Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Metallihilua 6 vaihteisen tulpassa

Aloittaja JKKo, 18 kesäkuu 14, 19:08:40

« edellinen - seuraava »

JKKo



Lomasuunnitelma uusiksi!

Postasin tännekin viime vuonna epämääräisestä ulinasta tekstiä. Vaihdatin pyöränlaakereita ja takahaarukan puslia. Korjaamolla arvuuteltiin ettei ole mitään vikaa ja eikun ajoa kunnes hajoaa. Vaihtelin syksyllä öljyt, eikä tulpassa ollut kuin muutama hile. Ainahan näissä...

Äsken toheluuttani, kun piti vaihtaa moottorin öljyt, otinkin vaihteiston tyhjäksi. Magneettitulpassa oli viiden millin kakku hilettä. Laatikon "ulina" vedosta riippumatta on myös muuttunut erilaiseksi. Ulinaa ei kuulu, mutta vedossa on selvä rahina. Pääakselin laakeri kai moro. Täytyy siirtää asiantuntijan käsiin.
883/1200/turbo

JKKo

Laakerivaurio kuusivaihteisen laatikkoon 62000km kohdalla.
Samalla avauksella menee myös hihna pyörineen uusiksi.

Oli tavallaan odotettu vaiva, kun oli sitä sivuääntä jo syksyllä. Oishan toi voinut tapahtua reissussakin, joka olisi vieläkin paskempi juttu kuin että tuli kotinurkilla 1,5 viikkoa ennen reissuun lähtöä.

Onneksi on Sportsteri. Menen sillä  :) :) :)
883/1200/turbo

ss454

Pari kyssäriä ihan mielenkiinnosta. Pyörä ollut sinulla ihan uudesta? Eli tiedätkö huoltohistorian. Mitä öljyä laatikossa käytetty vai harrikan syn3? Marjapuurolta tuo mössö ei näytä.

Eikös laakerit hyvällä tuurilla ehdi ennen reissua vaihtamaan vai eikö löydy oikeaa kokoa?

JKKo

Käytännössä uudesta. Mä ostin tän onnelliselta ensiomistajalta 185km ajettuna kolme viikkoa vanhana, kun oli jostakin syystä tullut katumapäälle. Takuun aikaiset huollot teetin alan liikkeessä, loput oon tehnyt kototallissa. Revtechiä tai mitä nyt Hotbikessä kulloinkin on ollut, vähintään kerran sesongissa uudet ölpät.

Lähtö lauantaina ja piti toimia, etten jää rannalle. Siks toisekseen voi tulla Sportilla hieno reissu. Pitkään aikaan ei oo navi tangossa, vaan paperikartat repussa. Ja ittelleni myönsin jotakin - leirikamat jää tästä reissusta pois ja aamuisin kaupunkien ytimessä hotellissa aamiaiset.

Remmi ei kai niinkään ole kulunut, mutta sen pyörät on. Tästähän on tämän lisäksi rempattu jo takahaarukan puslat ja keula pariin kertaan. Ei niinkään tuppi nurin ajoa, mutta joka kelissä ja hiekkateillä myös.

Oisko toi pääakselin laakeri kenties kuravyöhykkeellä? Sehän on heti etuhihnapyörän takana?
883/1200/turbo

ss454

Luultavasti kuitenkin Revtechin vaihteistoöljyä eikä sitä synteettistä jota voi pistää joka reikään, kuten HD:n oma Syn3. Syn3 tai vastaavan ollessa kyseessä olisi liian helppoa ottaa kukkahattu kouraan ja syyttää sitä. (ilman parempia tutkimustuloksia)

Pääakselin laakeri on kohtuullisen hyvin suojattu tiivisteillä ja ellei todella näppärästi osaa painepesurilla alta ruiskuttaa niin edes lähelle veden saaminen vaatii jo melkoista taiteilua. Kyllähän nämä prätkät nyt normi vesisateessa ajo on tehty kestämään.

Toki kun 6 lovisesta kyse, niin pääsetkö käyttämään 6 alle 100km/h vauhdeissa. Tästähän oli jossain juttua ihan vasta, kun osa populasta sillä tykkää vedättää ja itse kuulun siihen porukkaan jonka mielestä nykytiestöllä aika harvinainen vaihde.


Hemuli

Ei pitäis mollata mitään pelkästään fiiliksen perusteella, mutta itse kyllä jätän kaikki öljypurkit hyllyyn joissa on Revtechin logo. Mitään hyvää sanottavaa niistä ei ole, olen kuitenkin aikoinaan kokeillut niitä sekä moottorissa että vaihteistossa.

ss454:n kommentti isolla vaihteella rytkyttämisestä voi osua yllättävänkin oikeaan, se jos mikä käy voimansiirron päälle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JKKo

#6
Tokitoki oikeita öljyjä joka reikään. Tähän yksi iso kannu moottoriölppää ja kaksi erilaista noihin muihin kammioihin. Öljykokeiluja en ole Harrikoilla sen enemmin tehnyt mitä joskus Sportsterissa ajelin ATF:ää vaihteistossa, koska sillä kytkin toimii parhaiten (oma havainto). Sit kun viisvaihteisen Sportin laturin magneetit irtosi, vaihdoin takaisin Sporsterissa juuri sen vaihteistoon/kytkimeen tarkoitettuun öljyyn.

Öljyihin mulla ei ole ihan hirveä intohimo merkkien suhteen. Tässä olen enskan puolelle laitellut Revtechin perään jotakin muuta, mitähän lie ollut Hotbikessä välillä tarjolla. Revtech kun tuntui hiukkasen enemmän raahaavan kuin muilla öljyillä. Saattoi olla yhtä hyvin syynä se, että oli aika kylmä... No, saatanpahan seuraavan laakerin ajaksi pistää muita öljyjä, jos sillä sielunrauhan sitten saa.

AJOTAVOISTA

Mä olen pitänyt aika tarkkaan huolta siitä, ettei "6" merkkivalo pala alle satasen nopeudessa, mutta kun tommosessa ei ole kiekkamittaria, niin miten niillä muilla vaihteilla on tullut ajeltua, ei sitä aina tiedä. En tiedä mut ei mulle ole tullut mikään intohimo vedättää alhaisilla kierroksilla. Toki täytyy myöntää, että siihenkin  on sikäli olosuhteet kunnossa, että mulla on orkkisputkisto, jolla moottorin ääni ei juuri kuulu. Sanoisin, että tuolla on ajettu ainakin 1/3 koko matkastaan satasta kutosella. Ja monta tuhatta kilsaa paljon kovempaakin.

62tkm ajetusta toisiovedosta etuhihnapyörä (jotakin rautaa sisältävää materiaalia) oli aika syvälle kulunut, takahihnapyörä oli hilseillyt kovakromit pääosin pois ja hihna ehkä parhaimmassa kunnossa, mutta eturattaan ansiosta muokkautunut vähän kuin olisi vinohammaspyörähihna. Uutta laitetaan tilalle.

Laakereita on Herttoniemen parhaan valtuutetun HD korjaamon kertoman perusteella mennyt myös ylikireän hihnan takia. Sitäkään tässä ei ollut.
883/1200/turbo

ss454

Jos johtopäätöksiä pitäisi vetää niin eihän tässä voi suositella kuin tuon Redlinen marjapuuron käyttämistä. Taustatietojen perusteella kun varmaan omakin ajo vastaavaa ja ainakin muutama tuttu vääntää juurikin tuohon malliin. Itsellä ei tuosta Revtechin öljystä ole mitään kokemuksia, mutta palstoja seuranneena ainakin sen moottoriöljy saa hyvin ristiriitaisia kommentteja aikaan. Tuntuu vain hullulta jos normaaliajolla laatikko noilla kilsoilla alkaa antautua. Hihnalle varsinkin hiekkatiellä ajettuna tuo voi hyvinkin olla oikea hetki vaihtoon.

JKKo

EN mä oikein usko tolle väkivaltaa antaneeni. Herttoniemen paras HD korjaamo laittaa sinne ensiölpät ja tehdään vaikka niin, että mä haen sieltä "seuraavaan laakerin vaihtoon" sitä mitä ne mulle myy....

Marjapuurosta, jossa on ilmeisimmin, mitä olen lukenut partikkeleita kuin "sahanpuru" peräöljyissä, taidan välttää kunnes runsaammin joku niille peukkua näyttää. Ihan kuin oisin lukenut, että marjapuuron takia tarttee käyttää huuhteluölpät välillä jotta toi punainen puru lähtee pois.

Mut mä voisin vaihtaa "6" indikaattorin minimiksi 120km/h. Ei tee kipeää ja pääsen nopeammin maaliin.

Hyvää kesää kaikille. Mä lähden Finnlinesillä Saksaan aamulla Sportsterin kanssa!
883/1200/turbo

JKKo

Laatikkovaivainen meni juhannuksen jälkeen pajalle. Purku, arvio, osien tilaus, kasaus, koeajo ja kerralla valmista. Pääakselin tuplakuulalaakerin ulomman kehän kuulat olivat päättäneet kuoriutua pinnoitteistaan, öljy oli kuin flakemaalin hiutaleita täynnä. Laakerikehät olivat kunnossa.  Metallimujua laatikossa niin paljon, että sinne laitettiin varuilta kaikki uudet laakerit ja vielä enskaan uusi tukilaakeri. Tuntui juuri suorittamallani koeajolla ihan toimivalta.



Tämä puolestaan oli viikon Sporsterina mulle. Kun oli reissuun matkalippu, niin se käytettiin. Lyypekkiin laivalla ja viikon mittainen ajelureissu lyhyin etapein ja laadukkaiden hotellien kautta takaisin. Ehkä noi kassit joutaisi riipiä jo poies tuon sivuilta?
883/1200/turbo

JKKo

#10
Positiivista ajattelua. Jos olisin vienyt pyörän remppaan HD of Helsinkiin, niin nyt ei paikkaa, minne mennä reklamoimaan. Vein toisaalle.



3700km matka pajalta ja nyt ei ainakaan ole vedätelty isoilla vaihteilla. Tulpassa on kerrosta sen verran paljon esim enskan tulppaan nähden, että otanpa aineksen lähempään tarkasteluun.



Kuvassa vasemalla kasa, jossa on ehkä noin 80% tulpan päässä olleesta aineksesta. Kaikki magneettiin tarttuvaa lajia. Muutama isompi lastu sitä lajia, jota oli jo ennen remppaa. Muuten aines on ihan mikroskooppisen pientä jauhoa. Mutteri kuvassa mittakaavaa antamassa.

Öljyt on nuoriksi vaihteistoöljyiksi tumman oloiset. Pistin poislasketun öljyn laakeaan vaaleaan muoviastiaan. Ei näy läpi. Kokeilin magneetilla alta, mitä aines on. Kyllä, se on rautaa sekin tumma.

No joo, onneksi on jo syksy. Siinä toinen positiivinen seikka.

Eiköhän tää lähde pajalle taas.
883/1200/turbo

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 27 kesäkuu 14, 18:59:59
Marjapuurosta, jossa on ilmeisimmin, mitä olen lukenut partikkeleita kuin "sahanpuru" peräöljyissä
Sahanpuruista enkä partikkeleista tiedä kuulopuheita enempää, mutta omassa 5-vaihteisessa vähän jaetussa lehmässä vaihdon vaihteistoöljyt reissuun lähtiessä, siihen mitä tiskiltä myytiin (joko Hotbikestä tai Hoghausista, en muista enää varmasti) ja purkissa luku tämä kuuluisa ryytek. Laivaan, Hampurg Harley Days ja sitten paxi huuleen ja baanalle. Noin 300 km moottoritieajoa 110-135 km/h ja siihen asti äänetön laatikko alkoi huutaa kuin hinaaja. Loppureissu reilut 2000 km ajelua lähinnä laatikon äänten mukaan valituilla nopeuksilla, eli huutoa (pahin 90-100) vältellen.

Suomessa ryytekin öljyt pois -  purua ei onneksi näkynyt. Marjapuuroa tilalle ja laatikko alkoi pikkuhiljaa heljentyä ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen oltiin jo lähes alkutilanteessa.

Minä ajan ainakin jatkossakin "riskillä" ja panen marjapuuroja laatikkoon kaikissa bigtwineissä - oli sahanpurua tai ei. Ja yhdessäkään tulevaisuudessa oastamassani purkissa ei takuuvarmasti lue ryytek !

JKKo

Laatikossa oli tämän välin sitä öljyä, mitä tehdas suosittelee. Mä en vielä(kään) lähde punaiselle sahajauholinjalle. Redlinelle on aikansa. Se tulee sitten, kun osat on väsähtäneitä ja uusia ei saa kuin taiwaalliselta toimittajalta.
883/1200/turbo

Makke

Mulla hajosi laatikko 08 lehmästä muutama päivä sitten. Ajettu n.70t mailia. Itse olen käyttänyt redlineä laatikossa 3v. ajan mitä pyörä ollu mulla. Ajellessa vaihtaessani rampilla pienemmälle ei 3. vaihde enää pitänyt ja samalla rupesi pitämään meteliä. Laatikon avaamisen jälkeen todettu että, laakerit paskana ja simmilevyjä palasina.
Tutkittuani asiaa netin ihmeellisestä maailmasta, eräällä amerikkalaisessa keskustelupalstalla väitettiin, että 2007 -2010 vuosimallin laatikoissa käytetty paskoja laakereita. Olis jopa ollu vastaavia ongelmia 40t mailin jälkeen.


ss454

Jos ei aikoinaan ole tehty jossain 40t mailin kohdalla laakeri/laatikkoremppaa niin täällä 08 jolla ajettu yli 100t mailia. Mutta en nyt pelkällä redlinellä ole mennyt vaan välillä ihan normilaatikkoöljyillä lyhempiä pätkiä.

Eikös tuo ole aika savotta alkaa vaihtamaan nuo laakerit? Ajattelin vaan jos sen joku talvi varotoimenpiteenä tekee. Varoitteleeko ne edes yhtään vai napsahtaako kerta laakista. (Luultavasti varoittaa, mutta kuka sen osaa kuunnella)