Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Keulageometriaa ja keulan rakennusta

Aloittaja rodchop, 07 lokakuu 09, 19:50:26

« edellinen - seuraava »

rodchop

Joo paras vaihtoehto tuohon olisi luultavasti sellainen kruger tyyppinen zydeemi jossa jousto olisi ohjauslaakeriputken sisällä. Eli hitsais keulan jäykäksi (muodot pysyis samana)
Myös tuossa saksalaisessa seppsterissä oli jokin vastaava viritys.  Jolloin keula ei enää niiaisi vaan jousto tapahtuisi hieman girder tyyppisesti. Mua ei girderissä mätä mikään muu kuin se että sivulta katsottuna en pidä siitä että keula siirtyy jotenkin luonnottomasti ohjauslaakeriputken etupuolelle.
Eli tarkoitus olisi saada kiinteempi (lyhyempi paketti)
Se miten tuollainen jousto toteutettu sekä miten se toimii on mulle täysi arvoitus.
Luultavasti liian kallis toteuttaa mulle. Tuossa esimerkki kuva tuosta seppsteristä.
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Näyttäisi vähän siltä että ohjausakselin ympärillä on joku softailin takajousen kaliiperia oleva vieteri ja siinä sivuilla sitten samantyyppiset iskarit mitä Ram-o-Mek tekee springereihin. Vähän epäilen onko Kruggerilla mitään iskunvaimennusta niissä showlaitteissa, korkeintaan jousi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 lokakuu 09, 08:17:14
Kuinka paljon tuolla jätön muuttumisella on lyhytkestoisissa joustoliikkeissä merkitystä? Jos noissa olis kunnon etujarrut niin voisihan se jarrutuksissa muuttua vähän herkänpuoleiseksi...

Ei välttämättä hirveän paljoa. Crossipyörissä on sangen pitkä jousitus molemmissa aksiloissa. Ajotilanteesta riippuen rungon asento saattaa olla hetkellisesti hyvinkin nokallaan.

Mites toi Rooken hässäkkä, etujarrulla (jota noissa onneks ei oo) jarrutettaessa voima tulee toisesta suunnasta kuin tienpinnan epätasaisuuksia ylitettäessä. Mun mielestä toi näyttää siltä, että etujarrun kanssa saattais käydä köppäsesti jo pelkän geometrian takia. Puhumattakaan siitä, että ton pitäis vielä kestää läjässäkin...
Long John Stroker

rodchop

#18
Tuli käytyy rooken sivulla kattomassa. Kaveri tehny saman keulan jopa ykspuolisena.
En nyt osaa tota kuvaa isompana tähän ottaa pyörän nimi Cathy
Löyty vielä etujarrullinen malli kantaa nimeä moto GP
   



HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Tuossa isompi kuva siitä Dunlop-pyörästä:



Ja Cathy:



Ja tässä toisenlainen jousitusratkaisu Rooken pyörässä "Dinah":



Ja tässä vielä se kotarikoneinen pyörä - kuvatekstissä sanotaan: "The intriguing front end features a Progressive 5th Element mountain bike shock to take care of front suspension duties."

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Thomas

Lainaus käyttäjältä: rodchop
..oisko vaikka swinger..
Ei ole meidän klubin illoissa näkynyt tuollaisia, mutta ehkä puhuttiinkin ihan eri asiasta..



Lainaus käyttäjältä: rodchop
Jolloin keula ei enää niiaisi vaan jousto tapahtuisi hieman girder tyyppisesti. Mua ei girderissä mätä mikään muu kuin se että sivulta katsottuna en pidä siitä että keula siirtyy jotenkin luonnottomasti ohjauslaakeriputken etupuolelle.

Jep, niiaus-efektin vuoksi esim. girder'in saa tehtyä paremmaksi kuin teleskoopin, ja onhan se nyt niin paljon paremman näköinenkin.. Mikäänhän ei tietenkään estä tekemästä girderiä siten, että ne vipujen kiinnitykset olisivat emäputken takapuolella. Mutta makuasioita, ja jos näytä hommia täytyy miettiä, niin sitten ei enää tehdä pelkästään ulkonäön perusteella.

Tuolla toisaalla löytyy esimerkki mun mielestä hyvin tyylikkäästi tehdystä girder'istä, eli Barcelona MotOh! shousta.



Ja yksi mielenkiintoinen rakennelma oli kanssa ikuistettu digikuvaksi:



Sekä 'rooke'-tyylinen ratkaisu:



-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

rodchop

#21
..oisko vaikka swinger..
[/quote]
Ei ole meidän klubin illoissa näkynyt tuollaisia, mutta ehkä puhuttiinkin ihan eri asiasta..

Oot väärässä klubissa Tossa oikee: finnswingers
HOG Forever Forever HOG

SanttuS

Ihan sattumalta kävin tossa Tapanilassa eräällä tallilla ( käsittääkseni aivan Hemulin mestan naapurissa... ) ja huomasin siellä nurkassa tällaisen projektin. Muistin tän topicin ja nappasin pari kuvaa.
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Thomas

Jep, siinähän se perus-girder kaikessa kauneudessaan..

Itsellä oli hetken aikaa tämmöinen Tallin nurkassa pölyttymässä. Oli kuulemma sovitettu johonkin saksal. trikeen, ja omiin tarpeisiini liian painava ja raskastekoinen. Kuitenkin pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta hyvin tehty..

Girder 1.1

Girder 1.2

Girder 1.3



Itse kiehtoi tuossa girder-keulassa aluksi sen yksinkertaisuus, ja nyt myöhemmin myös noinkin vanhan keksinnön toimivuus verrattuna uudempiin ratkaisuihin. Tokihan joku BMW'n telelever (mikä tosin ei ole ihan uusi keksintö, vaan perustuu Saxon/Motodd keulaan) toimii paremmin, mutta siinä menetetään taas cleaness tekijä. Ja itse kun noita keularatkaisuja piirtelin paperille, niin ratkaisut mitkä toimivat lyhyillä ja pystyillä keuloilla, eivät välttämättä toimineetkaan yhtä hyvin pidemmillä keuloilla ja isommilla kulmilla.

Yritän palailla näihin omiin ajatelmiin hieman paremmalla ajalla, nyt painaa duunit päälle..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Hessu

Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 12 lokakuu 09, 21:19:56
Ihan sattumalta kävin tossa Tapanilassa eräällä tallilla ( käsittääkseni aivan Hemulin mestan naapurissa... ) ja huomasin siellä nurkassa tällaisen projektin. Muistin tän topicin ja nappasin pari kuvaa.

Mä kun en edelleenkään saa noita kuvia isommiksi jostain syystä, niin yritin tihrustaa.
Olikos tossa keulassa sellanen sileä vähän harmahtava alsapinnoite?
Taitaa olla mun tekemä keula jostain liki kahdenkymmenen vuoden takaa. Ja runko muutos ja konelevyt ja hallintalaitteet. Norton Dominator jossa tankkiin maalattu Lady Dominan kuva? Ai laite on vielä olemassa.
Mutta eipä taida liikenteessä olla vieläkään.

rodchop

Tuossa nykyisen mailmanmestarin versio.http://www.cookcustomchoppers.com/bikes.htm
Pyörässä lisäksi lehtijousin toteutettu takapään jousitus. kuvassa oleva keula mielestäni todella maukas.
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Tässä kans aika mielenkiintoinen keularatkaisu syvältä Yhdysvaltain etelävaltioista, kaveri kulkee nimellä Hooligan ja pyörä on vähintäänkin erikoinen rautapäätrike:



Ja kyllä, on se ajokuntoinen...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Thomas

Toi Hooligan'in keula on 'leading link' ratkaisusta modifioitu (ts. ainakin näyttäisi olevan), eli sinänsä varmaan ihan toimiva ja onhan se.. ainakin erikoisen näköinen ainakin..

Mitenköhän tuossa mahtaa tuo keula taipuilla sivusuunnassa, saapi olla aikas paksua plootua nuo jalakset(?)..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Kokkonen

Takajousituksesta ja siihen liittyvistä seikoista virinnyt keskustelu on siirretty omaksi aiheekseen.

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=995.0

Tässä vielä Hemulin postaama kuva ja kommentti, liittyen tuohon Thomaksen kysymkseen:

Lainaus käyttäjältä: HemuliOn ne aika jöötiä, jos pitäisi kuvan perusteella arvailla niin jotain 20 mm kamaa...

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

rodchop

Ok. nyt löysin sen kuvan siitä sika chopperista josta aiemmin mainitsin.
Eli tässä keulan jousto toteutettu harman tyylisesti.
Tää pyörä muistaakseni italiasta. Kyllä ne pussihousutkin osaa ::)
Tossa muuten myös tollanen itsetehty puolavanne.
T-bone. onks tää sit se ruohonleikkuri stonga ;D
HOG Forever Forever HOG