Tekniikka / Moottori > Shovelhead

Shovelin susi-tarvikesylinteri

(1/1)

Kokkonen:
Viime keväänä männänrengas hajosi ja tuhosi Shovelin sylinterin siihen kuntoon, ettei uria saanut poraamalla pois, joten toinen oli hankittava. 1340cc pyttyjä ei löytynyt käytettynä, koska ne voi porata vain 0.030" ylikokoon. 1200cc olisi ollut vaikka miten, nehän porataan 0.060" asti.
Halvan dollarin houkuttelemana tilasin sylinterin Ameriikasta, hinta 80 USD, halpaa  (made in taiwan). Pytty tuli, vähän näytti krouvilta, mutta heti koneistamoon ja 0.02 ylikokoon jossa toinekin oli.
Sen verran tuli vilkaistua, että öljyreikä oli sylinterissä korkealla, mikä oli ollut joskus 80-81 originaalleissakin. Ja kaliforniamallin "mikä-lie-tuuletusreikä" kyljessä, joka piti tietty tulpata. Harmitti jo nuokin havainnot.

Tuli asennuksen aika ja pakko tutustua pyttyyn lähemmin.  Kiinnitysmutterit eivät mahtuneet kunnolla paikalleen, mutta ainetta pois ja siellä istui. Kansi paikalleen, mutta se ei istunut. Kantta ei kerta kaikkiaan saanut paikalleen, koska tulirengas ei ollutkaan keskellä! (ks. kuva). Rengas oli toisesta laidasta 2 mm ja vastapuolelta 4 mm.
Ei ollut koneistamonkaan kaveri tuota huomannut....
Se sylinteri päätyi kukkavaasiksi. Tilasin uuden Storehousesta, haastattelin kuitenkin ensin paikallista verstasta, he sanoivat ettei ole noiden kanssa ongelmia ollut.
Poraus ja paikalleen....kone on jo käynyt, kausi tai toivottavasti kaudet näyttävät miten tarvike kestää originaalin kaverina.
Minua neuvottiin ostamaan S&S mukit, mutta hintaa niillä on ihan eri tavalla, joten ei tullut kauppoja (ainakaan vielä)

Tarvikesylintereillä on useita valmistajia, laadut vaihtelevat. Joku kertoi jopa sylinterin sisäpinnankin irronneen... Kuten Hessu tuolla Knuckle osastolla hyvin selvitti, materiaali ratkaisee. Sitä vaan on hankala saada tietää, mistä pytyt on tehty. Selvää lienee, että halvalla ei hyvää saa.

Soikkeli:
Pannuun kun tuli uudet sylinterit niin ostin Taiwanin poikien tekeleet.
Sylinterien kiinnitys reijät eivät olleet samasaa linjassa kansien reikiin, imusarjaa ei saanut ilman reikien viilausta sopimaan nätisti.
S&S varmasti olisi sopinut heittämällä mutta ne laiskiaiset ei valmista Pannun mallisia sylintereitä vain saman kokoisia 74":sia.
Hintakin on toki korkeampi kuin kiina-kakassa.

Blower1:
Joskus muinoin muutin kaverin pannuun shovelin sylinterit ja kannet . Sylinterit oli ihan uudet taiwaninherkut ja ostettu ... enpäs kerrokkaan , joutuu vielä syytteeseen .
No , joka tapuksessa sylinterit koneistettiin stanu männille ja ruuvasin koneen nippuun .
Mylly tulille ja hyvin kävi . Mopon käydessä soitin keverille ja kerroin , että kaikki hyvin . Siinä jutellessa ja mopon käydessä aloin ihmetellä merkillistä sumua mopon enskapuolella . Etummaisen sylinterin ripojen välistä pöllytti öljysumua . Sammutin mopon ja aloin tutkimaan syytä .
Etummaisen sylinterin paluuöljyporaus oli puhjennut . Seinämävahvuus oli ollut rivan pohjan ja öljyporauksen kohdalla ehkä 0.1 - 0.3 mm . Lämmetessä sylinteri laajeni ja kampikammiopaine pösäytti n. 3 x 3mm palasen huitsin tuuttiin .
Pannun omistaja / sylintereiden ostaja teki reklamaatiosoiton osat myyneeseen liikkeeseen .
Liikkeen omista/myyjä väitti pokkana , että sylinteri on väärin poautettu eikä suostunut ensin korvaamaan mitään . Tosin myöhemmin ymmärtäkseni ei niin ystävällismielisen keskustelun jälkeen ostaja ja myyjä pääsivät yhteisymmärrykseen . Uutta sylinteriä ei kuitenkaan tullut .
Paikkasin sylinterissä olevan reiän ja viimeksi kun ko. mopon näin , niin siellä oli vielä sama paikka paikoillaan .
Tarinan opetus ? No , halvalla saa halvan osan ja joistain liikkeistä vielä boonuksena halvan kohtelun . Täytyy tosin myöntää , että jotkin taiwanin valmistajat tekevät ihan kelvollisia osien aihioita  ;D

Tomppa:
Pakko heittää vasta-argumenttia peliin. Viime talvena panshoveliin Stormista Taiwanin 1200 pytyt. Oli muuten vikat, eikä uusia kuuulemma tule. Koneistuksen kautta reipaaseen ylikokoon, kun käytetyt stroker männät oli 1340:sen. Öljykanavat sylinteriseinämistä tulpaten, koska öljynkierron paluu oli viety lohkojen kautta. Hienosti toimiva voimamoottori ja käydä kukkuu yhä (no ehkä talviunilla jossain oulun lähellä). Imeisesti noissa on onnea tai epäonnea, riippuu valusta vuosikerrasta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta