Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Buell X1 "Alltube"

Aloittaja Jauhoparta, 06 kesäkuu 14, 12:23:01

« edellinen - seuraava »

Hemuli

XB-malleissa on öljyt haarukassa, niitä on muutamia sovitettu myös putkirunkoisiin. En tiedä vaatiiko se rungon muokkausta, haarukka kun on kiinni koneen takakiinnikkeessä joka taas kumiripustusten varassa rungossa. Ja jos sellainen sovitetaan vanhempaan runkoon, pitää myös iskari muuttaa haarukan yläpuolelle. Mulla olis yksi ylimääräinen swingi/iskaripaketti hyllyssä ;)...

Öljytankki näyttää hyvältä, ainoa mikä tulee mieleen on riittävän ilmaraon jättäminen pakoputkeen - sittenkin olis hyvä kääriä jotain kunnon lämpöeristettä putken ympärille siinä kohtaa missä se kulkee tankin läpi. Muuten voi kesäkuumalla öljyt käydä hiukan lämpöisinä ;)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jauhoparta

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 07 marraskuu 14, 10:12:21Mulla olis yksi ylimääräinen swingi/iskaripaketti hyllyssä ;)...
Älä yllytä hullua  ;D Eikös se sun haarukka ollu viä se long-mallinen, mikä imasee jo aikamoisen kumin sisäänsä? Haarukka itsessään olisi jopa helppo sovittaa, iskarin kiinnitys runkoon vaatis jo hitsiä. Enkä millään haluaisi tärvellä tota ercin kromimolyhäkkyrää  :) Eikä tähän oo tulosa kun 200mm leveä takunen, sehän menee vielä pienellä kikkailulla ja vakioremmillä, ei toki orkkisvanteelle. Mutta tähänhän tulee siis pinnavanteet, joista olikin jo juttua viime talvena...
Toi säiliö ei todellisuudessa tule ihan noi putken iholle, siihen jää sentti tai kaks väliä. Ja sekin vaan kämmenen kokoselta alueelta. Mulla taisi jostain jäädä pala sitä kullitettua lämpösuojateippiä, sitähän sinne säiliöön kannattaa tunkea. Sopii vielä väreihinkin  ;D Thermoteccicään ei ihan poissuljettu ole, poistas kiillotushommat listalta ja sopis kyllä pyörän tulevaan tyyliinkin

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jauhoparta - 07 marraskuu 14, 11:12:10...Eikös se sun haarukka ollu viä se long-mallinen, mikä imasee jo aikamoisen kumin sisäänsä?...

Jep, mulla siinä oli 240/40x18 rengas ;)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jauhoparta

Jaa, kello onkin jo näin paljon, myöhästyneet onnittelut kaikille lapsellisille miehille  ;) Piti vaan äkkiä  käydä verstaalla pari kuvaa räppäämässä, mutta taisin hiukan jämähtää. Säiliötä väännetty tää viikonloppu, joskin tänään olis saanu kyllä jäädä pois verstaalta. Ei oikein mikään menny putkeen, käsikin tärisi niin ettei meinannu kolvi pysyä peräsä. eikä nyt mee edes krapulan piikkiin  :( No kuitenkin vähän edistyi... Seuraavat kuvat esittää pytyn takusta. Eli naputettu, väännetty, hierottu ja hitsattu. Tykkään vetää ensin pisteitä n. tuuman välein, siitä sitten pätkissä loppuun.





Seuraavaksi hiukan sovittelua, ihmettelyä, siistimistä ja ihmettelyä...







Tempasin vielä rautalangasta hiukan selkärankaa ja teippiä esittämään pintapeltejä. Hahmottaa edes hiukan tulevaa...







Seuraavaksi täytyy tehdä kiinnitys pytylle, tempasin siitä pikasen hahmotelman...



Eli teen uuden kiinnikkeen tohon motin päähän, josta vati tulee kiinni. Täytyy hiukan miettiä myös letkulähtöjä, saa sitten samalla kertaa sorvata kaikki nappulat. Sorvi kun ei ole omassa tallissa  ::) Mutta tällasta tällä kertaa


Jauhoparta

Tänään vietetty visiointi-iltaa, eli lastenvahtina eukon lähtiessä taas puolustamaan kotikylän hupenevia palveluita valtuustoon. Saas nähdä lähteekö tänään ambulanssit vai ensiapu  ??? Toukkien kans on kyllä helpottavaa touhuta, ei paljon tartte miettiä turhia, mutta ennättää kuitenkin hiukan suunnittelua harrastaan. No sain siinä sivusa näkerrettyä pellistä pikku ohjurin kytkinvaijerille, näytti muuten osuvan öljypurkin tielle. Tämä siis hitsaten kiinni...





Öljykorkkiin, ja bensakorkkiin olisi nyt emmeet kalastettuna, mistäs muualta kuin työmaan roskapöntöstä  ;D, köyhiä kun ollaan. Niistä enemmän viikonloppuna kun pääsee pyörittään sorvia. Sanokaas muuten viisaammat, olisko bensatankin huohotukseen jotain vippaskonstia kun toi vakio korkista-letkulla-atmosfääriin ei sovi silmään. Eli tämmönen



Tosta korkin nipasta lähtee letku, mutta uusi korkki tulee tohon viereiseen palikkaan ihan kierteellä, eikä se kaipaa mitään nippoja. Kai itte korkistakin saa tehtyä hönkivän, vai?

Jauhoparta

Rauhallinen viikonloppu takana, siis rauhallinen verstaan suunnalla  :) muutaman tunnin kerkesin sorvia pyörittään, mutta ei kai tässä vielä kiirus ole...



Tommottet sokeet holkit pyöräytin öljysäiliöön hitsattavaksi, ja niihin m8 jenkat. Saumasta saa muuten helpommalla nätin, kun tekee reilun viisteen tohon reunaan. Jos jättää ihan teräväksi, täytyy hitsata pirun tarkkaan, ettei sulata sitä...



Tässä olis öljykorkin rakennussarja  ;D Vasemmalta oikealle, hitsattava holkki sisäkierteellä, puolen tuuman tulppa läpireijällä, tulpan koristehattu ja ruuvi usit-tiivisteellä. Tein niistä mitä saatavilla oli. Holkin sorvasin jatkonipasta missä oli puolen tuuman jenka valmiina. Käytin valmista tulppaa, koska sellasia löytyy työmään roskapöntöstä, ja siinä on hyvät kierteet ja tasotiiviste valmiina. Hatun sorvasin jostain hukkapalasta paksua alumiinilevyä ja näytin hiukan viilaa. Hiukan vielä viimeistelyä ja saa heittää anodisointikuormaan




Jauhoparta

Työnantaja siunasi parin päivän lomautuksella, jotka otin mielihyvin vastaan  :D Sai vähän reilummin aikaa puuhastella tuon öljysäiliön kimpussa, mikä on osottautunu aika paljon odotettua työläämmäksi.
Mutta koska näin ei olisi  ;D
Oli pakko tehdä tämmönen dummy-kiinnike kiinnityksien paikoittamiseen. se on vastaavan paksuista levyä, mitä värinäkumitkin vaikuttaa asemaan



Sitten vaan pytty reikiä täyteen ja kiinnikenatsat, kaikki neljä, hitsaten kiinni







Öljylinjat ajattelin tehdä jic tai an-liittimillä. Joten muokkasin jic-kulmista läpiviennit säiliön pohjaan ja hitsasin niihin pätkät ruostumatonta hytikkaputkea (sattu olemaan jemmassa)...







Ja palikat hitsaten kiinni. Imupuolelle jätin hiukan paskarappusta ettei lähde ylimääräset partikkelit kiertoon  ;)







Letkut kulkee tuolla katteen rakosessa piilossa. hiukan niille joutuu kyllä tekemään tilaa



Seuraavana pääsen vihdosta viimen naputtaan loput pellit ja sulkeen arkun. hiukan jännittää tilavuus, mutta kai se yli kahden litran menee. Täytyy varmaan laittaa vielä pitkä suodatin. Mieli tekisi jo päästä perseen kimppuun, syntyny paljon uusia ideoita  ;D

flhx

Lainaus käyttäjältä: Jauhoparta - 21 marraskuu 14, 14:49:58
..Täytyy varmaan laittaa vielä pitkä suodatin...

Nayttas olevan aika vahan rakoa sailion ja sudin valilla, mahtuuko pitempi putsari? Siis myos tulemaan poiskin vaihdettaessa...Kuvissa nayttaa olevan lyhkanen versio?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Jauhoparta

Tuota muovilirpaketta säiliön alla täytyy hiukan veistää että öljylähöt menee sen sisään, siksi säiliö majailee kuvassa hiukan korkealla.

Don Quijote

Hyvännäköistä duunia.

Loistoesimerkki siitä miten periaatteessa piiloon jäävä ja tavallaan "vähäpätöinen" osa vaatii aikaa ja suunnittelua että siitä saa toimivan ja hyvännäköisen samaan aikaan. Ja silti Taavi Tavis näkee, jos näkee, vain öljysäiliön eikä tajua ollenkaan sitä eforttia mikä siihen on käytetty  8)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Wii

Hyvän näköistä jälkeä! Näissä koneissa on aina ongelmana tuo öljysäiliön "piilottaminen" ja niinkun monissa muissakin akku. Tuohon toiselle puolellehan menisi akku mukavasti?  ;)

Jauhoparta

Kyllähän näissä tuo ylimääräinen tekniikka on vähän ongelmallista esteettisesti. Akku pysyy paikoillaan ihan siitä syystä, että sen alla on kohtalaisen karu tarjotin. Koitan pitää rungon kuitenkin suht originaalina. Mieli kuitenkin tekisi rakennella alumiinista kotelo näille a123 muotikennoille. Niistä kun pystyy tekemään paremman muotosen paketin, saisihan ne pistettyä vaikka yhteen pötköön runkoputken sisälle. Siinähän olisi idea tehdä pyörän selkäruodosta akku  ;D Tai vaikka maglite rungoksi ja sille kiinnike tankin päälle. Sais huitoo sillä ylimääräset pirkot kyydistä. Kuitenkin haluan pitää option käyttää vakioakkua jos kennot ei toimisi, vaikka niistä aika hyviä kokemuksia onkin maailmalla.

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 22 marraskuu 14, 10:21:40
Ja silti Taavi Tavis näkee, jos näkee, vain öljysäiliön eikä tajua ollenkaan sitä eforttia mikä siihen on käytetty  8)

Tämähän on mulle ensimmäinen 2-pyöränen projekti, ellei lasketa teiniunelma Tunturia  ;D Ja kyllä työmäärä välillä yllättää, vaikka tämä nyt onkin aika pienenluokan hommia verrattuna moneen taideteokseen tällä foorumilla. Mutta tämänlainen nysväys sopii mulle vallan hyvin, oon aina tykänny käsihommista enemmän ku valmiin tuotoksen katselusta  ::)


Jauhoparta

Jaahas, taisin nukkua talviunilla pommiin. Olosuhteet pakotti hiukan pitämään verstaalta lomia, mutta taas mennään pää edellä. Vähän huonosti tullu otettua kuvia, nekin taattua kännykkälaatua, mutta pannaas hiukan esitellen. Eli öljysäiliö olisi kiinnikkeineen maalia vaille. Meni kiinnikkeen teko oikein kunnon viilaamishommiksi, eli kaluina pylväspoa omatekosilla terillä, viila ja rälläkkä.
tällanen siitä tuli, alkuperänen vierellä







Lisäsin hiukan lihaa alakulmaan ku näytti hepposelta. Niin, ja 12mm latasta ton leivoin







Ja sitten sovittelua pyttyyn. Eiköhän toi kestä vaikka säiliö hiukan painaakin.





Ja siinä se riiputtaa vaimenninta



Uskomaton näpertäminen tosta oli. Tars varmaan opetella käyttään jyrsintä pikkuhiljaa. Olis voinu auttaa tässäkin. Mutta seuraavassa osiossa esitellään ite kanisteri.

Jauhoparta

Säiliö on ollut jo hetken maalia vaille valmiina enkä sitä valitettavasti oikein kuvannu, muttei siinä mitään ihmeitä ollutkaan. Polvea vasten väännetty ja naputettu kipeytymiseen saakka. Säiliö kuvissa hepillä, eli rakoa löytyy tarvittavista paikoista kyllä  :D Eli näin:











Sorvasin vielä palikan millä sain korkin upoksiin, oli kamalan näkönen kun törötti ylpeänä pystyssä





Pytty kuvissa siis tinattuna ja testattuna.



Kapteeni sika

Sit kun korkin reunoille kertyy vettä/kuraa niin ne on leilissä kun avaat korkin.