinta on kytkimenkehän ulkoreunan tasalla, ainakin pitäisi olla, varmaan vähän ylikin.

Jos se bendix, tai se peltikuorinen vapaakytkin hakkaa kytkimen kehään niin se menee puhki jossain vaiheessa"


Näin oli siis ilmeisesti käynyt viime syksynä kun bendix hajosi osiin, nytkin näkyi tuon vapaakytkimen kehällä "sujumista" aika voimakastakin sellaista.

Nyt kuitenkin toimivasta pyörästä käytetty enska auki ja mitattu tiiviste paikoillaan tiivistepinnan ja laakeripinnan väli ko. pyörässä mittana n. 10mm, minulla n. 15mm, lisäksi ko. pyörässä mitattuna akselin päittäisvälys n. 2mm jos ei oteta tiivisteen painumista huomioon.

Näyttäis siis siltä että minulla on vääränmallinen tuo enskakoppa.


- don't let the system get u down -

Kapteeni sika

Onko kopan sisäpuolella varaosanumeroa? Jos kiinankoppa niin tuskin.

Willye

numero 60506-77 löytyi kannen sisäpuolelta ???
- don't let the system get u down -


Willye

Nyt vastustaa (lue vituttaa) kummasti...   uusi bendix ei mene uuden (käytetyn) pooreille millään?

Ideoita?


on puhdistettu,rasvattu, verrattu yms.

- don't let the system get u down -

Kapteeni sika

Vääristä osista tuskin kyse kun katalooki ei anna vaihtoehtoja. Käytetyssä akselissa vikaavikaa...