Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Buell X1 "Alltube"

Aloittaja Jauhoparta, 06 kesäkuu 14, 12:23:01

« edellinen - seuraava »

Allan

Cafe fighter kuvaa minusta tuota pyörää oikein hyvin. Nykypäivää vanhojen kilpureiden hengessä. Joka tapauksessa, oli luokka mikä hyvänsä niin pyörä on kyllä erittäin hieno. Onnittelut pystistä.

Jauhoparta

Jaahas. Kevät tekee tuloaan ja muiden projektit alkaa valmistua. Oma buluseni on kerännyt talven pölyä tallin nurkassa. Hiukan listasin tehtäviä huoltoja ja pikkufiksejä, kohtuu vähällä nyt pääsee kuitenkin. Nopeusmittarin anturi kuoli puolessa välissä ajokautta, huohottimen letku täytyy reitittää uusiksi, mittarin ohjausnappi vaatii kohtuutonta runtua toimiakseen ja bensapumpun yksi tiiviiste on kuivahtanut ja vuotaa paineistettuna.

Pieni video joka piti aiemmin jo jakaa...
https://youtu.be/6YdVf6qQeF8

Jauhoparta

Ajokausi on avattu ja kaikki suomen vuodenaikojen hienoudet koettu. On ollut lumipyryä, kovia aamupakkasia unohtamatta vettä. Kyllä silti on ollut hienoa päästä satulaan. Mitään ihmeitä ei ole tehty pyörälle. Muutamia lastentauteja korjattu ja perushuollot hoidettu. Ajovaloon en syksyn pimeiden jälkeen ollut tyytyväinen ja ajopyörästä on kuitenkin kyse. Jotain oli siis keksittävä, paluu alkuperäiseen suunnitelmaan ja lediä nokalle. Ostin jonkun sportin tarvikeumpion jonka leikkelin jättäen vain tarvittavan. Vauhti oli kova eikä kuvia kerennyt ottaa. Tein uuden alakiinnikkeen t-kappaleeseen ja hitsailin kuuppaan tarvittavat vastineet sekä kehyksen kiinnitylseen mulkurat. Heppasin myös ylimääräiset lävet kuupasta ja tina-pakkeli-maalaus perään. Umpio on kokoa 5 ja 3/4 ja vaikutti hiukan ujolta. Kasvatin kehyksellä hivenen halkaisijaa.

Kehyksen sorvasin 20mm alulevystä.

Täytyy julkasta parempia kuvia kokonaisuudesta kun saa pyörän pestyä ja vahattua.

Nopeusmittarin anturi antautui viime syksynä, mikä on näille tyypillistä. Mittarissa on vaivaiset 25 tkm ja ainakin kolmas anturi menossa. Hintaa on kuitenkin kyseisellä kokkaralla reipas satku, jotain oli siis keksittävä estämään loimaalla käynti. Rakentelin uuteen anturiin regulaattori  vanhasta tomtomin autolaturista. Se laskee jännitteen viiteen volttiin ja toivon mukaan suodattaa jännitepiikit pois. Uusi anturi lihoiksi siis...

Muovipurkista kotelo ja holkkitiivisteet päihin. Johdot juottaen piirilevyyn kiinni ja kokokomeus täyteen kuumaliimaa. Mulle on jäänyt jostain jotain erikoisliimaa mikä jää vähän elastiseksi ja tahmeaksi. On ollut hyvää tällasiin turauksiin.

Liimasukat lukituksiksi ja lopuksi vedin koko komeuden gummimaalilla mustaksi.

Mittari toimii kuin junan vessa mutta jostain syystä vaatii noin puoli kilsaa ennen kuin näyttää lukemaa.

Jake

Tuo regulaattori on hieno idea!

Mulla on kaksi anturia hyllyssä varoiksi. Tai toinen nyt pitää jo vaihtaa, kun edellisellä on pari tonnia ajettu  >:(

Hieno pyöräkin on!

Jauhoparta

Mikäköhän näistä mahtaa todellisuudessa syödä nopeusantureita? Pitkällisen nettitutkiskelun myötä ei asia täysin mulle auennut, vaikka monia selityksiä tarjolla onkin. Yleisimmin syytetään virtalukkoa aiheuttajaksi jännitepiikeille, mikä kuulostaa omaan korvaan jotenkin kaukaa haetulta. Se kyllä puoltaisi tätä syytä, että itseltänikään ei ole anturi hajonnut ajossa vaan seisomisen jälkeen. Joku taas oli sitä mieltä, että anturi olisi tarkoitettu toimimaan pienemmällä jännitteellä (+5v) ja itsellä ECM tarjoilee kyllä +12v. Tiedä häntä, pääasia että nyt pitäisi kestää. Onko muuten muissa saman firman kulkuneuvoissa moista ongelmaa?

maick

Tämä nyt ei suoranaisesti ole vastaus kysymykseen, mutta muistui mieleeni kun joskus pähkäilin antureiden hulppeita hintoja. Selvitykseni jäi vähän puolitiehen, mutta kovin samannäköisiä Hall-antureita on esim. Honeywellillä:

https://sensing.honeywell.com/sensors/hall-effect-digital-speed-sensors/SNDH-H-series

Noita ja vastaavia saa Farnellilta, Digikeyltä, Mouserilta, jne. muutamalla kympillä. Jos ei muuten, niin ainakin speksejä voi opiskella. Äkkiä katsomalla toimivat aika laajalla jännitealueella.

Jauhoparta

Jos orkkisanturi on siellä päinkään, mitä tuossa Honeywellin kataloogissa, ei jännitteen kanssa pitäisi olla ongelmaa. Yllättävän laajalla skaalalla näyttää toimivan. Muutenkin jännä homma että näiden kanssa on ongelmia kun samaa tekniikkaa on laajasti käytössä ilman ongelmia. No pääasia että antureita vielä rahalla saa ja usb-latureita regulaattoriaihioiksi myös  ;D

stana

Mulla on kestänyt vajaa 55000tkm ja entisen omistajan ajot päälle n.23000. Ei tietääkseni ole nopeusanturia vaihdettu, vapaa pimeni noin 4:ssä kympissä. Kokonais matkaa siis..  :D

twinspeed

mulla mittari pimeni sportista 37k kohdilla. Uusi anturi hyllyssä, mutta vielä laittamati paikoilleen.

Pimeni muuten hetimiten talvisäilytyksen jälkeen.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Jauhoparta

No ei taida anturiongelmilla löytyä mitään johdonmukaisuutta  ;D Paskaa tuuria mulla vaan, tottakai  ;)

Jauhoparta

Pannaas parempi kuva etuvalon toteutuksesta. Koitin tehdä kiinnikkeestä mahdollisimman huomaamattoman ja tunkea lampun lähelle emäputkea. Sillä tuntuu tällasessa pyörässä olevan todella iso rooli, missä lamppu tönöttää. Paljon näkee lamppuja vakiokiinnikkeillä liian ylhäällä ja kaukana edessä. Se ei vaan omaan silmään sovi. Muutenkin olen tyytyväisempi pyörään nyt, kuin rodin lampulla.

Nyt olisi sellanen fiilis, että projekti olisi osaltani valmis ja bulu saa jäädä ajopyörän virkaa toimittamaan. Toivottavasti finanssipuoli hellittää ja saisin hommattua toisen pyörän pilkottavaksi. Mieli tekisi jotain pidempää  ;D

Jauhoparta

Buellin tarina päättyi omalta osaltani. Uusi omistaja löytyi ja sai heti ongelman selvittääkseen. Akku ilmeisesti kuoli ja rupesi aiheuttamaan käyntiin häikkää eikä pidä latinkiaan. Toivottavasti saa selville vian. Harmi sinänsä, minua bulu palveli luotettavasti ja oli erityisen reilun oloinen jannu. Minä sen sijaan jatkan kohti uusia haasteita ja alan etsiä omaa lapiota  ;D

Jack

Mulla olis tällä Lapio. Ei halvin, mutta jopa erinomainen. Tekniikkaan ei tartte kiinnittää huomiota, kun se on tehty. Ota ihmeessa yhteyttä jos kiinnostaa yhtään.
Flatheads!!!

Jauhoparta

Kiitos tarjouksesta Jack. Pelkäänpä että menee yli budjetista, etsin siis perinteistä halpaa paskaa mihin sitten osamaksun omaisesti pistää loputkin rahat tipotellen kiinni  ;D ;D On kyllä nätti toi sun lapio, siitä ei ole kiinni