Finnbikers />
				</td>
			</tr>
		</table>
	<div class=
22 Elokuu 2019, 23:54:20 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!
Tarkempi haku
Sivuja: [1]   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rungon maalaus, märkä vai jauhe?  (Luettu 580 kertaa)
KariFS
Jr. Member
*
Viestejä: 52

MC Debit


« : 24 Kesäkuu 2019, 18:08:35 »

Otsikossa oleellisin... eli olisi tuollainen ”evorunkoinen” Rautapää työn alla, runko ja siihen liittyvät pikkunikaleet (takahaarukka, akkuteline, alakolmio, erilaisia isompia ja pienempiä kiinnityspalasia) ovat maalauksen tarpeessa. Väri tietysti musta, ei matta eikä pianokiilto, ehkä joku satiini?

Pulverimaalausta kovin kehutaan, mutta onko siinä jotain huonoja puolia? Tai onko joku erityinen syy käyttää märkämaalia (ja mikä olisi paras)?

Alkuperäistyyliä noudatellaan mutta ei orjallisesti. Useimpien osien kunto sellainen että puhallus on paikallaan. Ajopyörä tulossa, eli säänkesto on oleellista myös.

tallennettu

1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.
013
Full Member
***
  • Riihimäki
  • Viestejä: 430

    vellu Pirinen


    WWW
    « Vastaus #1 : 25 Kesäkuu 2019, 06:04:21 »

    Mulla kaikissa pyörissä pulveri rungossa, ihan hyvä se on kun en tiedä paremmasta. Kierteiden ja laakeripesien suojaus ensiarvoisen tärkeää. Runkonumero häviää myös jos ei sitä suojaa asiaan soveltuvalla teipillä, perus maalarinteippi ei käy. Kysy paikalliselta pulverimaalarilta neuvoa ja jos sillä on antaa pala teippiä suojaukseen. Pulverimaalauksen pohjatöihin kuuluu hiekkapuhallus jossa em suojaukset myös tärkeät. Sellainen kannattaa huomioida myös että kasatessa kannattaa muutama koneen kiinnitys kohta putsata myös metallille että runko maadottuu etenkin jos meinaa runkoa käyttää maapisteenä.
    tallennettu

    Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.
    KariFS
    Jr. Member
    *
    Viestejä: 52

    MC Debit


    « Vastaus #2 : 27 Kesäkuu 2019, 17:28:48 »

    Kiitos ”Kossu” näkökulmista. Niin ei kai normaali hiekkapuhallus sitä runkonumeroa sentään tuhoa, vaan voi mennä ”tukkoon” paksun pulverin takia? Täsmennyksenä vaan varmistelen...

    Olisko kellään näkövinkkeliä esim raskaan kaluston maaleista tai vastaavista muista kuin pulverimaaleista?
    tallennettu

    1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
    1973 Honda CB350K4
    1973 Honda CB125K5

    Ei oppinut olutta ojaan kaada.
    Lyytinen
    Hero Member
    *****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1038


    WWW
    « Vastaus #3 : 27 Kesäkuu 2019, 17:38:55 »

    Kyllä pitää numero suojata ihan puhalluksen ajaksikin. Vaikka puhaltajalle sanoisi, että varoa sitä niin voit arvata muistaako.
    tallennettu
    Nosturi
    Newbie

  • Hyvinkää
  • Viestejä: 31


    Unholy Blasphemies


    « Vastaus #4 : 27 Kesäkuu 2019, 19:21:34 »

    Mä oon maalannut ympärivuotiseen ulkokäyttöön tulevia metalliosia Teknodur Combi 3430-05 -teollisuusmaalilla. Kovettuu pirun kovaksi ja kestää mekaanista rasitusta vallan mainiosti. Ei tarvitse edes pohjamaalia, sen kun vetäisee paljaalle metallille. Pyörän runkoon en oo testannut, mutta omien kokemusten perusteella uskaltaisin testata samantien.

    Tossa vielä linkki tököttiin:

    https://www.teknos.com/fi-FI/website/uk/uk-industrial/teknodur-combi-3430-05/
    tallennettu

    Shovel-palapelin onnet.. onnellinen omistaja
    KariFS
    Jr. Member
    *
    Viestejä: 52

    MC Debit


    « Vastaus #5 : 27 Kesäkuu 2019, 21:09:51 »

    Kyllä pitää numero suojata ihan puhalluksen ajaksikin. Vaikka puhaltajalle sanoisi, että varoa sitä niin voit arvata muistaako.

    Kestääkö siinä esim kerros-pari jesaria, vai millä tuon suojaisi?

    Teknodur kuulostaa myös lupaavalta. En nyt heti löytänyt että minkä kokoisissa astioissa sitä saa, mutta eiköhän sekin selviä jos tuohon päädyn.
    « Viimeksi muokattu: 27 Kesäkuu 2019, 21:18:25 kirjoittanut KariFS » tallennettu

    1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
    1973 Honda CB350K4
    1973 Honda CB125K5

    Ei oppinut olutta ojaan kaada.
    Lyytinen
    Hero Member
    *****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1038


    WWW
    « Vastaus #6 : 28 Kesäkuu 2019, 00:10:20 »

    Kunnon paksua alumiiniteippiä ja vielä nippusiteellä viime hetken ohje runkoon, että älä yritä sitä alumiiniteippiä puhaltaa pois. Kerran olen joutunut puhaltajan jälijltä konttorilta hakemaan uuden numeron. Ja saman tien silmälääkäriin kun katsuri antoi vingun käteen eikä minulla sattunut olemaan suojalaseja matkassa. Ääni raskaan kaluston maaleille täältäkin. Ihan itselleni välttävää jälkeä on tullut vaikka tankinkin joskus sohottelin, mene ja tiedä minkälainen tulisi jos osaisi maalata.

    Semmoinen lisäys, että olen maalauttanut runkoja sekä että, ja enpä taida pulveroida vastaisuudessa.
    tallennettu
    6PPC
    Newbie

    Viestejä: 13



    « Vastaus #7 : 29 Kesäkuu 2019, 10:03:48 »

    täällä ollaan suunniteltu rungon maalausta Hempelin uretaanimaalilla, joka on tarkoitettu veneisiin.  Saa  0,75 litran purnukoissa kovetteineen motonetistä.

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/386936/Hempel-Polygloss-Black-075L

    saa kommentoida vapaasti ajatusta
    tallennettu
    Jensen
    Full Member
    ***
  • Pello
  • Viestejä: 618



    « Vastaus #8 : 29 Kesäkuu 2019, 17:45:26 »

    Tavallinen akryllikin on hyvä jos se uunikuivataan. Harvoin maalaamotkaan raskii rungon 70c tunnin uunittaa. Jotkut saunottaa prätkän osia. Tunti 70 c vastaa viikkojen ilmakuivumista viileässä.
    tallennettu
    Sivuja: [1]   Siirry ylös
    Tulostusversio
    Siirry:  


    add banner fakeblock

    Finnbikers

    Finnbikers

    Finnbikers

    Facebook