Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

rullakeinut

Aloittaja filtteri, 12 kesäkuu 14, 21:13:04

« edellinen - seuraava »

filtteri

avasin early/panshovelista..kumpikohan toi nyt on :Pmun nykykäsityksen mukaan earlyshovel,mutta kumminkin nyppäsin rockerbox:it irti tarkotuksena hieman siistiä niitä ja sisältä paljastu kuvanmukaiset vipat,nämä tuskin ovat orkkikset ovaten alumiiniset ja neulalaakeroidut+päällä teksti strociek.eli onko hyvä vai huono asia.

Tuusulan T-Bone

Strociek oli kova nassu rakentamaan virivirimoottoreita.

Omakohtaista kokemusta noista ei oo, mutta jostain lueskellut olen, että olis tullu jotain ongelmia kestävyyden kanssa.
Long John Stroker

filtteri

ok..mulle toi on täysin tuntematon merkki siksi kyselen ja kysymyksen asettelu oli vähän outo mut näillä mennään :)

Tuusulan T-Bone

Piti vähän tonkia tarinaa noista. Kuten aina, jotkut väittävät hyviksi, jotkut paskoiksi. Alsaa kun ovat, noita on ilmeisesti joillakin katkeillut. Asennuksessa on puolestaan saatu aksiloita poikki, koska akselin päässä oleva kierre on ollut liian lyhyt ja mutsku pohjannut. Väkivaltainen vääntäminen ei ole ratkaisu siihen ongelmaan... ;D

Neulalaakeroinnin ihanuuteen tossa paikassa en usko, vaikka ei siitä varsinaisesti haittaakaan lie olevan. Paitsi siinä kohtaa kun neulalaakeri antautuu ja neulat materialisoituvat ympäri kiuasta... ;D

Ihan uusia nuo eivät ole, Strociek oli kova nassu kolkyt vuotta sitten. Teki mm. alusylintereitä ja modernin oloisia alukansia shoveleihin ja rautaporstereihin. Aikakautensa mittapuulla varttimaililla mentiin lujaa Strociekin palikoilla. Kangasalabaman suunnalta löytynee lisätietoa...

Arkijärjellä ajatellen rullavipoista on shovelin kansissa hyötyä. Venakulmat kun on mitä on, rullavippa vähentää jonkin verran venojen varsien ja ohjureiden välistä kitkaa, jolloin kansiremppafrekvenssi on pitempi.

Vaan tiedä häntä sitten. Mulla on rullavipat ja Velva Touchin hydraulinostajat shovelissa, mutta öljynkulutus pikkuhiljaa kuitenkin lisääntyy, mikä arvioni mukaan johtuu juurikin ohjureiden kulumisesta. Täytyy diagnosoida tarkemmin, kun yläkerta seuraavan kerran puretaan.
Long John Stroker

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 13 kesäkuu 14, 00:08:43

Neulalaakeroinnin ihanuuteen tossa paikassa en usko, vaikka ei siitä varsinaisesti haittaakaan lie olevan. Paitsi siinä kohtaa kun neulalaakeri antautuu ja neulat materialisoituvat ympäri kiuasta... ;D
Neulalaakeri on huonoin mahdollinen laakerointitapa tollaseen edestakaisin heiluvaan kohteeseen. Ja vielä kaiken lisäksi jousi ja tönäri pitävät huolen että paine kohdistuu kokoajan samasta suunnasta. Eli ainoastaan muutaman neulan viivamainen kosketuspinta ottavat kaiken paineen vastaan.

On sen näköiset möhkäleet, että on ihme jos mahtuvat rockerboxien sisään.

Erikoisen näköinen toi itse rulla. Kovin kapea. Yleensä noi rullat on leveämpiä kuin venttiilin varren pää.

Alkuperäiseen kysymykseen. On hyvä asia. Mä nappaisin lagrut veks ja tekisin pronssi helat niiden tilalle.
Onkohan vakio vipusuhde?

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 13 kesäkuu 14, 07:40:40
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 13 kesäkuu 14, 00:08:43

Neulalaakeroinnin ihanuuteen tossa paikassa en usko, vaikka ei siitä varsinaisesti haittaakaan lie olevan. Paitsi siinä kohtaa kun neulalaakeri antautuu ja neulat materialisoituvat ympäri kiuasta... ;D
Neulalaakeri on huonoin mahdollinen laakerointitapa tollaseen edestakaisin heiluvaan kohteeseen. Ja vielä kaiken lisäksi jousi ja tönäri pitävät huolen että paine kohdistuu kokoajan samasta suunnasta. Eli ainoastaan muutaman neulan viivamainen kosketuspinta ottavat kaiken paineen vastaan...

Yhdyn edellisten mielipiteeseen. Muistan joskus kultaisella 90-luvulla kuinka katalogit pursuivat evolaisiin tarkoitettua neulalaakerivippoja - ne katosivat kuitenkin markkinoilta varsin pian sen jälkeen.. Neulalaakeri on paikallaan kohteessa joka pyörii, mutta tuollainen pieni edestakainen liike on myrkkyä niille. Jokainen voi todeta tämän vaikka katsomalla loppuun kuluneita ohjausakselin laakereita - keula kun ei pyöri vaan kääntyy vain silloin tällöin. Ulkoskooliin on yleensä painunut sormella tuntuvat kulumat laakerirullista. Ehkä vähän kärjistetty esimerkki mutta jotain ideaa siitä saa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

filtteri

raati on varmaan oikeassa,putsailin ja tutkin vippoja tänään tarkemmin niin kaikki akselit oli kulunu kuopille ja yhtä oli yritetty muuttaa uudenveroiseksi hiomalla..lopputulosta tuskin on vaikea arvata :-\ .nyt on uudet puslat+akselit joten toivotaan näille retu kivisen rullavipoille vielä pitkääikää.neulalaakerit oli muuten mallia irtoneulat ja vippoja joutuu todellakin askarrella box:in sisälle senvertta kookkaat ne on joten on muutenkin aika extremeä touhua kun joutuu skarpata että kaikki neulat on siellä missä pitää kun työntää akselin paikoilleen.venttiililautaset on mun tulkinnan mukaan s&s ja sylintereissä lukee s&s 80..mikäköhän kampura siellä piilee :o

filtteri

ei mennykkään toi rockereiden laakerin vaihto pronssipusliksi kuin strömsössä :( orkkis kokoiset puslat oli hommattuna kaapissa jo hyvän tovin ja kun tänään niitä rupesin askartelemaan paikoilleen niin liian pienethän ne niihin vippoihin oli,ei paljoa mutta kuitenkin ja sopivia tuskin löytyykään ja pitkästä tavarasta tekiät kiireisiä..menee kinkyksi :P

DX

No voihan kehveli! pitäsköhän mun pyhänä käydä sorvin lastulaatikkoa penkomassa,josko sieltä sopivat löytyis.
eiks noita saa ylikokosina??

filtteri

kyä me ara:n kanssa pengottiin kaikki katalogit ilman tulosta :( strociek on ollu myös kova nassu tekemään oudonkokosia reikiä :).olishan se pitäny tajuta ettei ne neulalaakerit ja pronssipuslat ole samankokosia mut eipä tota tullu ajateltua..neulalaakeri moodin akselikin on paljon ohuempi,mä luulen et ne on "kotipolttoset" sen takia pinta on joistain kohdin vähän karu.

Kapteeni sika

#10
Jatketaan vanhaa vitjaa.

Onkos rullakeinuista hyötyä vakiokoneelle, säästääkö venttiilikoneistoa? Mulla on sovelissa oem vipat ja niistä on mulla ollessaankin pariin kertaan hiottu tallat jotka venoja painaa. Niistä mulle jo sanottiinkin että olis aika katsella uusia. S&S:n keinut oon aatellu hommata, jos enstalvena tulisi laitettua.

Mun vakikoneistamolla on hyllyssä tuollaiset samanlaiset alumiiniset, neulalakeroidut vivut, ei kyllä tyrkyttänyt niitä mulle.  ;)

Kapteeni sika

No onhan niissä sössöläisissä rullaversioissa ainakin varttituuman pidemmät puslat jos ei muuta etua oo vakioon.

Kapteeni sika

Hyvää joulua vaan, mulle. Nämä olis tarkotus laittaa "alle" vasta ensi talvena kun nyt ei ole akuuttia tarvetta aukoa konetta, eikä näitten takia pelkästään viitti sitä tehdä.

Kyl mä koitin länsimaisia vakiomallisiakin vipuja katella mut en löytänyt, ja kun rullat nyt kuitenkin olin ajatellut hommata niin sellaset sit, ja sössöt. Tiiä vaikka hydraulitkin vielä...




Spöke

Ihanat. Mäkin haluun.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kapteeni sika

Ei olekaan ollut kirjahyllyssä noin arvokasta roinaa.  ;)

En tiennytkään että noi soveltuu myös evo tyyppiseen voiteluun, eli öljy nousee kansiin tönäreitä pitkin. "Tönärikupeissa" on öljykanava vivun sisään. Mut ei kai sille linjalle lähetä, lähtee pian lapasesta homma.