Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Buell X1 "Alltube"

Aloittaja Jauhoparta, 06 kesäkuu 14, 12:23:01

« edellinen - seuraava »

Jauhoparta

Terve vaan kaikille! Pitkän aikaa on pitänyt pistää vaatimaton rakennelmani tännekkin kansan nähtäväksi,  mutta en suoraan sanoen ole saanut aikaiseksi. Tähän asti olen kirjoitellut tuonne Pegasus Garagen foorumille. Toki jatkan sepustuksia siihenkin suuntaan. Olen täällä pyörinyt sellaisena sivustaseuraajana jo pitlän tovin ja ajattelin antaa hiukan omaakin panosta tähän soosiin. Paljon on saatu ideoita, inspiraatiota ja helpotusta ongelmiin muitten projekteja seuraillen.

Sitten asiaan...



Hain pyörän 2 tai 3 vuotta sitten, syksyä se taisi olla, pääkaupunkiseudulta Vamu mc:n jäseneltä. Pyörä oli kaikin puolin siisti ja kunnossa, mutta ulkonäkö ei oikein sytyttänyt. En pitänyt sen niin väliä, projektiksi sen kuitenkin ostin. Iso osa hommista on tehty, eli päivityksiä riittää moneen viestiin ennen kuin kuvat saavuttaa reaaliajan. Jatketaas tästä illemmalla

Jauhoparta

#1
Laitan nyt ensin kertomusta kutakuinkin suoraan pegasukselta, ei ole varmaan mitään järkeä ruveta pyörää uusiksi keksimään.

Pistetään vaikka tuosta perästä hiukan tarinaa ensinnä. Eli tavotteena oli jotain söpöä pientä, joku voisi ehkä yhdistää johonkin moderniin kuppilakilpuriin, tyylistä persausta. Kumminkin sellanen minkä meikäläisen ruho peittää piiloon katseilta. Hytikkakaupasta 25mm saumatonta putkea ja kaverilta bilteman putkenryttäin, ja kohti uusia pettymyksiä.





Ensin syntyi yläkaari kuudesta mutkasta. Saumoihin sorvasin holkit lähinnä keskittämään putket. Sorvista pyöräytettiin myös neljä holkkia kiinnityspisteiksi perälle. Nämä sitten sulattelin parhaan kykyni mukaan kiinni.




Holkeissa on upotukset mihin tulee mustapassivoidut kuusiokolot anodisoiduin kuppiprikoin kiinni. Sitten vääntelin alaputket samalla tekniikalla. On muuten äärettömän perseestä koittaa hitsata tällasesta rakenteesta suora, pyrkimys oli kuitenkin muutaman kympin sisään.







Siinä näkyykin jo takavalon aukko, penkin lukko ja 1 vahvike valmiina. Ihan tyytyväinen olen tuotokseen. Muutamia juttuja olisin tehnyt lähinnä helpommin, mutta oppia ikä kaikki. Jatketaas seuraavaksi vaikka kilventelineestä.

Jauhoparta

Älkää sitten kiinnittäkö mun verstaaseen liikaa huomiota, se toimii tilapäisenä rakennuspaikkana. Tai ei paikka mihinkään muutu, sisuskalut vaan vaihtuu. Tällä hetkellä se on sellainen monitoimihuone  ;D Ajattelin, että vielä tämä projekti ennen tallin remppaa. Kunhan ensin saan meidän pääministerin vakuutettua verstaan tarpeellisuudesta.

Mutta asiaan, kilventeline raavitutti päänahkaa pitkään ja hartaasti. Jotta kilven olisi saanu lain vaatimaan kulmaan, olis tarvinnu perään liittää lähinnä lumikolaa muistuttava kokkare. Laitteesta tulee kuitenkin takavilkkujen etäisyyttä uloimmasta ulokkeesta lukuunottamatta täysin laillinen.
Asia lähti ratkeamaan näin:





Paikallinen pelliseppä taivutti osat kahden ja kolmen mm pellistä. Noi kun ei enää ylä- ja alahuulen välisä taivu, vaikka olis millanen sätkäkone. Niihin sitten taiteilin vähän kaunistuksia aseina rälläkkä, viila ja pora. Akseliin väänsin M16 kierteen ja teliineeseen sorvasin vielä holkin jonka hitsasin kiinni. Kuvassa on tilapäispultti, se korvataan kuusiokololla jonka alle sorvasin anodisoitavan kartioprikan. Osat hitsasin paksun alumiinin päällä, auttaa peltiä hitsatessa PALJON. Kuvasta uupuu tukitanko mikä lähtee jarrusatulan takapään kiinnityspultin alta. Saas nähdä käytännössä kuinka kestää, ei sitä ainakaan käsin saa vääntyyn. Tein tän tavan mustasta jos kestäis vapinaa vähän paremmin. Kilpi valaistaan pienellä hyväksytyllä ledinauhalla.

Jauhoparta

Pellisepolta haettiin 3mm alumiinilevyä yhdellä kanttauksella. Olen yleensä levytavaraa ostaessa ottanu jonkilaista kanttia valmiiksi kun se ei merkittävästi vaikuta hintaan. Leikkelin levystä pistosahalla karkean muodon ja sovittelin sitä lähinnä tankin sauma mielessä. On muuten hyvä kalu tuo pistosaha levyhommiin. Menee vielä 3mm teräkseenkin ku "mätään tätiin". Leikkelyn jälkeen heppailin osat hollille ja annoin everlaastin laulaa. Tämä on siis ensimmäinen varsinainen alumiininhitsaustyö jonka teen, eli oon aika herkkä kommenteille 



Sorvasin penkin lukkotapille nappulan, johon pyöräytin 7/16 unf kierteen. Etupään kiinnityslipareelle leikkasin paksummasta alusta palan, johon pyöräytin 2 m6 jenkaa. Nämä sitten hitsaten kiinni. Penkin pehmusteen puolelle tein kokeilumielessä vahvistesaumoja, varsinaisten saumojen jäädessä alapuolelle. Sitten vaan raakaa työstöä yksihakkusella viilalla ja fiiberilaikalla. Lopputulos näyttää kutakuinkin tältä



Pehmusteeksi hain Tampereen vaahtomuovista raskainta limilevyä, jonka hinta muuten yllätti. Mutta ei viittiny tässä kohtaa tinkiä, mukavuus ennen kaikkea. Vaahto vaan raakasti kontaktiliimalla pohjaan kiinni, ja karkeaa muotoa hakemaan. Työstö kävi fiiberlaikalla yllättävänkin mukavasti. Aika paljon sai tehdä apuviivoja, symmetria oli kuitenkin mielessä. Tankki ja perän kulma ei ihan hirveitä tiloja anna muotoilulle. Hiukan jotain kikkailua halusin tuohon pyrstöön. Tällasta siitä tuli







Pientä viilausta ja penkki vaihtaa paikkakuntaa, eli saa vaatteet.

Tuomo

hienoa pukkaa. tuon sukupolven buluissa toi takahäkin muotoilu onkoin se mikä vakiona tökkää pahiten silmään

Rezi

Kyllä tällaista jälkeä kehtaa esitellä!! Tigilläkö alsaa hitsasit?

Jauhoparta

Hankin tollasen everlaastin ac/dc tigin ja siihen vesijäähdyttimen ja polkimen. Sillä siis hitsailin. Rosteria ja mustaa olen kyllä tigillä vedellyt ennenkin. Meinasi kyllä tulla suru puseroon ennen kun pääsi alsahommissa vauhtiin. Kaveri toi harjotushommiksi kotarin alumiinisen takarungon mikä oli vähän joka puolelta halkeillu. Ei ollu kyllä helpoimmasta päästä sellasen vanhan öljysen paskasen ties minkä alsan hitsailu. Tää penkkiprojekti menikin sitten kuin vettä vaan. Koitin tonne pehmusteen puolelle vielä eri säätöjä, varsinaisten saumojen jäädessä alapuolelle. Yllättävän helppoa kyllä.

Jauhoparta

Pistetääs tosta jakkaran tekovaiheesta hiukan lisäkuvaa, jos se vaikka jotain auttais  :)






Make

Voi #%&!!! kun on nättiä. Takarenkaan kuviointi muuten lämmittää kehoa ja mieltä ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Jauhoparta

Meni vaan meikäläisen makuun toi takarenkaan hävitys karvan verran yli. Tuli muutama sekunti aika pahasti piiskaa  :D. Mutta ei ku lisää tarinaa kansalle...
Halusin vrodin etuvalolle alakiinnityksen, tottakai sen koppa on muovia eli siitä tuli tekemätön paikka. No pyöräytin sorvista nappulat upotuksilla ja vääntelin hiukan 12mm keppirautaa mutkalle. Oli jotain astetta jäykempää, meinas loppua usko jo. Mutta kyllä se yhden hytikkasylinteri  ympärille antautu  8)







Olisi kiinnikkeen helpomminkin kai pystynyt tekee, mutta tollanen siitä tuli. Kiinnikkeen päälle tulee 12mm latasta pala, missä 3kpl m6 kierrettä. Koko hökötys tulee alemman t-kipaleen läpi niistä kiinni. Toivotaan että kestää tärinää, korjataan jos ei.
Tein eteen budjettikellermanit, kun ei voi käsittää alkuperäisten hintaa. Vilkuissa on tavan kiinnitys, eli m8 tanko. Sorvasin messingistä tangon sisälle jämptin holkin, johon m8 sisäkierre läpi asti. Tämä tulee sitten kahvojen alta kahdella pidätinruuvilla kiinni. Vilkuissa on ledit taaksepäin myös, mutta toki taakse tulee miniminiminivilkut avuksi. Noi messingit joutuu vielä tekemään uusiksi kun stonga vaihtu fattikseen. Antaa toi Afamin crossitanko ilman välitukea niin pirusti periksi. Kun meikäläinen lataa sen varaan 120 kiloo Tyrwääläistä rakkautta, stonga taipuu melkein 10mm. Käytännössä varmaan kestäis, mutta... Kaikki johdot menee stongan sisällä, tulee keskeltä vakosesta ulos, läpi t-kappaleen







Hiukan kiinnike vaatisi vielä tiggiä. T-kappaleen reiät vasta purkuvaiheessa. Voi olla jonkun mielestä toi rodin valo hiukan nähty/tylsä, mutta minkä sille voi kun se vaan sopii buluun hyvin. Alunperin piti laittaa vakio 7 tuuman kuuppa speakerin hyväksytyllä lediumpiolla, budjetti ei vaan sallinu sitä.

Jauhoparta

Tässä olis viimenen päivitys kopioituna pegasuksen foorumilta, tästedes reaaliajassa  :) Alkaa kaipaileen pylväsporaa, sellanen on kyllä käytössä, ei vaan viitti aina ajaa naapurikylään pikkuhommien takia  :(  Mutta aasiaan, tällanen sieltä 5mm alsalevystä löyty



Tässä ecm ja moottorin etukumi sulassa sovussa



Ja loppusijoituspaikka



Syy miksi ecm siirty tankin alle, johtuu ahtaasta perseestä. Penkin alle saa nippa nappa tungettua sulakkeet ja releet. Ja motoscopen breakout boxikin tarttee johonkin tunkea. Onko paikka hyvä, siitä en tiedä. Ecm sisältää ainakin deutschin liittimet mitkä on markkinoitten tiiviimmät että kosteus ei varmaan ole ongelma, eikä lämpö. 5mm alumiini eristää popan hyvin. Tärinä on kysymysmerkki.
            Fat barille täytyy tehdä kiinnikkeet. Ne lupasi tutun tuttu ettiä nc-koneella alumiinin sisältä. Ei tartte ruveta manujyrsimellä väkästeleen itte. Vanhat kiinnikkeet jyrsin t-palan tasalle. Kiinnitysreiät ylettyy paskamaisesti yläpintaa alemmas pari milliä. Taaimmaiset hitsaan umpeen ja etummaisista tulee motoscopen kiinnike kuusiokoloilla kiinni. Tässä kuva stongan kiinnikkeistä  :lol:



Jos on uusi takapää pieni, niin on valot ja vilkutkin  :D



Ei saa antaa koon hämätä, on kyllä pirun kirkkaat. Varsinkin noi vilkut yllätti

Jauhoparta

Tänään lähtee muovit, kaikki 2kpl ja etulokari, maalarille. Mulla on erikoinen ajatusmaailma, kun maalauksesta tulee riittävän yksinkertainen, sen voi viedä ammattilaiselle  :D Tässä tapauksessa maalarina toimii vanha pomoni, siltä ajalta kun ite tein vielä maalaus ja pellihommia. Ei jaksa tahria mattimustan takia ruiskua  ;D Löytyskö täältä muuten kivenkovaa teippimiestä? Tars saada muutama aika  yksityiskohtanen tarra, väreinä mustaa ja valkosta.

Motomatti

Itse olen teettänyt tarrani täällä: http://www.tarravarikko.fi/
Motoristimiehiä myös.

Jauhoparta

Jotain pientä saatu viikonloppuna aikaseksi. Mahdoton määrä kaikkea pientä kokkaretta tarttee tehdä, iso osa vielä kahteen kertaan. Lampunkiinnike sai kiinnityspisteensä, lopulliset hitsaukset loppuviikosta... Täytyy saada t-kappale käteen, porata reiät ja upotukset, vasta sitten hitsata viimeset saumat. Aika on niin kortilla, että täytyy välttää munailuita  :(



Mittarin telinettä aloiteltu. Mittariksi tulee siis motoscope pro. Se on sopivan huomaamaton, yksinkertainen kun on kaunista. Muutenkin motogadgetin tuotteet on laadukkaan olosia. Mittari tulee pieneen kulmaan ylemmän t-kappaleen eteen. Sorvasin pari nappulaa m8 sisäkierteillä. Nyt täytyy vaan odottaa mittaria, jotta saa kiinnityksen muotoiltua mittaria vastaavaksi.





Kilven telinekkin sai viimeistelyä, siitä lisää illalla...

Jauhoparta

Noniin, kilven teline olisi valmis. Nyt voin aloittaa hiukan yksityiskohtasemman tarinoinnin kun projekti ja todellisuus ovat samalla viivalla.
Teline kaipasi jotain mikä estää sitä vääntämästä tärinän saattelemana akselia, vääntö toki kohdistuu kiinnipäin. Ei kai se silti ole hyvästä  ;) Otin 12mm keppirautaa ja pyöräytin porakoneella ja rälläkällä siihen penetroituvaa muotoa



Hiukan toholla lämmittelyä, mikä kesti ikuisuuden. Ei jaksanu nuotiookan tän takia tehdä



Seuraavaksi katkaisu mittaan ja toiseen päähän tasainen kohta. Tätä vasten tuki nojaa telineeseen



Sorvista otin pari holkkia. Toisen hitsaan tuen päähän ja toinen koristeeksi telineen kiinnityspultille





Hiukan tiggikolvin kävelytystä ja tuki on valmis



Porasin myös kilvenvalon kaapeleiden läpivientikumeille reiät ja heppasin telineen taakse pari lyhyttä putkea, jotka ohjaa kaapelia. Että sellasta tänään. Huomenna lisää  8)