Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Buell X1 "Alltube"

Aloittaja Jauhoparta, 06 kesäkuu 14, 12:23:01

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

#15
"Syy miksi ecm siirty tankin alle, johtuu ahtaasta perseestä. Penkin alle saa nippa nappa tungettua sulakkeet ja releet. Ja motoscopen breakout boxikin tarttee johonkin tunkea. Onko paikka hyvä, siitä en tiedä. Ecm sisältää ainakin deutschin liittimet mitkä on markkinoitten tiiviimmät että kosteus ei varmaan ole ongelma, eikä lämpö. 5mm alumiini eristää popan hyvin. Tärinä on kysymysmerkki."

Itse asiassa alumiini johtaa hyvin lämpöä, ei oikein toimi sen eristeenä, varsinkaan jos siinä on komponentteja kiinni.

Motomatti

Foliopintainen lämpö- ja äänieriste jota autoissa käytetään ahdinten ympäristössä toimii kyllä eikä paina paljoa.

Jauhoparta

Juu, näin se menee. Meikäläisellä pieni ajatuskatko. Jos ecun ottaisi millin pari irti levystä, sitten toi toimisi. Mutta tuskin lämmön kans tulee ongelmaa, ecun ja venakopan välissä on n. 30mm ja emäputken tienoilta pääsee ajoviima suoraan ecun pintaa jäähdyttämään. Onneksi multa löytyy vielä vara-ecm  ;D

Hemuli

Hieno projekti, herättelee itsessäkin mielenkiintoa suunnata katse tallin nurkassa makaavaan ikuisuusprojektibuelliin. Toi takapään modaus on kerrassaan maukas, saatanpa "lainata" muutaman idean siitä ;). Omaan täytyy vaan kehittää kokonaan uudet kiinnikkeet kun kyseessä on M2 Cyclonen runko jossa takahäkki on alun perin hitsattu kiinni. Pitää tehdä aika tukeva kun kyseiseen Buluseen tulee perinteiset stereoiskarit taakse.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jauhoparta

Kyllä saa ideoita lainata, sitä varten täällä kai kirjotellaan. Mun runkoon oli kyllä kohtalaisen kivuton tehdä toi perämuutos, kiitos pulttikiinnityksen. Toisaalta M2 runko on omaan silmää  paremman näkönen, johtuu varmaan takaosan kapeudesta. En oikein tykkää kuinka omassani tankki ja penkki kohtaa. Vanha muovisatula oli vielä karmeampi. Se taipu banaanille kuski selässä. Tankin ja penkin väliin tuli aina sellanen genitaalin typistin  ;D

Hemuli

Itselläni oli aikomuksena nimenomaan käyttää se alkuperäinen satulan pohja joka ainakin M2:ssa laskeutuu hienosti tankin päälle. Mutta toi takapää pitää saada sirommaksi mutta kuitenkin riittävän tukevaksi kantamaan takajousituksen rasituksen. Meininkinä oli myös tuoda pakoputkisto sieltä satulan alta ulos ellen päädy rakentamaan jotain hyvin perinteistä café racer henkistä 2-1-2 ränniä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jauhoparta

Kai se olis aika nostaa tätäkin projektia esiin, näyttää muillakin rakennuakausi käynnistyneen. Projektin eteneminen katkaistiin keväällä muitten projektien tieltä. Koko kesä meni pirttiä rempatessa ja salaojia kaivaessa. Ei olisi kerenny ajeleen, vaikka puhveli olisi valmiiksi tullut, tai tähän ajatukseen oli hyvä tuudittautua  :(
Kampesin perseeni varovaisesti verstaalle, oli aika hyvä aaninki mitä odottaa. Tila sai toimia taukohuoneena, puuverstaana, varastona ja nakkisuojana puoli vuotta, joten hetki meni siivotessa. Muutama tunti ja tila näytti tältä...



Ei tuo kaksinen koppi ole, mutta saa vielä tämän talven kelvata (kuulostaa etäisesti tutulta lupaukselta). Mutta on se ainakin lämmin  :) Hetken sai miettiä mihinkä sitä jäätiin. Aika hyvällä mallilla hommat on, ei mahdottomia ennen lopullista räjäytystä maalauksia varten. Mutta jostain oli alettava, ensinnä väänsin satulan alle suojapeltiä, näin...



Ei hyvä, täytyy jättää hetkeksi hautumaan. Pelti näyttää tyhmältä kun se laskeutuu öljypytyn päälle. Sitten hokasin että öljypyttyhän se kusee koko homman. Sain tosta persuksesta lopultakin mieluisan ilmavan ja sitten se täytyy täyttää tollasella muovinpalalla. Rupesin sitten etsimään uutta paikkaa säiliölle, koneen alle, tankin sisälle, takahaarukan päälle XB-tyyliin, akun tilalle... Mikään ei oikein miellyttänyt. Sitten muistin appiukon saunatyömaalta jääneen rosteriputken  :o



Siitä sitten pätkä ja sovittamaan akun päälle perinteiseen tyyliin säiliötä...



Siihen se sopii. Akulle tilaa rälläkällä. Toinen pää avonaiseksi että sen saa kivasti sujautettua sivusta sisään. Päätyihin tulee jotain mukavaa silmänlumetta ja taikatemppuja ettei näytä tylsältä...



Halusin käyttää vakiokoon akkua säästyäkseni turhilta temppuiluilta, se vaan kääntyy navat taakse. Tällä muutoksella saan tuon irtoperän kolmion avonaiseksi ja taas akkua piiloon. Että sellasta tällä kertaa

Hemuli

Toivottavasti toi pyöreä muoto häipyy pellitysten myötä - se sopii tuon tyyliseen pyörään kuin hajuvesi lihapullille... Olisin melkein toivonut että teet omavalmisteisen öljysäiliön sinne peräosan sisään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jauhoparta

Kyllä sitä säiliötä sinne peräpylpyräänkin suunnittelin. Se olisi vienyt vaan sen norttiaskin mentävän tavaratilan jota sinne antaumuksella väkersin. Vakiona toi akku pistää pirusti silmään, ja halusin täten sen piiloon. Jotain suojakoppaa siihen on ilmeisesti myytykin, mutta se on vielä kamalampi. Toi takapytyn viereinen aukko rungossa on niin hölmön mallinen, ettei siihen sovi oikein kantitas tai pyöreä säiliö hyvin. Mulla on kyllä muutama idea millä ton pytyn häivytän, tai tuon vielä törkeämmin esille. Joku sisustusohjelmien puppeli opetti taannoin suu vaahdossa että jos jotain ei pysty piilottamaan, korosta sitä  
;D On muuten monessa hommassa ollu osuva motto

Jauhoparta

Noniin, aikani eilen tallissa pyörittyäni, totesin että toi putkimallin säiliö ei taidakkaan olla se juttu. Hemulin lihapulla/hajuvesi vertaus, pisti mietteliääksi. Palasin vanhaan suunnitelmaan ja pönttö saa muuttaa vallan eri paikkaan. Siitä lisää illemmalla. Toki, jos joku keksii jonkun maata mullistavan idean, saa sen jakaa...

Jauhoparta

Piti laittaa pari kuvatusta eilen alotetusta öljysäiliö vol. kakkosesta, mutta kuvavati prakaa. No paljastetaas idea kuitenniin. Eli, joskus näin unta leipovani alkuperäsen bugispoilerin tilalle peltisen vastineen, jonka sisälle öljyt olisi jemmattu. Homma tyssäsi siihen, kun oli hiukan epäselvää millai pumppu jaksaa imeä voiteluaineet alapuoleltansa. Muiden yhteyksien kautta oon kyllä tietonen, että kyseisen tyylinen pumppu kyllä kohtalaisesti imee, ainakin kun saa siemennesteen. Otin nyt kuitenkin hiukan varmanpäälle ja öljyn yläpinta tulee selvästi pumpun yläpuolelle, alapinnan kuitenkin jäädessä hiukan alapuolelle.
Aloin vääntämään ihan tavan mustasta 1.6mm paksusesta pellistä säiliötä bugispoilerin  päälle, enskakopan eteen. Materiaali valikoitui olemassa olevien hukkapätkien mukaan, ollen kuitenkin vielä peltisaksilla leikattavaa. Pytyn muoto mukailee enskakopan ja spoilerin pintaa ja kääriytyy osin pakoputken ympärille. Toivotaan vaan että koko riittää, tähtäimessä ainakin 2 litraa ja ilmatila. Palaan asiaan kun saan kuvat näkyviin

Jauhoparta

Noniin, kuvaämpäri alko pelittämään. Tuosta...





Ei häävejä kuvia, eiköhän siitä idea selviä. Jäi naputtelu vaan alkutekiöihin kun sammakkamies povas lunta. Oli sitten yöllä pakko ruveta rengasjumppaan, emännällä kun on ollu hiukan epäonninen ajohistoria  :-\.

Jauhoparta

Välipäivitys:

Tollanen tuli tehtyä ilmanputsarille. Materiaaleina joku laippa, happonen käyrä ja vähän isompi hytikkanippa. Eri matskujen takia hitsattu 309 langalla. Saa nähdä tuleeko ikinä käyttöön, mieli tekisi sellasta hävytöntä trumpettia sivullepäin  ;D





Wii

Mielenkiintonen idea tai oikeastaan molemmat on.. ja minun mielestä tuo ensimmäinenkin oli hyvä koska akku jää ilmeisesti tuonne kuitenkin? Mutta mietin vähän jotain saman tyyppistä viime talvena mutta juuri tuon öljynnousun takia idea kariutui joten tein omaan kahvilakyttyrän sisälle tankin. Siis sportsteriin. Mutta innolla odotellaan mitä tulee.  :)

Oliko muuten niin että Bululla on semmonen takahaarukka missä on öljytila? vai oliko? Entäs semmonen?

Jauhoparta

Kyllä noissa uudemmissa buluissa on öljyt haarukassa. Oon vaan jotenkin haluton hitsaamaan tota runkoa materiaalinsa takia, sen muokkaus jää pariin lisäkiinnikkeen hitsaukseen. Ja toi on jotenkin sopivan outo ratkasu pistää iskari koneen alle. Halusin säilyttää akun orkkiksena tai ainakin sen paikan, nythän voin laittaa vaikka litiumi akun, mikä on puolta pienempi. Tai tehdä oman litteän akun a123 akkupatukoista. Mutta jos nykytekniikka pettää, voin aina heittää vaikka bilteman agm-akun tohon vakiotarjottimeen.