Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

BUELL valmistus loppuu 30.10.2009

Aloittaja Smuige, 15 lokakuu 09, 17:12:06

« edellinen - seuraava »

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 15 lokakuu 09, 20:30:10
Itse en olisi kovinkaan pahoillani, vaikka Company ilmoittaisi lopettavansa Harley-Davidsoninkin tuotannon.

Niinpä, kun minulla jo on, niin ei tarvitse enää muille... vai?

En toivo tuollaista kohtaloa H-D MoCo:lle, mutta jokainen tavallaan.
On ilmeisesti tullut toisille kyllästyminen merkkiin ja toimintaan.
Kaikenlaista wannabeeta on tosin aina pyörinyt ympärillä, mutta kyllähän sieltä mukaan tulee hyvää sakkiakin.

Buellista vielä sen verran, että lanseerasivat juuri vähän aikaa sitten uuden logonkin. Muistuttaa sitä alkuperäistä Pegasusta enemmän. Eipä jäänyt pitkäaikaiseksi.

Tuusulan T-Bone

Eipä tuo mikään suuri yllätys ollut. Suhteessa H-D:n myyntilukuihin Buell on marginaaliosastoa. Tietämättä tarkemmin Companyn sektorikohtaisia tuloksia rohkenen jopa epäillä, että tappiolla mentiin. Vaikka kuinka on hieno peli, niin ei vaan kiinnostanut tarpeeksi asiakaskuntaa. Ei Milwaukeessa hyväntekeväisyydestä hommia tehdä.

Toivottavasti tämä johtaa lopulta siihen, että Pölli-Erkki palaa juurilleen tekemään huippupyöriä marginaaliselle asiakasryhmälle. Hinnat todennäköisesti nousevat, mutta sehän on vain persaukisten ongelma...

Ollakseni rehellinen, minäkään en menettäisi yöuniani, vaikka koko Company panisi pillit pussiin tänään. Uusissa pyörissä ei ole oikein mitään, mikä kiinnostaisi - niiden rakentelukin on ja tulee myös jatkossa olemaan lain puolesta hankalampaa. Vanhoja on kyllä markkinoilla ihan tarpeeksi paljon kaikille kiinnostuneille.
Long John Stroker

Hemuli

Samaa mieltä kuin T-Bone, taisi Smuige lukea Kokkosen kommenttia vähän niinkuin piru raamattua ;) ... Ei uusissa ole mitään mikä kiinnostaisi ja tulevat määräykset rajoittavat niiden rakentelua entisestään. Puhumattakaan siitä että ilmajäähdytteisten moottorien joutsenlaulun ensimmäiset tahdit kuuluvat jo...

Kyllä vanhoja pyöriä riittää kaikille niistä kiinnostuneille - myös niitä jo aikaisemmin kuolleita merkkejä.

Ja tässä ihan uusi "amerikkalainen" sporttipyörä, tosin vähän vajaamoottorinen: http://www.fischer1.com/Fischer_motorcycles.htm
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 16 lokakuu 09, 12:28:08
Eipä tuo mikään suuri yllätys ollut. Suhteessa H-D:n myyntilukuihin Buell on marginaaliosastoa. Tietämättä tarkemmin Companyn sektorikohtaisia tuloksia rohkenen jopa epäillä, että tappiolla mentiin. Vaikka kuinka on hieno peli, niin ei vaan kiinnostanut tarpeeksi asiakaskuntaa. Ei Milwaukeessa hyväntekeväisyydestä hommia tehdä.

Toivottavasti tämä johtaa lopulta siihen, että Pölli-Erkki palaa juurilleen tekemään huippupyöriä marginaaliselle asiakasryhmälle. Hinnat todennäköisesti nousevat, mutta sehän on vain persaukisten ongelma...

Tässä tukea Bonen mietteille:
LainaaBut this summer, Harley executives dropped plans for a $10 million Buell facility in the East Troy Business Park, saying they had taken a fresh look at the plans and decided the timing was wrong. Also, company founder Erik Buell did not renew his employment contract with Harley-Davidson.
Harley has provided millions of dollars in support for Buell Motorcycle Co., keeping the fledgling sport-bike manufacturer from being trampled by its Japanese and European competitors.
Buell shipped 13,119 motorcycles in 2008, compared with 303,479 shipped by Harley. The company had $123 million in sales, compared with $4.3 billion for Harley.
From a business perspective, Buell simply ran out of time.
"The business loses money for us year in and year out," said Keith Wandell, Harley-Davidson Inc.'s chief executive officer.
Tuossahan mainitaan myös ettei Buell ollut valmis jatkamaan sopimustaan H-D:n kanssa.
Toisaalta myös tulee esille mahdollisuus E. Buellin jatkosta itsenäisenä:
LainaaHarley leases the Buell manufacturing plant and offices in East Troy, so it might sublease those facilities to another tenant.
"The East Troy Area Chamber of Commerce, the East Troy Economic Development Committee and the Walworth County Economic Development Alliance came together and are contacting Buell as to what we can do to assist them with their future plans," said Lori Szolwinski, president, East Troy Area Chamber of Commerce.

Koko juttu http://www.jsonline.com/business/64462187.html
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Webmaster

Katsokaapas kuinka kävi Harley-Davidsonin osakkeelle kun tuo tieto julkaistiin.



...kyllä ne sijoittajat aina kiittää... >:(

ss

Eiköhän tuo reaktio ole kotimaassakin nähty, aina kun annetaan työntekijöille kenkää, kurssikäyrä nousee. Kvartaalitalous rulettaa, v***u sentään.

En varmaan ole ensimmäinen joka ihmettelee et onko toi nyt sitten tervettä... No, saa hyssälät ja risikot jotain tekemistä palkkansa eteen. Kovat on ajat.

kalju

No niin siinä käy kun rupee niitten vesivessojen kanssa pelaamaan, kohtasi voittajansa aika äkkiä. Työttömiä autoteollisuuden hemmoja taitaa amerikassa riittää tällä hetkellä, siinä ei pölli-erkki taida paljon tilastoja heilauttaa...

Kokkonen

Mielenkintoisia kommentteja alkaa löytymään. Tässä erään, joka tuntenee asiaa tarkemmin, koska on toiminut myös H-D myyntimiehenä ja nyt alan lehden toimittajana:

LainaaSitting at dinner the last night in California I got the chance to speak with a few of the Buell marketing personnel and talk to them about "things". Namely the following:

Selling Buells out of HD dealerships will kill the brand. Any HD/Buell dealership you walk into will prove that. Either they have no one interested in the brand or they have one "Buell Specialist" for you to talk to. That person will be happy to show you the Buell bikes after you walk through a sea of Harleys because the Buells are shoved in a corner away from the Harley loyalists. No need to offend anyone by showing those "crotch rockets" front and center.

Ja seuraavissakin lienee totuuden siementä:

LainaaWhat Harley should have done is allow Erik to design, build, source out a motor like the Helicon much sooner than they did; like almost immediately upon taking over the company. Then they needed to put the Buell brand out there where it could get the most exposure; sportbike dealerships. Places where the words "performance" and "handling" aren't just talked about in the abstract or only on whispers in the corner as if  they were dirty and socially unacceptable.

If Harley had done that sooner, put just as much effort into the Buell racing program as they have been doing, and basically let the American people decide if it was a good bike or not, the brand would probably still be around. Buell's death wasn't "death by capitalism" or "death by public opinion", it was death by corporate mismanagement. Sorry Harley, I like your bikes and everything but you missed the boat on this one.

Lähde: http://www.2wf.com/content/view/3012/44/

Näitä vastaavia tulee varmaan riittämään lähiviikkoina.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smuige

Sellainen asia tuli myöskin mieleen, että historia toistaa itseään.
Ja historiaa tuntemalla voi välttää joitan karikoita.

Ja varmaan H-D tehdas yrittää juuri tällä hetkellä ensinnäkin SELVIYTYÄ yleensäkin.

Miettikääs sitä, mikä olis rakentelujuttu tällä hetkellä jos ilman hardcore bikereita, jotka aikanaan osti uusia shoveleita, ei olis ollutkaan. Tai ilman paljon parjattua AMF konsernia. Ja tehdas olis mennyt 60-70-luvun vaihteessa nurin?

Minkälaiset varaosa/tarvikeosa markkinat olisi kustom moottoripyörille?
Saisitko mitään koneen osia Harrikoihin, patsi NOS osia jostain kätköistä?
Mitä olisi tehnyt vaikkapa S&S?
Olisiko tarjolla mitään viripalikkaa "vanhoihin paskoihin"? (vertaa esim Indian)

Eli asioissa on monta puolta.

Se, että H-D MoCo on myynyt enemmän pyöriä ja firmakin on menestynyt ei välttämättä tee siitä paskan lähdettä.
Kai se tekniikka on ollut esim alkuajan TC koneissa parempaa kuin loppuajan Shovelissa? Ei ehkä yhtä paljon "munaa" mutta kuitenkin.
Jos sieltä tehtaalta olis tullut pelkkää paskaa niin eihän niitä olis ostanut edes se pörssivoittoja saanut pikkunilkki, joka ei ole ollut koko ikäänsä bikeri.

Miksi siis toivoa koko merkin poismenoa?  ???

Siirtyy vaan vapaasti harrastamaan muita (parempia, bikerhenkisempiä, ei kaupallisia jne) kikottimia jättää nämä Harrikat niille tyhmille jotka niitä vielä diggaa.

Ja tämä siis lähinnä ajatusjuoksua tuosta H-D "vessasta alas" ajatukselle.


Hemuli

Tästä nyt on turha vääntää mitään vastakkainasettelua uudet vs. vanhat pyörät ja mitä kukin arvostaa. Buell on vedetty pöntöstä alas ja se on tämän keskustelun aihe, pysytään siinä. Kunnioitetaan 200:n työpaikkansa menettäneen käsien työtä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Historiasta voi vetää melkein minkälaisia johtopäätöksiä vain. H-D:n pää on kuitenkin pysynyt pinnalla yhdestä ja vain yhdestä syystä: se on onnistunut tuomaan markkinoille sellaisia tuotteita, joilla on riittävästi kysyntää ja sellaiseen hintaan, jolla toiminta on kannattavaa. Buellin kohdalla tämä yhtälö ei toiminut, ikävä kyllä.

Itse en laittaisi kovin suurta painoarvoa noille markkinointiosaston jutuille huonosta plaseerauksesta ja sen sellaisesta. Luultavasti niillä jokin merkitys on, mutta en jaksa uskoa, että mikään muunlainenkaan markkinointisuunnitelma olisi pelastanut Buellia. Kysyntää tuotteelle ei vain yksinkertaisesti ollut riittämiin, jotta toiminta tällä hintatasolla olisi ollut kannattavaa.

Jää nähtäväksi, mitä H-D:n omalle tuotemerkille tapahtuu ilmastofasismin ottaessa seuraavat askeleensa eteenpäin. Koko tuotteen "sydän" on kuitenkin sadan vuoden ajan ollut ilmajäähdytteinen V-Twin-moottori, jonka loru näyttää lähestyvän loppuaan. Tuotevalikoimaan kuuluu kyllä jo vesipyssykin, mutta ymmärtääkseni sen myyntiluvut ovat Buellin tapaan melko marginaalisia. Ymmärrettävästi koko kapistuskin puhuttelee vähän erilaista asiakaskuntaa kuin perinteiset H-D:t.

Kehitys kehittyy (tai näkökulmasta riippuen taantumus taantuu), sille emme voi mitään. Tuskin kukaan harrastaja erityisesti toivoo sen enempää Buellin kuin H-D:nkaan toiminnan loppumista, mutta maksavat asiakkaat lopputuloksen lopulta sanelevat - ilmastorajoitusten sanelemissa puitteissa. Ja niitä maksavia asiakkaita tarvitaan paljon enemmän kuin mitä "hard core bikerit" edustavat.

Oman ja seuraavan sukupolvemme harrastukseen Companyn pystyssä pysyminen tai kaatuminen tuskin kuitenkaan kamalasti vaikuttaa. Loppui se Indianinkin taru aikanaan, muttei tämä pikkuseikka harrastusta mihinkään lopettanut. Sama koskee vaikkapa AJS:ää, BSA:ta, Nortonia ja Triumphia - kaikkia harrastetaan Suomessakin sangen suurella antaumuksella. Olipa kyse entisöinnistä tai extremerakentelusta, tämä on sitä harrastamista, josta itse eniten pidän.
Long John Stroker

Make

Veikkanpa että jos vuonna 2040 vielä bensalla ajetaan, evo-moottorit nauttivat jonkinasteista "kulttistatusta". Mutta niin kauan kun näitä ilmajäähy v-twinejä saa valmistaa, niin valmistakoot. Ei välttämättä valmisteta enää kauaa. Tämä vielä kiellon päälle. Sry.
HC-osakkeenomistajille tunnetusti ei merkitse brändi tai perinteet yhtään mitään. Äkkiä käykin niin että on joku lisenssi-hyosung-kopio mallistossa edullisten valmistuskustannusten sekä suurten asiakaskuntien vuoksi , ja kohta perinteisten mallien tehtaat ajetaan alas. (Vai mikähän mahtaisi olla nykyään Chevroletin myydyin malli?) Buell tais olla kuitenkin niin marginaalinen tuote, että siihen ei kannattanut haaskata kalliita yritysstrategioita, vaan myytiin sorvit ja jaettiin voitot.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Pete73


Eiköhän tuo reaktio ole kotimaassakin nähty, aina kun annetaan työntekijöille kenkää, kurssikäyrä nousee. Kvartaalitalous rulettaa, v***u sentään.

En varmaan ole ensimmäinen joka ihmettelee et onko toi nyt sitten tervettä... No, saa hyssälät ja risikot jotain tekemistä palkkansa eteen. Kovat on ajat.



Toi kvartaalitalous-juttu on sellasta pa**aa,että ei pysty katselemaan teknisesti asennoitunut henkilö.Tuntuu,että itse toimialalla ei enää väliä,se toimii vaan rahankeräys viitekehyksenä.Esim laitteita ei korjata/huolleta,vaan kerätään fyrkat kuleksimasta keinolla millä hyvänsä.

Kvartaalitalous perustuu yhtä paljon totuuspohjaan kuin Neukkulan viisivuotis suunnitelmatalous.

Meitsille riitti tossa pariviikkoa sitten.Lopetin mokoman järjettömyyden,eli työnteon pörssiin listautuneelle apinafirmalle.Käyttäkööt muita kusetukseensa.Päivät kuluu mukavasti pyörää kaivamalla.
Aliens MC Vantaa

Hemuli

Tilanne elää...

Lainaus käyttäjältä: Cycle CanadaBUELL COULD LIVE AGAIN

Following Harley-Davidson's shock announcement last week that their Buell Motorcycle division is to be shuttered, a group of American businessmen from the area surrounding Buell headquarters in East Troy, Wisconsin is looking at taking over the company and keeping the local motorcycle factory open.

According to an economic development alliance news release, the Walworth County Economic Development Alliance has formed a team of officials from the Village of East Troy, Walworth County Board and East Troy Chamber of Commerce. The team plans to meet with company founder Erik Buell to learn about the company's options and evaluate what can be done to continue production and save the jobs of its 170 employees
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957