Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Keulageometriaa ja keulan rakennusta

Aloittaja rodchop, 07 lokakuu 09, 19:50:26

« edellinen - seuraava »

rodchop

EDIT: Kokkonen : Yleisön pyynnöstä perustetaan tälle kaskustelulle oma aihe. Asiaa on puitu siellä täällä, viimeksi "Viikon Big Twin" topiikissa, josta tänne on osa kommenteista siirretty.

Sringerikeulan valmistamisesta myös: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=127.0




Toi Harman Girder on muuten ihan käsittämättömän hienonnäköinen kapistus.
[/quote]

Joo olisin tollasen tehny... Vaan miten tuo veto jousituksen kiinnitys tehty?  millaiset jouset yms..
ettei tarvis tuotakin kokeilla kantapään kautta...
En nyt löydä kuvaa rotta Twincamista  minkä näin CBS,ssä viimekesänä. pyörässä tautinen stretsi & stonga. Muutenki kauhee vekotin. Keulan jousto oli tehty samoin kuin Harmanissa, yritin sitä kyllä pähkäillä... Eli jonkinmoiset vetojouset linkuissa kiinni... (pyörä muistaakseni italialainen)
Jos jollakulla piirrustuksia taikka jotain teknistä tietoa niin vastaan otetaan ja kokeillaan
edit. Tuli itse asiassa tollanen versio viime talvena kyhättyy. vielä osittain vaiheessa. toimintaperiaate aivan eri kuin harman
HOG Forever Forever HOG

Kokkonen

#1
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 07 lokakuu 09, 19:50:26
Joo olisin tollasen tehny... Vaan miten tuo veto jousituksen kiinnitys tehty?  millaiset jouset yms..
ettei tarvis tuotakin kokeilla kantapään kautta...

Tuossa pari kuvaa aiheesta.

Liitetään mukaan yksi John Harmanin Big Twin  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

rodchop

Kiitti en vaan tajuu miten hilut saatu cromauksen jälkeen keulan sisään?
Tossa toinen kuva GD,stä
HOG Forever Forever HOG

Thomas

#3
Tuosta Harman-keulasta laitoin muutaman kuvan tuonne toisaalle:
Kuvia menneilta ajoilta













Ja jos jotain kiinnostaa Harman-tyyliset keulat, niin niitä voipi tilailla vaikkapa täältä
Executive Chopper

..kuten firman nimestä voi päätellä, tavallisella duunarilla ei ole varaa noihin keuloihin, vaan pitää olla johtoportaan puolella hommissa..


-t-

ps. muistelinkin että tuosta Harman'in keulasta oli jonkun linkin takana tarkempi kuva.. eli täällä:
http://www.jockeyjournal.com/forum/showpost.php?p=445637&postcount=118
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Jugi

Lainaus käyttäjältä: rodchop

Joo olisin tollasen tehny... Vaan miten tuo veto jousituksen kiinnitys tehty?  millaiset jouset yms..
ettei tarvis tuotakin kokeilla kantapään kautta...
En nyt löydä kuvaa rotta Twincamista  minkä näin CBS,ssä viimekesänä. pyörässä tautinen stretsi & stonga. Muutenki kauhee vekotin. Keulan jousto oli tehty samoin kuin Harmanissa, yritin sitä kyllä pähkäillä... Eli jonkinmoiset vetojouset linkuissa kiinni... (pyörä muistaakseni italialainen)
Jos jollakulla piirrustuksia taikka jotain teknistä tietoa niin vastaan otetaan ja kokeillaan
edit. Tuli itse asiassa tollanen versio viime talvena kyhättyy. vielä osittain vaiheessa. toimintaperiaate aivan eri kuin harman


Hieno keula tulossa. Kuinka ajattelit toteuttaa jousituksen tuohon? Olisiko laittaa näkösälle tarkempaa kuvaa jousituksen osalta?

rodchop

Lainaus käyttäjältä: Jugi - 08 lokakuu 09, 09:36:12
Hieno keula tulossa. Kuinka ajattelit toteuttaa jousituksen tuohon? Olisiko laittaa näkösälle tarkempaa kuvaa jousituksen osalta?

Tossa pari lisä kuvaa... Oon noita keuloja tehny polkupyöriin useita. tämä vaan toteutettu kunnon heloilla sekä iskun vaimentimilla. en ole tuota iskareiden alapään kiinnitystä tuohon keulaan vielä laittanu, koska pitää tehdä melkeen rungon reikkaus ekana jotta saa jätön kohilleen. auttaneeko kuva polkupyörästä jotta tajuu toimintaperiaatteen. Joo tää on Offtopic ;D
HOG Forever Forever HOG

rodchop

#6
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 lokakuu 09, 10:36:00
Onkos toi nyt vähän saman tapainen rakenne kuin mitä Jesse Rooke käyttää omissa pyörissään? Jotka muuten ovat mielestäni "uuden ajan" pyöristä hienoimmasta päästä.






Joo sama toiminta periaate. Tosin hieman sulavampana.
Eli koko keula niiaa tosta alemman ohjauslaakerin alta olevasta Akselista.
(Mikä se on? Se ei oo spriger eikä girder oisko vaikka swinger ???)
Mun piti laittaa tuo keula alunperin shoveliin. Tuli tehtyä tuo keula ennen ko pyörä suomessa.
Tuli vähän turhan pitkä (en ilmeisesti osaa tehdä lyhkäsii keuloja) ;D
Lisäksi halusin pyörän kilpiin yms... Oon ärsyttäny viranomaisii ihan tarpeeks muutenki.
Nyt pyörä leimas ni vois tota ehkä jatkaa tai sitte johonki toiseen projektiin ;)
HOG Forever Forever HOG

Tuusulan T-Bone

Mitenkä mahtaa Rooken keula pelittää ohjausgeometrian kannalta? Jos jättö on valmiiksi lyhkänen, voi olla aika mielenkiintoinen ajettava...

Edit: Onneks noissa ei oo etujarrua... ;D
Long John Stroker

rodchop

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 08 lokakuu 09, 12:00:56
Mitenkä mahtaa Rooken keula pelittää ohjausgeometrian kannalta? Jos jättö on valmiiksi lyhkänen, voi olla aika mielenkiintoinen ajettava...

Edit: Onneks noissa ei oo etujarrua... ;D

Ainakin tuossa ylimmässä punaisessa pyörässä näyttäs olevan suht pitkä jättö.
Tuollaisessa keulassa pitää olla lyhyt joustoinen iskari, Jottei kauheita muutoksia jätössä.
Kyllä se jättö muillakin keuloilla muuttuu!
Nää on just näitä miten hydra keula toimii loivalla kulmalla...yms ;) (huonosti)
Aina joku epäilee varsinkin huoltoasemilla tankatessa tai viranomaisten taholta (ei tuolla voi ajaa)
Vaikka todellisuudessa chopperilla on niin kiva ajaa ettei voi kun hymyillä :)
HOG Forever Forever HOG

Thomas

Lainaa
Tuollaisessa keulassa pitää olla lyhyt joustoinen iskari, Jottei kauheita muutoksia jätössä.

Noita 'niiaus' efektejä eri keularatkaisujen osalta olen pyöritellyt mielessäni, ja kovin mielenkiintoisia (ja monimutkaisia) ratkaisuja tuntuu eri valmistajilla (esim. BMW) löytyvän.

Tuossa Rooken käyttämässä keulassa, liekö tuolle joku oma nimikin mutta girder keulastahan tuo näyttäisi olevan modifioitu, ei jätön pitäisi kovin paljoa muuttua sisäänjoustossa (riippuen tietenkin noista kiinnepisteiden sijainneista ja vipujen suhteista).

Itseä kiinnostaisi kovasti tietää minkälaisia voimia tuollaiseen keulaan kohdistuu normaalikäytössä (eli perinteiset routavauriot yms. huomioiden). Jos katsoo vaikkapa tuon Rooken keulan kiinnepisteitä, akselia ja alempaa "t-kappaleen" kiinnikettä, niin niiden suuntaisesti tuleva törmäys/voima rasittanee suoraan keulan rakennetta, eikä jousto-efekti pääse toimimaan.. ja tietenkin siitä jotenkin verrainnollisesti väheten kun törmäyksen suunta siirtyy pois em. linjalta.. eikö vain?


-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

rodchop

Mietittävää riittää. Kumpa pääsis jossain tuollaista hypistelemään & luonnossa näkemään.
Jotenkin olettais että Rooken zydeemi toimii, kun tehnyt niitä aika monta. tiedä sitten.
Oon kyllä nähny jotain kuvia vastaavista keuloista muidenkin tekemänä.
Polkupyörässä toimii loistavasti ainakin kun keula vinommassa kulmassa, voi huoletta vetää korkeiden kanttareiden yli.(tosin pyörä on pyörä) Mutta kyllä se jotain osviittaa antaa.
Mulla tuossa omassa projektissa monta ?-merkkiä. Esim iskareiden jäykkyys noinkin pitkällä vipuvarrella (ei auta kun kokeilla), ylä t-palan lukitus jotta pysyy vain yhdessä asennossa, keulan sivuttais jäykkyys (kun vain kaksi helaa sekä iskareiden alapään kiinnitys ns,kolmiotuenta)
Joku insinööri varmaan osais nääkin kaikki laskea!
HOG Forever Forever HOG

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 08 lokakuu 09, 12:20:52
Ainakin tuossa ylimmässä punaisessa pyörässä näyttäs olevan suht pitkä jättö.
Tuollaisessa keulassa pitää olla lyhyt joustoinen iskari, Jottei kauheita muutoksia jätössä.
Kyllä se jättö muillakin keuloilla muuttuu!
Nää on just näitä miten hydra keula toimii loivalla kulmalla...yms ;) (huonosti)
Aina joku epäilee varsinkin huoltoasemilla tankatessa tai viranomaisten taholta (ei tuolla voi ajaa)
Vaikka todellisuudessa chopperilla on niin kiva ajaa ettei voi kun hymyillä :)

Jättö muuttuu kyllä melkein kaikissa keularatkaisuissa, tää nyt oli vaan tämmönen hajatelma. Pikavilkaisulla toi Rooken systeemi vain näyttää arveluttavalta, ja jos siinä olis etujarru, näyttäis vielä arveluttavammalta.

Hydrasta en tiiä, mutta Tollen keula tuntuisi ajavan asiansa sangen loivassakin kulmassa. Jarrutuksessa se toimii itse asiassa oikein hyvin. Epäuskoista väkeähän kyllä riittää...

Viimeisestä lauseesta olen erinomaisen samaa mieltä! 8)
Long John Stroker

Hemuli

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 08 lokakuu 09, 13:18:46
Mietittävää riittää. Kumpa pääsis jossain tuollaista hypistelemään & luonnossa näkemään.
Jotenkin olettais että Rooken zydeemi toimii, kun tehnyt niitä aika monta. tiedä sitten.

Ei toimivuudella ja showpyörän keulalla ole paljonkaan yhteistä.

Kyllähän tossa keulassa jättö muuttuu helvetisti kun jousitus toimii. Se että onks sillä mitään merkitystä, onkin sitten ihan eri asia.
Äkkiseltään näyttäis että kun rengas ja jousitus nielaseen sentin korkuisen töyssyn, niin jättö pienenee kaksin kolmin kertaisesti.

Hemuli

Rooken keulat on vielä sen verran lyhyitä että toi iskarizydeemi saattaa toimiakin, Rodchopin putket on jo niin pitkät että saa olla tosi jäykkä ja lyhytliikkeinen iskari kun vipusuhteet on ihan toista luokkaa.

Kuinka paljon tuolla jätön muuttumisella on lyhytkestoisissa joustoliikkeissä merkitystä? Jos noissa olis kunnon etujarrut niin voisihan se jarrutuksissa muuttua vähän herkänpuoleiseksi...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957