Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

rallikausi lähestyy, huonoselkäiset, kehukaas makuualustoja

Aloittaja ezmo, 27 huhtikuu 14, 16:59:03

« edellinen - seuraava »

ezmo

Puritaanisedti liikkellä hoijakkaan kiinni kamat periaatteella, eli retkikamat pitäis olla pientä. Kaikkea muuta osaan arpoa, mutta mites makuualustan laita. Mulla leikattu selkä 97 ja ei kesrä yhtään vetoa eikä kylmän hohkaa. Millainen makuualusta on toimivin ratkaisu, eli joka pitää maan viileyden loitolla? Pelkkä rulla  solumuovia ei ole riittänyt, läpi tulee.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

maick

Puhallettava retkipatja on hyvä ja menee tosi pieneen tilaan.

ma^ko

Mä olen käyttänyt Jyskin "Open air" itsetäyttyvä makuualustaa 7,5cm mallia, se o ollu ihan hyvä. Kaveri osti samasta sen 5cm mallin ja haukku sen pystyyn, et pane tiiä. Mulle kelpaa toi 7,5 ihan hyvin ainakin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jack

ja mä kun en suostu nukkumaan makuualustoilla, niin mulla on aina matkassa puhallettava varavuode, sellanen 120*n.200*20, Mahtuu just omaan telttaan ja on mukava koisia. Puhaltaminen on vaan persiistä.
Flatheads!!!

j

Oikein Jack.
Paitti että persiistä se on vieläkin työläämpää.
Kuka löytää ekana sellaisen pienen sähköpumpun tuohon hommaan!?!
Ne itestään täyttyvät on monta kertaa isompia tyhjänä ja täytenä ohusempia.
j
jussi

Motomatti

Komppaan Jackia tuon ilmapatjan suhteen. Pyöriini olen laittanut sähkötöpselin pumppua varten. Myös akkupumpun hankinta on ollut tapetilla. Mutta ei ainakaan 10 cm ilmapatja estä kylmän "hohkaamista" kylmästä/kosteasta maasta. Sitä varten on matkassani olleet omanlaisensa apuvälineet jotka toimivat fysiikan lakeja noudattaen: Lämpö kulkee aina kylmenpään päin eli henkilön lämpötila pyrkii tasaantumaan ympäristönsä suhteen ja usein maan pinta on se kylmin. Siksi teltan alle laitan pienen teltan kokoisen kevytpeitteen eristääkseni kosteuden nousemasta sisä- ja ulkoteltan väliin. Teltan pohjalle tulee kangas josta toinen puoli on heijastavaa foliota. Se laitetaan kiiltävä puoli ylöspäin patjan alle. Ihmisestä lähtevä lämpösäteily heijastetaan siis pääosin patjan läpi takaisin. Ilmapatjan päälle laitan lakanakankaan koska patjan pinta ei ime ihmisestä lähtevää kosteutta joka tulee makuupussin läpi. Tämän päälle makuupussi ja halutessa vielä perforoitu folio päällimmäiseksi heijastamaan ylöspäin karkaavaa lämpösäteilyä takaisin. Perforoitu siksi että ihmisestä irtoava kosteus pääsee poistumaan vapaasti. Kosteus heikentää makuupussin ominaisuuksia.

Lisäksi useamman vuorokauden telttailurientoja varten on mukana valkoinen 5x9m kevytpeite joka viritetään lastiliinoilla ja "mustekaloilla" parin - kolmen metrin korkeuteen puiden väliin teltan yläpuolelle. Ei niinkään sateen varalta vaan kesäisen aamuauringon kuumentavaa vaikutusta torjumaan. On inhottava herätä teltasta ennen aikojaan joka on kostea ja kuuma. Sateen sattuessa pressu antaa kuivaa aluetta teltan etupuolelle ja mahdollistaa riennon loputtua leirin purkutyön ja pyörän pakkaamisen suojassa auringolta tai sateelta.

Ainoat tilaa vievät ja painoa tuovat kapineet ovat teltta, makuupussi, ilmapatja, pumppu ja mahdollinen iso pressu. Foliot, pikkupressu ja lakana eivät juuri tilaa vie.

hartikkamies

Jyskistä saa vieraspatjan nimellä makuualustoja.

Olisko ollu alkaen noin 10 öröö ja pumppu saman verran.

Siitä pumpusta otin sen röökin sytyttimen liittimen pois

ja hauenleuat tilalle, virta suoraan akusta ja sitten puhaltamaan.

j

ma^ko

AarneKärpäseltä, eli Piilteemasta saa myös sähköpumppua jokä täyttää ja tyhjentää ilmapatjan.

http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Asuntovaunu-ja-asuntoauto/Asuminen-ja-nukkuminen/Sahkokayttoinen-ilmapumppu-12-V-26009/

Saa näköjää ladattavaakin nykyää.

http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeily/Asuminen-ja-nukkuminen/Makuupussit-ja-makuualustat/Sahkokayttoinen-ilmapumppu-ladattava-37362/

Toi 7,5cm itsetäyttyvä eristää kylmää paremmin kuin "varavuode", on mulla sellanekin ja toi AarneKärpäsen pumppu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

j

Tollanen humpuukikonpura istuu loistavasti Sturmin takapahkaan kiintoasennuksena! Eikun letkun pää satulan alta ja patja täyteen.
j

Tuomo

talviretkeilijät, jäällä yöpyjät ja muut vastaavat käsittääkseni suosivat kahden patjan systeemiä; alle tavallinen solukumipatja ja sen päälle ilmapatja.

exped-merkillä on patja jossa (makuupussimainen) untuvaosuus ja ilmaosuus. noita on eri kokoja ja myös syntsalla untuvan sijaan. http://www.exped.com/finland/en/product-category/mats/downmat-9-lw. mulla on noista joku versio. kait se lämmin on,mut nut pituussuuntaiset makkarat sais olla jotenkin väheemmän pulleita, eikä integroitu "täyttöpumppu" oo kovin käytännöllinen

maick

Juurikin noilla Expedin patjoilla on tullut maattua. Täytyy vielä erikseen kehaista, että niiden puhallettava tyyny on myös verrattoman hyvä.

kessu

Maastossa yöpymisessä pätee sama totuus kuin prätkän pakarien lähellä olevien letkujen sulamatta jäämisessä, ilma on paras eriste. Öljyletkut ei sula vaikka ovat vain sentin päässä pakarista mutta jos kiinni työntää niin kärähtää. Sama juttu käänteisenä retkeilyssä, eli ruho olisi hyvä saada irti maasta.

Itse kun pääsen työni puolesta nauttimaan telttamajoituksesta/vast. läpi vuoden, olen todennut että kenttäsänkyä ei voita mikään makuualusta. Se sängyn ohut kangas ei tietenkään riitä vaan sen päälle laitetaan patja eristämään ja tosiaan tarvittaessa avaruuslakana. Näillä tempuilla ei yleensä pääse halla repimään selkärankaa.

Mut sitten tarvii vielä kunnon makuupussin, ainakaan noilla PV:n jakamilla paskoilla ei voi yöpyä oikein missään, lämmitetyssä teltassa/sisällä liian kuumia ja taivasalla liian kylmiä. Viime viikolla yövyin -4 asteen pakkasessa kuorma-auton hytin laverilla ja hytisin kylmästä, sit kun sai wanhan mallin huovan päälle alkoi jo tarkenemaan, ne on hyviä. Yksi alle ja yksi päälle niin pärjää. Tämä disclaimer siis vain siksi kun moni luulee että firman tavarat on jotenkin parempia kuin siviilimarkkinoiden vastaavat, ja ne Savotan pussitkin ovat ihan hyvän hintaisia, samalla rahalla luultavasti saa kunnollisiakin. Mut ne huovat on lämpimiä.

Ongelma pyöräkäytössä vaan tulee siitä, että se sänky painaa, ja on iso ja hankala kuljettaa. Tämä vois olla hyvä vaihtoehto pyöräkäyttöön ja muutenkin jos on varaa tilata: http://gearjunkie.com/gear-review-luxury-lite-ultralite-cot

Sit jos on kylmä yö tulossa niin ostaa niitä kertakäyttöisiä "pocket warmer" pussukoita muutaman, niissä riittää hönkää muistaakseni 8 tunniksi. Laittaa niitä pussiin rangan kohdalle niin pysyy mukavan lämpimänä, olen tekstannut.

Hemuli

Tuli joskus panostettua yöpymisvälineisiin ja makuualustaksi valikoitu epäonnistuneen ilmapatjakokeilun jälkeen Haltin itsetäyttyvä. Vaikka se viekin enemmän tilaa pakattuna kuin se lompakon kokoinen ilmapatja niin lämmöneristys on ihan toista luokkaa. En ole noilla paksummilla ilmapatjoilla leiriolosuhteissa nukkunut joten en pysty vertailemaan. Muistelen vaan että eräässä rallissa jouduttiin tuttavapariskunnalle hakemaan vuotavien ilmapatjojen korvikkeeksi tuollaiset itsetäyttyvät eikä nuo ainakaan haukkuneet niitä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss454

Kesällä on tullut moporeissuilla telttavuorokausia parhaimmillaan noin 60 yötä kesässä. Eli tätä samaa tuskaa on miettinyt. Itse en tykkää nyssyköistä sidottuna ympäri pyörää kun ne sitten saattavat tippua. Max kahta pakettia voi seurailla ajon aikana, tai alkaa muuten vaikuttamaan jo kiertolaiselta jolla saalis ripoteltu ympäri pyörää. Olen vielä äärimmäisen ikävästi untuvapölylle allerginen, niin jää käytännössä se paras eristelaatu itsellä pois laskuista.

10v sitten sen verran nuorempana riitti tuollainen Artiachin muumiomallin alusta. Tuo ns. itsestään täyttyvää mallia ja toimii. Kaksi virhettä voi tehdä tuon kanssa, eli puhallat sinne ilmaa ja puhallat sen liian täyteen ilmaan. Itse puhaltamalla patjan sisällä kosteus lisääntyy ja se kylmyys. Liian pinkeänä ei patjalla pysy yhtään ja tiput siihen viereen eli taas kylmä.
Makuupussina riitti tuolloin Haltin ison termospullon kokoinen -5 asteeseen toimiva säkki. Lämpimille säille on sellainen ison nyrkin kokoinen +10 asteen lämpöihin riittävä pussi, mutta iän myötä sen pakkaaminen matkaan alkaa kerta toisensa jälkeen olla vastenmielisempää. Teltta mukaan lukien sain koko varustesetin mahtumaan yhteen about 50 litran pizzalaatikkoon. Mukana oli jopa reissukalsareita sen verran että ainakin pesemällä edellisenä päivänä yhdet sai puhdasta joka päivä päälle.

Kyseistä varustusta nyt mukaillen on tullut lisättyä Kärkkäiseltä haetut halpis kaira alustat jotka myös itsestään täyttyviä, mutta näiden maakylmän eristäminen ei lähelläkään tuon Artiachin tehoa. Toimii silti, kun leveämpi ja tosi kylmässä tuo muumioalusta siinä päällä takaa lämmön. Ja Kessun haukkuma olisikohan Savotta military pussi myös Kärkkäiseltä alesta. Tämän pakkauskoko järkyttävästi jopa omaa telttaa isompi, mutta riittää melkein yksinään jo pitämään minut lämpöisenä. Jossain Alastaron radan tyyppisessä maastossahan ei kaipaa kuin sopivan alustan ja makuupussin. Mikäli ei sateen uhkaa ole, niin teltasta vain turhaa tuskaa.

Vieraspatjamalli on niin kauan hyvä kun se ei vuoda, mutta sellaisen vuotavan patjan kanssa leikkineenä yhden yön jätin koko laitoksen roskiin ja en ole taakse katsonut.

Jos vielä jaksaisi panostaa = käyttää rahaa. Ostaisin varmaan leveimmän ja järkevästi pakattavan mallin tuollaista kalliimpaa makuualustamallia. Sellaisen jossa aikuinen mies pystyy paria asentoa vaihtamaan ilman että tippuu. Makuupusseista en ole tutkinut aikoihin mikä kuitupussi olisi pienin ja silti hyvä pakkasasteilla. Eli kun comfort merkintä menee pakkaselle on pussi riittävän mukava +5 asteessa mikä Suomen kesässä ihan normilämpö. Tällöin ei ihan heti makuualustan siirtyessä alta pois alkaisi äijä palella.